Nevěřte délce trasy, kterou zaznamená GPS

Diskuze čtenářů k článku

Kodl  |  14. 08. 2007 10:48

Po přečtení TOHOTO článku o nepřesnosti měření vzdáleností GPS mě napadla zásadní otázka: Jak přesné je určení aktuální rychlosti?
Viz http://forum.mobilmania.cz/viewtopic.php?p=497838#497838

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mem  |  09. 08. 2007 23:57

Tenhle problém jsem také řešil ve své aplikaci GPSAuto, ale protože se jedná o utilitu pro měření v autě, stačilo dát jako parametr minimální rychlost (výchozí 1 km/h), aby se výkyvy eliminovaly. Jinak GPSAuto používá několik lidí i jako itinerář pro terénní závody (kde mají pokyny s přesností na metry, kde odbočit apod.), naopak jsem tam musel doplnit kalibrační konstantu, aby se GPS měření shodovala s ručním měřičem pořadatelů ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jurij  |  09. 08. 2007 10:29

nevite prosim zda si nekde mohu zhruba vyklikat online trasu kterou jsem absolovoval nebo kterou absolovuji?

Diky


doporucuji je to super
Chcete vidět ISS a raketoplán Endeavour?
http://jaknatoo.blogspot.com/2007/06/chcete-videt-iss-raketoplan.html

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ATom  |  09. 08. 2007 09:45

Program GPS tuner umí zaznamennanou trasu optimnalizovat, tím, že odstraní více bodů na jednom místě, je placený, ale zdarma lze stáhnout Map Calibrator, který umí totéž. Umí také převádět mezi několika formáty tras, pracovat s waypointy, atd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Marný  |  09. 08. 2007 13:19

Jenže umí pracovat pouze s mapami v JPG a to není pro mapu zrovna rozšířený formát, že...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Leitner  |  08. 08. 2007 14:40

Teď jsem se dostal k převedení GPS dat do KML. Můžete mrknout na

http://sambiliong.net/zdiar.KML

Je to horská tůra s relativně dobrým výhledem na oblohu (žádný kaňon). Nadmořská výška během celé tůry různě neseděla +-100m.n.m. Navíc je ze záznamu vidět že cesta tam a zpět (kus stejný) se liší možná o stovky metrů. Mám SirfstarIII.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 08. 08. 2007 14:52

Raději to dejte do ZIPu, server vrací KML jako textový soubor.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bass  |  07. 08. 2007 17:54

ale někdy je to + a někdy -, myslím si totiž, že to skákání vlivem nepřesnosti GPSka nějak softwarově koriguje, to by jinak při pomalé chůzi musela naměřit dost absurdní hodnoty. Porovnával jsem to s tracklogem, který se mi zdá dost přesný (automatický interval záznamu) - to se pozná při zobrazení na mapě, kdy kromě prvních a posledních "ujetých" segmentů odpovídá přesně trase pohybu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dr.Sid  |  07. 08. 2007 13:11

Mam citlivy BT prijimac Evolve Solar. Dela to to same. Kdyz stojim, tak to plave, ale jenom kdyz je spatny prijem (coz se u balkonu da rict, minimalne pulka oblohy je pryc takze nikdy nejsou satelity dokola).
Kdyz je to venku s dobrym rozhledem, je to dobre a pozice se meni jen pomalicku s tim jak se hybou druzice a roztyl neni nijak vyrazny.
Ze dne na den se ale pozice konkretniho pevneho bodu zmeni podle souradnic i o 20 metru.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Nilgiri  |  07. 08. 2007 14:03

:Ze dne na den se ale pozice konkretniho pevneho bodu zmeni podle souradnic i o 20 metru.

To bude ale dáno patrně především chybným FW příslušného přijímače, sirf v GPSMAP60CSx drží za dobrých podmínek pozici v různé dny dokonale, přesněji tak +-1m. Alespoň je to moje zkušenost.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
x  |  07. 08. 2007 12:25

A Jak je to v vlivem profilu trati? GPS přece určí polohu, pak další a vidí, kolik jsem ujel. Ale jinou vzdálenost ujedu na rovině a jinou do kopce...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bass  |  07. 08. 2007 17:45

Předpokládám, že i GPSka počítá vzdálenost z průmětu do roviny, jak je zvykem v jiných technických oborech (třeba stavebnictví). On ten rozdíl je celkem zanedbatelný - při extrémním sklonu cesty 15% (tj. vystoupám 15 metrů na 100m délky) je tento poměr kolem 1%. Asi by to měl někdo vyzkoušet třeba na padáku, kde ta vertikální složka může mít větší význam

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Nilgiri  |  07. 08. 2007 11:51

Nemohu dle zkušeností zcela souhlasit se závěry a názory zde uvedenými. Mám GPSMAP60CSx už přes rok a zaznamenaná trasa je podle mne vždy přesnější než se staršími modely bez sirf především v horších podmínkách (ulice, les, hory). Vše je ve způsobu používání gps a v jejím nastavení.
Je třeba mít nastaveno ukládání trasy na automatický záznam a interval normální, maximálně častější. Ne co 1s. Tím se eliminují jemné dočasné odskoky způsobené např větvemi stromů, odrazy.
Také trasa s gps umístěnou na řidítkách bude možná vypadat jinak než s gps na zádech v batohu, kde jsou podstatně lepší podmínky. Ale ne o moc.
Problém nastává pouze v případě stání za zhoršených podmínek, pokud je dlouhé, tak trasa opravdu může nabýt. Ale je možné přijímač na tuto dobu vypnout nebo jej položit na místo s dobrým příjmem.
Jedna ze zásad je také co nejříve po zapnutí na místě s dobrým příjmem pochytat bez pohybu maximum družic. Přesnost je pak větší než když se chytají dr. během pohybu.
Test na balkone s výhledem jen na půl oblohy je nesměrodatný, protože družice se pohybují a příslušná chyba výpočtu se průběžně mění, což způsobuje "pohyb". To není reálná situace. Starší přístroje by taky "procestovaly" okolí.
Stejně tak porovnávání gps, kdy jedna je v levé kapse a druhá v pravé kapse. Každá má za daného postavení družic naprosto jiné příjmové podmínky. Směrodatný test by byl při připojení externích antén, které by byly vedle sebe. Je ale otázka, jestli by se vzájemně neovlivňovaly svým vyzařováním předzesilovače pokud jsou aktivní.
Srovnání délky trasy na mapě a dle gps je třeba brát s rezervou, protože na mapě počítáme ideální trasu, kdežto v reálu i po rovné cestě člověk nejde vždy rovně, ale i trochu cikcak, v reálu jsou často malé zatáčky, které se na mapu díky rozlišení prostě nekreslí, reálná trasa bude vždy delší. Jde jen o to o kolik.
Změna nadmořské výšky může být daná jednak změnou tlaku, jednak autokalibrací za podmínek nekvalitního signálu na balkóně, kdy za určitého postavení družic se přesnost gps výšky může radikálně snížit.
Prostě to porovnávání má spoustu aspektů, které jej ovlivňují. Někdy může rozdíl trasy dělat 1%, jindy 50%. Nedá se to paušalizovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Karel  |  07. 08. 2007 12:29

Mohu jen potvrdit co píše Nilgiri. Jezdíme s manželkou na kole, oba máme druhým rokem Garmin e-Trex Legend. Trasy si pečlivě plánuji v MapSource, vyhraji si vyklikáním většího počtu waypointů v zatáčkách a odbočkách. V mírně zvlněném a částešně zalesněném terénu mám odchylu oproti naplánované trase asi 5%, mezi sebou máme odchylku cca 2%. Po většinu takové trasy přístroj zobrazuje přesnost 4-10 m.
O víkendu mne překvapila i přesnost údaje o nadmořské výšce. Na břehu Plešného jezera na Šumavě kolísal údaj na přístroji oproti údaji na informační tabuli o 3-6 m, což u přístroje této kategorie pokládám za zcela uspokojivé.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 07. 08. 2007 22:19

Legend nemá tak citlivý přijímač. Tam, kde zjistí polohu, je hodně přesný. Skoky se projevují hlavně u citlivějších přijímačů, třeba Sirf Star III nebo v čipu v testované Vistě HCx.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 07. 08. 2007 22:21

Balkón je opravdu extrém, na druhou stranu si nemyslím, že by to na něm bylo horší než v lese pod korunami stromů. Měl jsem ale nastaven automatický záznam trasy.

Nedá se paušalizovat, s tím souhlasím.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jarda  |  07. 08. 2007 10:10

Dotaz: jaký vliv na tento problém má vypnutí nebo zapnutí statiky?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 07. 08. 2007 10:29

Vliv by měl být velký. U statické navigace se při pohybu rychlostí do 4 km/h bere, že se poloha vůbec nezměnila. Takže když výchylka nebude tak velká, že tím rychlost bude vyšší než 4 km/h, poloha se vůbec nezmění.

Turistické navigace se Sirf Star III ale funkci statická navigace nemají aktivní.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jarda  |  07. 08. 2007 10:51

Takže pro cykloturistiku se hodí lépe nějaká "neturistická navigace". Je lepší mít statiku aktivní, protože jak často jedu na kole do 4 km/hod

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Henry  |  07. 08. 2007 11:42

Ne na cykloturistiku je lepší turistická navigace a cyclocomputer z tržnice za 200 še šlevou dobrá výrobek pžesnější neš navigace

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lemra  |  07. 08. 2007 09:41

Uvedena metodika urcite nie je najstastnejsia.
Teda myslim si, ze porovnavanie stacionarnej presnosti GPS na balkone a presnosti zaznamu prejdenej vzdialenosti nezodpoveda realite.
Vytycoval som niekolko cyklistickych tras a udaj z GPS (so sirf III) zodpovedal viac realite (merane kalibrovanym tacho na kolese) ako odmerana vzdialenost z turistickej mapy (1:25k). Rozdiel medzi kolesom a GPS pritom nikdy nebol vacsi ako 3%. Rozdiel merany v mape pritom zavisel od hornatosti terenu - velkosti a poctu prevyseni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 07. 08. 2007 09:54

Čím rychleji jedete, tím je výsledek přesnější, takže u cyklistiky bych těm třem procentům věřil. Také záleží na tom, jestli je to na silnici, kde bývá dobrý signál, nebo v hustém lese. Při chůzi, zastávkách nebo dokonce úplném stání je odchylka od skutečnosti vidět nejvíc.

Deset procent, které odčítám, odpovídají chůzi. Ale chtělo by to určitě víc měření.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dopi  |  07. 08. 2007 09:07

Nevím jak u jiných systémů, ale v programu iGO lze nastavit, v možnostech ukládání trasy, v jakých intervalech se má poloha ukládat. Minimum je 1 sec., maximum 30 sec. Čím vyšší hodnota, tím je samozřejmě menší přesnost, ale i menší citlivost na "odskočení" signálu. Osobně mám nastaveno 5 sec, což si myslím je dostatečně přesné a zároveň i odskokuodolné. Připouštím ovšem, že navigaci používám pouze při jízdě autem, nemám vyzkoušeno, kolik bych "nachodil" během spánku po balkóně

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Milča  |  07. 08. 2007 12:17

Sice to není úplně do tohoto tématu, ale lze nějak v iGO nastavit, aby se všechny zaznamenané trasy ukládaly do jednoho souboru? Já když pojedu přes půl republiky, a navigaci vůbec nevypnu, tak se mi trasa uloží do několika záznamů a já tak musím všechny postupně uložit a pak nějak pospojovat. Pravděpodobně to bude vždy výpadkama (tunel atd..), ale je to potom otravná práce. Nedávno jsem kompletoval cestu z Itálie do ČR (800km) a pospojovával jsem to několik hodin (cca 30 záznamů), což je šílené. Nevíte tedy někdo, jestli se ty záznamy v iGO dají vyexportovat všechny naráz a případně v jednom souboru?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dopi  |  07. 08. 2007 13:33

Zkuste používat ruční spouštění a vypínání záznamu trasy místo automatického ukládání.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kopacek  |  07. 08. 2007 08:47

Je opravdu skoda, ze je to stejne u vsech prijimacu, vybavenych SirfemIII. Je to i jeden z duvodu, proc jsem nepresel z GpsMap 60cs na x-kovou verzi. Pokud totiz vezmu starsi verzi na turu na horskem kole, tak pocet km, prumer atd. velice presne souhlasi s cyklistickym pocitacem, ujeta vzdalenost navic odpovida vzdalenosti z analyzy logu na mape. Nezbyva nez se smirit s faktem, ze tacho udaje ze SirfIII prijimacu jsou nepouzitelne bez dalsi analyzy. Jako vzdy podle hesla "neco za neco".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel F.  |  11. 08. 2007 21:00

Děláte chybu. Já jsem přešel z etrex legend na 60Cx a nelituji. Přesnost je větší, pokud nejdu tunelem, tak naprosto bez výpadku i v hustém lese a s cyklocomputerem údaje sedí.
To co popisuje redaktor je případ, kdy dlouhodobě stojíte s gpskou na místě a pak může nastat taková "strašlivá" odchylka. Ale pokud se aspoň trochu pohybujete (což je můj případ, na stání gpsku nepotřebuji), tak ta odchylka je na celkové trase prakticky neznatelná.
Takže se nesmiřujte s něčím co jste ještě nezkusil a vyzkoušejte to.
Jinak Pokud vezmu starýho legenda a udělám totéž co redaktor, tak nějakou tu odchylku tam budu mít taky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Leitner  |  07. 08. 2007 07:28

Koukal jsem na GE a líbí se mi jeden popisek v Brně - SCHLAPANITZ.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Milča  |  07. 08. 2007 06:39

Tento problém u navigace naprosto chápu, přesto nevíte někdo o nějakém softu, který by uměl trasu nějak aproximovat (prostě udělat z "poskakujícího" signálu nějakou křivku). Například když vyjedu z tunelu tak mi navigace nachvilinku skočí třeba o několik stovek metrů vedle a pak se zase vzpamatuje do skutečné pozice, což se samozřejmě zaznamená... to samé na křižovatkách při čekání atd...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor