Duel nejlepších: Garmin Nüvi 660 vs. TomTom Go 910

Patří do nejvyšší třídy, mají velmi podobné funkce, prodávají se za stejnou cenu. Čím se liší a která navigace je lepší? Garmin Nüvi 660 nebo TomTom Go 910?
Kapitoly článku

Displej musí svítit

Displeje obou dvou přístrojů jsou širokoúhlé a tím se na první pohled odlišují od navigací střední třídy. Displeje mají stejné rozlišení, ten u Garminu je ale znatelně větší. Na druhou stranu to ale zase není tak velký rozdíl, aby bylo nutné TomTom zavrhnout; ostatně celkem pohodlně se dá navigovat i na běžných displejích s úhlopříčkou 3,5 palce.

 
Displej Garminu Nüvi 660


Displej TomTomu Go 910 (nesuďte podle velikosti náhledů, dříve jsme je dělali trochu větší než v současnosti)

Garminu ale přidává body extrémně jasný displej. Neměřil jsem to, ale podle údajů výrobce má svítivost 450 cd, zatímco ostatní displeje včetně TomTomu Go 260 cd. Rozdíl je jednoznačně viditelný a displej Garminu za slunečného počasí určitě oceníte.

TomTomu zase poděkujete za světelné čidlo, které automaticky reguluje jas displeje a případně i přepne na noční režim podle úrovně okolního osvětlení. Garmin noční mód přepíná podle času západu a východu slunce, a to je problém třeba při denní jízdě v tunelech, kdy displej oslňuje.

Displej
model Garmin Nüvi 660 TomTom Go 910
rozměry displeje 95 × 54 mm 88 × 50 mm
rozlišení displeje 480 × 272 bodů 480 × 272 bodů
jemnost displeje 2 545 bodů/cm2 2 967 bodů/cm2
barevný displej 65 tisíc barev 65 tisíc barev
typ barevného displeje aktivní, TFT aktivní, TFT
dotykový displej ano ano
antireflexní úprava displeje ano ano
světelné čidlo ne ano

Paměť, systém, ovládání: dvacet giga vítězí

Desetkrát větší paměťová kapacita TomTomu Go 910 je zárukou vítězství v této kategorii. Dvacetigigabajtový pevný disk se se dvěma gigabajty Garminu nemůže příliš srovnávat. Na druhou stranu je ale otázkou, jestli je vůbec tak velká kapacita u navigace potřeba. TomTom (i Garmin) sice můžete používat jako MP3 přehrávač nebo prohlížeč obrázků, ale z ankety je vidět, že téměř polovině hlasujících jsou tyto funkce ukradené.

Ovládání Garminu je jednoduché, ale některé funkce jsou skryté víc, než by mohlo být. Přečtěte si manuál a i potom při běžném používání možná objevíte další postupy. TomTom je více intuitivní, ovšem za cenu už trochu nepřehledné a komplikované nabídky.

Oba dva navigátory s uživatelem komunikují česky. Překlad ale nemohu pochválit ani v jednom případě, protože v nabídce najdete chyby a překlepy. U TomTomu osobně oceňuji možnost přepnout softwarovou klávesnici pro zadávání textu do rozložení psacího stroje. Na abecední uspořádání klávesnice Garminu si nemohu zvyknout, stále hledám písmenka.

Paměť, systém, ovládání
model Garmin Nüvi 660 TomTom Go 910
uživatelská paměť 2 GB 20 GB
typ paměti flash, paměťová karta (SD) pevný disk
paměť RAM ? 64 MB
typ procesoru ? ARM920T
frekvence procesoru ? 400 MHz
česká lokalizace nabídky ano ano
plná podpora českých znaků ne ne
typ virtuální klávesnice ABCDEF QWERTY, ABCDEF

Dostupné mapy: remíza

TomTom používá mapy Tele Atlasu, Garmin spolupracuje s Navteqem. Od toho se také odvíjejí rozdíly ve vybavení mapami – ať už standardními nebo dokoupitelnými.

Západní Evropa: mapy jsou srovnatelné. I když se objevují hlasy protežující jednoho nebo druhého dodavatele map, rozdíly nejsou jednoznačné.

Česká republika: zatímco Tele Atlas ji má už velmi dobře zpracovanou, Navteq je pozadu. Mapy v Nüvi jsou sice lepší než dřív, pro pořádnou navigaci to stále nestačí. Český Garmin proto k přístroji automaticky přidává kvalitní mapu Topo Czech, která kromě silnic obsahuje i turistické trasy a vrstevnice (recenze mapy). Takže situace je opět vyrovnaná.

 
Garmin: stejné místo v mapě Navtequ a v Topo Czech


České mapy Tele Atlasu jsou kvalitní

Amerika: Garmin je americký výrobce, Navteq americká firma a americké mapy jsou proto špičkové. Musíte si je ale dokoupit, TomTom mapy USA a Kanady už obsahuje, byť jsou od Tele Atlasu.

Slovensko: mapy Navtequ a Tele Atlasu jsou srovnatelně nepoužitelné. Dobře je zpracovaná Bratislava, možná několik dalších měst a zbytek jsou jen hlavní silnice. Pro Garmin lze ale dokoupit dobré mapy Slovakia Roads.

Další východní země: oba dva navigační přístroje jsou srovnatelné, i když Navteq jde s pokrytím trochu dál a třeba Polsko je už prakticky stoprocentní.

Mapy lze dokupovat jak do TomTomu, tak i do Garminu. Dodávají se na různých nosičích, pro TomTom se dokonce dají stáhnout i z internetu (po zaplacení).

Mapy na displeji jsou u obou přístroju dostatečně zřetelné, řidič se okamžitě zorientuje, nemusí mapu dlouze zkoumat, aby se na ní vyznal. Zvýraznění naplánované trasy je velmi výrazné.

Dostupné mapy
model Garmin Nüvi 660 TomTom Go 910
podrobně: Česká republika ano ano
podrobně: Slovensko ano ano
podrobně: západní Evropa ano ano
podrobně: ostatní východní Evropa ano ano
podrobně: Amerika a ostatní ano ano
průjezdní mapa Evropy ano ano
dodavatel map České republiky Picodas Praha Tele Atlas
dodavatel map Slovenska Conan Tele Atlas
dodavatel map západní Evropy Navteq Tele Atlas
instalace podrobných map z počítače ano ano
možnost dokoupení dalších map ano ano

Cíl cesty a zájmové body (POI): nevím, který je lepší

Obě dvě navigace jsou v této kategorii pozoruhodně vyrovnané, splnily všechna kritéria, která zde sledujeme. Ale při pozornějším průzkumu objevíme rozdíly.

Například u TomTomu lze vlastní zájmové body vytvářet přímo v přístroji, pro Garmin je nutné použít počítač. Stejné to je i u upozornění na vybrané body při jízdě – u Go se nastaví rovnou, Nüvi vyžaduje připojení k počítači. Do obou přístrojů lze nahrát POI získané externě.


Upozornění na nastavený bod zájmu u Garminu


Upozornění u TomTomu

Při hodnocení kvality zájmových bodů připravených výrobci bych si raději nechal otevřená zadní vrátka. Evropu neposoudím vůbec a i když jsem u Garminu v recenzi výslovně upozorňoval na zasloužile naplněné databáze, TomTom na tom také není špatně. Zkoumal jsem body nejblíže místům, které znám, a až na drobné rozdíly se nalezené objekty nelišily.

Cíl cesty a zájmové body (POI)
model Garmin Nüvi 660 TomTom Go 910
oblíbené položky ano ano
historie posledních cílů ano ano
rychlý cíl: domov ano ano
vlastní zájmové body ano ano
možnost importu zájmových bodů ano ano
upozornění na vybrané POI při jízdě ano ano
zobrazení POI na mapě ano ano
možné cíle cesty
adresa ano ano
PSČ ano ano
křižovatka ano ano
bod vybraný na mapě ano ano
zeměpisné souřadnice ano ano
střed města ano ano
hledání bodů zájmu
bod zájmu kolem aktuální pozice ano ano
bod zájmu u cíle cesty ano ano
bod zájmu kolem určené pozice ano ano
bod zájmu na trase ano ano


Srovnání pokračuje v další kapitole: optimalizace, RDS-TMC, během navigace

Témata článku: , , , Tom, Běžný displej, Softwarová verze, Psací stroj, Nejrychlejší trasa, Uživatelská podpora, Cyklotrasa, Externí napájení, Paměťová kapacita, Velká kapacita, Vzájemné srovnání, Velký konkurent