Dynavix Delta: tiše, teď naviguje Liška (test)

Česká navigační aplikace Dynavix se dočkala aktualizace. Na nejnovější verzi 7 s Pavlem Liškou v hlavní roli jsme se podívali v přístroji Delta.
Dynavix Delta: tiše, teď naviguje Liška (test)
Kapitoly článku

Ve srovnání s jinými navigacemi také Dynavix neumí tak rychle přepočítat trasu při sjetí. Přepočet navíc trvá poměrně dlouho i při krátké trase, nebo pokud zbývá do cíle už jen pár kilometrů. Při navigaci v Praze mi například navigace nabídla alternativu ve chvíli, kdy jsem danou odbočku už míjel. V takových chvílích nezbývá, než chvíli zastavit a na přepočet vyčkat.

Ještě bych se krátce zmínil o stabilitě. Při testování navigace párkrát přestala fungovat a pomohl až softwarový reset. Naštěstí se tak stalo jen při plánování trasy nebo pohybu v nabídce, nikoli za jízdy. Výrobce také mohl investovat pár dolarů navíc a přístroj obohatit větší kapacitou operační paměti. Naplánovat rychlou trasu z Brna do Říma se mi nezdařilo ani jednou, přístroj již při osmi procentech výpočtu hlásil nedostatek paměti.

Dynavix podporuje dopravní informace RDS-TMC a k modelu Delta obdržíte zdarma přijímač. Ten se připojuje mezi napájecí kabel a přístroj, k jeho tělu pak připojíte nezbytnou anténu pro ladění stanic. Přístroj pak začne ihned vyhledávat stanice a stahovat dopravní informace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dynavix s nabíječkou a anténou RDS-TMC • detail připojení antény

Díky podrobnému nastavení můžete přesně zvolit praktický dopad dopravních zpráv. Navigace může (ale nemusí) události vůbec v mapě zobrazovat, na základě vaší volby nakládá i s informacemi při volbě trasy. Událost na trase může být oznamována hlasem. I přes neustále aktivované RDS-TMC se mi při cestách do Brna a Prahy bohužel, tedy spíše bohudík, nepostavila do cesty žádná událost. Praktický dopad jsem tedy nemohl vyzkoušet, a zastavit na pár hodin provoz D1 z důvodu recenze pro Navigovat.cz se mi mezi spolucestujícími prosadit nepodařilo.

Hlasová navigace: s Liškou vpřed

Snaha o zpříjemnění či vylepšení hlasové navigace se netýká pouze Dynavixu. Netradiční hlasové doprovody, jako například hantec nebo ostravský přízvuk, bylo možné využít s navigacemi iGo. Sami jsme stáli u zrodu Elišky pro navigace TomTom.

Dynavix oslovil oblíbeného herce Pavla Lišku, kterého si takřka všichni pojí s rolí Františka z filmu Návrat idiota. A právě v duchu této role se hlasová navigace nese. Liška se za-za-zakoktává, někdy si jen tak mudruje nebo oslavuje příjezd k cíli. Legrace rozhodně nechybí. Ačkoli jsem si po prvních stech kilometrech říkal, že se mi Liška brzy zají, kupodivu se tak nestalo a provázel mě na další zhruba tisícovce kilometrů.

 
Volba Lišky a nastavení hlasitosti

Legrace přitom není na úkor přesnosti navigace. Příkazy, byť podány jiným způsobem, jsou srozumitelné a přesné. Často se mi však stávalo, že poslední hlasový příkaz přicházel až ve chvíli, kdy jsem točil volantem.

Poslední připomínka spadá na bedra samotné kvality zvuku hlasové navigace. Nevím, zda výrobce použil zbytečně silnou kompresi, ale zvuk doprovází citelný šum. Hlas by zkrátka mohl být čistší.

Příslušenství a doprovodné funkce

Spolu s navigací obdržíte jednoduchý držák do automobilu. Přísavku pojí s vaničkou krátký husí krk, který umožňuje dostatečnou nastavitelnost polohy a naštěstí nedrnčí ani na kočičích hlavách. Pouze napájení budete muset připojovat při každém vkládání a vytahování navigace, které jde mimochodem trošičku ztuha.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák a Dynavix Delta v držáku

Potěší přítomnost RDS-TMC přijímače v základní výbavě. Přestože tuto funkci nepovažuji za kdovíjak užitečnou, situace se může zlepšit a podpora RDS-TMC nabude na významu. V balení nechybí napájecí adaptéry ani synchronizační kabel. Oceňuji rovný kabel u automobilového napájení. Někteří výrobci dávají zkroucenou „telefonní šňůru“, která se do automobilu vůbec nehodí. Postrádám snad jen ochranné pouzdro.


Nastavení chování RDS-TMC

Z doprovodných funkcí nechybí obvyklá nadílka multimédií: prohlížeč obrázků, přehrávač videa a hudebních souborů. S těmito funkcemi úzce souvisí malá integrovaná paměť a přesunutí navigační aplikace na paměťovou kartu. Pro uživatele tak mnoho místa nezbývá a obvykle musí vyměnit karty. Přístroj také nepodporuje Mass storage, což by výrazně zjednodušilo přesun dat.



Nastavení multimediálních funkcí

Už jen pár drobností

V dalším vývoji Dynavixu bych doporučil především zrychlit přepočet trasy při sjetí, dát dříve poslední hlasový pokyn k odbočení, zvýšit hustotu názvu měst při oddálení mapy a také zapracovat na stabilitě aplikace. I přes to jsem s Dynavixem Delta jezdil rád, a to nejen díky Liškovi bavícímu celou posádku. Jde o příjemnou a přehlednou navigaci nepostrádající žádnou z důležitých funkcí. Cena Dynavixu Delta – 7 734 Kč – je však poměrně vysoká. Za stejnou cenu se dnes prodává třeba TomTom Go 720, a to je velmi silný soupeř.

Témata článku: Testy navigací, Pro řidiče, Dynavix, Jednoduchý formulář, Pavel Liška, Kompletní data, Stoprocentní pokrytí, Celý rozsah, Test, Předchozí bod, Praktický dopad, Hardwarové zařízení


Určitě si přečtěte