Česká navigační aplikace Dynavix se dočkala aktualizace. Na nejnovější verzi 7 s Pavlem Liškou v hlavní roli jsme se podívali v přístroji Delta.
Je tomu již hodně celkem dávno, kdy jsem testoval první verze navigační aplikace Dynavix. Nešlo o vyloženě špatnou navigaci. Konkurence ale nabízela podobnou porci muziky, a mému uchu byla příjemnější. O to více jsem byl zvědav, kudy se vývoj Dynavixu za ta léta posunul.
Dynavix Delta
Klíčové vlastnosti
- širokoúhlý displej s rozlišením 480 × 272 bodů
- kompletní mapy Evropy od Tele Atlasu
- přehledná nabídka i ovládání
- vtipná hlasová navigace s Pavlem Liškou
- funkce zakázané úseky
- bohatá databáze POI, hledání na trase
- databáze radarů
- aplikace dostupná pro PDA i jako automobilový navigátor
- doprovodné funkce: video a hudební přehrávač, prohlížeč obrázků
- RDS-TMC jako standardní příslušenství
Hlavní nedostatky
- nižší intenzita podsvícení displeje
- poslední hlasový povel o odbočení přichází někdy pozdě
- pomalejší přepočet trasy
- občasný pád programu, hlášení o nedostatku paměti
- nižší detaily map při oddálení
- drobné chyby aplikace
- držák není aktivní
Navigační aplikaci Dynavix v aktuální verzi 7.2 můžete využívat nejen s automobilovou navigací, ale i v kapesním počítači nebo komunikátoru na platformě Windows Mobile. Tedy podobně jako iGo nebo TomTom.
Telematix nabízí celkem čtyři verze lišící se mapovým pokrytím: Českou republiku (1 427 Kč), kompletní Evropu (3 986 Kč), tzv. Holiday verzi pro návštěvníky Chorvatska (1 665 Kč) a placenou zkušební verzi (238 Kč).
My jsme však pro test zvolili nejvyšší model automobilové navigace Delta, tedy hardwarové zařízení s nainstalovaným Dynavixem. Prodává se mapami celé Evropy za 7 734 Kč. Všechny ceny jsou včetně DPH.
Šedá myš
Dynavix Delta i další navigace si Telematix nechává vyrábět u některého z čínských výrobců, což však rozhodně neberte jako nevýhodu. Po stránce hardwaru a funkčnosti se vyrovnají kterékoli jiné navigaci. Pouze vzhled je, jak se říká, nemastný – neslaný. Dynavix Delta automobil zřejmě příliš nezkrášlí, ale osobně od navigace požaduji jiné vlastnosti.
Design je velmi obyčejný
Rozměry se výrazněji neodlišují od zavedených zvyklostí navigací s širokoúhlým displejem. Ten nabízí jako vždy rozlišení 480 × 272 obrazových bodů. Přístroj nemá automatickou korekcí podsvícení, které jinak mohlo být v maximu ještě trošku vyšší.
Hlavní tlačítko pro zapnutí se nachází na levé hraně, stejně jako konektor mini USB pro připojení napájení. Přístroj se ochotně dobíjí i z USB portu počítače. Mezi konektory má své místo standardní 3,5mm jack pro připojení vlastních sluchátek.
Pohotovostní a hlavní vypínač
Na levé hraně oceňuji dvojtlačítko pro rychlou korekci hlasitosti, které se vždy hodí a na které ostatní výrobci často zapomínají. Ve spodní části se nachází slot pro paměťové karty SD/MMC. Dokonce podporuje i SDHC karty s kapacitou nad 4 GB. Na zadní hraně ústí reproduktor a pod šroubkem jištěným krytem se nachází akumulátor.
Slot pro kartu a vedle něj dvě tlačítka pro ovládání hlasitosti
Rozhraní a ovládání: vypnout a zapnout
Po provedení resetu přístroje se objeví dvě nabídky pro vstup do doprovodných funkcí a pro spuštění navigace. Spouštění zabere jen zhruba třináct sekund. Díky Windows Mobile se navíc po vypnutí a opětovném zapnutí vrátíte rovnou do navigační aplikace; tam, kde jste přístroj vypnuli.
Hlavní nabídka • spouštění navigační aplikace
Koncepce ovládání mi u prvních verzí Dynavixu příliš nevyhovovala. Na novou verzi jsem si však zvykl takřka okamžitě. Po zažití několika málo chvatů jsem přesně věděl, kde a co zmáčknout. O přehlednost se zasluhuje i omezený počet obrazovek, v hlavní nabídce jsou tři, v nastavení pak pouhé dvě. Na výběr je několik barevných variant, změny se však týkají pouze obrazovky s mapou, nabídka zůstává černá.
Pouze tři stránky nabídky navigační aplikace
Některé volby pak probíhají až prostřednictvím kontextové nabídky v mapě. Ta se vyvolává stiskem ikonky se šipkou v pravém spodním rohu a nabídne volby, které souvisí s konkrétním vybraným místem. Například informace o bodu zájmu, navigace, přidání k oblíbeným nebo do bodů na trase. Vyzdvihuji ikonku s automobilem, která vás při toulkách po mapě vrátí na aktuální pozici se šipkou – na tuto samozřejmost stále některé navigace zapomínají.
Vykreslená mapa škudlí na městech
Mapa zobrazuje dálnice jako červené trasy, silnice nižších tříd jsou žluté s šedým obrysem, ještě nižší komunikace pak žluté bez obrysu. Nejméně významné silnice jsou vyvedeny bílou barvou. Jednosměrky značí šipky uprostřed cesty a neprůjezdné komunikace jsou překříženy. Hranice měst jsou vyznačeny oranžovou, lesy zelenou texturou a vodní toky modrou. Komprese cest je spíše vyšší, kruhové objezdy se zobrazí jako pětiúhelníky. Jde však o detail.
Zobrazení bodů zájmu lze samozřejmě ovlivnit. Doporučuji zvolit jen ty nejnutnější body, protože zvláště ve velkých městech se jinak mapa stává doslova nepřehlednou.
Postupná změna měřítka. Mnoho nastavených kategorií zájmových bodů dokáže mapu znepřehlednit
Článek pokračuje v další kapitole: hledání cíle, plánování trasy, POI, radary