Jen na doplnění - podařilo se nám nějakým způsobem spolupracovat na testování určitých specifických GPS přímo s Garminem a komunikujeme s přímo vývojovým týmem určitého úzce specializovaného segmentu. Musím říct, že ve srovnání s řadou jiných (a menších) firem je komunikace neuvěřitelně rychlá a reakce velmi pružné. Fakt nás to překvapilo. Bohužel ačkoliv je naprosto jasné, co by takový přístroj měl nabídnout, jaké by měl mít profily - aby byl naproto unikátní na trhu, hlavní marketing to pokaždé ořeže o všechno, co se vymyslí fakt nového a jiného. Totéž ale hlísí jiné týmy, pokud to není v oblasti letectví nebo lodních navigací. Takže ty hezké věty ve výroční zprávě o když nebudou úspěšní ve vývoji a v novinkách, že by mohli mít problém - to je fakt fráze. Kdyby chtěli, mohli by využívat stávající hardware mnohem intenzivněji a odskočit víc od konkurence (zbytků konkurence). Jenže problém je, že největší peníze se dělají na relativně jednoduchých navigacích do aut, v tom mají pravdu. A navíc prodávaných kanály, které nevyžadují nic moc extra. Best Buy je přesně ten příklad. Bohužel celá tahle branže se vzájemně sleduje a není možné udělat skoro nic, co by už někdo neměl patentované. Jakoukoliv pitomost, která vás napadne, že by mohla být užitečná, už na 99.9% má někdo zapsanou (i když to nevyužívá v reálu) a jen čekají, jestli to třeba Garmin nepoužije, aby se napakovali na mimosoudním vyrovnání nebo po soudním sporu. Je to fakt hrůza, vývojářům to hrozně svazuje ruce a kvůli tomu jsou taky skoro všechny navigace podobné. Asijské firmy na to kašlou, podle mě dřív nebo později budeme v situaci, kdy budou všichni výrobci registrovaní v Asii, protože na nějaké patenty se tam kašle....
K pronájmu map - Garmin jako takový nabízí prodejním kanálům možnost koupě map, které se dají zákazníkům pronajímat. Druhá věc je, jestli to dělají. My takhle úspěšně pronajímali na týden nebo dva specializovanou mapu Rumunska (přímo nám to nabídl výrobce), vím taky 100%, že Picodas takhle lidem půjčoval kartu s mapou USA. Systém klíčování umožňuje omezit platnost klíče na libovolnou dobu. Takže kdyby chtěli, není to problém. Bohužel se tím zablokuje celý mapset, takže ta mapa musí být samostatný image, nesmí se nahrát spolu s třemi dalšími do jednoho, protože by pak celý komplet nešel, kvůli expiraci té jedné z nich. V případě karty to odpadá. Kdyby chtěli, tak to můžou udělat třeba zítra, ten mechanismus existuje. Ale řešení s univerzální kartou je super, protože licence je vázaná na číslo karty, ne na přístroj, takže to funguje v čemkoliv. Bohužel ne všechny navigace mají univerzální sloty a pak je to problém - třeba 278C, 276C apod.
Poslední věc - prolomení map. Několikrát jsem psal, že podle mého názoru jsou jen rádi. Existence generátoru otevře trh tam, kde předtím neměli šanci. Těžko říct, jestli je to zajímavý trh nebo ne. Ale pokud někdo vyrábí přístroje a díky nelegálním mapám se prodává víc přístrojů, kde je nějaká mapa beztak součástí dodávky, tak proč ne. Beztak jediné mapy, které Garmin přímo prodával, jsou ty, které pokrývají celé oblasti a mají je koupené od třetích firem. Ano, asi jim klesly příjmy z prodejů upgradů ale teď přišli sami s myšlenkou doživotních aktualizací za celkem rozumnou cenu a protože se změnil způsob distribuce a řídí to online, nebude to podle mě mít moc vliv. A na prodeje to bude mít vliv pozitivní. Ovšem prolomení způsobilo velké problém třetím stranám - menším firmám, které dělaly mapy. Některé už jsou bohužel po smrti. Takže sice můžeme nahrávat vesele generované klíče ke starým mapám ale nové nebudou, protože je to zabilo. To si bohužel lidi neuvědomují. Pokud si alespoň určitá část lidí nebude ty mapy kupovat, nikdo nebude investovat šílené částky do něčeho, co druhý den bude na P2P ke stažení zadarmo. Všechny ty řeči o tom, že to přinutí výrobce snížit ceny na "rozumné částky", to jsou jen kecy, protože pokud existuje keygen, lidi nekupují ani software pro PDA, který stojí 9.90 USD. Ani kdyby byly mapy za 100Kč, tak je nebudou kupovat. Naštěstí to v Garminu pochopili a během online aktualizací firmware a třeba během online dohrávání nových verzí map z programu NuMaps Lifetime, pochopitelně vidí obsah paměti a není nic snadnějšího, než srovnat licence z databáze výrobců s obsahem v přístroji. Dá se to různě obejít ale to je už právě taková ta drobná pakárna, která by otravovala život těm, kdo kradené mapy budou mít. A jinak to asi nepůjde a legální uživatelé získají častější aktualizace, než to bylo dřív. Je to těžké ale díky tomu, že skoro denně mluvím s těmi lidmi, kteří dělají tu rumunskou mapu, tak vím, že z jejich pohledu je to docela špatný. Řešení bych viděl jednoznačně v prodeji všech map Garminu a zahrnutí do NuMaps, což je ale finančně nereálné. Každopádně ty malé firmy to odskáčou nejhůř, to je jasné. Proto si myslím, že na příjmech Garminu nemá prolomení ochrany žádný zásadní vliv a nebo má pozitivní.