NMC, aneb navštivte s námi mozek sítě O2 (reportáž)

Vyrazili jsme do dohledových center sítě O2 a vy se teď můžete podívat do míst, která sami jen tak neuvidíte a možná vás ani nenapadlo, že existují.

Navštívili jsme místa, která neznají odpočinek. Místa, kde jedni bdí, abychom my zůstali ve spojení a pokud už se vyskytne nějaký problém, vynasnaží jej vyřešit, aniž bychom to jako zákazníci vůbec pocítili. Řeč je o nervových centrech celé infrastruktury společnosti Telefónica O2 v pražských Olšanech a o dohledovém centru na Pankráci. Obě centra jsou souhrnně označována jako Network Management Centre (NMC), neboli centrum řízení sítí.


Vyrazte s námi k O2, ukážeme vám místa, kam se asi nikdy nepodíváte

Velmi zjednodušeně bychom tak mohli jejich činnost charakterizovat jako monitorování sítě, řízení lokálních a větších výpadků a koordinace aktivit při jejich odstraňování. Ale to není zdaleka vše, rozsáhlý komplex na Olšanské slouží především ke spravování páteřních optických sítí, koordinuje datový provoz, obchoduje s kapacitou sítě na vnitrostátní i mezinárodní úrovni a v neposlední řadě poskytuje i útočiště pro dohledové středisko digitální televize O2 TV. Nejdůležitější místo v rozsáhlém komplexu na Olšanské je bezesporu velký kontrolní sál s desítkami specializovaných pracovišť.


Zvětšit mapu | Network Management Centre na Olšanské

V místnosti, kde byste i ve všední den možná slyšeli spadnout špendlík, zaujme na první pohled velká nástěnná obrazovka zobrazující stav zatížení sítě a nejdůležitější systémové informace, každý zaměstnanec centra má pak k dispozici hned několik počítačů a monitorů, kde dozoruje, zda je vše v pořádku. Probíhá zde monitorování fixní sítě O2, která má stále necelé dva miliony účastníků hlasových služeb a dozor nad internetovými přípojkami.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kontrolní sál dohledového centra na Olšanské, kde se dozoruje fixní síť • foto O2

Samozřejmostí je vysílání a koordinování zásahových týmů, které vyráží k místům, kde nastanou problémy. Jak už jsem naznačil, nejde jen o vnitrostátní provoz. Česká republika, jakožto země v srdci Evropy, představuje důležitý tranzitní uzel, kudy proudí data všemi směry. Proto je mimořádně důležité zajistit hladký provoz na páteřní optické síti. S tímto úkolem se pojí i další činnosti vztahující se k prodeji a nákupu přenosových kapacit pro potřeby Telefónicy a dalších tuzemských či zahraničních operátorů. V neposlední řadě na Olšanské monitorují roamingový provoz.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Místnost, kde se dozoruje digitální televize O2 TV • každý jeden set-top-box znamená jeden program na jedné dvanáctině obrazovky

Jistě není bez zajímavosti, že v centrální kontrolní místnosti se nachází rovněž pracoviště, které technicky zajišťuje provoz tísňové linky 112, která musí být dostupná kdykoli. Práce v patře, kde se dohlíží na digitální televizi, může zprvu vypadat jako zábava, ale ve skutečnosti není o nic méně namáhavá, než ostatní dozor v areálu NMC. Než se přesuneme dále, možná by vás ještě zajímalo, že směny v obou centrech trvají dvanáct hodin a že kvalifikovaným pracovníkem se člověk nestane ze dne na den, naopak musí nabrat zkušenosti několikaletou praxí.


Zvětšit mapu | Centrum dohledu mobilních sítí na Pankráci se nachází v prostřední budově

A nyní se přesuňme do dohledového centra mobilních sítí na Pankráci. V nepoměrně menších prostorách zde bdí pracovníci operátora, ale i brigádníci z řad vysokoškolských studentů. Ti dohlíží nejen nad tuzemskou mobilní sítí O2, ale v rámci regionální přidruženosti i nad sítí Slovenské Telefónicy, která své dohledové centrum v zemi své působnosti nemá.

V praxi to znamená dohlížet na veškerý provoz v sítích GSM, UMTS a čistě datové síti CDMA. Kontrolní místnosti opět dominují velké obrazovky, které zobrazují území České a Slovenské republiky a další stavové informace včetně těch o počasí. V místnosti najdeme tři úrovně pracovišť, které jsou schodovitě vyvýšeny dle důležitosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kontrola mobilní sítě u nás i u našich východních sousedů • foto O2

Stručně řečeno, čím vyšší úroveň, tím složitější problémy pracovník řeší. Vyčerpávající výklad o činnosti centra mi za O2 podal Petr Míka, manažer pro řízení sítě a služeb: „První skupině říkáme dohled externích alarmů, tito lidé se zabývají problémy typu výpadek napájení, problémy s teplotou, problémy s klimatizací, atd. Lidé na prvním stupni mají základní znalosti o tom, jak systém funguje a jsou zde proto, aby vyřešili lehčí problémy a uvolnili ruce pracovníkům na vyšších stupních.“

A pokračuje: „V druhé řadě sedí jazykově vybavení operátoři proškolení v zahraničí na technologii, kterou dozorují. Každý pracovník dohlíží určité základnové stanice v přiděleném regionu. A pak je tady třetí skupina těch nejproškolenějších odborníků monitorující samotné jádro sítě. Ti mají největší pravomoc i zodpovědnost.“

Nejen vlivem počasí se může na centrální obrazovce viditelné ze všech částí obdélníkové místnosti rozblikat alarm, výstrah je několik úrovní od méně závažných problémů až po kritický alarm. Petr Míka uvádí, že ačkoli jim třeba v některé lokalitě se rozbliká kritický alarm, zákazník nemusí vůbec nic poznat. Jako příklad uvádí výpadek primárního napájení či neoprávněné vniknutí do objektu vysílače. Dle závažnosti problému může alarm vyřešit pracovník přímo z kontrolního centra, někdy stačí jen restartování BTS (pokud jde o softwarový problém), někdy je třeba vyslat servisní tým techniků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Velké centrální obrazovky a tři stupně řízení, všimněte si rovněž alarmů svítících různou barvou od zelené až po červenou • foto O2

Petr Míka odhaduje, že bez zásahu techniků je možno vyřešit až 70 % problémů. A ve zbylých případech většinou dovede operátor kontrolního centra technikům přímo specifikovat v čem je porucha. Vzniklé problémy navíc vidí na všech stupních řízení, takže pokud by náhodou některý z pracovníků na nižším stupni řízení něco zanedbal, zastane ho někdo jiný. Jak ale vypíchl můj průvodce, to že by nějaký problém přehlédli všichni pracovníci, to se v žádném případě nestává.

Osobně bych návštěvu kontrolních center přál každému uživateli, aby viděl co je za tím vším. Samozřejmě je to k zlosti, když se kvůli výpadku někdy nelze dovolat. Koneckonců jim za jejich služby platíme v pravdě mrzký peníz. Ale pokud už se vám to stane, vzpomeňte si, že u vašeho operátora pracují desítky lidí, kteří o problému ví a snaží se ho v co nejkratším čase řešit ke spokojenosti nás zákazníků.

Diskuze (32) Další článek: O2 Internet za akční cenu, ušetříte 1 800 Kč

Témata článku: , , , , Pankrác, Uzel, Koordinace, Základní znalost, Neoprávněné vniknutí, Vysokoškolský student, Nejkratší čas, Report, Roamingový provoz, Přípojka, Skupina těch, Sít, Všední den