Patří do nejvyšší třídy, mají velmi podobné funkce, prodávají se za stejnou cenu. Čím se liší a která navigace je lepší? Garmin Nüvi 660 nebo TomTom Go 910?
Optimalizace trasy: RDS u TomTomu nekupovat, ale práce s trasou je dobrá
TomTom ani Garmin zatím neobjevili výhody ekonomické trasy, která slučuje výhody optimalizace na co nejkratší čas nebo trasu. Oba dva přístroje nabízejí jen dvě možnosti (Nüvi potom ještě přímku mimo silnice). U TomTomu je nepříjemné, že nedovolí zakázat vjezd na nezpevněné cesty. Z tohoto důvodu nejkratší trasy někdy vedou doslova cestou necestou. Chybí u něj kupodivu i možnost zákazu trajektů.
Na rozdíl od Nüvi ale zase Go 910 umí pracovat s více než jedním průjezdním bodem. Místa, kterými chcete projet, lze poskládat do itineráře. Garmin dovolí přidat pouze jeden průjezdní bod. Volba doby příjezdu u TomTomu není z hlediska praktické použitelnosti tak důležitá.
Zatímco Garmin k Nüvi 660 standardně dodává přijímač dopravních informací RDS-TMC, k TomTomu se musí dokoupit zhruba za dva a půl tisíce korun. Nakonec tedy není zcela jednoznačné, jestli jsou ceny obou navigací zcela srovnatelné, jak uvádím v úvodu. Velkým nedostatkem ale je, že RDS-TMC u TomTomu zatím nefiunguje, viz tento článek. Přijímač proto zatím nemá smysl kupovat.
Práce s RDS-TMC u Garminu Nüvi 660
Práce s RDS-TMC u TomTomu Go 910
U TomTomu se mi líbí možnost vypočítat alternativní trasu. Když vás ta současná nudí, přístroj vás do stejného cíle navede jinudy. Protože velmi rád řídím a zároveň nerad jezdím po stále stejných silnicích, tuto funkci jsem si zamiloval.
Go 910 má také možnost vyhnout se zadané části trasy. Garmin dovolí přepočítat trasu pouze v případě, když je před vámi uzavírka nebo zácpa.
Optimalizace trasy |
model |
Garmin Nüvi 660 |
TomTom Go 910 |
optimalizace trasy – routování |
ano |
ano |
možnost nastavení startu i cíle |
ano |
ano |
jeden průjezdní bod |
ano |
ano |
více průjezdních bodů |
ne |
ano |
odlišné parametry trasy mezi body |
ne |
ne |
simulace průjezdu trasou |
ano |
ano |
itinerář |
textový, obrázkový |
textový, obrázkový |
souhrn trasy |
ne |
ano |
výpočet nákladů na cestu |
ne |
ne |
nastavení optimalizace |
nejrychlejší trasa |
ano |
ano |
nejkratší trasa |
ano |
ano |
ekonomická trasa |
ne |
ne |
mimo dálnice |
ano |
ano |
pěší trasa |
ano |
ano |
cyklotrasa |
ano |
ano |
mimo silnice |
ano |
ne |
vyhnout se placeným silnicím |
ano |
ano |
vyhnout se nezpevněným silnicím |
ano |
ne |
vyhnout se trajektům |
ano |
ne |
zakázat obraty do protisměru |
ano |
ne |
pokročilé nastavení parametrů trasy |
ne |
ne |
volba doby příjezdu |
ne |
ano |
dopravní informace |
standardní příjem informací RDS-TMC |
ano |
ne |
příjem RDS-TMC po dokoupení příslušenství |
ne |
ano |
příjem dopravních informací přes mobil |
ne |
ano |
příjem informací TIM („Zelená vlna“) |
ne |
ne |
optimalizace trasy s ohledem na dopravu |
ano |
ano |
vyhnout se uzavírce (manuálně) |
ano |
ano |
vyhnout se části trasy (manuálně) |
ne |
ano |
vypočítat alternativní trasu |
ne |
ano |
Průběh navigace: záleží na zvyku
U obou navigací lze zvolit, jestli se na mapu chcete dívat v půdorysu nebo z 3D pohledu. Garmin navíc v půdorysu nabízí nejen orientaci ve směru jízdy, ale také k severu. O nočním režimu jsem už psal: nastaví se automaticky, ale jen TomTom má čidlo, které reaguje na aktuální světelné podmínky.
TomTom lze využít také ke kontrole povolené rychlosti a k upozorňování na její překročení. Tato funkce je ale špatně zpracovaná, proto bych ji zrovna v tomto případě nebral za velkou výhodu. Navíc v mapách ČR jsou informace o povolené rychlosti značně nepřesné.
U Garminu oceňuji, že na displeji zobrazuje i takové informace, jako je třeba průměrná rychlost. Nüvi ji navíc rozděluje na rychlost v pohybu a celkovou včetně zastávek. Přístroj zaznamená i maximální rychlost od posledního vynulování. Tyto informace ale jsou zobrazeny na samostatné stránce, nejsou vidět u mapy. U zmíněných položek to zase tolik nevadí, ale aktuální rychlost bych rád viděl při navigaci.
Tachometr u Garminu: hodně informací, ale na samostatné stránce • při navigaci je vidět hlavně mapa
TomTom nenabízí tolik různých položek, ale zase je zobrazuje na navigační stránce. Můžete si vybrat, jaké informace vás zajímají a jaké se nemají ukazovat.
TomTom má méně informací, zobrazuje je ale při navigaci
Přímo v TomTomu lze trasy připravit dopředu a uložit. Souvisí to i s možností nastavit více průjezdních bodů. Garmin tyto funkce nenabízí. U většiny autonavigací mi chybí zaznamenávání projeté trasy a možnost pozdějšího exportu tohoto logu pro další zpracování. Garmin ani TomTom v tomto ohledu nejsou výjimkou.
Oba přístroje nabízejí hlasovou navigaci v češtině i slovenštině (Garmin má slovenštinu jen při pořízení na Slovensku). U obou je k dispozici funkce text-to-speech, která názvy ulic přeříká robotickým hláskem. Úroveň samotné hlasové navigace je srovnatelná a patří k těm lepším.
Tip:
Stáhněte si zdarma Elišku, nový ženský hlas pro navigace TomTom
Průběh navigace |
model |
Garmin Nüvi 660 |
TomTom Go 910 |
zobrazení mapy 3D |
ano |
ano |
nastavení úhlu 3D zobrazení |
ne |
ne |
noční režim |
ano |
ano |
automatické nastavení nočního režimu |
ano |
ano |
kontrola povolené rychlosti |
ne |
ano |
informace dostupné během navigace |
vzdálenost do cíle |
ano |
ano |
vzdálenost od startu |
ne |
ne |
vzdálenost k další odbočce |
ano |
ano |
aktuální čas |
ano |
ano |
čas příjezdu |
ano |
ano |
čas k další odbočce |
ano |
ne |
čas do cíle |
ne |
ne |
doba na cestě |
ano |
ne |
aktuální rychlost |
ano |
ano |
průměrná rychlost |
ano |
ne |
maximální rychlost |
ano |
ne |
název aktuální ulice/silnice |
ano |
ne |
název příští ulice/silnice |
ano |
ano |
název křížené ulice/silnice |
ne |
ne |
nadmořská výška |
ano |
ne |
úroveň stoupání nebo klesání |
ne |
ne |
síla signálu GPS |
ano |
ano |
ostatní |
ukládání připravených tras |
ne |
ano |
zaznamenávání projetých tras |
ne |
ne |
export projetých tras |
ne |
ne |
hlasová navigace |
hlasová navigace |
ano, 41 hlasů |
ano, 24 hlasů |
hlasová navigace v češtině |
ano, 1 hlas |
ano, 1 hlas |
hlasová navigace ve slovenštině |
ano, při prodeji v SK |
ano, 1 hlas |
možnost nahrání nových hlasů |
ne |
ano |
oznamování názvů silnic hlasem |
ano |
ano |
dynamická hlasitost |
ne |
ano |
Srovnání pokračuje v další kapitole: ostatní funkce, příslušenství, hodnocení