CB radiostanice pro nejlepší dopravní zpravodajství

Dopravní informace jsou v současném provozu čím dál důležitější. Chceme upozornit na možnost využití CB stanic jako na alternativu k dopravnímu hlášení na rozhlasových stanicích a k systému RDS-TMC.
CB radiostanice pro nejlepší dopravní zpravodajství
Kapitoly článku

Zásady provozu

Z předpisů ČTU vyplývá, že kromě kanálů 1, 9, 18 a 23 jsou všechny ostatní veřejné a uživatelé jsou si rovni. Přesto je slušností respektovat okolí a místní zvyky. Například na kanále 10 není vhodné řešit záležitosti, které nesouvisí s dopravou. Jinak budete zcela jistě požádáni o přeladění na jiný kanál.

Zásady komunikace s jistým nadhledem korespondují s obecnou slušností, byť to v reálu určitě na první pohled tak nevypadá. Zásadně se tedy nesnažíme „vmísit“ do probíhajícího rozhovoru. Na druhou stranu před odpovědí necháme dvě až tři sekundy prostor pro někoho jiného, který má třeba něco důležitějšího pro všechny apod.

Klepněte pro větší obrázek

Pokud potřebujeme navázat spojení, začneme zpravidla vysíláním „Výzva na kanále“ a pokračujeme dále v tom, co potřebujeme. Příklad: „Kluci, jak vypadá D5 z Prahy do Plzně. Dík.“. Pokud se z různých důvodů potřebujeme vmísit do probíhající komunikace, je třeba říci „brejk“, podle důležitosti i opakovaně. Slušná strana na to zareaguje například výzvou „pojď brejku“. Je ale jasné, že „brejkovat“ je vhodné jen v doopravdy vyhraněných situacích. Zpočátku je nejlepší hlavně poslouchat a postupně vypozorovat zásady provozu i slovník.

Mé důvody použití CB stanice

Kompletnost a včasnost dopravního zpravodajství na ČRo , který normálně za jízdy z důvodu celoplošnosti vysílání poslouchám, u mě v několika případech vyústilo v několikahodinový pobyt na dálnici v koloně. Problém jsem chtěl řešit pomocí navigace v kapesním počítači. Program Dynavix přišel s verzí 1.6, která u nás podporuje RDS-TMC.

Po počátečním nadšení jsem ale zjistil, že kromě softwarové nedostatečnosti využití naráží na neustále se zhoršující úroveň kvality TMC informací v ČR. Ta často hraničí až s nepoužitelností. Nechtěné vystávání kolon bylo doplněno zbytečným objížděním údajně neprůjezdných úseků.

Pro cesty po Evropě jsem si pak pořídil Navigon, který rovněž podporuje RDS-TMC, žel zatím ne u nás. Situace je tam o něco lepší, i když také ne stoprocentní. V Itálii mě systém bez uzardění pustil do zvolna se pohybující kolony s délkou snad sto kilometrů. Možná to bylo i záměrně, protože byť byl na informačních tabulích stav signalizován jako kolona, TMC informace zněla „váznoucí provoz“. Navigon tedy automaticky nepřepočítával. V Německu, často udávanému za vzor užití TMC, mě navigace zase dobře navedla na objetí hodně dlouhé kolony, bohužel však přes uzavřený úsek. A TMC informace jaksi nikde.

Nastal čas pro CB

Zejména nedostatečnost TMC informací v České republice mě přivedla k hledání řešení, které jsem našel v CB stanici. Sice vím, že se nejedná o žádnou novinku, přesto mohu prohlásit, že zkušenosti – i přes určité zápory – jsou kladné. Vidím tyto nedostatky:

Slovník některých „kormidelníků silničních korábů“ je natolik vybraný, že i já, v podstatě otrlý chlap, mám chuť se občas červenat. Pokud je v autě například dítě, ale stačí i manželka, trapné situace jsou na světě. Je ale možné použít sluchátka.

Někdy, zejména ve městě, automatická regulace šumu pustí i hovor, který je nesrozumitelný. Pokud je takových případů více, značně to ruší. Řešením je vypnutí automatiky a ruční nastavení šumu. Stalo se mě již ale, že jsem potom zase nejspíš něco důležitého neslyšel a stejně skončil v koloně.

Na trase, kterou člověk dostatečně nezná, získané informace nemusí být správně pochopeny. Například v Praze je ustálený výraz pro určitou část Jižní spojky „bobová dráha“. Pokud nevím, o co jde, z pohledu lokalizace je získaná informace poloviční. I když na druhou stranu i zde platí, že líná huba je holé neštěstí.

Podle zákona je zakázáno za jízdy držet mobil či jiné hovorové zařízení. CB stanice pochopitelně patří mezi ta „jiná“. Člověk tedy může poslouchat, ale vysílat by neměl.

Osobní zkušenosti s CB stanicí

Pořídil jsem CB stanici ELIX 77S a anténu Sirio TURBO 1000. Kombinovanou anténu jsem zamítl, protože se často pohybuji v místech se slabým FM signálem. Sice nerad, ale připustil jsem vyvrtání díry do střechy automobilu. Zmiňovanou anténu lze mimochodem snadno sklopit, při nárazu o překážku se dokonce sklopí sama.

V této kombinaci je však systém dost citlivý a potíže s automatickou regulací šumu (viz výše) se tedy projevují více, než je zdrávo. Řešil jsem také problém spočívající v rušení stanice alternátorem. Jednalo se o nepříjemný hvízdot; sice jemný, ale časem o to protivnější. Po různých pokusech servis problém odstranil montáží externího reproduktoru s filtrem, který danou frekvenci prostě ořízne.

Vlastní zkušenosti s použitím CB radiostanice jsou jedním slovem excelentní! Po odjezdu ze servisu jsem se na dálnici dostal do zvolna popojíždějící kolony. Rádio ČRo 1 mlčelo, TMC informace v navigaci ani ťuk, ale z CB stanice jsem se záhy pasivně (bez výzvy) dozvěděl, že se cosi stalo na obchvatu ve směru na Barrandov a že cesta tudy nevede. Dále, že náhradní trasa po Radlické je taktéž nepoužitelná. Jel jsem tedy nakonec přes město. Dále jsem se dozvěděl, že celní správa dělá jakýsi zátah. Poslední informace pak byly typu, že například na Průmyslové (udáno konkrétní místo) „měšťáci grilujou“ plus poznámky o policejním státu a že je to tady už skoro jako v Rakousku.

Druhý den jsem jel po R10, směr Turnov. Vyjel jsem z Prahy a na CB zaslechl, že se na trase cosi děje. Jelikož jsem informaci přesně nerozuměl a pak bylo ticho, zadal jsem klasickou „výzvu na kanále“. Přišla odpověď, že na Štěrboholské spojce, která už byla za mnou, jsou v sobě „dva kousky“ plus další podrobnosti; jinak že je to „čisté“.

Za dvě až tři minuty však bylo vše jinak. Přišla informace, že v kopci za motorestem Čtyři kameny ve směru na Turnov je několik automobilů rozházeno po silnici. Že to určitě nějaký čas nepojede. Okamžitě jsem proto sjel z dálnice a místo objel. Zelená vlna v tomto případě informovala včas, přesto by mě nezachránila, protože jsem už byl za daným místem. TMC informace nepřišla vůbec.

Po necelé hodině při přejíždění kopce Kozákov jsem díky mimořádným příjmovým podmínkám chvíli zaslechl rozhovor z místa této nehody. Vyplynulo z něj, že místo je stále neprůjezdné. Největší šok pak pro mě bylo, že TMC stále nic, i když informace v systému prokazatelně byla! Celá tato událost pak přišla v nejvhodnější okamžik. Podle manželky jsem si opět pořídil nějaký nesmysl. Když však zažila, viděla a slyšela, změnila názor a vzala CB i se zmíněnými negativy na milost.

CB do každé rodiny

Jezdím dvěma auty a CB stanici jsem si pořídil do soukromého. Služebním nejčastěji jezdím po dálnici D1 mezi Prahou a Brnem. Byť mám v autě trvale puštěné rádio i navigaci Dynavix s RDS-TMC, po zkušenostech s CB informacemi si připadám jako slepý. Jenom nevím, jak budu vysvětlovat řediteli, že do služebního vozu opravdu nutně potřebuji občanskou radiostanici. 

Témata článku: Pro řidiče, Bobová dráha, Policejní stát, Turnov, Nejvhodnější okamžik, Celní správa, Zpravodajství, Získaná informace, Bohatý výběr, Počáteční nadšení


Určitě si přečtěte

RECENZE: Xiaomi Mi 9 – absolutní špička s cenovkou vyšší střední třídy

RECENZE: Xiaomi Mi 9 – absolutní špička s cenovkou vyšší střední třídy

** Xiaomi Mi 9 má ambice dobýt ty nejvyšší příčky za polovinu ceny ** Vůbec poprvé (v rámci značky) tak přichazí s trojitým fotoaparátem ** Snapdragon 855 mu pak zajišťuje bezprecedentní výkon

Milan Měchura | 50

RECENZE: Xiaomi Mi 9T – šikovný hezoun, který periskopem nakukuje o třídu výš

RECENZE: Xiaomi Mi 9T – šikovný hezoun, který periskopem nakukuje o třídu výš

** Cenovka střední třídy, avšak pocitově napůl v třídě nejvyšší ** Periskopová selfie kamerka a stylová záda = designový skvost ** Minimum kompromisů a chyb, tohle by mohl být prodejní trhák

Jakub Vrbacký | 25

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Baterie v mobilních zařízeních se vyvíjejí, i když možná ne tak rychle jako některé jiné komponenty. Přesto už s dnešními články není žádoucí pracovat jako kdysi s NiCd bateriemi.

Jan Láska | 126