Současný web O2 je místy katastrofálně nepřehledný. Operátor však chystá revoluci. Máme první informace a ukázky.
Pamatujete si ještě, když se Český Telecom a Eurotel spojovali pod bublinovou vlajkou O2? Kromě hektického přelepování telefonních budek a rebrandování firemních automobilů tehdy došlo také ke sloučení obou internetových stránek. Výsledkem byl sice funkční a informacemi nabitý web v barvách nové společnosti, který ovšem místy postrádal přehlednost a uživatelskou přívětivost. Právě to se nyní rozhodli v O2 změnit a připravují spuštění zbrusu nového webu.
Zjednodušit a přitom nezmást
Hlavním cílem při vývoji nového webu bylo výrazné zjednodušení při zachování všech informací. Přitom bylo nutno zachovat podobu alespoň do té míry, aby nebyli zmateni lidé, kteří navštěvovali už starý web a nějak se na něm orientovali.
Důležitou změnou je zrušení rozdělení na jednotlivé služby (mobil, internet, pevná). Na začátku se přiznáte, k jakému druhu zákazníků patříte. Pokud vyberete, že jste soukromá osoba (tedy ne firemní zákazník), nabídne vám web informace určené soukromým osobám bez ohledu na použité technologie. Vaši volbu si pamatuje, při příští návštěvě už se vás ptát nebude. Druh zákazníka samozřejmě můžete kdykoli změnit pomocí rozbalovací roletky v levém horním rohu.
K „rozpadu“ na jednotlivé technologie dochází až v okamžiku, kdy to jinak opravdu nejde. Pokud zvolíte, že chcete informace o telefonování, nabídne vám stránka přehled tarifů pro mobil a přehled tarifů pro pevnou. Podobné je to například s internetovým připojením.
Výber tarifu v novém kabátě
Web se snaží, aby návštěvník nebyl zahlcený informacemi. V každém okamžiku se zobrazuje jen několik nejdůležitějších služeb či akčních nabídek. Pokud chcete vidět kompletní přehled, musíte o to výslovně požádat kliknutím.
Podle O2 mají lidé strach ze záplavy informací. Z tohoto důvodu jim stránky nabídnou nejprve základní přehled, teprve poté dodají detaily s případným odkazem do internetového obchodu, kde je možno produkty či služby rovnou objednat.
Úvodní stránka současného a nového webu
Úvodní stránka je rozdělena do tří částí. V horní části rotují graficky znázorněné odkazy na aktuální služby., Většina lidí přichází na stránky operátora na základě aktuálně probíhajících reklamních kampaní a je proto správné, že propagované služby najdou na první pohled. Ve střední třetině najdete hlavní nabídku, mobil měsíce a několik dalších odkazů. Spodní část je pak věnovaná nejčastěji hledaným službám.
Návštěvníkům šitý na míru
Další důležitou novinkou je interaktivita. Všimněte si spodní části úvodní stránky, která obsahuje názvy služeb v různé velikosti. Pokud web navštívíte o pár dní později, mohou být v tomto pruhu úplně jiné služby a v úplně jiných velikostech.Není to způsobeno svévolí příslušného oddělení O2; podoba pruhu se upravuje automaticky podle toho, jaké informace návštěvníci na stránkách nejčastěji vyhledávají.
Podobně je to s již zmíněným přehledem nejdůležitějších služeb a tarifů, o kterých jsem se zmínil v předchozí kapitole. O umístění konkrétní služby v přehledu nerozhoduje O2, ale zákazníci. Pozice jednotlivých služeb se průběžně upravuje podle četnosti jejich vyhledávání na stránkách, informací od zákaznické podpory (pokud lidé často volají a ptají se na některou službu, asi o ni bude zájem) a podle přání marketingového oddělení (pokud se aktuálně spouští mohutná televizní kampaň k určité službě, asi ji budou lidé hledat na webu).
Užitečné doplňky
V dnešní době je jen málokdo ochotný studovat složité podmínky služeb, procházet tabulky doplňkových balíčků nebo srovnávat podrobné ceníky. Nové stránky O2 vycházejí těmto potřebám vstříc nejrůznějšími drobnými detaily.
Jako příklad poslouží přehled datových tarifů ADSL. Abyste pro srovnání jednotlivých nabídek nemuseli klikat na jednotlivé tarify, prostudovat příslušnou tabulku a dalším kliknutím se vrátit zpět na přehled, můžete si jednoduše zobrazit nejdůležitější informace o jednotlivých tarifech. Podrobnější informace budou zobrazeny jen u těch, které vás opravdu zaujmou.
Nová grafická podoba sekce věnované internetovému připojení
Podobně elegantně byla vyřešena sekce věnovaná kombinovaným balíčkům Duo a Trio. V prvním kroku řeknete, o jakou službu máte zájem (volání z mobilu, volání z pevné, internet, televize). Následně vám stránka nabídne všechny možné kombinace, se kterými můžete ušetřit.
Výběr kombinovaných balíčko Duo a Trio doznal výrazných změn
Jinou interaktivní novinkou je sekce věnovaná mobilním telefonům. Pokud si chcete vybrat nový telefon, určitě vám nestačí prohlížení jeho fotek. Musíte si přístroj řádně osahat. Jenže co dělat, když se vám nechce do prodejny? O2 pro vás připravil rotující trojrozměrné modely vybraných telefonů. Ideálním vylepšením by byly záběry na uživatelskou nabídku, pak už by člověk do obchodu nemusel skoro vůbec.
Zákazníci jistě uvítají novou sekci nazvanou Péče a podpora, která slučuje všechny možnosti, jak kontaktovat zákaznický servis O2. Nevyhovuje vám volání na infolinku? Klidně svůj dotaz napište. Fanouškům O2 je zase určena sekce, do které operátor postupně nahraje všechny své reklamy.
S hodnocením vyčkáme
Nový web O2 bude spuštěn v nejbližších dnech. Ze začátku jistě bude obsahovat drobné chyby, které jsou takto velkého projektu běžné a které budou postupně odstraňovány. Jako každá změna jistě vyvolá i tato bouřlivé reakce, vesměs negativní.
Počkejme proto s hodnocením nového webu O2 několik dní či týdnů. Na první pohled vypadá podstatně přehlednějí a jednodušeji než ten starý, uvidíme ale, jak se změny projeví při praktickém každodenním používání.