Be-on-road Airis: co je doma, to se počítá (test)

Be-on-road je český navigační systém. Známější je v softwarové podobě pro kapesní počítače, nyní jsme ale mohli otestovat i hardwarovou přenosnou navigaci.
Kapitoly článku

¿Usted habla español?

S továrním nastavením se pojí menší problém. Když se z něj Airis probere, chce mluvit španělsky. Vy mu prostřednictvím dialogu napřed musíte říct, že máte zájem o angličtinu. Česky základní ovládací prostředí neumí. Není to ale tak velká překážka, protože stejně hned spustíte český Be-on-road a zpět se nikdy nebudete vracet.

V základním prostředí Airisu lze provést také základní nastavení: úroveň podsvětlení, hlasitost nebo zkalibrovat displej. Bohužel se nedá nijak zbavit zvuků při dotyku pera na displej. Stáhnutí hlasitosti má totiž vliv i na hlasovou navigaci, bez které se řidič neobejde.

Displej v Be-on-road Airis je orientován na šířku. Z uzavřeného zařízení s Windows CE se ale obrázek displeje nedá nijak elektronicky sejmout a fotografie nikdy nejsou tak kvalitní. Nafotil jsem proto jen několik ukázek, jak displej ve skutečnosti vypadá. Ostatní obrázky v článku jsou pořízeny na kapesním počítači s nainstalovaných Be-on-road (displej je u nich orientovaný na výšku).


Skutečné displeje Airisu: celoobrazovkový navigační režim • zobrazení svislé lišty • mapový režim • hlavní nabídka


Skutečné displeje Airisu: hledání adresy • 3D pohled na mapu • body zájmu • systémové prostředí před spuštění navigace

Prostředí programu Be-on-road je trochu spartánské. Můžete si vybrat ze dvou základních pohledů: na mapu a na navigaci. V prvním případě lze mapou posouvat a měnit její měřítko, v druhém se plocha uvolní, aby během jízdy nic nerušilo.


Spouštění Be-on-road

Na displeji je při navigaci stále vidět modrý stavový pruh. Klepnutím na něj se zobrazí nebo skryje boční nástrojová lišta s několika tlačítky. Styl jejich grafiky a také vzhled textových nabídek je netradiční. Tečkované „rastrované“ ikonky mi příliš nezapadají do současného trendu plnobarevných symbolů. Jsou ale jednoznačné a při navigaci barvičky stejně nijak nepomohou. Aponia Software navíc chystá novou grafickou šablonu, ve které budou barevné ikony.


Hlavní nabídka programu

Pojedeme rovně

Mapa se může zobrazovat v půdorysu nebo v 3D zobrazení ukončeném do ztracena. Prezentace ulic a silnic na displeji je velmi strohé. Nevadí mi, že se texturami nezobrazují lesy a jiné typy ploch, nepříjemné je ale zjednodušování. Be-on-road je jedna z mála navigací, která si cestu plnou zatáček dovolí zoptimalizovat do zcela rovné čáry. Tam, kde některé jiné navigace vykreslí křivku, je hrubý a zubatý polygon.


Čím hranatější, tím lepší

Mapa je detailní pouze u jemných měřítek. Při jeho změně se detaily ztrácí dřív, než by bylo vhodné. Zvláštní je také zobrazování názvů ulic. Často se stane, že na mapě centra města je název jen u jedné nebo dvou ulic, zbytek zůstává holý a v mapě se potom špatně orientuje. Software totiž zobrazuje názvy ulic tak, aby se nepřekrývaly. V příští verzi navigačního softwaru Be-on-road to ale bude vyřešeno lépe.

 
Pohled na mapu v různých detailech • podle názvů ulic se na mapě
špatně orientuje, často se jich zobrazí jen pár (poslední obrázek)

Be-on-road do aktuální verze přidal zobrazování železničních tratí, což nelze nepochválit. Stále nejsou vidět vodní toky a plochy, budou ale v příští verze navigace a na následujícím obrázku si můžete prohlédnout, jak to bude vypadat. Zbývá ještě zmínit možnost přepnout zobrazení do nočního režimu.

 
Noční režim • ukázka příští verze: Benátky i s vodou okolo

Ke stabilitě programu nemám žádné výhrady. Ocenil bych jen trochu rychlejší odezvy, zvlášť s ohledem na silně optimalizovanou grafiku map.

Tele Atlasu moji Češi rozumějí

Be-on-road používá mapy Tele Atlasu. Pokrytí České republiky je proto velmi dobré, ve větších městech jsou dostupná i čísla domů. Dokonalé jsou mapy Rakouska se stoprocentním pokrytím. Špatné ale zůstává Slovensko, kde je použitelná zejména Bratislava. Silniční síť je pokryta jen z 9,22 %, což odpovídá v podstatě pouze hlavním silnicím. Polsko je na tom lépe, protože má silnicemi pospojované všechny obce a k dispozici je uliční síť v několika velkých městech. Z bývalého východního bloku je ale Česká republika s velkým náskokem nejlepší.

Při zadávání adresy coby cíle cesty se postupně volí země, město a ulice. Be-on-road si pamatuje adresu zadanou jako poslední. V roletkách jsou navíc vidět poslední zadná města a ulice, takže i když navigace nenabízí klasický pohled na souhrn několika naposled zadaných cílů, tato funkce stačí.

 
Nabídka pro volbu cíle • dialog pro adresu • zadávání ulice • volba místa na ulici • číslo domu

V dalším kroku u adresy vyberete, jestli máte zájem o navigaci na čísla domů, na křižovatku s vybranou silnicí, nebo jestli na konkrétním místě ve zvolené ulici nezáleží. Navigace nenabízí možnost cíle v centru města. Vždy je nutné vybrat ulici.

Při zadávání textů se na polovině displeje zobrazí softwarová klávesnice. Je řazená podle abecedy. V nastavení lze zvolit zobrazení „telefonní klávesnice“, kdy se písmena postupně vyťukávají podobně jako při psaní SMS. Nejsem si ale jistý, jak moc je toto rozložení praktické. Ocenil bych raději běžné QWERTY.


Telefonní klávesnice

Radary ano, ale potichu

U bodů zájmu se po volbě země – většinou nic nemusíte měnit – vybere požadovaná databáze. Například čerpací stanice, servis, divadlo apod. Zájmové body lze vyhledávat blízko aktuální pozice, podél trasy anebo v zadaném městě.


Přehled databází bodů zájmu • kde hledat? • nalezené detaily

Vybrané body zájmu se v podobě symbolů mohou ukázat na mapě. V detailech u nich najdeme i adresu a telefonní čísla. Do navigátoru lze prostřednictvím programu Be-on-road Wizard nahrát nové databáze zájmových bodů. Třeba radary stažené z POI.cz. Navigace na ně ale neumí upozornit v nastaveném předstihu. Po připojení k počítači prostřednictvím USB kabelu lze jinak na kartu Be-on-road přistupovat prostřednictvím programu Active Sync.

Často zadávané cíle je možné ukládat do seznamu oblíbených položek. Jejich počet není omezen, ovlivňuje ho jen kapacita použité paměťové karty. Dva nejčastější cíle je možné přiřadit k rychlým volbám Domů a Do práce. K dispozici je také zadání cíle cesty prostřednictvím zeměpisných souřadnic.


Zadávání zeměpisných souřadnic

Naplánovaná trasa se může skládat pouze z jednoho cíle, nebo z několika průjezdních bodů. Ty lze skládat v přehledném editoru, přidávat k nim další, mazat a měnit pořadí. Trasy lze také ukládat a později je vyvolávat k opětovnému použití.


Nastavení průjezdních bodů

Vybraný cíl cesty není možné napřed zobrazit na mapě. Musíte postupovat přes jinou nabídku, odkud ale zase můžete vyvolat výpočet trasy na zadané místo. Stačí dvakrát klepnout na displej a vybrat příslušnou položku z kontextové nabídky. Takže při hledání trasy bude možná vhodnější použít tento postup. Je jen trochu nepříjemné, že nalezené místo nezvýrazňuje kurzorový kříž. Je jen někde uprostřed mapy.


Kontextová nabídka při klepnutí na displej s mapou


Článek pokračuje v další kapitole: routování, navigace, hlasový výstup, hodnocení

Témata článku: , , , Stejný software, Benátky, Krátká trasa, Černý zbytek, Air, Běžná funkce, Bora, Stavový pruh, Alternativní trasa, Test, Velká překážka, Východní blok, Softwarová verze