RDS-TMC: Jaký vysílač naladit?

Diskuze čtenářů k článku

Marek  |  20. 10. 2008 08:48

na i-go je to tak, že se skenují všechny dostupné TMC kanály a tyto informace se zobrazují v tabulce, resp. na mapě. Lze tedy zobrazovat současně informace z různých stanic i když přijímač "poslouchá" v daném okamžiku pouze jednu stanici - tu nejsilnější. To je můj poznatek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Czecho Cowboy  |  19. 10. 2008 23:03

Pokoušel jsem se naladit TMC v tátově autě (Renault Grand Espace, radiosystém Carminat), vybral jsem si ČR1: v momentě hlášení dopravních informací vyskočí na displeji hláška "traffic info iterrupted" - zkusím ještě jiné stanice, v Renaultu říkali, že by to mělo jít...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jogurt  |  20. 10. 2008 00:09

Asi si to pleteš s TA (traffic announcement neboli dopravní hlášení), což nemá s RDS-TMC nic společného. TA je dopravní hlášení FM rozhlasových stanic TP (Traffic Program), které rádio obvykle umí naladit odděleně od ostatních FM (ne-TP)stanic . U rádií, vybavených funkcí TP-Memo ( někdy označenou též TA- memo nebo TI) lze hlasová hlášení z paměti přístroje opakovaně přehrát.

RDS je od toho zcela oddělený systém, který vysílá celou řadu různých kódů. Například název stanice, PTY (identifikaci typu programu, např., zpravodajské, hudební....stanice), dále umí vysílat různá varovná hlášení při hromadných kalamitách, v tunelech apod. RDS-TMC je další z funkcí systému RDS, kterou umí zpracovat jen tímto systémem vybavené navigační systémy (= ne všechny navigační systémy). U pevně vestavěných navigací zpravidla pro prostý příjem nic ladit nemusíš, navigace si sama najde vysílač RDS-TMC, který není závislý na stanici, naladěné na rádiu, t.j. můžeš poslouchat stanici, která RDS-TMC nevysílá, ale navigace přijímá info z jiné stanice. Pokud jich je víc, pak teprve máš možnost volby. V Praze je to například CR1, CR3 a Regina.
A uživatelsky má RDS-TMC v podstatě dva významy: Jednak zobrazuje v textové podobě dopravní hlášení (systému TMC, nikoli systému TA) a jednak je zobrazuje v mapě, a pokud to umí a smí, pak též navrhuje náhradní trasu.

K úspěšnému použití RDS-TMC tedy potřebuješ navigaci, která RDS-TMC umí, dále rozhlasovou stanici, která RDS-TMC vysílá a mapový podklad, obsahující lokalizační tabulky, které navigace použije k zobrazen TMC informace na mapě a k přepočtu trasy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fox50  |  15. 10. 2008 12:59

Pro majitele TomToma:
Pokud vás TomTom vyzívá k připojení telefonu, tak nerozeznal radiový RDS-TMC modul! Po připojení modulu (kablík s takovým černým vajíčkem) se v pravo zobrazí lišta s RDS-TMC(obrázek jak to vypadá najdete v manuálu), pokud se lišta nezobrazí je někde problém v konektorech nebo HW.
Bohužel ve verzi SW 8.xx navigace nikde nezobrazuje k jakému kanálu RDS-TMC informací je připojen, ani frekvenci ani popisek. :( Lze navolit ručně frekvenci kterou má používat, ale když na zadané frekvenci nenajde signál RDS přeladí automaticky na jinou stanici u které RDS signál najde.


Pro všechny:
"sauvage" píše něco o připlácení, RDS-TMC přes rádio je zdarma.
"Jen tak" Myslím si že informace o zpoždění je součástí dat RDS.

Hlášení v protisměru je většinou zapříčiněno různými verzemi lokalizačních tabulek(LT) mezi radiostanicí a mapama ve vaší navigaci. Pozor, to že máte nejnovější mapu neznamená že v ní máte nejnovější verzi LT. :(

Napadá mě zajímavá otázka, za obě u nás vysílající stanice vůbec používají stejnou verzi, ideálně tu poslední.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sauvage  |  15. 10. 2008 17:21

GPS s RDS je většinou dražší. To je faktor, který jsem zmiňoval.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tonny  |  15. 10. 2008 21:42

Já nic o výzvě k připojení telefonu nepsal. Psal jsem, že když se někdy RDS nechytí - myšleno na signál. Pruh vpravo mám vždy.

Z vámi uvedeného vyplývá, že v navigaci TOMTOM uživatel nemá možnost ovlivnit, která data přijímá, protože RDS se dříve či později přeladí doslova neznámo kam. Tím mi přijde, že veškeré debaty o volbě sítě a tedy volbě dat jsou u TOMTOMa o ničem.
Z tohoto pohledu nechápu, proč jsou dvoje data v různých sítích vysílána. MMCh - TOMTOM je v Evropě dostatečně rozšířený - a o něco výše je poznámka, že se vysílá na několika sítích. Jak na západě uživatelé toto řeší???


Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
-- pd --  |  15. 10. 2008 11:12

... pokud jezdim po Praze tak Reginu (92,6). Ve zbytku republiky CRo 3, ktery ma celorepublikove vice dat (nasla se i dlouhodoba uzavirka I/55 v srpnu) nez nektere vysilace CRo 1. Asi nejvetsi problem vidim v, jak prvni pisatel uvedl, systemu Prokop, kde mnoho omezeni je umisteno v protismeru a tak se o mnohych udalostech (mj. i zminovane jednosmerne uzavreni I/55), ktere mne cekaji (hlavne na D1) vubec nedozvim.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tonny  |  15. 10. 2008 10:00

Mám TOMTOMa a v předvolbách RDS TMC mám zvoleno ČR.
Pokud se mi někdy RDS TMC nechytí na signál, pak použiju ruční ladění na 106.2 MHz, což je Radiožurnál.
Problém vidím v tom, že se mi v TOMTOMu nikde nezobrazuje, jaká data RDS přijímám, a pokud odjedu z dosahu vysílače Radiožurnálu, nebo má v některém místě Vltava náhodou silnější signál, tak se to zřejmě přeladí samo s patřičnými efekty rozdílných dat.
Tak se mi několikrát stalo, že na D2 u Hustopečí navigace hlásila jiná dat než před tím u Břeclavi a potom dále směrem k Brnu to zase bylo jinak. Zřejmě se to z Radiožurnálu přeladilo na Vltavu a pak zase zpět.
Můžu někoho z Vás požádat o vysvětlení, jak jako uživatel navigace mohu ovlivnit, co budu přijímat???

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
...  |  15. 10. 2008 10:07

Prave zkousim vedle nuvi 760 i TomTom 730 a priznam se, ze mam problem vubec najit, kde se RDS ladi. Porad to pomne chce pripojit telefon a stahovat nejaky data pres mobilni telefon. Uz jsem se i presvedcil, ze mu umoznim stahnout data z mobilni site, ale po 10 min. propojovani se zeptal, zda si muze vymenit nejaka data se serverem TomTom, ze to udela jen jedenkrat - poslal data a kdyz jsem cekal, ze stahne i dopravni informace, tak mi napsal, ze data neni mozne stahnout. Poradite, kde je v TT 730 nastaveni prijmu RDS informaci? RDS antenu mam pripojenou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kmarty  |  15. 10. 2008 21:14

Pokud mate TMC prijimac pripojeny, pak staci tapnout na pravy okraj displeje (presne tam, kde se ukazuje ta svisla cara s dopravnimi informacemi a kde nahore je ten zeleny tercik). Vyskoci vam menu.
To co popisujete jsou dopravni informace pres GPRS (u nas nepouzitelne).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zdeněk  |  30. 10. 2008 20:09

Osobně jsem si před rokem kupoval TomTom Go 920 a čekal jsem na verzi s RDS-TMC přijmačem. S přijímačem jsem zkoušel jezdit cca půl roku a pak jsem to zabalil, protože pokud už něco naladil, tak se to na 90 procent ukázalo buď jako neaktuální nebo nesmysl. Většinu problémů na cestě vůbec nenaladil. RDS-TMC přijímač skončil v šuplíku a čekám až se najde nějaký solidní poskytovatel aktuálních a přesných RDS-TMC informací. Zatím tomu tak není. Podstatně přesnější a rychlejší mi přijdou hlášení na Impulsu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
...  |  15. 10. 2008 09:23

Podle mych poslednich zkusenosti mne prijemne prekvapila aktualnost obsahu vysilani JSDI. Data se behem posledni doby skutecne vyrazne zlepsila. Pouzivam Garmin nuvi 760, vyber poskytovatele je podle jmen a je intuitivni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jen tak  |  15. 10. 2008 09:32

tak .. data jsou rozhodne lepsi, nez byla pred "oficialnim launčem" :) ale jeste porad to neni uplne idealni .. sposuta toho chybi (no , co se da delat) a spousta toho prebyva ... :)

jezidm od zacatku zari podle jsdi informaci ... a je to takovy.. no, je to lepsi.

kdyz uz je diskuse na tohle tema - dotaz pro nekoho kdo do rds-tmc vidi lepe - kdo zadava informaci o tom, jak dlouhe tam bude priblizne spozdeni (mysleno udaj, ktery treba nuvi 760 zobrazi v pripade dopravni udalosti) - vymysli si ho gps, a nebo je to soucasni rds dat?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DefLook  |  15. 10. 2008 08:01

Článek klade otázku, ale nedává odpověď - kterého tedy naladit?

Zatím podle mně nedává relevantní informace ani jedna varianta (uzávěrka silnice č. 118 - již více než týden - z TMC se to nedozvím, omezení na D5 a s tím související kolony - v podstatě platí totéž, ale včera večer mi navigace snad poprvé ukázala jakési zdržení - bohužel ve chvíli, kdy tam už žádná kolona nebyla ... a tak bych mohl pokračovat - ale diskusí na toto téma je spousta).

Existuje tedy nějaký důvod (aktuálnost, přesnost, kompletnost...) proč volit jednoho nebo druhého poskytovatele? Zatím se mi nepodařilo takové důvody najít, tak to nechávám na navigaci - ta si nějak vybírá sama...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sauvage  |  15. 10. 2008 08:40

Otázka ani tak není, kterého vysílatele naladit (což pan autor zajisté také neví), ale zda-li vůbec připlácet za službu, která nestojí za mnoho a jak vyplynulo z předchozí transcripce, ani v dohledné době (tedy morálního dožití současných navigací) nebude.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jen tak  |  15. 10. 2008 09:15

CO to tady vy a clovek, co na vas odpovidal, placate za kraviny? V clanku je jasne receno, jakeho poskytovale naladit a i oduvodneni proc tomu tak je. Resp. vysvetleni v jejich rozdilu a urovni - a kazdy si muze vybrat.

navic, z posledniho odstavce jasne vyplyva, ktereho doporucuje Marek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 15. 10. 2008 09:43

Já jsem nechtěl v bleskovce nic naznačovat, protože zatím nic naznačit nelze. Na D1 a hlavních dálnicích bych asi zvolil JSDI, ve zbytku republiky spíš Teleasist. Ale vlivů, které do RDS-TMC mohou zasáhnout, je tolik, že je možná zatím úplně jedno, jaký kanál vyberete.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sauvage  |  15. 10. 2008 17:08

Otázka imho skutečně stojí tak, je-li vůbec tento systém v současnosti životaschopný a jaký má progres. Podle toho, co jsem přečetl soudím, že v současnosti je to nefunkční a vhodné pouze pro hračičky a placené recenzenty. Doporučuji regionální rozhlasové stanice, které mají často kvalitnější dopravní informace, než protěžovaná zelená vlna, neřku-li toto. A zejména zdravý rozum a předvídavost.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jogurt  |  25. 10. 2008 19:37

Ano. Jenže hlasové hlášení není vždy jasně lokalizovatelné, není trvale dostupné po celou dobu platnosti. RDC-TMC, kdyby tu nefungovalo po česku, ale normálně, by tyhle neduhy převálcovalo. Bohužel, realita je opačná a regionální stanice jsou aktuálně skutečně vybaveny hodnotnějšími informacemi, byť jen hlasovými.

A ještě pikantní scénka z RDS-TMC na český způsob: (pozor, kdo nejezdí do orlických hor, nechť si vezme mapu): RDS_TMC v mapě i textovém hlášení CR3 již nekolik měsíců hlásí na trase Olešnice v Orlických Horách - Pardubice (!!! račte nahlédnout do mapy, co je to za nesmysl) obtížně průjezdný úsek Býšť - Bělečko. Za prvé se tu žádné omezení nekoná a za druhé jediné smysluplné označení této silnice je úsek Třebechovice pod Orebem - Býšť, neboť jde o spojku mezi I/11 (Ostrava - HK) a I/35 (Litomyšl-HK). Ještě větší legrace je, že nějaký moula do graficky v TMC zakliknul o úsek dál a tedy mezi Býšť a Rokytno, což je spojka z I/35 na Pardubice.

Je to bohužel smutně vypovídající o mentální úrovni a tím i kompetenci tvůrců JSDI.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  15. 10. 2008 00:51

pokud by nefiguroval na ČR1 v postupu zpráv modul Prokop, který občas zprávu umístí do protisměru a poplete konec se začátkem, nevadilo by mi z jakých informací je čerpáno, ale toto sráží na kolena celorepublikové TMC, pokud není volba radiostanice v TMC.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 15. 10. 2008 20:48

S Teleasistem jsem několik hlášení, které se v navigacích objevily v protisměru, řešil. Ukázalo se, že vysílány byly správně a problém byl nejspíš na straně navigačního přístroje. Protože se mi to osobně potom stalo i s jinými mapami (od Navtequ), ukazuje mi to možná i na lokalizační tabulky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jogurt  |  16. 10. 2008 23:19

Několik aktuálních chyb z dnešního ježdění Praha-Chrudim-Brno-Svitavy-Praha (Audi MMI mapa 2008): Původně jsem naladil RDS_TMC CR3 ale několikrát mi to zřejmě kvůli mizernému signálu přeskočilo na CR1:

Chybně značená částečná uzavírka mostu ve Žďáru nad Sázavou: Uzavírka je značena jako úplná ve Ždírci na Doubravou a celý úsek I/37 až do ZR se tváří jako uzavřený v protisměru. Obojí je ovšem nesmysl, ve Ždírci žádná neexistuje a ve Žďáru zas není indikována. Textový popis v navigaci: Ždírec - Polánka (Nesmysl)

Uzavírka na 196 kmD1 značena v protsměru, kolona 2km P-B neznačena vůbec.

Dlouhodobá uzavírka I/36 Lázně Bohdaneč-D11 s patnáctikilometrovou příšernou objížďkou po úzké silnici neznačena vůbec. A není ani v JSDI a zřejmě ani nikdy nebyla.

D11 exit Poděbrady - Jih značena neexistující uzavírka a omezení v protisměru už od km 25 Exit Sadská. Nesmysl, žádné omezení se nekoná.

Jinak řečeno: na celé trase navigace zaznamenala 3 TMC hlášení, ani jedno není správně a chybí nejméně jeden zásadní problém, který není značen dlouhodobě vůbec. A je v tomto případě mylné se domnívat, že vinou lokalizačních tabulek. Uzavírka která údajně je od počátku července, není vůbec vedena v JSDI.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jogurt  |  16. 10. 2008 23:25

A ještě jsem zapomněl na neexistující signalizace dlouhodobě zcela uzavřeného úseku silnice Holice - Sezemice ( Hlavní tah z I/35 na Pardubice), která je uzavřena rovněž řadu měsíců a navigace RDS-TMC ji nezná. Místo toho ale nesmyslně signailzuje částečnou uzávěru v celé délce Sezemice - Býšť (silnice II. třídy, rovněž spojka na I/35), která je ale normálně průjezdná. V tomto případě se zdá, že ten, kdo ji do systému zadal, si spletl silnice a místo uzavřeného úseku zadal ten, po kterém se uzavírka objíždí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor