Mobilní telefony pomáhají nemocným a mohou se postarat i o vaše zdraví. Přečtěte si jak.
Mobilní telefony se ve stále větší míře stávají nedílnou součástí zdravotní péče. Potvrzují to nejen výzkumy zdravotnických institucí, ale také portfolio produktů a služeb Vodafonu. Jako jednička na poli společenské odpovědnosti (hodnocení agentury AccountAbility za rok 2006) se Vodafone snaží pomáhat dlouhodobě nemocným a zdravotně postiženým.
TIP: přečtěte si článek o tom, jak nám mobily mohou ublížit!
Roli mobilních telefonů ve zdravotní péči lze v tuto chvíli rozdělit do dvou oblastí.
Když mobily informují a upomínají…
Reprezentativní výzkum, který Vodafone provedl v letech 2005-2006 ve Velké Británii se zaměřil na:
- efektivitu SMS upomínek pro pravidelné lékařské prohlídky
Výzkumy ukázaly, že u pacientů, kteří byli na blížící se datum lékařské prohlídky upozorněni SMS zprávou, se zlepšila návštěvnost pravidelných prohlídek o 40 %. Náklady spojené se zameškanými prohlídkami pacientů stojí britskou National Health Service (NHS) každý rok 789 miliónů liber, zavedení plošného SMS informačního systému by tak NHS ušetřilo každý rok zhruba 370 miliónů liber. - dostupnost a využívání zdravotnických infolinekUživatelé mobilních telefonů častěji volají na zdravotnické infolinky, především z toho důvodu, že jim mobilní telefon přináší větší soukromí pro diskutování citlivých zdravotních problémů. Podle výzkumu tak využívání národní zdravotnické linky NHS roste mezi uživateli mobilních telefonů čtyřikrát rychleji.
- využití mobilů v léčbě diabetes a tuberkulózyU pacientů s diabetes, kteří využívali program SweetTalk (individualizované SMS zprávy připomínající každodenní úkoly: inzulínové injekce, měření hladiny cukru, cvičení, dietní strava) klesla hladina cukru v krvi v průběhu sledovaného období (2005-2006) o 10 %. Podle NHS mohou zmíněné mobilní služby výrazně snížit výskyt chorob souvisejících s diabetes – jaterní choroby či ztráta zraku. Podle závěrů NHS by zavedení obdobného systému SMS upomínek jako je program SweetTalk, ovšem pro pacienty s tuberkulózou, ušetřilo ročně britskému zdravotnímu systému 1 900 liber na léčbě jednoho pacienta.
Když mobily pomáhají…
Vodafone nabízí celou řadu produktů a služeb, které ulehčují život dlouhodobě nemocným nebo zdravotně postiženým uživatelům mobilních telefonů.
- Vitaphone
Německý Vodafone nabízí přístroj zvaný Vitaphone, který umožňuje měřit srdeční tep, tlak a tělesnou teplotu jeho uživatele. Tyto údaje jsou automaticky předávány na server ošetřujícího lékaře, který tak může kdykoli a kdekoli sledovat stav pacienta. Vitaphone je navíc vybaven GPS navigací, která po stisknutí pohotovostního tlačítka automaticky informuje lékaře o poloze uživatele. - Mobilní kontrola hladiny cukru Španělský Vodafone nabízí službu, která umožňuje vybrané telefony propojit se zařízením na měření hladiny cukru v krvi. Naměřené hodnoty se zobrazují na displeji telefonu a mohou být také automaticky odesílány ošetřujícímu lékaři.
- Mobi-click telefon pro seniory
Vodafone v Německu nabízí telefon určený pro seniory se sníženou pohyblivostí. Tzv. moby-click telefon má pouze tři velká tlačítka (která lze předprogramovat na automatické volání ošetřujícího lékaře, příbuzných nebospecializovaného call centra pro pomoc seniorům). Telefon je také vybaven GPS lokalizací polohy uživatele a automaticky monitoruje, zda-li u jeho uživatele nedošlo k pádu vinou ztráty rovnováhy. - Pro sluchově postižené
Pro sluchově postižené uživatele nabízí španělský Vodafone telefony vybavené technologií BlackBerry, které umožňuje uživatelům s poruchami sluchu komunikaci s klasickými hlasovými telefony pomocí textových zpráv na bázi push-to-talk. Použitá technologie „překládá“ v reálném čase hlas volajícího do textové zprávy. Podobnou službu nabízí sluchově postiženým také Textphone britského Vodafonu. - Pro nevidomé
Již osm národních poboček Vodafonu nabízí speciální „mluvící“ telefony pro nevidomé uživatele, které konvertují veškerý psaný text na displeji do hlasové podoby.
Česká republika…
Vodafone ČR připravuje ve spolupráci s Evropskou asociací prevence rakoviny děložního čípku (ECCA) SMS informační službu, která bude přispívat k prevenci tohoto onemocnění. SMS informační služba by měla ženy automaticky informovat o blížícím se datu preventivní gynekologické prohlídky, poskytnout kontakt a ordinační hodiny na nejbližšího gynekologa a další informace. Služba bude zdarma dostupná pro uživatele všech mobilních operátorů, působících v České republice. K zahájení provozu dojde v průběhu roku 2007.
Nadace Vodafone ČR se podílí na vzniku první SMS mobilizační služby, která umožní okamžitou komunikaci mezi dárci krve a transfůzními stanicemi v krizových situacích (přírodní katastrofy, hromadné dopravní nehody…)
Nadace Vodafone ČR spolupracuje se Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých na spuštění prvního GSM/GPS navigačního systému pro nevidomé. ten by měl umožnit okamžitou lokalizaci a navigaci nevidomého do cílové oblasti, stejně jako jehoorientaci v neznámém terénu pomocí GSM/GPS navigační jednotky a mobilního telefonu.