Asus R700 je jedna z prvních navigací vybavených novým iGo 8. Je to velmi dobrý navigační přístroj do auta, určený spíše pokročilejším uživatelům. Podrobný test s videem.
Radary jsou i nejsou
Hlídání rychlosti se už nenastavuje tak podrobně jako dřív. Asusu a novému iGo stačí už jen jedna procentuální hodnota. Při jejím překročení se ozve upozornění. Naopak varování před místy, kde bývají policejní radary, zůstalo stejné jako dřív. Chcete-li však tuto funkci používat, musíte napřed do paměti přístroje nahrát databázi radarů. Nové iGo zde naštěstí využívá stejný formát dat jako starší verze. Takže stačí z POI.cz stáhnout soubor speedcameras.txt a nahrát ho do složky \Content\Speedcam.
Další místa s radary lze do mapy vložit ručně: k dispozici je pět různých typů, čtyři různé směry, a zadat lze i rychlost, kterou je na daném místě nutné dodržovat. Na informace o rychlosti, které jsou uložené přímo v mapě, se stále nedá úplně spolehnout.
Testovaný model nepodporoval příjem dopravních zpráv RDS-TMC. V prodeji jsou ale také přístroje, které – alespoň podle údajů prodejců – tuto funkci obsahují. Jinak by se anténa měla dát dokoupit. IGo 8 docela špatně pracuje s objížďkami. Přímo při jízdě nelze nikam rychle klepnout a zvolit, že třeba za půl kilometru je na trase nějaký problém. Tato možnost je skryta dosti hluboko v nabídce.
Funkce před spuštěním navigace
Díky podpoře Bluetooth pro hlasové přenosy lze s Asusem R700 spárovat mobilní telefon. Přístroj lze pak používat jako handsfree. Propojení navigace s mobilem bylo bezproblémové, stejně tak i jednotlivé funkce. U Nokie E61i jsem si jen musel nechat zajít chuť na synchronizaci textových zpráv, smartphony se Symbianem to totiž neumí. Nevyzkoušel jsem proto údajné hlasové předčítání textových zpráv.
Nabídka pro práci s připojeným mobilním telefonem
Kvalita zvuku v autě byla celkem dobrá, snad i nadprůměrná. Druhá strana si ale stěžovala na obvyklé vady: zvuk jako z popelnice, občas problematická zřetelnost hlasu. Nad to je velmi nepraktické, že ze spuštěné navigace se k ovládání telefonu z navigace nedá dostat. Navigační aplikaci je potřeba napřed zavřít. Obávám se, že použitelnost této funkce se tím snižuje.
Prohlížeč obrázků dokáže velice rychle načíst náhledy fotografií umístěných ve vnitřní paměti nebo na paměťové kartě. Zobrazení samotných snímků je už pomalejší. U menších snímků s rozlišením běžného monitoru je použitelně rychlé, pro kontrolu fotek přímo z fotoaparátu se ale člověk musí obrnit trpělivostí. Karta microSD navíc brání využívat navigaci pro rychlou kontrolu fotek na velkém displeji. Karty tohoto formátu moc digitálů nepoužívá.
Přehrávač videa si dobře poradil s videem malého rozlišení. Na velké ploše displeje je prohlížení videa docela atraktivní. Přehrávání kvalitnějšího filmu ale už hardware navigace nezvládal, video bylo velice trhané, nesledovatelné.
Jednoduché přehrávače hudby a videa
Hudební přehrávač je stejně jako všechny ostatní doplňkové funkce oddělený od navigace. Nedá se tedy používat během navigování, hudba hraje pouze tehdy, když je přehrávač spuštěný na popředí. Poslech z vestavěného reproduktoru je jen nouzovka. Dodávaná „vnitroušní“ sluchátka jsou lepší, linou se z nich dokonce i basy, zvuk je ale celkově trochu nevyvážený. Jiná běžná sluchátka k Asusu R700 připojíte pouze přes redukci.
Díky tomu, že Asus obsahuje FM vysílač, lze veškeré zvuky – hudbu nebo hlasovou navigaci – přenést do reproduktorů autorádia. Tato funkce se v Toyotě Corolla, se kterou jezdím a kde většinou FM vysílače selhávaly, chovala mnohem lépe než u jiných navigací. Příjem byl mnohem kvalitnější. Přetrvává ale problém s nalezením vhodné prázdné frekvence, kterou není nutné po pár desítkách kilometrů přelaďovat.
Pro pokročilé jedna z nejlepších
Navigace Asus R700 se mi líbila. IGo 8 udělalo velký krok dopředu, hodně vlastností vylepšilo. I když některé dobré zase zmizely, z celkového hlediska to je špičková navigační aplikace. Její ovládání je stále trochu komplikovanější než u konkurenčních přístrojů, vynahrazuje to ale mnoha možnostmi, které má řidič k dispozici. Asus R700 ale řadím do skupiny navigací, které jsou určeny spíše pokročilejším uživatelům.
Většina výtek, které bych chtěl v závěru zmínit, padá na vrub hardwaru. Asus vzal iGo takové, jaké je, nesnažil se ho více integrovat s ostatními aplikacemi. To se dříve velmi dařilo Miu, a také díky tomu se dostalo nad výrobce, kteří se spokojili s instalací běžné neupravené verze. Asusu nemohu odpustit zavírání navigační aplikace při každém vypnutí. Přístroj v této cenové třídě by měl mít také aktivní držák.
V závěru recenzí si vždy sám sebe ptám, jestli bych si testovaný přístroj sám koupil. V kategorii kolem osmi tisíc korun by u mě Asus R700 asi vyhrál. Dal bych mu zřejmě přednost i před TomTomem Go 720, hodně bych ale doufal, že se brzy objeví postup, jak do iGo z počítače nahrát trasové body. Tato možnost mi teď hodně chybí.