Revoluce: Be-on-road bude mít najednou vektorovou i rastrovou mapu

Revoluce: Be-on-road bude mít najednou vektorovou i rastrovou mapu

Dozvěděl jsem se, že Aponia Software, výrobce navigačního programu Be-on-road, chystá pro jeho příští verzi zásadní novinku. Vedle vektorové mapy určené pro navigaci v automobilu bude možné v Be-on-road zobrazit také rastrovou mapu. Bude ji možné využívat i v autě, větší význam ale získá při turistice.

Nevím o žádném jiném softwaru, který by používal tento koncept. Mapy jsou vždy buď pouze vektorové, nebo vždy pouze rastrové, kombinanci žádný výrobce u přístrojů a softwaru této kategorie nepoužívá.

Proč rastr? 

Vektorová mapa má výhodu v datové velikosti, všechny objekty jsou v ní popsány matematicky a samotné vykreslení provede až navigační přístroj. Nevýhodou je velmi schematické a zjednodušené zobrazení. Naproti tomu u rastrové mapy přístroj na displeji pouze ukáže obrázek, a ten ale může vypadat jako papírová mapa včetně všech detailů. Mezi nevýhody zase patří problematická změna měřítka. Obrázek mapy lze samozřejmě zmenšit, ovšem za cenu ztráty kvality zobrazení. Tento problém se řeší uložením mapy v různých rozlišeních a předkládáním vždy nejvhodnějšího měřítka.

Při navigaci v autě vektorová mapa stačí. Nepotřebujete znát, že budova vpravo má tvar do L, že uprostřed bloku je park, že vpravo je konečná tramvaje 11. Tyto detaily začnou být zajímavé při nižších rychlostech: při jízdě na kole, při chůzi pěšky. Také při geocachingu se hodí, když vidíte, že poklad je tam někde na rohu budovy, než informace, že je to bod v prázdné ploše vektorové mapy. Do rastru se ale v chystaném Be-on-road bude možné přepnout i v autě.

Rastr v 3D pohledu

V ukázce alfaverze navigace, kterou jsem viděl, už byla rastrová mapa funkční. Dalo se jí měnit měřítko, posouvat. Dokonce byl zprovozněn i 3D pohled, který zvětší mapu v popředí a do zadní částí naopak vměstná více informací. Zatím mi není jasné, jestli nad rastrem bude neviditelná vektorová vrstva, která zajistí plánování trasy. V každém případě ale bude možné vyhledávání.

U rastrové mapy by se mi v souvislosti s geocachingem a vůbec turistickou navigací líbila směrová šipka. Stále by ukazovala k zadanému cíli a na stránce by byla vidět ještě vzdálenost. Zcela ideální by potom bylo použití leteckých map – tedy takový Google Earth v kapesním počítači nebo přenosné navigaci. Na to asi ale asi ještě delší dobu počkáme, hlavně kvůli datové náročnosti, na kterou současné paměťové karty nestačí. Už dnes bude muset Aponia Software zřejmě sáhnout k silné JPEG kompresi rastrových map, aby se na kartu vešla celá Česká republika v použitelných rozlišeních.

Nová verze Be-on-road vybavená vektorovými i rastrovými mapami by mohla být v prodeji přibližně do dvou měsíců. Cena by se podle mých informací neměla příliš lišit od současné vektorové verze a měla by být velmi výhodná při srovnání s cenou samostatných softwarových produktů používajících výhradně rastrové digitální mapy. Nová verze Be-on-road bude dostupná ve variantě pro kapesní počítače i v jednoúčelových navigacích. Pokud se projekt podaří dovézt do konce, bude mít Be-on-road hodně velkou konkurenční výhodu.

Prohlédněte si galerii obrázků s rastrovými mapami v Be-on-road a ukázky přepracovaných nabídek:


    
   
 

Oživeno: Chystané Be-on-road bude obsahovat plány měst (přibližně sedmdesát), turistickou mapu ČR 1:50 000, 1:200 000, 1:500 000, popř. vyšší vrstvy.

19 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jan Vlčinský 12. 4. 2007 10:13:56
    Tak si to zkuste.
    Možná půjde převést mapu na vektory, ale nikoliv na...
  • vvvnnll 8. 4. 2007 21:51:34
    Převrat to bude, a to hned na několika frontách, nechte se překvapit.
  • Karel 6. 4. 2007 22:10:27
    Trochu problém to je. Pro popis komplexních, ale "mrňavých" objektů pomocí...