Třicet největších mýtů o navigaci

Navigační nováčky zachráníme před strmým pádem do reality. Největší bludy kolem navigací uvedeme na pravou míru. Všechno totiž bude horší, než čekáte. První pomoc před pořízením a rozbalením navigačního dárku.
Kapitoly článku
Podle různých zdrojů odhaduji, že se letos v České republice prodá na dvě stě tisíc navigačních přístrojů. Desítky tisíc z nich budou pod vánočním stromečkem. Jejich majitelé ale možná nebudou připraveni na reálný život s navigací, mohou být proto do jisté míry zklamáni: když přístroj jinak naplánuje cestu, když najdou chyby na mapách, když budou muset deset minut čekat, než GPS přijímač poprvé uloví signál.

Aby tito uživatelé – a s nimi i všichni další – měli pád do reality pozvolnější, dal jsem dohromady největší mýty kolem navigace. A uvádím je na správnou míru. Jdeme na to,

S GPS se nikdy neztratím

Raději říkejme, že s GPS navigací budete vždycky vědět, kde jste. Přístroj určený do auta vás dokáže po silnicích dovést do zadaného cíle. Turistická navigace vám ukáže šipku k cílovému místu, případně zobrazí čáru na mapě. Protože ale žádný přístroj není neomylný, mohou nastat problémy. Zapomenete nabít akumulátor, smažete nahrané body, zařízení jednoduše přestane fungovat atd.

Už budu moci jen řídit, naviguje za mě přístroj

Navigace je pouze pomůcka, nikoli autopilot, se kterým je možné vypnout mozek a soustředit se jen na ovládání auta. I když se skutečně budete moci více věnovat řízení, nad povely od navigačního přístroje je stále potřeba přemýšlet, porovnávat je s realitou a vyhodnocovat, co je v jednotlivých situacích nejlepší. Nelze čekat, že navigátor za řidiče vyřeší všechny dopravní problémy.

Přes GPS mě někdo může sledovat

Nemůže, protože každá navigace obsahuje pouze přijímač. Přístroj zachytává signály, které vysílají GPS satelity, a z nich sám počítá polohu. Nic nevysílá, takže nikdo nemůže ani tušit, kde se se svou navigací právě pohybujete. Sledovací systémy, které používají třeba dispečeři dopravních firem, používají pro přenos informací o poloze kamionů mobilní datové přenosy. Běžné uživatelské navigace ale nikomu neřeknou, kde jste.

Tip: Podívejte se, jak vypadá sledovací zařízení k navigacím Garmin.

Navigační přístroj, který má nejvíc funkcí, je nejlepší

Navigace je jako spolujezdec, musíte si rozumět. Mnohem důležitější než počet funkcí proto je, aby vám vyhovovalo ovládání, zobrazení trasy při jízdě, hlasová navigace a podobné neměřitelné vlatnosti. Nejlepší by bylo, kdybyste si přístroje z užšího výběru mohli osobně vyzkoušet v automobilu, ale to vám asi prodejce nenabídne. V obchodě si proto určitě nechte předvést alespoň simulaci jízdy na trase, kterou znáte.

Tip: Jde-li vám opravdu o parametry, můžete je srovnat v katalogu autonavigací

Je vždy potřeba přístroj s přijímačem Sirf Star III

Není to tak dávno, kdy tento výrok bylo možné považovat za pravdivý. GPS čip Sirf Star III byl svou citlivostí daleko před konkurencí. Dnes už jsou ale na trhu také přijímače jiných výrobců, které jsou stejně citlivé a přidávají další dobré vlastnosti. Obecně lze říct, že všechny současné navigační přístroje mají dostatečnou citlivost.

Koupím si jeden přístroj do auta i do lesa

Raději to nedělejte. Garmin do svých přístrojů sice přidává turistickou mapu TopoCzech, k navigacím postavených na platformě iGo se dají dokoupit aplikace SmartMaps nebo TourNavigator. Ale autonavigace jsou určeny do auta, není vyřešeno jejich přenášení, jsou citlivé, nemohou zmoknout, mají nízkou výdrž při chodu na baterie. Pokud to s navigací v přírodě myslíte vážně, kupte si k tomu raději jednoúčelový přístroj.


Turistická mapa TopoCzech pro Garminy

Tip: Podívejte se na články o turistických mapách TopoCzech, SmartMaps a TourNavigator

Navigace přímo od výrobců automobilů jsou vždy lepší než ty dokupované

Jsou určitě dražší. Některé funkce mají unikátní, například gyroskop a spojení s koly automobilu, aby dokázaly spolehlivě navigovat i v tunelech. Bývají součásti multimediálních systémů, jsou pěkně zabudované v palubní desce. Přenosné navigace ale zase umí jiné věci, mají aktuálnější mapy, častější a levnější aktualizace. Ani mnohem nižší cena není zanedbatelná. Kdo si kupuje luxusní vůz, další investice mezi padesáti až sto tisíci (v průměru) ho už asi nezabije. Většině řidičů ale doporučuji spíše přenosné navigační přístroje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vestavěný navigační systém

Navigace nesmí být připevněna na čelním skle automobilu

Tohle není úplný mýtus, zákon skutečně zakazuje umisťovat na čelní sklo auta nic, co omezuje výhled v zorném poli řidiče. Formulace je ale tradičně sporná, dá se pochopit více způsoby. V redakci jsme za celou dobu, co se navigačním systémům věnujeme, nezaslechli, že by Policie nějakého řidiče potrestala za navigační přístroj přilepený na skle. Myslíme, že by se to internetem rozneslo. Navigace se obecně tolerují, a když to řidič nepřežene, nemusí se obávat postihu. Jen to nesmíte přehnat:

Navigace s kapesním počítačem je stejná jako u jednoúčelového přístroje

Navigační aplikace v PDA, jejich ovládání a chování je skutečně takřka stejné. Kapesní počítače navíc přinášejí možnost volby navigačního programu a dalších aplikací. Přesto pro toho, kdo hledá pouze navigaci a kapesní počítač jinak nevyužije, doporučuji jednoúčelové navigační přístroje. Dnes už nejsou drahé a uživatel s nimi nemusí řešit problémy, kterým se u kapesních počítačů zřejmě nevyhne. Platí to u navigace v autě i při turistice. U lidí, kteří kapesní počítač využijí i jinak, je samozřejmě situace jiná.

Prostřednictvím mobilu se nedá navigovat

Navigační aplikace pro chytré mobilní telefony jsou čím dál častější. I když je nelze doporučit profesionálním řidičům a lidem, kteří najedou tisíce kilometrů každý měsíc, pro občasnou navigaci jsou použitelné. Displej mobilních telefonů je sice malý, ale pro zobrazení trasy stačí, hlasová navigace funguje jako na velkých jednoúčelových přístrojích.


Zatím máte za sebou jen třetinu komentovaných mýtů. Pokračujte ve čtení v další kapitole, kde se budu věnovat hlavně mapám

Témata článku: , , Reálný život, Rychlý pohled, Mýtus, Radiopřijímač, Nejrychlejší trasa, Osobní automobil, Nový hlas, Vestavěný radiopřijímač, Vizuální zobrazení, Dobrý výhled, Sledovací zařízení