Be-on-road Airis: co je doma, to se počítá (test)

Be-on-road je český navigační systém. Známější je v softwarové podobě pro kapesní počítače, nyní jsme ale mohli otestovat i hardwarovou přenosnou navigaci.
Be-on-road Airis: co je doma, to se počítá (test)
Kapitoly článku

Klíčové vlastnosti

  • nízká cena
  • stejný software jako u softwarové navigace Be-on-road pro kapesní počítače
  • součástí navigace je ovládací pero
  • kvalitní příjem GPS signálu
  • dobrá stabilita programu
  • dodavatelem map je Tele Atlas
  • možnost importu bodů zájmu
  • živý itinerář
  • kvalitní hlasová navigace

Hlavní nedostatky

  • základní systémové prostředí nekomunikuje česky
  • graficky strohé zobrazení map a zjednodušování tvaru cesty
  • horší orientace na mapě podle názvu ulic
  • teprve se připravuje zobrazení vodních a dalších ploch
  • velmi lpí na naplánované trase
  • horší optimalizace trasy 

Be-on-road Airis: ve zkratce
cena 8 985 Kč
typ navigace přenosná navigace
rozměry 112 × 80 × 25 mm
hmotnost 190 g
GPS přijímač Sirf Star III, 20 kanálů
displej 71 × 54 mm, 320 × 240 bodů, 65 tisíc barev,
aktivní, TFT, dotykový
paměť paměťová karta (SD)
mapy České republiky Tele Atlas
mapy Slovenska Tele Atlas
3D zobrazení mapy ano
česká nabídka ano
česká hlasová navigace ano
doprava RDS-TMC ne
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací

Značka Be-on-road je známá především v podobě softwarové navigace určené pro kapesní počítače a smartphony Windows Mobile. Její výrobce, česká firma Aponia Software, ale tento software zabalila také do krabičky a vytvořila tím přenosnou navigaci Be-on-road. S tímto navigačním řešením jsem několik týdnů jezdil a výsledkem je tato recenze. Popis funkcí můžete plně vztáhnout i na softwarovou navigaci pro kapesní počítače.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hardwarový Be-on-road ze všech stran

Be-on-road je navigační systém určený pro použití v automobilu. Nemá žádné ambice sloužit pěším turistům nebo cyklistům, kteří se chtějí pohybovat mimo asfaltové silnice. Cena zařízení ve verzi s mapami České republiky, Rakouska, Slovenska, Polska a Maďarska byla stanovena na příjemných 8 985 Kč včetně DPH.

Softwarová verze Be-on-road, určená pro instalaci do kapesního počítače, stojí 3 749 Kč. Ve srovnání s testovanou přenosnou navigací navíc obsahuje i mapy Německa.

Třikrát Airis

Navigační zařízení se jmenujte I-Tec Airis. Na pohled úplně stejný hardware jsme už viděli u navigátoru MyGuide (recenze). A aby toho nebylo málo, stejnou krabičku používá pro přenosnou navigaci i MapFactor. Konfigurace se ale u těchto různých verzí trochu liší: pamětí, podporou RDS-TMC a dalšími detaily.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vlevo je Be-on-road, vpravo MyGuide; liší se jen barvami

Současný trend využívání hardwaru s Windows CE, do něhož se nainstaluje softwarová navigace, nelze hodnotit jednoznačně. Na jedné straně se tím mezi uživatele dostane řada nejrůznějších navigačních produktů, mnohdy za výhodnou cenu. Na druhou stranu ale vznikají kombinace, v nichž se trochu ztrácí přehled.

Airis je plastová krabička s rozměry 112 × 78 × 24 mm a hmotností 190 g. Štítek kolem displeje je černý, zbytek těla zakrývá stříbrná metalíza. Provedení nemohu označit jako luxusní, plasty jsou „opravdu plastové“. Ale funkčnost je zaručena a dobrá cena se také počítá. K provedení bych měl jednu připomínku: ovládací pero zasunuté dovnitř při potřesení navigátorem chrastí. Přidání pera ale jinak velmi chválím, protože ovládání je s ním jistější. Tady by se jiní výrobci mohli poučit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Rozměrově průměrná navigace

Hardwarové ovládací prvky se smrskly do jednoho jediného tlačítka: vypínače. Až příliš lehkým dotykem se zapne, a to nemusí být vždy praktické. Pro vypnutí je třeba vypínač na několik sekund podržet. Absence dalších hardwarových tlačítek je škoda. Určitě by byla užitečná, zvlášť kdyby se na ně daly uživatelsky nastavit vybrané funkce. Ovládání prostřednictvím dotykového displeje není při jízdě tak jisté. Ale Airis zase můžeme chválit za pero, takže pro jemné ovládání není třeba používat jen prsty.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vypínač • uložení pera • povysunuté pero • pero na displeji

Přidává i externí anténu

Dotykový displej s rozměry 71 × 54 mm má matné provedení, takže se v něm neodráží okolí. Jde o typ TFT, který na standardním rozlišení 320 × 240 bodů zobrazí 65 tisíc barev. Je velmi jasný a při porovnání s kapesním počítačem (konkrétně Loox n520) vítězí s velkým náskokem. Vestavěný reproduktor je dostatečně hlasitý.

S počítačem a nabíječkou se Airis propojí prostřednictvím USB konektoru. Pro zvukový výstup je připravena zdířka jack, do chráněného konektoru na zadní straně lze připojit externí GPS anténu. Be-on-road je mimochodem jedna z velmi mála navigací, kde externí anténu pro GPS dostanete už v základním balení. Protože je ale uvnitř navigace GPS přijímač s čipem Sirf Star III, přídavná anténa už nejspíš vůbec nebude potřeba. Citlivost příjmu je dostatečná.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zdířka pro jack • konektor pro externí anténu • externí anténa • mřížka nad reproduktorem


Nastavení připojení k GPS přijímači • aktuální stav GPS

Vršek interní antény je vidět na horní straně navigátoru, vedle slotu pro paměťovou kartu SD/MMC. Na ní jsou uložena data programu a mapy, zařízení nemá uživatelskou paměť. Na spodní straně je ještě posuvný vypínač, kterým lze Airis také uvést do továrního nastavení. Považuji za nutné zmínit oficiální teplotní interval, v němž se zaručuje, že navigace bude pracovat: 0 až 40 stupňů. Zejména vyšší hranice není nijak extrémní. V autě bez klimatizace bývají pod čelním sklem často vyšší teploty.

Klepněte pro větší obrázek
Hlavní vypínač

Držák do automobilu je v provedení „husí krk“. Neměl jsem s ním žádné potíže. Dokonce ani nevrzal, což je častý průvodní znak této konstrukce. Kabel dodávané nabíječky pro autozapalovač se do navigace připojí zespodu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák • konektor pro USB kabel nebo nabíječku


Článek pokračuje v další kapitole: prostředí, ovládání, mapy, cíl cesty, POI

Témata článku: Testy navigací, Test, Pro řidiče, AI, Air, Běžná funkce

Určitě si přečtěte

Apple iPhone 8: každoroční upgrade ve stejném těle [recenze]

Apple iPhone 8: každoroční upgrade ve stejném těle [recenze]

** Tělo je prakticky stejné, až na skleněná záda ** Procesor je bestie, Apple předběhl konkurenci na řádný kus ** S designem si výrobce moc hlavu nelámal

Včera | Michlovský Jakub | 19

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

** Bohatá výbava, spousty funkcí a odladěný software ** Na špičku ztrácí chybějící voděodolností ** Celkově doplácí na pozdní uvedení na trh (květen 2017)

8.  10.  2017 | Herodek Martin | 6

Google už žije v nové éře, Česko tam zatím pustit nechce

Google už žije v nové éře, Česko tam zatím pustit nechce

** Google loni ohlásil posun od „mobile first“ k „AI first“. ** Letos tuhle strategii opravdu naplňuje. ** Nové možnosti vypadají fantasticky, ale my můžeme jen tiše závidět.

7.  10.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 25

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

** Alcatel A7 je plastový telefon nižší střední třídy ** Hlavní lákadlo je 4 000 mAh s několikadenní výdrží. ** Má dostatek výkonu, paměti a stěžovat si nebudete ani na fotoaparát

6.  10.  2017 | Miksa Martin | 4

Google Pixel Buds: Umělá inteligence na provázcích

Google Pixel Buds: Umělá inteligence na provázcích

4.  10.  2017 | Kůžel Filip | 4