Be-on-road Airis: co je doma, to se počítá (test)

Be-on-road je český navigační systém. Známější je v softwarové podobě pro kapesní počítače, nyní jsme ale mohli otestovat i hardwarovou přenosnou navigaci.
Be-on-road Airis: co je doma, to se počítá (test)
Kapitoly článku

Živý itinerář

Po nalezení cíle cesty nezbývá nic jiného, než nechat spočítat trasu. Nastavení možností optimalizace trasy není příliš bohaté. Kromě rychlé a krátké varianty lze pouze zaškrtnout, že nemáte zájem o placené úseky. Chybí dnes čím dál oblíbenější ekonomická trasa – varianta mezi rychlou a krátkou trasou. Nelze se cíleně vyhnout dálnicím, pokud nejsou placené, nebo trajektům (uznávám ale, že v testované mapě žádné nebyly). Nezpevněné silnice Be-on-road při navigaci nepoužívá. Pokud se dá jet jinudy, optimalizace trasy se takovým komunikacím vyhne.


Nastavení typu trasy

I přes určité problémy s testovaným kusem mohu říct, že počítání trasy je přijatelně svižné. Be-on-road sice nepatří mezi rekordmany, není to ale ani nepoužitelný šnek. Rychlé je i přepočítání při sjetí z naplánované cesty.

Zaujalo mě zvýraznění naplánované trasy na mapě. Někdy totiž úplně přesně nekopírovalo silnici na mapě. Jakoby síť používaná pro routování byla jiná než zobrazená mapa. Nijak to neruší, jen občas má naplánovaná trasa třeba o bod víc než silnice; je to jednoduše zvláštní. Modrá čára se na mapě někdy trochu ztrácela mezi tmavými barvami některých typů silnic. Věřím ale, že v jiných barevných tématech, která by se měla objevit do konce roku, se tento problém nebude objevovat.

 
Naplánovaná trasa nevede přesně po silnici • daší ukázky chybného vykreslení trasy

Jednotlivé manévry se mohou pohromadě zobrazovat v textovém itineráři. Vedle šipek označujících, kam zabočit, je v něm vidět název ulice a také vzdálenost. Itinerář je živý. To znamená, že jakmile přejedete křižovatku, itinerář se posune a nahoře v seznamu je vždy vidět následující manévr. Tato vlastnost není u navigací běžná. Pokud někoho znervózňuje pohled na animovanou mapu, itinerář by mu mohl vyhovovat.

 
Itinerář

V modré liště jsou při navigaci neustále vidět důležité informace: šipka nebo šipky označující směr další odbočky, vzdálenost k ní. Dozvíte se, v kolik hodin dorazíte do cíle, jak dlouho to ještě bude trvat a jak je to daleko. V pruhu se zobrazuje také název aktuální silnice nebo ulice, v rohu síla signálu GPS.

Já chci jet tudy, a basta!

Be-on road má jednu trochu nepříjemnou vlastnost. Snaží se držet naplánované trasy, ať se děje, co se děje. Ukážu to na příkladu, kdy jsem jel od Brna do Chomutova a Prahu chtěl objet přes Barrandov, po Pražském okruhu a kolem letiště. Be-on-road nesouhlasil a celou cestu od odbočení z D1 na Jižní spojku až k letišti se mě snažil vrátit na cestu přes centrum, kterou spočítal dřív. Bez ohledu na to, že by tato cesta trvala déle a ujel bych delší vzdálenost.

Anebo jiný příklad z Brna, kdy jsem ignoroval naplánovanou cestu. Byl jsem už asi jen kilometr od domu a navigace pořád navrhovala trasu, se kterou bych dorazil až po deseti minutách. Rozumím argumentům výrobce, že při přepočítávání se neberou v úvahu úplně všechny silnice a že v současné verzi penalizuje nejhorší kategorii ulic ve městech. Ale takhle se žádná jiná navigace nechová. Nakonec jsem někdy při sjetí raději nechal trasu rychle spočítat znovu.

Nedá se bohužel ani příliš spoléhat na to, že krátká trasa je nejkratší a že optimalizace na čas najde cestu, se kterou do cíle dorazíte nejdřív. Když se mi zdálo, že Be-on-road nenaplánoval trasu dobře, a na křižovatce jsem jel jinudy, výsledkem po přepočítání byl dřívější čas dojezdu. Tohle by se navigaci nemělo stát.

Mluví pěkně, mluví česky

V předchozích odstavcích jsem Be-on-road kritizoval. Odsouzení si ale program nezaslouží. Řidiče navede tam, kam potřebuje. Ovládání je velmi přirozené a hodně intuitivní. Navigátor dopředu ukazuje manévry, které vás čekají; a třeba hned tři najednou, pokud následují krátce za sebou.

 
Displej při navigaci • když se za sebou sejde více odboček, Be-on-road je ukáže

Hlasová navigace mluví česky a včas. Oba dva hlasy, mužský a ženský, jsou dobře srozumitelné. Bavila mě jen rýmovaná říkanka „na kruhovém objezdu sjeďte na druhém výjezdu“; jinak jsou povely správně česky. Uvítal jsem také možnost zobrazení aktuální rychlosti vozu v pravém horním rohu displeje. Už méně chybějící upozorňování na překročenou rychlost, ale vzhledem k nekompletním rychlostních datům v mapových podkladech ČR to zase tolik nevadí.

Ve srovnání s jinými navigacemi chybí podpora dopravních zpráv RDS-TMC. Za situace, která v Česku kolem této služby panuje, bych to ale pro cestování po republice zatím nebral jako velkou nevýhodu. V této cenové kategorii navíc RDS-TMC není běžná funkce. Trochu horší je, že během navigace nelze manuálně zadat překážku na silnici.

Devadesát proti deseti

Považuji za nutné, abyste si v recenzích mohli přečíst o všech nedostatcích, které u testovaného produktu najdu. Proto se může zdát, že Be-on-road kritizuji víc, než si zaslouží. Do cíle vás totiž spolehlivě navede, má příjemné ovládání, velice dobrou hlasovou navigaci, aktuální mapy Tele Atlasu – všechny funkce, které využijete v devadesáti procentech případů. Jsou to ale na druhou stranu funkce, které nabídne téměř každá navigace. Potom musí rozhodovat detaily.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Prodejní balení

V textu několikrát zmiňuji, že v další verzi budou určité vlastnosti upraveny. Aponia Software se ke svým starším zákazníkům chová velmi přátelsky a tyto drobné aktualizace budou k dispozici zdarma. Jde třeba o zobrazení vodních ploch, lesů a zástavby v mapách, o přidání možnosti práce s alternativními trasami.

Cena přenosné navigace pod devíti tisíci korunami je velmi dobrá. I když nový TomTom One nebo nejlevnější Garmin Nüvi stojí stejně, nabídnou pouze mapu České republiky (ostatní země u One jsou nepoužitelné). Be-on-road má navíc Rakousko, a to může přidat plusové body.

Zapůjčil: Aponia Software
Kontakt: www.beonroad.cz, tel.: 545 212 567


Podrobné parametry přenosného navigátoru Be-on-road najdete v katalogu autonavigací

Témata článku: Testy navigací, Pro řidiče, AI, Stejný software, Běžná funkce, Východní blok, Softwarová verze, Černý zbytek, Velká překážka, Test, Stavový pruh, Krátká trasa, Air, Alternativní trasa


Určitě si přečtěte

RECENZE: Samsung Galaxy A40. Seznam má svůj první smartphone. Co to vlastně znamená?

RECENZE: Samsung Galaxy A40. Seznam má svůj první smartphone. Co to vlastně znamená?

** Samsung v ČR prodává hned dvě varianty smartphonu Galaxy A40 ** Jedna z nich je i speciální Seznam.cz Edition ** Rozdíly jsou u obou variant pouze v aplikační výbavě, recenze tedy, až na malé drobnosti, platí pro obě varianty

Martin Chroust | 32

Samsung Galaxy Note 10: Legendární náčrtník se rozdvojil a dostal duhová záda

Samsung Galaxy Note 10: Legendární náčrtník se rozdvojil a dostal duhová záda

** Samsung představil dva modely řady Galaxy Note 10 ** „Náčrtník“ dostal chytřejší S Pen, displej s průstřelem i ToF kameru ** Éra 3,5mm jacku končí, základní Note 10 nemá ani slot pro microSD.

Martin Chroust, Filip Kůžel, Jakub Michlovský | 157

RECENZE: Huawei P30 Lite – krasavec se veze na vlně úspěchu

RECENZE: Huawei P30 Lite – krasavec se veze na vlně úspěchu

** Všudepřítomný důraz kladený na fotoaparát se opět vyplácí ** Po úspěchu top modelů nasadil P30 Lite sebevědomou cenovku ** I přes některé nedostatky se, myslím, bude prodávat o sto šest

Jakub Vrbacký | 49

RECENZE: Garmin Forerunner 945 jsou hodinky nabušené k dokonalosti. Umí téměř vše!

RECENZE: Garmin Forerunner 945 jsou hodinky nabušené k dokonalosti. Umí téměř vše!

** Tohle je vrchol mezi sportovními hodinkami. ** Forerunner 945 umí prakticky vše, co se sportovního měření týká. ** Navíc jsou lehké a potěší i výdrž kolem 30 hodin při zapnuté GPS.

Pavel Tomek | 24