Prodeje navigací: Evropa a potom dlouho nic

Prodeje navigací: Evropa a potom dlouho nic
Evropa si v oblasti elektronických zařízení nemůže připsat mnoho prvenství nebo úspěchů. Jednou z výjimek je navigace, kde za sebou západní evropské země táhnou celý zbývající svět. V první polovině letošního roku se totiž v západní Evropě prodalo 70 % všech navigací a GPS navigačních řešení. Z absolutního pohledu to bylo 6,7 milionu kusů.

Evropa má velký náskok, protože druhé Spojené státy americké si z celkového koláče vytrhly jen 16 %. Následuje oblast Asie a Pacifiku s 12 % a zbytek už nestojí za řeč. Zajímavá by pro nás mohla být východní Evropa, kam se započítává i Česká republika. V letošním prvním pololetí jí patřilo jedno procento trhu. Může nás ale těšit, že východní Evropa spolu s Čínou patří mezi největší naděje pro další rozvoj navigačního trhu. Ale i v těchto plánech bude mít západ Evropy stále nepřehlédnutelnou většinu.

Proč se v Evropě navigaci tak daří? Je hned několik důvodů:

  • Velmi brzy začala propagace navigačních řešení. Kampaně nabízející osobní navigační systémy začaly v Německu už v roce 2003.
  • Celkový přehled o navigaci: lidé v Evropě ví, co navigace je, co od ní mohou čekat, k čemu je dobrá.
  • V Evropě se běžně cestuje do zahraničí, ať už obchodně nebo za zábavou. Vzdálenosti jsou na rozdíl od jiných kontinentů velmi malé.
  • Je zde jazyková bariéra při cestách do ciziny, mnoho různých jazyků na malé ploše. S navigací se přitom člověk nemusí nikoho ptát, kam jet.
  • V Evropě je hodně vývojářů navigačního softwaru. Zmiňuje se zejména Navigon, kterému se dobře daří na domácím německém trhu.
  • Důležitý je také úspěch nizozemského TomTomu. Firma, která svoji první přenosnou navigaci představila na jaře 2004, je dnes jedničkou na evropském trhu.
  • Navigační zařízení jsou zákazníkovi snadno dostupná – existuje mnoho různých prodejních kanálů, kterými se navigace může dostat k zákazníkovi.