Proč jsou navigace vestavěné v autech tak drahé?

Při jedné přednášce konané během Canalys Navigation Fora mě zaujaly grafy porovnávající strukturu ceny přenosných a pevně vestavěných navigací. U jednotlivých produktů jsou srovnávány následující ekonomické ukazatele:

  • zisk: rozdíl mezi výnosy a náklady dodavatele
  • hodnota: cena, za kterou dodavatel prodává svůj produkt dál
  • podíl: podíl ceny produktů na celkové ceně zařízení

Napřed se podívejte na tabulku s průměrnou strukturou cen přenosných navigací. Největší hodnotu zde tvoří samotný hardware, počítá se s běžnou marží obchodního řetězce. Výsledkem je průměrná cena 439 eur a celková marže 22 %. Cenová struktura je podobná jako u jiné elektroniky.

  mapy software hardware prodejní kanál celkem další služby
zisk  € 4 € 5 € 84 € 4 € 97  
hodnota € 18 € 21 € 312 € 88 € 439 € 15
podíl 4 % 5 % 71 % 20 % 100 % 3 %

Prohlédněte si podobnou tabulku pro navigační systémy pevně vestavěné v automobilech.

  mapy software hardware automobilka dealer celkem další služby
zisk € 60 € 13 € 231 € 416 € 186 € 906  
hodnota € 118 € 45 € 598 € 921 € 596 € 2 278 € 25
podíl 5% 2% 26% 40% 26% 100% 1%

Každý sloupec předchozí tabulky ukazuje, že pevné navigace jsou dobrý byznys. Však srovnejte zisky jednotlivých dodavatelů. Copak jsou mapy pro pevné navigátory patnáctkrát lepší než u přenosných navigací? Liší se o tolik software? Největší rozdíl je ale v prodejním kanálu, který je tady rozdělen na samotnou automobilku a jejího dealera. Této dvojici zůstane v kapse 66 % hodnoty celé navigace. Kvůli tomu je průměrná cena na 2 278 eurech a marže dvojnásobná než u přenosných přístrojů: 40 %.

Pokud by si prodejní kanál u vestavěných navigacích vzal pouze 20 %, stejně jako u přenosných modelů, mohla by cena být 2,4× nižší, pod tisícem eur. To jsou samozřejmě nereálné předpoklady, automobilka má v tomto řetězu také nárok na svůj podíl. Čtyřicet procent z celkové ceny je ale u hardwaru poměrně dost.

Nelze očekávat, že se tyto podíly v příštích letech změní. Nikdo se nebude chtít vzdát svého podílu a pevné navigace si i přes klesající podíl na trhu podrží vedení v tržbách. Podle odhadů společnosti Canalys, od níž pocházejí i tabulky v této bleskovce, to bude až do roku 2009 stále kolem 15 miliard dolarů ročně. Tržby za přenosné navigace se v letech 2008–2009 dostanou „jen“ na 11 miliard.

Diskuze (11) Další článek: Nokia představila nové mobilní telefony

Témata článku: Auto


Určitě si přečtěte

Máme eSIM v hodinkách. Podívejte se, jak probíhala instalace

Máme eSIM v hodinkách. Podívejte se, jak probíhala instalace

** Konec teorie, často skloňovaná eSIM se v ČR konečně dostává do praxe ** eSIM jsme si poprvé vyzkoušeli u LTE verze hodinek Samsung Galaxy Watch (46mm) ** Jak eSIM vypadá, a jak probíhá její samotná „instalace“?

Martin Chroust | 45

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 6 Pro — Proč měnit, co skvěle funguje?

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 6 Pro — Proč měnit, co skvěle funguje?

** Osvědčený recept z dílny Xiaomi, který pořád funguje ** NFC a USB-C se řadě Redmi bohužel stále vyhýbá ** Ve srovnání s předchůdcem pouze kosmetický facelift

Martin Herodek | 24

Amazfit BIP: Vyzkoušeli jsme nejlevnější chytré hodinky od Xiaomi

Amazfit BIP: Vyzkoušeli jsme nejlevnější chytré hodinky od Xiaomi

Odlehčená verze prvních hodinek Xiaomi Huami Amazfit Xiaomi Huami Amazfit Bip míří do ČR za cenu 2 500 Kč Mají vestavěnou GPS a slibují výdrž až 45 dní

Petr Březina | 138

RECENZE: Huawei Nova 3 — vysvitla cenově dostupná hvězda

RECENZE: Huawei Nova 3 — vysvitla cenově dostupná hvězda

** Nova 3 je smartphone pro mladé a náročnější uživatele ** Obsahuje špičkovou výbavu, nešetřilo se skoro nikde ** Potěší hlavně baterie s dobrou výdrží a 3,5mm jack

Jan Láska | 22

RECENZE: Nokia 6.1 a Android One mají trumfy, které z tabulky nevyčtete

RECENZE: Nokia 6.1 a Android One mají trumfy, které z tabulky nevyčtete

** Výrazně vyšší výkon ve srovnání s předchůdcem ** Čistý Android není pro každého, má ale svoje kouzlo ** Moderní pojetí klasiky bez zbytečných módních výstřelků

Martin Herodek | 9