Nový Tom Tom One je další generací stejnojmenného navigátoru firmy TomTom. První dojmy bezprostředně po vybalení byly pozitivní, při testování se ale objevily i věci, které posunuly hodnocení dolů.
Klíčové vlastnosti
- malé rozměry a hmotnost
- jednoduché ovládání
- jednoúčelová navigace, kterou stačí zapnout a jet
- citlivý přijímač GPS s chipsetem SiRF Star III
- kontrastní displej
- příslušenství pro použití ve vozidle
Hlavní nedostatky
- nepodporuje RDS-TMC
- v sadě chybí ochranné pouzdro pro přenášení
- součástí sady není síťový napáječ
- nedostatečné mapové pokrytí Slovenska a dalších zemí
TomTom One Regional (2006): ve zkratce |
cena |
8 500 Kč |
typ navigace |
přenosná navigace |
rozměry |
96 × 82 × 25 mm |
hmotnost |
175 g |
GPS přijímač |
Sirf Star III, 20 kanálů |
displej |
71 × 53 mm, 320 × 240 bodů, 65 tisíc barev, aktivní, TFT, dotykový |
paměť |
paměťová karta (SD) |
mapy České republiky |
Tele Atlas |
mapy Slovenska |
Tele Atlas |
3D zobrazení mapy |
ano |
česká nabídka |
ano |
česká hlasová navigace |
ano |
doprava RDS-TMC |
ne |
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací |
Předvánoční sympatie
Nizozemská firma TomTom připravila svým zákazníkům pěkný vánoční dárek. Nový TomTom One je na první pohled sympatický navigátor. Také software, pocházející od stejné firmy, v minulosti dlouhodobě určoval směr vývoje přenosných navigací. Mapové podklady spolupracujícího Tele Atlasu jsou oblíbené a hojně je využívají i ostatní výrobci navigací. Na první pohled by tedy nic nemělo bránit nákupu. Obstojí ale TomTom One i při bližším pohledu?
Některé z obrazovek TomTomu One na úvod
Možná si říkáte, že recenzi TomTomu One jste četli už na začátku letošního roku. Je to pravda. TomTom ale pro svoji novou navigaci, která se začala prodávat teprve před několika týdny, použil stejný název. Jelikož jsou nyní v prodeji oba modely, aktuální One se někdy označuje jako nový nebo 2006.
Jmenuje se One: starý a nový, starý a nový
Dámy a pánové: nový TomTom One!
Po otevření kartónové krabice vykoukne sympatický buclík. Šedě lakované čelní části navigátoru vévodí antireflexní diplej, který se na první pohled zdá menší, než tomu ve skutečnosti je. Za optickým klamem je celkově malá konstrukce přístroje, který se téměř daří skrýt do dlaně. Rozměry displeje jsou ve skutečnosti stejné jako u klasického kapesního počítače a zcela dostačují potřebám komfortní a bezproblémové navigace.
Hlavní změna: rozměry
Horní plocha TomTomu One obsahuje kromě prolisu s logem jediné hardwarové tlačítko pro spuštění a vypnutí stroje. Při zapínání musíte vypínač podržet asi dvě sekundy, při vypnutí navigátor reaguje téměř okamžitě. Tmavší šedí lakované boky plynule přecházejí do zadní části, kde najdete konektor připojení externí antény GPS, reproduktor a ve spodní části úchyty k upevnění do držáku na sklo.
Shora a zezadu
Spodní strana stroje obsahuje konektor miniUSB, slot paměťové karty formátu SD a miniaturní resetovací otvor, do něhož se vejde snad jen špendlík. Ihned je ale třeba dodat, že po celou dobu testování jsem špendlík ani jehlu nepotřeboval.
Spodní strana s konektorem a slotem pro paměťovou kartu
Pod lupou
Zatím by se mohlo zdát, že nový TomTom One je vážný kandidát pod vánoční stromeček. Až dosud bylo všechno až fádně pozitivní. Uvidíme, jestli hezkému a funkčnímu hardwaru ve stejném duchu přizvukuje také navigační software a mapové soubory.
Hlavní nabídka programu vyplní tři obrazovky
Navigaci zajišťuje osvědčený software z dílny TomTomu verze 6.500 . Oproti softwaru v loňské verzi navigace One přidává některé funkce z vyšší řady Go x10. Jednou z nich je například otázka, potřebujete-li být na místě v určitou dobu. Po naplánování trasy pak vidíte na displeji, jestli jedete s časovou rezervou, nebo zda musíte přidat.
Použití funkce příjezdu v určitou dobu
Další inovovanou funkcí je údaj o povolené rychlosti na daném druhu silnice. V praxi to vypadá tak, že se zobrazí například hodnota 45/50. Na takové silnici je omezení rychlosti na 50 km/h, vaše momentální rychlost je 45 km/h. Hodnoty povolených rychlostí jsou ale přebírány z mapových podkladů a na našem území funkce pracuje jen občas a ne zcela správně.
Padesátka v obci ? program občas zapomene, že jste mimo obec ? při ukázce jedeme maximální
povolenou rychlostí ? na dálnici D1 se podle TomTomu smí jen stovkou
Často se může stát, že vyjedete z obce s povolenou padesátkou, ale navigace vás i mimo ni nadále upozorňuje na překročení rychlosti červeným zbarvením číslic. Nebo jedete po dálnici D1 a TomTom hlásí povolenou rychlost 100. Možná, že v západní Evropě naší D1 jako dálnici neberou, při navigaci jsou ale chybné údaje spíše na obtíž a osobně mi příliš radosti neudělaly. Tuto vlastnost navíc nelze vypnout.
Ukázka nápovědy
Ovládání navigace je v porovnání s dřívějšími verzemi velmi podobné a o dalších podrobnostech se můžete dočíst i v některém z našich dřívějších článků. Práce je intuitivní, z ovládacích ikon dokáže každý snadno pochopit funkce programu i možnosti nastavení. Pro úplné nováčky je připraven grafický průvodce, který se zobrazí při prvním spuštění a nabídne úvodní pomoc při seznamování s programem. Při dalším spuštění se nápověda už nezobrazuje, můžete ji ale vyvolat z příslušné nabídky a nechat si zopakovat libovolnou lekci.
Článek pokračuje v další kapitole: plánování, mapy, instalace v autě, navigace