Dopravní informace jsou v současném provozu čím dál důležitější. Chceme upozornit na možnost využití CB stanic jako na alternativu k dopravnímu hlášení na rozhlasových stanicích a k systému RDS-TMC.
Za volantem se špatně surfuje po internetu, proto rovnou pomiňme možnost získávání dopravních informací z různých webů. Potom máme k dispozici v zásadě dva oficiální informační kanály. Jedná se zejména o dopravní zpravodajství rozhlasu (ČRo, Impuls a mnohé jiné stanice) a o systém RDS-TMC.
Tyto informační kanály fungují tak, že když se na silnici něco stane, musí tuto skutečnost někdo nebo něco nahlásit. Mohou to být například andělé Zelené vlny, Policie ČR, případně existuje i částečný kamerový systém. Dané informace – nehoda, uzavírka, kolona apod. – se následně musí ověřit. Poté jsou vloženy do systému a teprve pak se mohou realizovat v dopravní relaci nějaké stanice, nebo ve formě RDS zprávy jako TMC informace.
V celém procesu je ovšem na cestě málo automatiky, tudíž záleží na lidském činiteli. U rozhlasu je nutné brát v úvahu i možnosti vysílacího schématu, ale i předem daného času. U RDS-TMC je pak zarážející, že mnohé informace, které zaznějí na ČRo 1 jako nositeli TMC, v systému TMC schází, případně se objeví až v době, kdy neodpovídají skutečnosti.
Tip: diskuze o RDS-TMC v České republice
Co s tím mají společného CB stanice – „vysílačky“? Když se na silnici něco stane, první majitel této stanice dá ostatním v dosahu „echo“. Informace v dosahu radiostanice tedy přijde téměř okamžitě a u důležitých informací mimo dosah často slouží systém „tiché pošty“. Není to nová technologie, CB stanice léta používají například řidiči kamionů. Pro jejich přínos se neustále rozšiřují i do osobní dopravy.
Typická CB stanice pro použití v automobilu (v článku najdete obrázky dalších příkladů)
Je jasné, že informace nejsou jen dopravního typu. Mohou pomoci také s výběrem náhradní trasy, s aktuálním rozmístění radarů, nebezpečnými místy (např. náhlá námraza) apod. Má to ale i jistá negativa. Poslech není vždy kvalitní, záleží na síle a vzdálenosti vysílací stanice. Slovník ostřílených šoférů navíc není vždy vybraný.
Historie CB stanic až po současnost
V padesátých letech minulého století řada nadšenců v USA začala využívat kmitočty okolo 27 MHz radiostanicemi dělanými v podstatě „na koleně“. Toto pásmo je značně nekvalitní, což spolu s jednoduchými přístroji přinášelo nemálo problémů. Přesto však se jejich počet intenzivně rozšiřoval, a to do stavu, kdy bylo ekonomické začít s jejich průmyslovou výrobou. Následně se CB stanice začaly rozšiřovat i do ostatních zemí.
Dnešní CB stanice o výkonu do 4 W mohou fyzické a právnické osoby podle generální licence Českého telekomunikačního úřadu na osmdesáti kanálech pásma 27 MHz provozovat bez povolení. Využití je pochopitelně různé, pro nás řidiče stačí, že:
- kanál 9 je vyhrazený jako nouzový pro přivolání záchranky, policie nebo hasičů
- kanál 10 je rezervovaný pro řidiče
V dopravě jsou využitelné zejména vozidlové radiostanice, ale s jistým omezením jistě poslouží i ruční.
Vlastní radiostanice
Radiostanic, které jsou vhodné pro užití ve vozidlech, je na našem trhu bohatý výběr. Je nutné ovšem dbát na to, aby stanice byla schválena pro provoz v České republice. Ceny se pohybují od 1 900 Kč do necelých 5 000 Kč, nejvyšší třídy pak až do 10 000 Kč.
V současné době je mezi majiteli osobních vozidel v oblibě radiostanice ELIX 77S s řadou nadstandardních funkcí a s dostatečnou citlivostí (cena 4 000–4 500 Kč). Ale už základní radiostanice, např. ALAN, jistě také splní svou funkci.
Umístění stanice, zejména v osobním autě, je potřeba věnovat zvýšenou pozornost. Je dobré všechno promyslet a vlastní montáž svěřit odborníkům, kteří zpravidla znají i různé alternativy. U aut např. koncernu Volkswagen a při použití ISO autorádia je zajímavá možnost do prostoru pro rádio umístit další ISO zařízení. Tomuto rozměru konkrétně odpovídá stanice TEAM RoadCom, která však nemá vzhledem k ceně ideální vlastnosti. Do daného prostoru však lze vměstnat i např. ELIX.
Další užívanou možností u aut s loketní opěrkou je montáž do této opěrky, viz fórum AutoRevue.cz. Obvykle je při tom nutné vyříznout otvor v plastu, výsledek však stojí za to. U stanic malých rozměrů, např. President Harry II, se často využívá prostor na levém spodním dílu přístrojové desky, více zde. Řešením je i zavěšení stanice na držák pod střed přístrojové desky. Bude přesně tam, kde je potřeba ji mít. Na toto místo se ale často vzhledově nehodí, nehledě na skutečnost, že je příliš na očích nenechavců. Další příklady použití.
Anténa je základ
Anténa je důležitá pro kvalitní příjem a vysílání. Nejen její výběr, ale i umístění a přizpůsobení přímo určuje kvalitu spojení. Montáž by opět měl dělat odborník.
Anténa může být k vozidlu přichycena pomocí magnetu nebo umístěna do spáry například kufru apod. Toto řešení je ale dosti provizorní. Pevné antény se více méně musí připevnit šroubováním. To většinou znamená vrtat do střechy či blatníku, a to často není přijatelné.
U vozů koncernu Volkswagen, ale v podstatě nejen tam, lze s úspěchem použít kombinovanou anténu pro rádio, CB a GSM, kterou lze namontovat záměnou za stávající anténu, tedy bez vrtání. Jedná se o model Sirio TRIFLEX s cenou kolem dvou tisíc korun. Další výhodou je, že auto na sebe neupozorňuje další anténou. Nevýhodou je to, že úroveň signálu pro rádio se proti originálu sníží zhruba o 20 až 30 %, což u méně citlivých rádií může být už hodně. Ani vlastnosti (dosah) radiostanice nejsou špičkové, byť jistě dostatečné.
Klasické prutové antény se pak pohybují v cenových relacích od 600 Kč do 1 500 Kč, ale najdeme i dražší. Pokud se použijí, je nutné pamatovat, že na vozidle může být umístěna anténa maximální délky 1,5 m. Při výběru antény je vhodné myslet i na komfort při jejím sklápění pro případ zajetí do garáže, myčky apod. V tomto směru jsou poměrně oblíbené antény Sirio TURBO.
Článek pokračuje v další kapitole: použití CB, praktické zkušenosti