Lucca je přenosný navigační systém do auta. Prodává se za překvapivě příjemnou cenu, má výborný displej a asi nejlepší hlasovou navigaci. K tomu všemu skvěle vypadá. Ale žádný strach, našli jsme i řadu méně příznivých vlastností. (5× video)
Počítání trasy: rychleji!
Trasa u Luccy může být jednoduchá, nebo složená z více průjezdních bodů. V druhém případě se poskládají do seznamu, ve kterém se potom dají přesouvat, dokud není řidič spokojen. Trasa se potom dá uložit pro další použití.
Tvorba trasy s více průjezdními místy • vypočítaná trasa • zobrazení na mapě
V nastavení optimalizace trasy lze vybrat, jestli se má hledat rychlé nebo krátké spojení. A také, jestli se bude brát ohled na dopravní informace získané ze systému RDS-TMC. Připomenu, že k tomu je potřeba Luccu spojit s autorádiem Blaupunkt, které tutou funkci nabízí. Při počítání trasy se také bere v úvahu, jestli se chcete vyhnout dálnicím, trajektům nebo placeným silnicím.
Nastavení optimalizace • RDS-TMC pouze s rádiem
Počítání trasy trvá hodně dlouho. Například při rychlé trase z Aše do Ostravy jsem musel čekat 55 sekund. Plánování rychlé cesty z Prahy do Brna trvalo 25 sekund. Při trase složené z více průjezdních míst se počítání ještě prodlužuje. Po skončení se na displeji ukáže vzdálenost a odhad doby jízdy. Trasu lze zobrazit na mapě. To vzhledem k špatně nastaveným stupňům měřítka většinou znamená čáru mezi dvěma nebo více místy, ze které toho moc nepoznáte. Úplně chybí itinerář.
Výpočet trasy
Počítání trasy jsme zachytili i na video:
Lucka při navigaci
Obrazovka Luccy při navigaci je velmi přehledná. Naplánovaná trasa je tlustě modře zvýrazněná, polohu automobilu označuje žlutá šipka v modrém kroužku. Při denním zobrazení je pozadí světlé, u nočního tmavé. V rámečcích na pravé straně jsou informace důležité při jízdě. V malém je neustále vidět aktuální rychlost, nadmořská výška a směr – růžice v kompasu.
Lucca při navigaci; na prvním obrázku je vidět box s informacemi pro příští průjezdní bod
Prostřední box se ukáže jen v případě, kdy je trasa složena z více průjezdních bodů. Jsou v něm informace týkající se následujícího bodu: čas příjezdu, zbývající doba a zbývající vzdálenost. Stejné informace jsou ve spodním boxu, týkají se ale celé trasy. V nastavení si můžete vybrat, které ze tří údajů chcete v rámečcích vidět.
Nastavení, co se má zobrazovat
Ve spodním řádku je vidět název ulice, po které jedete, v horním řádku ulice, na kterou máte odbočit. Na křižovatkách dálnic se někdy přes celou šířku displeje ukáže pruh s názvem místa, kde máte sjet. Využitelnost je myslím sporná, trochu mi vadilo, že kvůli pruhu nevidím na mapu.
Můžete také zapnout hlídání rychlosti. Pokud ji překročíte o nastavenou toleranci, Lucca vám to připomene. Tato funkce je ale závislá na kvalitě map. Při svých cestách jsem značku oznamující maximální povolenou rychlost spatřil jen na kousku dálnice do Bratislavy. A to jsem měl nastaveno, že se má značka ukazovat vždy, nejen při překročení rychlosti.
Nastavení hlídání rychlosti
Na mapě mi nesmírně chyběl ukazatel příštího manévru a vzdálenost k němu. Objeví se až kousek před ním. Symbol je potom velmi srozumitelný, vidím vzdálenost, která je při posledních pár set metrech dokonce i graficky znázorná. Ale do té doby je mapa holá a já nevím, na čem jsem. Je to možná jen můj zvyk z jiných navigací. Ale jelikož neznám žádnou jinou, která by tuto informaci nenabízela, chová se Blaupunkt velmi nestandardně. Přitom stačilo, aby se stálé zobrazení příštího manévru dalo v nastavení zapnout. V tomto případě trochu pomůže stisknutí tlačítka Info. Lucca poslušně hlasem oznámí, co je potřeba udělat a za jak dlouho.
Mapa při navigaci není úplně plynulá, stále je ale dobře vidět, kde jste a kde máte být. Jen při sjetí z naplánované cesty se šipka na pár sekund zasekne, než Lucca přepočítá trasu.
Noční režim navigace
Nebyl jsem příliš spokojen s vypočítanou dobou příjezdu. Blaupunkt zde hodně nadsazoval (se stejným chováním jsem se mimochodem setkal i u některých pevných navigací této značky). Během půl hodiny jsem jízdou přesně podle předpisů, často kvůli dopravní situaci i pomaleji, stáhnul očekávanou dobu cestování o deset minut. To je příliš mnoho. Upřesňování dojezdu přitom nebylo pozvolné – naopak čím víc jsem se blížil k cíli, tím rychleji navigace z odhadu odčítala minuty.
Hlasová navigace a další funkce
Už v bleskovkách s prvními dojmy jsem si velice chválil hlasovou navigaci Blaupunktu Lucca. K dispozici je sice jen jeden ženský hlas, ale vynikající a srozumitelný. Hlasové povely jsou v maximální možné míře české, jen výjimečně jsem se setkal s trochu zvláštním slovosledem. Věty přitom nejsou úplně jednoduché. Zvlášť při manévrech navazujících přímo na sebe z reproduktoru v navigaci znějí dlouhá souvětí. Hlasová navigace se mi opravdu líbila.
Hlasovou navigaci můžete zažít sami na ozvučeném videu. Shodou okolností se mi podařilo zachytit dvě chyby při simulaci. Hned v první zatáčce se navigace trochu zasekla, u kruhového objezdu zase poprvé oznámila špatnou vzdálenost – ale hned následovala oprava. Při praktickém používání jsem se s těmito chybami nesetkal.
Řekl bych, že v tomto ohledu je Lucca nejlepší ze všech současných přenosných navigátorů. Ale přesto najdu i problémy. Až příliš často jsem se setkával s povely typu „držte se vlevo“, „držte se vpravo“, které v danou chvíli neměly smysl.
Ani Blaupunkt nemohl odolat současné módě. Do Luccy přidal vestavěný MP3 přehrávač (podporuje i WMA) a prohlížeč obrázků. Data v tomto případě musí být na paměťové kartě. Užitečnější mohla být třeba možnost spojení s mobilním telefonem přes Bluetooth, kterou některé navigace nabízejí.
MP3 přehrávač a jeho nastavení • prohlížeč obrázků
K navigaci lze dokoupit dálkové ovládání s označením RC 09 (1 600 Kč), které se připevní na vnitřní stranu věnce volantu. Je to standardní dálkové ovládání použitelné i pro autorádia, CD, měniče a jiné navigace Blaupunkt. S Luccou komunikuje bezdrátově – infračerveně.
Někde pochvala, jinde kritika
Blaupunkt TravelPilot Lucca je trochu rozporuplná navigace. Má pěkný design, skvělý displej, výbornou hlasovou navigaci a řadu dobře vyřešených funkcí. Navíc i velmi přijatelnou cenu. Jenže je tady takřka nemožné ovládání pohledu na mapu, staré mapové podklady a další detaily, za které by někdo zasloužil za uši. Podpora RDS-TMC jen ve spojení s autorádiem Blaupunkt také není zrovna chvályhodná. Když už ale nastavíte cíl cesty, tak je jízda s Luccou pohodlná, takřka bez připomínek. Vyzdvihnout musím hlavně špičkovou hlasovou navigaci, kterou je radost poslouchat.
TravelPilot Lucca není navigační systém, který boří svět a nastavuje nové kvalitativní třídy. Je to takový dobrý průměr. Má dost konkurentů: TomTom One, Garmin StreetPilot, Dynavix Cube Alpha, navigátory Mio. Uživatel ale z takového výběru může mít jedině radost. Jen ať výrobci mezi sebou soupeří, nic lepšího si nemůže přát.
Podrobné parametry Blaupunktu TravelPilot Lucca najdete v katalogu autonavigací
Do poslední kapitoly článku jsme připravili fotogalerii. Jsou v ní všechny snímky a videa, která jsme pořídili