Asus R700 je jedna z prvních navigací vybavených novým iGo 8. Je to velmi dobrý navigační přístroj do auta, určený spíše pokročilejším uživatelům. Podrobný test s videem.
Staré známé rychlé iGo
S iGo 8 jsem už jezdil při testování HP iPaqu 316. Hewlett-Packard si ale navigační aplikaci velmi silně upravil, a originál v Asusu pro mě proto byl téměř nová navigace. Navigační aplikaci jsem ve svých komentářích k HP trochu kritizoval za mírně nejasné ovládání, a ocitl se tím trochu ve sporu s uživatelem, který znal iGo 8. Teď ale vidím, že postupy, které mi u HP přišly komplikované, má originální iGo 8 vyřešeny trochu jinak, a lépe.
Takhle iGo nevypadá. To je základní nabídka Asusu, ze které se spouští navigační aplikace. Na druhém obrázku je systémové nastavení
Asus R700 je ale navzdory tomu složitější navigace. Samozřejmě, že pokud je záměrem pouze najít cíl a nechat se na něj vést, je ovládání podobné jako u konkurence. Jenže Asus nabízí o dost víc, a v těchto případech si už člověk musí některé postupy zažít; a před tím mnohdy i nastudovat. Uživatelům, kteří se nechtějí zabývat detaily, nabízí Asus R700 základní režim – pokročilým pak nabídne větší možnosti, zejména v konfiguraci.
Hlavní nabídka navigační aplikace v pokročilém a začátečnickém módu • nabídka pro nastavení
Grafické prostředí Asusu (a originálního iGo 8) není tak dokonale vyladěné jako u HP iPaqu 316, kde ale hrál určitou roli i extrémně jemný displej. Přesto je ale prostředí atraktivní a přehledné. Zároveň i velice rychlé – není třeba čekat na zobrazení nabídek, překreslení mapy, rychlý je i výpočet trasy. Byl bych jen rád, kdyby zde bylo stejně podrobné nastavení zvuků jako dřív. Místo několika posuvníků je zde nyní pouze jeden, a nelze třeba nijak vypnout hlasité klikání při dotyku displeje. Ovladač je navíc velmi krátký, jemné nastavení je proto docela obtížné.
Příliš jednoduché nastavení hlasitosti • problém s krátkým posuvníkem se týká kontextové nabídky
Takřka kompletní nabídku si můžete prohlédnout ve videu v úvodu článku. Na fotografiích jsou jen vybrané funkce.
Vestavěný reproduktor při používání navigace stačí, jen občas se dostává na své hranice. Zejména při pípnutí, které se ozývá před každým hlasovým povelem, za vyšších hlasitostí rezonuje.
Program komunikuje v češtině, některé povely ale zůstaly nepřeložené. Narazit lze i na různé jazykové neobratnosti a určitou nekoncepčnost překladatele. Celkově je ale česká lokalizace použitelná.
Kompletní mapy, jen už trochu staré
Asus R700 kombinuje to dobré z map Tele Atlasu se zbytkem od jiných dodavatelů. Tele Atlas pokrývá západní Evropu, na východě končí Českou republikou, Albánií, Makedonií, Běloruskem, Estonskem, Litvou, Lotyšskem, Moldávií, Slovinskem, částečně Řeckem. Vidím to tak, že Nav n Go (výrobce iGo 8) použil jeho mapy tam, kde jsou dobré, a v zemích, kde zatím nic lepšího neexistuje. Ostatní země pokrývají lokální dodavatelé: hlavně mateřské Maďarsko, znovu Slovensko, nově Polsko a opět vybrané balkánské země.
Mapy se zdají být dobré. Zároveň je ale každému jasné, že několik set kilometrů najetých po České republice, testovací trasy doma v obýváku a prozkoumání map na displeji pro objektivní hodnocení nestačí. Hodně později prozradí zkušenosti samotných uživatelů. IGo by se ale určitě hodil systém podobný MapShare u TomTomu, kdy by sami řidiči mohli v mapách opravovat chyby a stahovat opravy jiných lidí.
Mapy také nejsou nejnovější. Česká republika je v Asusu stejně jako ostatní země ve verzi 2007.07, žádné aktualizace nejsou k dispozici.
Hledání cíle stejně dobré jako dřív
Asus/iGo 8 pracuje trochu jinak s oblíbenými položkami. Úplně nahrazují rychlé volby domů a do práce, místo toho formou velkých tlačítek na čtyřech stránkách nabízejí třicet rychle přístupných míst, která si uložíte. Odděleně lze vlastní body ukládat do uživatelské databáze POI – zde včetně kategorie, ikony, přidat lze i telefonní číslo a další doplňkové informace. Chybí mi aplikace pro práci s uživatelskými daty na osobním počítači. Formát dat je jiný než dřív, takže se nedají použít známé nástroje a postupy.
Jak najít cíl
Další možnosti hledání cíle cesty jsou celkem obvyklé. Při zadávání adresy Asus ukáže jen tlačítka, která lze stisknout, tím zrychluje hledání. Dá se navigovat i na poštovní směrovací číslo, do centra města, středu ulice i na křižovatku. U zeměpisných souřadnic trochu mate, že na jedné straně je anglický formát E a N, na druhé už přeložené zkratky V a S.
Hledání adresy a zeměpisných souřadnic
Zájmové body se dají hledat blízko aktuální polohy, u cíle, kolem kurzoru na mapě, blízko adresy. Přibylo vyhledávání bodů na trase, což je velká inovace, přestože problém nebyl vyřešen tak jednoduše jako u jiných navigací.
Nalezené místo, co s ním? • ještě víc možnosti • informace o bodu
V POI lze vyhledávat jen v určitých kategoriích nebo i ve všech včetně podsložek najednou. Body se také mohou zobrazovat na mapě. U každé kategorie je možné zobrazování nastavit samostatně, navíc včetně hrubé volby měřítka, od něhož se bod na mapě ukáže.
Kategorie a výsledek hledání zájmových bodů
Novinkou jsou uložená hledání. Nastavíte si na tlačítko třeba hledání čerpacích stanic na trase, a potom stačí jen klepnout.
Ani v nastavení parametrů optimalizace trasy jsem neobjevil velké rozdíly oproti dřívějšku. Za zmínku stojí možnost plánování optimální cesty coby kompromisu mezi nejrychlejší a nejkratší variantou.
Cesta může vést přímo k cíli, nebo přes nastavené průjezdní body. Těch lze zadat velké množství. Asus je umí seřadit tak, aby výsledná trasa byla co nejefektivnější. Itinerář je textový nebo grafický, u jednotlivých manévrů lze nastavit, aby se jim aplikace při plánování vyhnula. Toto nastavení je ale jen dočasné, funkce typu MapShare pro trvalé znepřístupnění určitého úseku a další změny iGo chybí.
Článek pokračuje v další kapitole: práce s trasami, při jízdě, hlasová navigace