Při jedné přednášce konané během Canalys Navigation Fora mě zaujaly grafy porovnávající strukturu ceny přenosných a pevně vestavěných navigací. U jednotlivých produktů jsou srovnávány následující ekonomické ukazatele:
- zisk: rozdíl mezi výnosy a náklady dodavatele
- hodnota: cena, za kterou dodavatel prodává svůj produkt dál
- podíl: podíl ceny produktů na celkové ceně zařízení
Napřed se podívejte na tabulku s průměrnou strukturou cen přenosných navigací. Největší hodnotu zde tvoří samotný hardware, počítá se s běžnou marží obchodního řetězce. Výsledkem je průměrná cena 439 eur a celková marže 22 %. Cenová struktura je podobná jako u jiné elektroniky.
|
mapy |
software |
hardware |
prodejní kanál |
celkem |
další služby |
zisk |
€ 4 |
€ 5 |
€ 84 |
€ 4 |
€ 97 |
|
hodnota |
€ 18 |
€ 21 |
€ 312 |
€ 88 |
€ 439 |
€ 15 |
podíl |
4 % |
5 % |
71 % |
20 % |
100 % |
3 % |
Prohlédněte si podobnou tabulku pro navigační systémy pevně vestavěné v automobilech.
|
mapy |
software |
hardware |
automobilka |
dealer |
celkem |
další služby |
zisk |
€ 60 |
€ 13 |
€ 231 |
€ 416 |
€ 186 |
€ 906 |
|
hodnota |
€ 118 |
€ 45 |
€ 598 |
€ 921 |
€ 596 |
€ 2 278 |
€ 25 |
podíl |
5% |
2% |
26% |
40% |
26% |
100% |
1% |
Každý sloupec předchozí tabulky ukazuje, že pevné navigace jsou dobrý byznys. Však srovnejte zisky jednotlivých dodavatelů. Copak jsou mapy pro pevné navigátory patnáctkrát lepší než u přenosných navigací? Liší se o tolik software? Největší rozdíl je ale v prodejním kanálu, který je tady rozdělen na samotnou automobilku a jejího dealera. Této dvojici zůstane v kapse 66 % hodnoty celé navigace. Kvůli tomu je průměrná cena na 2 278 eurech a marže dvojnásobná než u přenosných přístrojů: 40 %.
Pokud by si prodejní kanál u vestavěných navigacích vzal pouze 20 %, stejně jako u přenosných modelů, mohla by cena být 2,4× nižší, pod tisícem eur. To jsou samozřejmě nereálné předpoklady, automobilka má v tomto řetězu také nárok na svůj podíl. Čtyřicet procent z celkové ceny je ale u hardwaru poměrně dost.
Nelze očekávat, že se tyto podíly v příštích letech změní. Nikdo se nebude chtít vzdát svého podílu a pevné navigace si i přes klesající podíl na trhu podrží vedení v tržbách. Podle odhadů společnosti Canalys, od níž pocházejí i tabulky v této bleskovce, to bude až do roku 2009 stále kolem 15 miliard dolarů ročně. Tržby za přenosné navigace se v letech 2008–2009 dostanou „jen“ na 11 miliard.