Čeho se bojí Garmin a jiní výrobci navigací?

Diskuze čtenářů k článku

wiki.androidforum.cz  |  14. 03. 2009 11:17

Proto také garmin spolu s googlem a dalšími z open handset alliance stojí za operačním systémem Android pro mobilní telefony. Pripravuji telefony schopne navigace, vlastne se chteji dostat do toho trhu ktereho se tak boji a ktery jednoucelove navigace bude v budoucnu vyznamne ohrozovat. Pokud se to garminu povede ... neni duvod aby neuspel. Uz ted jeho NuviPhone vypada rozhodne velmi dobre (presto ze zatim ma jednoucelovy firmware a teprve pristi verze bude postavena na Android OS)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
wiki.androidforum.cz  |  14. 03. 2009 11:18

vice info primo tady:

http://wiki.androidforum.cz/index.php/Garmin

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Nexx  |  10. 03. 2009 09:11

Proti článku nic, ale to datum 28.2. - to se vážně za téměř 14 dnů neudálo v oblasti navigací nic nového?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 10. 03. 2009 10:07

Myslíte deset dnů, že? Událo, píšu o tom takřka denně v bleskovkách. Na Navigovat.cz vycházejí velké články nepravidelně, v poslední době na to nemám tolik času.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
fík  |  10. 03. 2009 15:46

Zastávám se pana Lutonského, místo poděkování za řadu zajímavých článků a aktualit sklízí výčitky za jazykové formulace nebo dvoutýdenní neaktivitu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MaLer  |  02. 03. 2009 14:00

cituji:

Chyby v navigačních přístrojích mohou mít za následek autonehodu, leteckou či námořní havárii, následné žaloby, někdy i prohry a nutnost zaplatit. Přestože je Garmin pojištěn proti těmto rizikům, pojištění není stoprocentní.

V tom pripade uz chapu, proc se Apple brani tomu, aby se GPS v iPhonu pouzivala na navigaci v realnem case.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
vasek  |  02. 03. 2009 21:32

jojo člověk by měl víc koukat na realitu .. pač na displayi "udělátka" klidně i pc můžete v poho sjed skálu, skrz barák či strom, ale v reálu vám jaksi nepůjde .. a požadovat náhradu na výrobci navigace to je trochu extrém .. to klidně bych mohl žalovat výrobce map apod. :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomas  |  02. 03. 2009 22:55

apple se navigaci v iphonu brani z uplne jineho duvodu .. ceka az se najde nejaky blazen, ktery zaplati applu dostatecny obolus za to, ze bude moct tu navigaci pro iphone vyrobit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lojza  |  03. 03. 2009 09:26



Navigace pro iPhone pochopitelně existují. To, co Apple zakazuje, je použití Maps a jejích map pro realtime navigaci. Je to z důvodu licencování od Google, který ty mapy taky kupuje jenom pro ne-navigační účely, takže ani nemůže poskytnout licenci pro použití v navigaci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MaLer  |  04. 03. 2009 00:33

Pardon, ale blabol. Vyrobci (typicky TomTom) na nejaky Google kaslou, pouzivaji vlastni data.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lojza  |  04. 03. 2009 09:54

Aha, takže TomTom používá vlastní data? Nikoliv, TomTom koupil společnost TeleAtlas, která produkuje mapové podklady a s ní spojená data. A hádejte, od koho si licencuje data Google pro Maps a Earth ... ano, taktéž od TeleAtlasu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 04. 03. 2009 10:10

TomTom opravdu používá vlastní data, když koupil Tele Atlas. Ale o to myslím nejde. Zásadní je, že navigace nepoužívají data Googlu, přesně jak psal Martin Lér. Už třeba z toho důvodu, že to nejde, protože v nich chybí mnoho informací, které jsou pro navigaci nezbytné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lojza  |  04. 03. 2009 10:23

Ale já jsem přeci řekl, že Apple licencí zakazuje pouze používání Google maps pro navigaci. Apple nezakazuje používání vlastních dat pro navigaci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 04. 03. 2009 10:32

To právě podle mého názoru není pravda. Apple zakazuje vyvíjet navigace, bez ohledu na to, zda jsou postaveny na Google Maps nebo jinak. Jako poměrně přesvědčivý důkaz může sloužit, fakt, že na AppStore stále není dostupná žádná navigační aplikace, která by byla srovnatelná třeba s TomTomem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Warek  |  04. 03. 2009 10:56

Zastavam stejny nazor jako Marek, neni tam zmineno vyslovne Google jinak uz by se davno spolecnosti jako TT ci Garmin zapojili protoze iphone je pomerne slusna porce ziskupri svych poctech

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MaLer  |  04. 03. 2009 00:34

Vam rikal kdo, Steve Jobs? Nemyslite, ze uz by nejaky "blazen" davno zaplatil hodne, proste proto aby byl prvni/jediny? Duvody jsou dle meho prozaictejsi - obava z pravnich dusledku, az nekdo projede barakem, pripadne v kombinaci s obavou z vydrze baterii (asi hlavni duvod proc apple nedovoli beh aplikaci na pozadi)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lojza  |  04. 03. 2009 09:56

No, ale offline navigace pro iPhone existují. A to dokonce oficálně na AppStore. Takže nerozumí o čem je diskuze.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 04. 03. 2009 10:07

Buď o něčem nevím, nebo neexistují. Resp. XRoad G-Map nepovažuji za navigaci, ale za digitální atlas.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lojza  |  04. 03. 2009 10:22

Dovolím si nesouhlasit. XRoad G-Map je opravdu navigace s vlastními daty a s funkčností navigace. Ovšem kvalita aplikace má být nevalná.

http://www.xroadgps.com/Maps/GMapforiPhone/FeaturesRoute/tabid/2503/Default.aspx

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 04. 03. 2009 10:35

Klidně můžeme zůstat tady na Navigovat: http://navigovat.mobilmania.cz/Clanky/AR.asp?ARI=114117. XRoad jsem si koupil a mohu opravdu tvrdit, že to je digitální atlas, nikoli navigace. Hlavním rozdílem oproti Google mapám je jen to, že data jsou uložena offline. Kde jsou informace během trasy, kde je otáčení mapy, kde podrobná navigace křižovatkami (s výjimkou několika obrázků).

Ne, tohle opravdu nemohu považovat za navigační aplikaci, je to digitální atlas.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lojza  |  04. 03. 2009 12:05

A není to nějaká starší verze? Protože to, co tomu vytýkáte, je výslovně uvedeno v popisu aplikace na AppStore:
- data od Navteq
- Heading-up i 3D-view
- automatické přeroutování
- směrová navigace i vzdálenosti k nejbližší odbočce

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  28. 02. 2009 18:37

Jen na doplnění - podařilo se nám nějakým způsobem spolupracovat na testování určitých specifických GPS přímo s Garminem a komunikujeme s přímo vývojovým týmem určitého úzce specializovaného segmentu. Musím říct, že ve srovnání s řadou jiných (a menších) firem je komunikace neuvěřitelně rychlá a reakce velmi pružné. Fakt nás to překvapilo. Bohužel ačkoliv je naprosto jasné, co by takový přístroj měl nabídnout, jaké by měl mít profily - aby byl naproto unikátní na trhu, hlavní marketing to pokaždé ořeže o všechno, co se vymyslí fakt nového a jiného. Totéž ale hlísí jiné týmy, pokud to není v oblasti letectví nebo lodních navigací. Takže ty hezké věty ve výroční zprávě o když nebudou úspěšní ve vývoji a v novinkách, že by mohli mít problém - to je fakt fráze. Kdyby chtěli, mohli by využívat stávající hardware mnohem intenzivněji a odskočit víc od konkurence (zbytků konkurence). Jenže problém je, že největší peníze se dělají na relativně jednoduchých navigacích do aut, v tom mají pravdu. A navíc prodávaných kanály, které nevyžadují nic moc extra. Best Buy je přesně ten příklad. Bohužel celá tahle branže se vzájemně sleduje a není možné udělat skoro nic, co by už někdo neměl patentované. Jakoukoliv pitomost, která vás napadne, že by mohla být užitečná, už na 99.9% má někdo zapsanou (i když to nevyužívá v reálu) a jen čekají, jestli to třeba Garmin nepoužije, aby se napakovali na mimosoudním vyrovnání nebo po soudním sporu. Je to fakt hrůza, vývojářům to hrozně svazuje ruce a kvůli tomu jsou taky skoro všechny navigace podobné. Asijské firmy na to kašlou, podle mě dřív nebo později budeme v situaci, kdy budou všichni výrobci registrovaní v Asii, protože na nějaké patenty se tam kašle....

K pronájmu map - Garmin jako takový nabízí prodejním kanálům možnost koupě map, které se dají zákazníkům pronajímat. Druhá věc je, jestli to dělají. My takhle úspěšně pronajímali na týden nebo dva specializovanou mapu Rumunska (přímo nám to nabídl výrobce), vím taky 100%, že Picodas takhle lidem půjčoval kartu s mapou USA. Systém klíčování umožňuje omezit platnost klíče na libovolnou dobu. Takže kdyby chtěli, není to problém. Bohužel se tím zablokuje celý mapset, takže ta mapa musí být samostatný image, nesmí se nahrát spolu s třemi dalšími do jednoho, protože by pak celý komplet nešel, kvůli expiraci té jedné z nich. V případě karty to odpadá. Kdyby chtěli, tak to můžou udělat třeba zítra, ten mechanismus existuje. Ale řešení s univerzální kartou je super, protože licence je vázaná na číslo karty, ne na přístroj, takže to funguje v čemkoliv. Bohužel ne všechny navigace mají univerzální sloty a pak je to problém - třeba 278C, 276C apod.

Poslední věc - prolomení map. Několikrát jsem psal, že podle mého názoru jsou jen rádi. Existence generátoru otevře trh tam, kde předtím neměli šanci. Těžko říct, jestli je to zajímavý trh nebo ne. Ale pokud někdo vyrábí přístroje a díky nelegálním mapám se prodává víc přístrojů, kde je nějaká mapa beztak součástí dodávky, tak proč ne. Beztak jediné mapy, které Garmin přímo prodával, jsou ty, které pokrývají celé oblasti a mají je koupené od třetích firem. Ano, asi jim klesly příjmy z prodejů upgradů ale teď přišli sami s myšlenkou doživotních aktualizací za celkem rozumnou cenu a protože se změnil způsob distribuce a řídí to online, nebude to podle mě mít moc vliv. A na prodeje to bude mít vliv pozitivní. Ovšem prolomení způsobilo velké problém třetím stranám - menším firmám, které dělaly mapy. Některé už jsou bohužel po smrti. Takže sice můžeme nahrávat vesele generované klíče ke starým mapám ale nové nebudou, protože je to zabilo. To si bohužel lidi neuvědomují. Pokud si alespoň určitá část lidí nebude ty mapy kupovat, nikdo nebude investovat šílené částky do něčeho, co druhý den bude na P2P ke stažení zadarmo. Všechny ty řeči o tom, že to přinutí výrobce snížit ceny na "rozumné částky", to jsou jen kecy, protože pokud existuje keygen, lidi nekupují ani software pro PDA, který stojí 9.90 USD. Ani kdyby byly mapy za 100Kč, tak je nebudou kupovat. Naštěstí to v Garminu pochopili a během online aktualizací firmware a třeba během online dohrávání nových verzí map z programu NuMaps Lifetime, pochopitelně vidí obsah paměti a není nic snadnějšího, než srovnat licence z databáze výrobců s obsahem v přístroji. Dá se to různě obejít ale to je už právě taková ta drobná pakárna, která by otravovala život těm, kdo kradené mapy budou mít. A jinak to asi nepůjde a legální uživatelé získají častější aktualizace, než to bylo dřív. Je to těžké ale díky tomu, že skoro denně mluvím s těmi lidmi, kteří dělají tu rumunskou mapu, tak vím, že z jejich pohledu je to docela špatný. Řešení bych viděl jednoznačně v prodeji všech map Garminu a zahrnutí do NuMaps, což je ale finančně nereálné. Každopádně ty malé firmy to odskáčou nejhůř, to je jasné. Proto si myslím, že na příjmech Garminu nemá prolomení ochrany žádný zásadní vliv a nebo má pozitivní.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 28. 02. 2009 22:38

Děkuji za příspěvek, moc zajímavé čtení.

Sám jsem od Picodasu také kdysi měl testovací mapu na dobu určitou. Je škoda, že tuto možnost komerčně nevyužívají

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
stock  |  01. 03. 2009 20:28

Dobrý den,četl jsem váš článek a zaujala mě ta část o kradených mapách.Jakožto obyčejný koncový uživatel navigace TomTom bych se vás rád zeptal jak to mám udělat abych chránil svá práva při zakoupení nového produktu (mapy) o němž se uvádí,že je zaručena jeho aktualizace.Při čemž jsem právě vámi popisovaným "ukradením" mapy zjistil,že firma TomTom o této aktualizaci lže.Jinak si totiž neumím vysvětlit chyby v mapách (navigace GO 520) opakující se více než rok i po zakoupení nových map a jejich pravidelné aktualizaci.Měl jsem možnost vyzkoušet jinou jejich mapu (z navigace TomTom Work) která byť neaktualizovaná tyto chyby neměla.Jak uvádím na začátku,jsem pouze zvědavý koncový uživatel.Děkuji a přeji hezký den.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  04. 03. 2009 18:55

Jo, tak to bohužel nevím, protože TomTom a jejich problémy jdou tak nějak mimo. U Garminu je to snadnější - celkem snadno se dá zjistit, kdo je autorem té které mapy a prakticky všechny vývojové týmy zajímá, když jim lidé posílají zjistěné chyby. Pokud se nepletu, tak třeba Picodas má na to přímo nějaký postup, jak se to má hlásit a tuším se to psalo na navigovat.cz a není to dávno. U TomTomu tuším byla nějaká možnost že si lidi opravovali mapy sami a pak si ty opravy sdíleli. Ale možná se pletu, fakt to nepoužívám a nevím.
Jinak jak Garmin, tak TomTom používají data od někoho jiného. To se tady taky psalo mockrát. Takže to, co v těch mapách je, není až tak věc výrobce navigace ale spíš toho, od koho data nakupují. A vsadil bych se, že si nikde nemůžete stěžovat na to, že jsou chyby v datech, pochybuji že existuje jediný výrobce, který zaručuje 100% správnost a odstranění všech chyb. Spíš se zeptám takhle - pokusil jste se kontaktovat výrobce ohledně té chyby v mapě? Napsali něco nebo ne? Pokud se chcete zasadit o lepší aktualizace, tak bez reportování chyb to asi nepůjde. Představa, že po Evropě jezdí tisíce aut s lidmi z TomTomu a kontrolují správnost každé odbočky je nesmysl. Nekontrolují to podle mě ani ty firmy, které GIS pro dodavatele map dělají. Ve velkém procentu případů se stejně vychází z podkladů a ne z měření v terénu. Stačí chyba někde v těch dokumentacích a už se to veze a dokud na to někdo neupozorní, nikdy to nikdo neopraví.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 04. 03. 2009 22:25

Jen pár detailů.

- Mapy pro navigace se opravdu dělají tak, že živí lidé projíždějí silnice a kontrolují každou odbočku. To je důvod, proč se některé změny nemohou projevit hned, ale třeba až za několik let.

- TomTom k tomu využívá i uživatele prostřednictvím funkce MapShare.

- TomTom vlastní firmu Tele Atlas, což jedna ze dvou největších, které dodávají mapy. Takže lze v podstatě říct, že používá své vlastní mapy. Podobné je to pak u Nokie, která vlastní Navteq - tu druhou firmu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  05. 03. 2009 02:29

Vím na milion procent, že zdaleka ne všechny silnice se opravdu projíždí a kontrolují. Nevím tedy jak u nás, znám se celkem dobře s autorem jedné zahraniční mapy a ten podklady nakupuje od mnoha subjektů a značná část z nich jsou vektorizované skeny. U prvků jak jsou polní cesty a nezpevněné komunikace obecně, je to drtivá většina. Možná první třída a dálnice ale u okresek jsem to viděl na vlastní oči a celkem snadno se to na některých místech dá i porovnat s Google Earth, že tam rozhodně nemohli nic kontrolovat na místě, protože stará silnice je řadu let zasypaná, nová vede jinde (např. v tom místě přes most) ale v mapách mají pořád tu starou. Na dotaz mi to našel a jednoznačně použili neaktuální plán z nějaké oblastní kartografie. Jinak se docela využívá i letecké snímkování apod. Opět - nevím jak je to u TeleAtlasu, možná fakt jezdí všude. To netuším ale evidentně taky nemají všechno v pořádku, podle toho, co bylo v příspěvku..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Marný  |  01. 03. 2009 22:58

"protože pokud existuje keygen, lidi nekupují ani software pro PDA, který stojí 9.90 USD" - Přesně tak. Spousta lidí má PDAčko nebo komunikátor za nějakých 15-20 kKč, ale pak věnují spoustu úsilí a času tomu, aby ukradli program za oněch $9,90 nebo 350,- Kč...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MaLer  |  02. 03. 2009 13:59

Nekdy strasne zalezi na zpusobu, jakym jsou ty aplikace dostupne. Treba u iPhonu, ac ho mam "prolomeny", me proste nebavi se nekde hrabat s aplikaci za 10 USD, abych ji hledal, kopiroval, etc. proste si ji koupim a mam ji behem chvilky v telefonu, prave diky dobre udelanemu prodejnimu mechanismu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Matej  |  28. 02. 2009 16:22

Všetky tieto body popísané v článku na seba vzájomne naväzujú. Otázkou je dopyt. Ten bude vtedy a len vtedy pokiaľ o to my spotrebitelia budeme mať záujem. Automobilový výrobcovia robia auta PRE NÁS, do nich integruju GPS navigáciu PRE NÁS, vláda existuje len vďaka NÁM, mobilní operátori potrebujú NÁS klientov, aby sme platili. Teda sme to iba my, kto určuje smer. Znova otázka, potrebujeme GPS príjem?/budeme ho potrebovať v budúcnosti? Ak áno, je treba hneď uskutočniť kúpu zariadenia, ktoré nám vyhovuje a odporučiť ho známym nech ho kúpia tiež. Ak oň prestaneme mať záujem, proste zmizne z trhu a príde určite náhrada. No je vyššia pravdepodobnosť, že to bude lacnejšia a horšia náhrada.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
čevapčiči  |  28. 02. 2009 11:35

Nebral bych to tak dramaticky. Tu zprávu píše management, který je odpovědný ze své funkce. Když se stane průšvih, který šlo očekávat, investoři by je žalovali, že je na to neupozornili.
Takže management musí napsat vše, i to, co každý ví, či tuší, aby mohli říct, my vám to říkali. Na druhou stranu popisují jen alespoň trochu reálné hrozby.

Třeba větu "Naše podnikání může utrpět, pokud nebudeme schopni najmout a udržet si dostatečně kvalifikované pracovníky, nebo pokud ztratíme své klíčové zaměstnance.", tu najdete úplně v každé výroční zprávě podobné firmy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
S55  |  28. 02. 2009 08:54

Až na pár výjimek (např. mapy, letecký provoz) jsou to obecné řeči platné pro každou produkující firmu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 28. 02. 2009 09:04

Přesně tak, píšu to: "Řadu problémů, které Garmin popisuje, samozřejmě úplně stejně řeší jakákoli jiná globální firma, která vyrábí spotřební elektroniku."

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
S55  |  28. 02. 2009 09:12

To máte pravdu, objevil jsem Ameriku ; měl jsem lépe vyjádřit, že výroční zprávy obvykle přináší to, co každý ví. (Je to pochopitelné, proč na sebe práskat či sdělovat něco konkurenci.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 28. 02. 2009 09:16

Přesně tak. Ale přišlo mi, že to pro lidi, kteří tohle sami neřeší ve své firmě, může být trochu přínosné. Třeba jen aby pro zajímavost zjistili, co musí takový výrobce řešit.

Ona to původně měla být bleskovka, ale psal jsem, psal, docela mě to chytlo, a tohle je výsledek :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
max  |  28. 02. 2009 16:55

Je to sice lehce docela off topic, ale to nevadi. pochvala.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
fík  |  28. 02. 2009 00:37

Pane Lutonsky, slo by srovnat vysledky hlvnich konkurentu na trhu? Myslim, ze srovnani G/TT/Mio/Navigon by bylo zajimave. Jsou jiz od vsech k dispozici hospodarske vysledky?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 28. 02. 2009 09:04

Podívám se. Jen tuším problémy, protože Garmin účtuje podle amerických standardů, TomTom je evropská a Mio tchajwanská firma. Snad to bude srovnatelné.
EDIT: Takže jsem prošel weby. U Garminu a TomTomu už mám finanční zprávu. U Mia jsem nenašel nic, pouze u jeho vlastníka, firmy Mitac, a i tam zatím jen za Q3. Je možné, že mají fiskální rok posunutý. U Navigonu jsem neobjevil nic, co by se mohlo týkat finanční zprávy :( Počkám ještě aspoň na Mitac a budu doufat, že Mio oddělí do samostatné zprávy vedle svých dalších aktivit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
X  |  28. 02. 2009 18:41

No, Navigon nema duvod davat verejne k dispozici vyrocni zpravu, kdyz ma defacto jedineho vlastnika (General Atlantic) a neobchoduje se na burze, ze?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor