Be-on-road 2.0: navigátor pro Windows Mobile (velký test)

Český výrobce navigačního systému Be-on-road vydal jeho novou verzi 2.0. Má velmi dobrou grafiku, skvělé mapy a cenu. Nebo se najde i nějaké „ale“?
Be-on-road 2.0: navigátor pro Windows Mobile (velký test)

Klíčové vlastnosti

  • rychlý start aplikace
  • slušná stabilita
  • snadné ovládání
  • přehledná grafika
  • bezešvé mapy
  • dobrá práce s body zájmu
  • fonetika hlasové navigace

Hlavní nedostatky

  • síť ulic až po velkém přiblížení mapy
  • špatně vyhledávané trasy „od stolu“ bez aktivní GPS
  • ručně zvolené průjezdní body jako souřadnice
  • průjezdní body se řadí za cíl trasy
  • chybí ekonomický algoritmus výpočtu trasy
  • chyby při optimalizaci trasy
  • chybí podpora RDS-TMC

Není tomu dávno, kdy trhu s navigačními aplikacemi pro automobily vévodilo jen několik aplikací. S navigačními programy pro kapesní počítače i přenosné automobilové navigátory se za poslední dva roky ale doslova roztrhl pytel a k dominantním společnostem se přidávají i ty menší. Konkurenční boj navíc žene ceny dolů a dává uživatelům volnou ruku při výběru.

K tomuto rozvoji přispívá především to, že mapové podklady a samotnou aplikaci tvoří dvě různé firmy. Vývojářům softwarové části stačí vytvořit „pouze“ samotnou aplikaci. Uvozovky jsou zcela na místě, progtože vytvoření navigačního programu není jistě nic jednoduchého. Tvůrci však nemusí vytvářet silniční síť, protože tu jim dodá Tele Atlas nebo Navteq. A to se pozitivně odráží do koncové ceny aplikace.

 
Uvítací obrazovku uvidíte jen několik sekund

To nám také ušetří pár řádků v recenzi a spoustu vášnivých diskusí. Ať si koupíte Be-on-road, TomTom nebo iGo 2006, získáte kvalitativně identickou mapovou síť. Všechny tyto systémy totiž používají mapy od Tele Atlasu. V případě dodavatele Navteq (např. Route 66) je kvalita pokrytí ČR stále výrazně horší.

Navigace Czech made

Česká firma Aponia Software (www.aponia.cz) uvedla na trh navigační aplikaci Be-on-road (zkráceně BOR) s pořadovým číslem 2.0. Právoplatní majitelé první verze měli slíbené veškeré aktualizace do verze 2.0 zdarma, nakonec se však Aponia rozhodla poskytnout těmto uživatelům zdarma i zbrusu novou verzi 2.0. Jde rozhodně o chvályhodný krok.

Be-on-road 2.0 můžete koupit ve dvou verzích v závislosti na rozsahu mapových podkladů:

Be-on-road 2 Central Europe: cena: 3 749 Kč s DPH, mapy s detailním pokrytím následujících zemí: Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Německo, Rakousko, Polsko.

Be-on-road 2 Europe: cena: 4 582 Kč s DPH, mapy s detailním pokrytím těchto zemí: Belgie, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Německo, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Turecko, Velká Británie. Průjezdní síť lze využít v následujících zemích: Albánie, Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Chorvatsko, Makedonie, Moldávie, Rumumsko, Srbsko a Černá Hora, Ukrajina.

Spojení map je bezešvé, při překročení hranic není nutné načítat novou mapu a vyhledávání funguje napříč státy. Be-on-road 2.0 je určen pro kapesní počítače a komunikátory na platformě Windows Mobile, konkrétně verze 2003 a 5.0. BOR na rozdíl od většiny konkurence podporuje dokonce i chytré telefony se systémem Windows Mobile Smartphone. Zde klade za podmínku displej s QVGA rozlišením.

Poznámka ML: S mými odstavcovými poznámkami se v článku setkáte na více místech. S novou verzí BOR jsem totiž strávil víkend a jen po Vídni jsem s ní najel asi sto padesát kilometrů plných neustálých – více než třiceti – zastávek. Byl jsem zvědavý, co se oproti předchozí verzi změnilo a jak si program poradí s náročnou navigací v centru velkoměsta. Poznámky jsem si hned při jízdě nahrával do diktafonu a dopsal je do této recenze. Nedejte se ale zmýlit tím, že kolega hodně chválí a já hlavně kritizuji. Berte článek jako celek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Test probíhal na kapesním počítači-navigátoru HP rx5940

Instalací práce nekončí

Instalace Be-on-road probíhá prostřednictvím průvodce v počítači. V prvním kroku lze volit mezi instalací prostřednictvím PDA či čtečky paměťových karet. Druhou z voleb oceňuji, protože kopírování stovek megabajtů dat přímo do kapesního počítače je zábava na dlouhé desítky minut. Čtečka představuje pohodlnější a především rychlejší cestu. Při instalaci je nejdůležitější výběr států a mutace hlasových navigátorů. Aplikace může také rovnou z internetu zjistit nové dostupné verze a nabídne jejich instalaci. V průvodci instalace lze také exportovat a přidávat oblíbená místa.

 
Průvodce instalací Be-on-road

Po instalaci se nevyhnete ještě aktivaci licence. Registraci se můžete vyhnout v případě aktivace přes SMS, Je však nezbytná pro úspěšné stahování dalších aktualizací. S kombinací licenčního čísla a jedinečného čísla zařízení získate aktivační číslo. Aponia dovoluje instalaci jedné licence až na tři zařízení. Pokud si koupíte nový přístroj a tuto skutečnost doložíte, o licenci nepřijdete.

Pěkné grafické prostředí

Příjemnou změnu k lepšímu ve srovnání s předchozí verzí představuje rychlost startu aplikace. Na kapesním počítači Mio P550 s procesorem Samsung 400 MHz startuje BOR zhruba devět sekund. O pár sekund zaostává za novým TomTomem, naopak výrazně vítězí nad iGo. Z celkové svižnosti aplikace – a nyní nemám na mysli rychlost hledání tras – jsem trošku na rozpacích. Pohyb v nabídce či vyhledávání míst probíhá rychlostí blesku, posouvání mapy a přibližování je však již výrazně pomalejší.


Hlavní nabídka s přehlednou maticí ikon

Prostředí, ovládání i uspořádání menu chválím. Základní nabídka se skládá z matice 3 × 3, při orientaci na šířku pak 4 × 2. Jednotlivé položky se dále logicky a srozumitelně větví, na ovládání jsem si velmi rychle zvykl.


Článek pokračuje v další kapitole: nastavení, mapy

Témata článku: Testy navigací, Test, Pro řidiče, Windows Mobile, Mobil, Velký test, Unikátní funkce, Dobrá práce

Určitě si přečtěte

Apple iPhone 8: každoroční upgrade ve stejném těle [recenze]

Apple iPhone 8: každoroční upgrade ve stejném těle [recenze]

** Tělo je prakticky stejné, až na skleněná záda ** Procesor je bestie, Apple předběhl konkurenci na řádný kus ** S designem si výrobce moc hlavu nelámal

Včera | Michlovský Jakub | 56

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

** Bohatá výbava, spousty funkcí a odladěný software ** Na špičku ztrácí chybějící voděodolností ** Celkově doplácí na pozdní uvedení na trh (květen 2017)

8.  10.  2017 | Herodek Martin | 6

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

** Alcatel A7 je plastový telefon nižší střední třídy ** Hlavní lákadlo je 4 000 mAh s několikadenní výdrží. ** Má dostatek výkonu, paměti a stěžovat si nebudete ani na fotoaparát

6.  10.  2017 | Miksa Martin | 4

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

** Druhá generace hodinek od Huawei přináší edice Classic a Sport ** Sportovnější model obsahuje LTE konektivitu ** Hodinky by tak teoreticky mohly být naprosto nezávislé na smartphonu

21.  9.  2017 | Láska Jan | 6