Asus MyPAL A632: kapesní počítač navigátorem (recenze)

Asus MyPAL A632 představuje takřka ideální řešení automobilové navigace: citlivý GPS přijímač, dostatečný výkon a hlavně bohaté příslušenství v krabici. Kromě navigátoru dostáváte zároveň multifunkční nástroj pro práci i zábavu.
Asus MyPAL A632: kapesní počítač navigátorem (recenze)

Asus svou nejnovější řadou kapesních počítačů reaguje na trend poslední doby: integrovaný navigační přijímač GPS. Model s integrovanou navigací už nabízí každý výrobce a je zřejmé, že právě tudy vede další cesta vývoje těchto zařízení. Přiznejme si na rovinu, situace kapesních počítačů nebyla v posledních letech vůbec růžová. Většinu jejich výjimečných funkcí dnes zvládají chytré telefony nebo komunikátory a nikdo nechce zbytečně nosit dvě zařízení, když si vystačí s jedním. Nabídka funkcí, které zvládají jen kapesní počítače s vysokým výkonem a velkým dotykovým displejem, se velmi zúžila. A právě v této úzké nabídce funkcí figuruje satelitní navigace. Můžete argumentovat tím, že již existuje navigační software pro chytré mobilní telefony, jejich ergonomie použití a celkové možnosti ale nejsou s navigací v kapesním počítači srovnatelné. Navigace zkrátka dává kapesním počítačům pár let života navíc.

Tip: článek si můžete přečíst nerozdělený v textové verzi MobilManie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Asus MyPal A632 od modelu A636 na první pohled nerozeznáte

Kapesní počítač s integrovaným přijímačem představují jen polovinu navigace. Druhou polovinou jsou navigační aplikace. V současné době si můžete vybrat z mnoha řešení lišících se zaměřením, kvalitou mapových podkladů a dalšími možnostmi. Kvalitní automobilový navigátor stojí v řádu tisíců a s touto investicí navíc je třeba počítat.

Dva v jednom kabátě

Na pultech nebo v nabídce internetových prodejců můžete najít dva mírně odlišné modely. Asus s označením A632 disponuje dvěma sloty pro paměťovou kartu: běžným SD/MMC s podporou SDIO a novějším slotem mini-SD, který si v kapesních počítačích pomalu nachází své místo. Druhý model A636, dražší zhruba o tisíc korun, slot mini-SD postrádá, zato nabízí bezdrátovou síťovou kartu Wi-Fi. Pokud ve vašem žebříčku figuruje před bezdrátovou kartou právě navigace, zvolte první model. Dva sloty se určitě hodí, některé navigační aplikace jsou distribuovány přímo na paměťové kartě, druhý slot pak může sloužit pro data.

Asus svými rozměry nijak neoslní. Svými 122 milimetry na výšku, 73 milimetry na šířku a tloušťkou 19 milimetrů patří mezi nadprůměrně velké kapesní počítače. Přičtením 175 gramů získáme výsledek napovídající, že Asus rozhodně nebude určen do kapsy u košile.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Na zadní straně si můžete všimnout výklopné antény

MyPal patří především do automobilu, kde větší rozměry nevadí. Můžete jej vzít do batohu na pěší túru, ti odvážnější na kolo či do letadla. Satelitní navigátor je pasivním přijímačem, sám tedy nic nevyzařuje a tak nemůže rušit další zařízení.

Vzhledem nezaujme

Asus je především pracovním nástrojem s důrazem na cenu, čemuž se musel podřídit vzhled i použité materiály. Tělo tvoří plast v několika šedých odstínech, v dlani působí spíše lacinějším dojmem. Zpracování není špatné, všechny části dobře lícují a tělo by mohlo vydržet i méně šetrné zacházení. Mnoho důvěry si ale nezískává výklopný a otočný mechanismus antény GPS přijímače. Během testování se nám do rukou dostaly tři modely, přičemž u všech tří se projevovala vůle v úchytu antény. Myslím, že by vyklopená anténa nešťastný pád na tvrdou zem nepřežila.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Výklopná anténa: u všech tří testovaných modelů byla patrná drobná vůle v uchycení

Za nevšední vzhled se zasloužila trojice kruhových prvků pod displejem. Vlevo, pod mohutnou mřížkou, je umístěn reproduktor, uprostřed pětisměrný ovladač, vpravo čtveřice hardwarových tlačítek. Jak si můžete všimnout z jejich popisků, výrobce počítal s umístěním kapesního počítače na šířku do horizontální polohy. Osobně při navigaci volím klasickou polohu na výšku. Nepotřebuji na mapě vidět, co se nachází v okolí cesty. Zajímá mne, jak daleko se nachází příští odbočka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ovládací tlačítka jsou orientována pro použití na šířku

Navigaci jsou podřízeny i samotné popisky tlačítek. Vertikální směrová tlačítka (bráno z pohledu držení běžného kapesního počítače) nesou označení změny měřítka mapy, horizontální pak mají sloužit k úpravě hlasitosti. Tyto funkce ale musíte obvykle v konkrétní navigační aplikaci nastavit. Také umístění reproduktoru na přední straně má své opodstatnění. Hlasové povely navigátora musí být zřetelně slyšet, s čímž mohou mít kapesní počítače s reproduktorem na zadní straně problémy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nabídka start a utilita pro rychlý přehled o stavu PDA

Přední straně dominuje dotykový displej zcela obvyklých parametrů: rozlišení 240 × 320 obrazových bodů pro navigaci dostačuje, VGA displej by zbytečně zvedl výslednou cenu. Bílá má mírně narůžovělý nádech, kontrast je dobrý stejně jako barevná sytost. Podsvícení lze plynule nastavovat v širokém rozsahu. Tentokrát ale nebudu chválit intenzitu maximální, zlepšující čitelnost na přímém slunci, nýbrž tu minimální. Některé kapesní počítače totiž oslňují při řízení automobilu v noci i na nejnižší stupeň, to u Asusu nehrozí. Září ještě méně, nežli podsvícení palubní desky.


V další kapitole prozkoumáme počítač ze všech stran, řekneme si něco o vnitřnostech a zaměříme se na možnosti bezdrátové komunikace

Témata článku: Testy navigací, Pro turisty a cyklisty, Pro řidiče

29 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Pompo 27. 4. 2006 23:36:22
    http://www.allaboutsymbian.com/images /skype/skype3.jpg
  • RS 12. 3. 2006 9:24:09
    v plné verzi je najdeš na Moravě i poslední silnici 3. třídy
  • RS 12. 3. 2006 9:19:29
    můžu tě ujistit - nedají. Po 1-2 hodinách už bliká baterie
Určitě si přečtěte

Livall: Co umí chytrá cyklistická přilba

Livall: Co umí chytrá cyklistická přilba

1.  6.  2017 | Kůžel Filip | 5

ReLive vytvoří úžasnou animaci vaší vyjížďky. Pro video nemusíte hnout ani prstem

ReLive vytvoří úžasnou animaci vaší vyjížďky. Pro video nemusíte hnout ani prstem

** Průlet satelitní mapou, cedule, fotky, základní statistiky ** Službu ReLive stačí spárovat se Stravou či Garminem ** Pak dostanete mail, že je video z vaší jízdy hotové

25.  5.  2017 | Kůžel Filip | 13