TomTom pro iPhone: nové informace

Serveru MacWorld se podařilo vyzpovídat viceprezidenta firmy TomTom a zjistit bližší informace o jejich navigaci pro iPhone, jež je jednou nejočekávanějších aplikací pro iPhone vůbec. Její prezentace na WWDC konferenci ani videoprezentace moc detailů nesdělila, Tom Murray byl nyní konkrétnější.

Předně se vyjádřil ke konkurenčním navigacím pro iPhone, jako je Navigon či Sygic. Řešení TomTom bude unikátní v tom, že se bude skládat nejen ze software, ale i hardware – unikátního držáku, který řeší nedostatky samostatného iPhone.

ip.jpg 

Samostatná aplikace neumožňuje fungování pokročilých funkcí nových TomTom navigací jako je gyroskop a další HW, který umožňuje přesnější odhad pozice v případě ztráty GPS signálu, např. v tunelu. Další věcí je nutnost kvalitního umístění a nastavení pro bezpečnou navigaci. Problémem je také potřeba společné navigace a volání či objem dat mapových podkladů.

Navigaci TomTom pro iPhone bude možné také koupit i bez jejich unikátního držáku, jeho použití se ale velmi doporučuje, protože řeší zmíněné problémy. TomTom držák pro iPhone totiž obsahuje samostatný GPS přijímač, který je kvalitnější než ten, jež obsahuje iPhone. Otázka, zda bude možné používat navigaci TomTom i s první verzí iPhone a iPod Touch, zatím zůstává nezodpovězena. GPS přijímač také bude kvalitnější, a tak bude TomTom lépe navigovat např. ve městech, kde vysoké budovy brání správnému zaměření.

TomTom iPhone handfree obsahuje tentýž EasyPort držák jako ostatní TomTom navigace, uživatelé tak budou moci libovolně přizpůsobit úhel, rotaci i relativní pozici. Napájecí kabel bude možné připojit jak do autonapájení, tak k libovolnému USB napájecímu zdroji, a iPhone tak bude při jeho použití nabíjen.

Navíc TomTom iPhone handfree obsahuje další funkce zaměřené na audio – např. klasický 3,5mm konektor pro propojení iPhone a handfree s audio soustavou v autě a bude tak možné přes ní pouštět hudbu z iPod aplikace. Obsahuje též mikrofon, který bude využit při funkci Bluetooth handfree. Ano, telefon se bude párovat přes Bluetooth, pokud tedy nebudete chtít telefon nabíjet, tak jej ani nemusíte vkládat do držáku a budete jej moci používat jako telefonní handfree.

Co se týče softwarové výbavy, TomTom plně využije výhod iPhone, bude pracovat jak na výšku, tak i na šířku, bude využit multitouch pro zoom či posun jak v aplikaci samotné, tak v mapách. Budete možné nechat se navigovat na adresu někoho přiřazenou kontaktu v adresáři iPhone.

Aplikace bude jinak velmi podobná všem ostatním moderním TomTom navigacím, bude obsahovat funkci IQ Routes, tedy inteligentní směrování podle rychlostí, kterými se po dané silnici jezdí v různých obdobích. Murray nechtěl říct, jestli bude součástí též MapShare – sdílení aktualizací mapy mezi uživateli TomTom navigací, také není zřejmé, jestli bude navigace pracovat s RDS.

Softwarová část TomTom pro iPhone se bude nabízet normálně v AppStore, hardware přes distributory TomTom. Dostupnost by měla být “později v létě”, bližší údaj není znám. Součástí budou poslední mapy pro Spojené státy a Evropu od TeleAtlas, nepůjde se cestou měsíčního předplatného jako u některých mapových aplikací, jejich datový objem by měl být okolo 1 GB. Není také zřejmé, jak bude probíhat aktualizace map, jestli např. pomocí placených aktualizací, uvedených v novém iPhone OS 3.0.

Autorovy poznámky

TomTom podle mého názoru promeškal ohromnou příležitost. Datum uvedení nového iPhone věděl dlouho dopředu, mohl dlouho zkoušet i nový OS 3.0, díky vztahům s Apple jistě věděli o chystaných novinkách. Ačkoliv to byl TomTom, kdo si udělal ohromnou reklamu na prezentaci WWDC, tak jako první s navigací pro iPhone přišel Navigon. A vypadá to, že jej předběhl ne o dny či týdny, ale měsíce…

Výmluvy na držák jsou sice fajn, ale aplikace bude fungovat i bez něj, takže mohli stejně jako Navigon nebo Sygic uvést nejdříve samostatnou aplikaci. Navigon je nyní jednou z celosvětově nejprodávanějších aplikací pro iPhone, což znamená nejspíše minimálně desetitisíce stáhnutí. Mimochodem aktuální cena Navigon byla zvýšena na 99,99€, příjmy pro firmu jsou tedy obrovské. Není asi třeba dodávat, že kdo si jednou koupí Navigon, TomTom už potřebovat nebude, ať bude jakkoliv dobrý. Navíc léto je pro prodej navigací hlavní sezónou (vyjma vánoc), protože v létě lidé cestují jinam než po celý rok.

Z pohledu českého uživatele může být problémem “příliš nadupaný” handfree držák. Dnes je držák jen pouhým mechanickým plastovým úchytem za pár set korun a není jej problém nechávat v autě. Nový TomTom držák bude jistě stát mnoho tisíc korun, a mnohým spoluobčanům se kvůli němu vyplatí rozbít okno vašeho auta. Tím se ztrácí mnoho z krásy tohoto řešení.

Nicméně TomTom přesto může nakonec zvrátit situaci ve svůj prospěch a to z několika důvodů:

  1. Pro Spojené Státy zatím existuje jen navigace Sygic (když nepočítám nějaké aplikace, kterým ale nebudu říkat navigace), která je sice kvalitní, ale naprosto neznámá a málokdo si ji koupí
  2. Celkem cca. 15 milionů uživatelů má iPod Touch, který nemá GPS, takže jim je samostatná aplikace k ničemu, TomTom navigace s handfree s GPS to řeší
  3. Dalších cca, 6 milionů uživatelů má iPhone první generace se stejným problémem. Možná polovina z nich má navíc jen 4 GB paměti (ale je velmi pravděpodobné, že držák bude obsahovat i nějakou externí paměť)
  4. Dalších cca. 17 milionů má sice iPhone 3G, tedy s mírně horší GPS, ale hlavně bez kompasu, takže navigace např. v tunelech a zhoršených podmínkách bude vždy nemožná či horší

Ve skutečnosti tak samostatné navigace ala Navigon či Sygic budou opravdu dobře fungovat jen na iPhone 3GS, kterých je v tuto chvíli jen malý zlomek. Až bude uvedena navigace TomTom pro iPhone, budou jistě dělány srovnávací testy a odhaduji, že z nich bude TomTom vycházet jako vítěz, což mu marketingově pomůže.

Otázka je, za jakou cenu a co nabídne samostatná aplikace, a také jaký bude kvalitativní rozdíl u uživatelů iPhone 3GS, kteří budou tvořit nové zákaznické jádro. Stejně tak je otázka, zda-li nový iPod Touch očekávaný na podzim bude obsahovat GPS či nikoliv. A také jaký bude rozdíl oproti samostatným navigacím, které mají větší displeje a levnější držáky (a možná i nějaké funkce navíc jako MapShare či RDS).

Článek vyšel na webu www.iPhone-3GS.cz

Témata článku: TomTom, Apple iPhone, Apple iPhone 16GB, Apple iPhone 3G, Apple iPhone 3G 16GB, Apple iPhone 3GS, Apple iPhone 3GS 16GB, Apple iPhone 3GS 32GB, Apple iPhone 4GB, Apple iPhone 7, Apple iPhone SE, Apple iPhone SE 64GB, Informace, Měsíční předplatné, Tom, Libovolné usb, Nový ipod

Určitě si přečtěte

Proč je vodotěsný mobil drahý

Proč je vodotěsný mobil drahý

** Proč už dávno nejsou všechny smartphony vodotěsné? ** Technologii máme a je to tak užitečné. ** Odpověď je jednoduchá – je to hodně drahé.

1.  10.  2017 | Kůžel Filip | 65

Jak Apple iPhone za 10 let změnil svět

Jak Apple iPhone za 10 let změnil svět

** 9. ledna 2007 Steve Jobs představil první iPhone. Přesně před 10 lety ** Vyvolal pozdvižení. To ještě nikdo nevěděl, že tenhle mobil změní svět ** Provedeme vás dekádou evoluce a inovacemi jednotlivých modelů

12.  9.  2017 | Kůžel Filip, Miksa Martin | 161

TomTom Adventurer: Co budete milovat a co nenávidět

TomTom Adventurer: Co budete milovat a co nenávidět

9.  9.  2017 | Kůžel Filip | 3

Apple iPhone 7 Plus: ukázková galerie časopisu Computer

Apple iPhone 7 Plus: ukázková galerie časopisu Computer

V aktuálním čísle časopisu Computer 12/16 vyšla recenze smartphonu Apple iPhone 7 Plus. Tady k ní máte několik ukázkových fotek a video.

10.  11.  2016 | časopis Computer, Michlovský Jakub