Revoluce: Be-on-road bude mít najednou vektorovou i rastrovou mapu

Dozvěděl jsem se, že Aponia Software, výrobce navigačního programu Be-on-road, chystá pro jeho příští verzi zásadní novinku. Vedle vektorové mapy určené pro navigaci v automobilu bude možné v Be-on-road zobrazit také rastrovou mapu. Bude ji možné využívat i v autě, větší význam ale získá při turistice.

Nevím o žádném jiném softwaru, který by používal tento koncept. Mapy jsou vždy buď pouze vektorové, nebo vždy pouze rastrové, kombinanci žádný výrobce u přístrojů a softwaru této kategorie nepoužívá.

Proč rastr? 

Vektorová mapa má výhodu v datové velikosti, všechny objekty jsou v ní popsány matematicky a samotné vykreslení provede až navigační přístroj. Nevýhodou je velmi schematické a zjednodušené zobrazení. Naproti tomu u rastrové mapy přístroj na displeji pouze ukáže obrázek, a ten ale může vypadat jako papírová mapa včetně všech detailů. Mezi nevýhody zase patří problematická změna měřítka. Obrázek mapy lze samozřejmě zmenšit, ovšem za cenu ztráty kvality zobrazení. Tento problém se řeší uložením mapy v různých rozlišeních a předkládáním vždy nejvhodnějšího měřítka.

Při navigaci v autě vektorová mapa stačí. Nepotřebujete znát, že budova vpravo má tvar do L, že uprostřed bloku je park, že vpravo je konečná tramvaje 11. Tyto detaily začnou být zajímavé při nižších rychlostech: při jízdě na kole, při chůzi pěšky. Také při geocachingu se hodí, když vidíte, že poklad je tam někde na rohu budovy, než informace, že je to bod v prázdné ploše vektorové mapy. Do rastru se ale v chystaném Be-on-road bude možné přepnout i v autě.

Rastr v 3D pohledu

V ukázce alfaverze navigace, kterou jsem viděl, už byla rastrová mapa funkční. Dalo se jí měnit měřítko, posouvat. Dokonce byl zprovozněn i 3D pohled, který zvětší mapu v popředí a do zadní částí naopak vměstná více informací. Zatím mi není jasné, jestli nad rastrem bude neviditelná vektorová vrstva, která zajistí plánování trasy. V každém případě ale bude možné vyhledávání.

U rastrové mapy by se mi v souvislosti s geocachingem a vůbec turistickou navigací líbila směrová šipka. Stále by ukazovala k zadanému cíli a na stránce by byla vidět ještě vzdálenost. Zcela ideální by potom bylo použití leteckých map – tedy takový Google Earth v kapesním počítači nebo přenosné navigaci. Na to asi ale asi ještě delší dobu počkáme, hlavně kvůli datové náročnosti, na kterou současné paměťové karty nestačí. Už dnes bude muset Aponia Software zřejmě sáhnout k silné JPEG kompresi rastrových map, aby se na kartu vešla celá Česká republika v použitelných rozlišeních.

Nová verze Be-on-road vybavená vektorovými i rastrovými mapami by mohla být v prodeji přibližně do dvou měsíců. Cena by se podle mých informací neměla příliš lišit od současné vektorové verze a měla by být velmi výhodná při srovnání s cenou samostatných softwarových produktů používajících výhradně rastrové digitální mapy. Nová verze Be-on-road bude dostupná ve variantě pro kapesní počítače i v jednoúčelových navigacích. Pokud se projekt podaří dovézt do konce, bude mít Be-on-road hodně velkou konkurenční výhodu.

Prohlédněte si galerii obrázků s rastrovými mapami v Be-on-road a ukázky přepracovaných nabídek:


    
   
 

Oživeno: Chystané Be-on-road bude obsahovat plány měst (přibližně sedmdesát), turistickou mapu ČR 1:50 000, 1:200 000, 1:500 000, popř. vyšší vrstvy.

Diskuze (19) Další článek: Vlastní mapy v Google Maps

Témata článku: Papírová mapa, Revoluce


Určitě si přečtěte

Vybrali jsme 12 nejlepších levných smartphonů do 6 tisíc. Který si nadělíte?

Vybrali jsme 12 nejlepších levných smartphonů do 6 tisíc. Který si nadělíte?

** I když je cena limitem, dá se vybrat rozumný smartphone ** Levný smartphone umí víc než obyčejný mobil ** Připravte si alespoň 2 tisíce korun

Jan Láska | 23

RECENZE: Samsung Galaxy A7 (2018) — Tři oči vidí víc

RECENZE: Samsung Galaxy A7 (2018) — Tři oči vidí víc

** Samsung se poprvé pouští do světa trojitých fotoaparátů, u následného modelu však přidá ještě jednu čočku ** Jeho prvotina spadá do střední třídy, takže budete muset udělat několik kompromisů ** Tři čočky pomůžou s focením budov a s věrohodnějším rozmazáním portrétových snímků

Martin Chroust | 43

RECENZE: Honor 8X — obr téměř bez chyb

RECENZE: Honor 8X — obr téměř bez chyb

** 6,5" displej nemusí nezbytně znamenat nepoužitelně velkou plácačku ** Výbava nezklame, až na zastaralý microUSB konektor ** Zásadní inovace nečekejte, ale ve střední třídě to (zatím) nevadí

Martin Herodek | 60

RECENZE: Motorola One — iPhone X s Androidem One

RECENZE: Motorola One — iPhone X s Androidem One

** Střední třída bez zastaralých řešení ** Povedený design dává svou inspiraci hodně najevo ** Zajímavá alternativa, pokud vás Nokie neoslovují

Martin Herodek | 17

Huawei Mate 20 Pro nadělá konkurenci vrásky. Superphone nemá slabé místo

Huawei Mate 20 Pro nadělá konkurenci vrásky. Superphone nemá slabé místo

** Nová vlajková loď Huawei prakticky nezná kompromisy ** Přináší ohromný výkon a nezvykle mnoho inovací ** Nejzajímavější je čtečka v displeji a nový typ paměťovky

Jan Láska | 153

Vybrali jsme 12 povedených tabletů, které udělají radost pod stromečkem

Vybrali jsme 12 povedených tabletů, které udělají radost pod stromečkem

** Jak se zorientovat v široké nabídce tabletů a proč tablet vůbec chtít? ** Vybíráme 12 nejlepších modelů napříč cenovým spektrem ** Cena použitelných modelů začíná na dvou tisících korun

Jan Láska | 91

Máme eSIM v hodinkách. Podívejte se, jak probíhala instalace

Máme eSIM v hodinkách. Podívejte se, jak probíhala instalace

** Konec teorie, často skloňovaná eSIM se v ČR konečně dostává do praxe ** eSIM jsme si poprvé vyzkoušeli u LTE verze hodinek Samsung Galaxy Watch (46mm) ** Jak eSIM vypadá, a jak probíhá její samotná „instalace“?

Martin Chroust | 45