Evolve CoolTraxx3D: i levné navigace navigují (test)

Navigační přístroj s mapami celé Evropy za 3 700 Kč a k tomu s výbornou aplikací iGo 8 – to je Evolve CoolTraxx3D. Test + 2× video.
Kapitoly článku

Celá Evropa v levné navigaci

Evolve CoolTraxx3D se prodává pouze ve variantě s mapami celé Evropy. Západ kontinentu pokrývají mapy firmy Tele Atlas. Na východě pak výrobce navigační aplikace, maďarská firma Nav’n’Go, často sahá k lokálním dodavatelům. Také mnoho zemí ve střední a východní Evropě používá mapy Tele Atlasu, jiné ale zůstaly odděleny.

Mapy pro Slovensko tak dodává Xahax, Maďarsko TopMap, své lokální dodavatele má Polsko, Rumunsko, Řecko, Ukrajina, Turecko, Srbsko, Chorvatsko, Bosna a Hercegovina, Černá hora a Bulharsko. Mapy všech zemí jsou ve velmi čerstvé verzi 2008.04. Budoucí aktualizace map se ale zatím ještě neřeší.

Díky tomu, že se jedná o navigaci na platformě Windows CE, dá se během dvou sekund zapnout do stejného stavu, ve kterém byla před vypnutím. Když to ale provedete během navigace, bude nutné ještě chvíli počkat, až se systém nebo aplikace vzpamatuje. To jsou další sekundy, ale i s jejich přičtením je oživení přístroje velmi rychlé.

Do přístroje s Windows CE může výrobce nainstalovat další programy. Ostatně navigace je jen jeden z nich. Proto také v Evolve najdeme multimediální funkce, jako je přehrávač hudby a videa, prohlížeč obrázků a čtečka elektronických knih. Dodávaná útlá příručka se bohužel týká pouze těchto funkcí. O samotné navigaci v ní není ani slovo.

Zjednodušení komplikovaného iGo

U navigační aplikace by mohlo stačit říct „iGo 8“, a vše by bylo jasné. Přestože se tady jmenuje Evolve Navigation, je to stoprocentní iGo, jak ho známe z jiných přístrojů nebo kapesních počítačů. Tedy stručně: velmi propracovaná, velmi komplexní a velmi dobrá navigační aplikace. Zároveň je i trochu komplikovaná, což by mohlo vadit méně pokročilým uživatelům. Ti si ale mohou prostředí přepnout do „základního režimu“, který v přehledné podobě zpřístupní jen základní funkce.

Funkce iGo opět popíšu stručněji. Kdo bude chtít víc, může potom skočit doprostřed testu navigace Asus nebo na článek věnovaný betaverzi iGo. Také následující text jste v některé z předchozích verzích už mohli vidět, upravuji ho ale tak, aby přesně odpovídal vlastnostem testovaného Evolve.

Jak Evolve naviguje, si můžete prohlédnout na druhém videu:

Všechno pro cíl vaší cesty

Z hlediska možností zadávání cíle trasy je Evolve CoolTraxx3D na špičce. Adresa, město, oblíbené položky, historie, souřadnice, zájmové body, zadávání na mapě… všechno tady je. Při psaní měst a ulic iGo zobrazuje jen klávesy, které lze aktuálně napsat, zadávání je proto pohodlné a rychlé. U bodů zájmu lze hledat blízko aktuální polohy, adresy, kurzoru, cíle a také na trase. Do databáze lze snadno přidat i vlastní zájmové body. Stačí databázi ve formátu KML nahrát do paměti, není už potřeba používat zvláštní převodní aplikaci jako u starší verze iGo.

S chválou mohu pokračovat i k výčtu funkcí pro plánování trasy. Volba dopravního prostředku a způsobu optimalizace nikoho nepřekvapí, stejně tak ani ekonomický typ trasy, se kterým kdysi iGo přišlo snad jako úplně první. V nabídce je také optimalizace Snadná trasa, která se snaží eliminovat odbočování na křižovatkách.

Co kdybychom si teď na jedné obrazovce chtěli prohlédnout, jak se liší trasy naplánované těmito způsoby? U iGo to není žádný problém. U každého typu zobrazí vzdálenost, čas a na grafické ose i typy silnic. Stačí si jen vybrat a vyjet. Podobně přehledné jsou i informace o naplánované trase, kde jsou graficky znázorněny i typy komunikací, k tomu pak všechny další informace, které jsou potřeba.

Přidejte k tomu takřka neomezené možnosti práce s průjezdními body včetně optimalizace jejich pořadí. Započítejte itinerář, možnost uložit naplánovanou trasu, dvě rychlosti simulace. Stejně jako u možností volby cíle cesty nelze mít ani k plánování u Evolve žádné zásadní připomínky.

Displej je malý, hodně malý

Při navigaci tvoří největší část plochy displeje mapa. V levé části je informační panel, ovládací prvky nad mapou se po chvíli zprůhlední, aby nerušily – zůstane jen tlačítko pro vstup do hlavní nabídky. Téměř na všechno se dá klepnout prstem: pak se otevře stránka s naplánovanou trasou, s itinerářem, tachometrem a trasovými počítači, kontextovou nabídkou.

Velikost displeje je ale jen kousek nad hranicí použitelnosti. Čtvrtinu z něj vezme informační panel, na samotnou mapu už toho potom mnoho nezbývá. Nemohu říct, že se iGo 8 na malé ploše nedá používat, je to ale mnohem méně pohodlné než na navigaci se širokoúhlým displejem.

Z osmi možných údajů lze vybrat tři, které se mají zobrazovat hned na stránce s mapou. Tradičně volím vzdálenost do cíle, aktuální rychlost a čas dojezdu.

Při pohledu na mapu je možné volit mezi 2D a 3D zobrazením. Pro každé jsou připravena tři měřítka rychle dostupná neviditelnými tlačítky na spodní části displeje. IGo 8 podporuje také zobrazení 3D budov, které ale zpomalují překreslování mapy. Z praktických důvodů tuto funkci asi nakonec vypnete. Kromě toho modely budov jsou vidět jen ve velkých zahraničních městech.

Mapa na displeji je na pohled pěkná. Evolve v 2D i 3D režimu používá světlé barevné schéma. V noci a za šera lze aktivovat noční režim, která má kromě jiných barev nastavitelnou i jinou úroveň podsvícení displeje.

IGo 8 je připraveno na příjem dopravních zpráv RDS-TMC a tato možnost svítí i v nabídce. K Evolve se ale nedodává anténa/přijímač. K dispozici jsou jen manuální objížďky.

Víc hlasů, ale žádný dokonalý

Vizuální navigace je podle mého názoru vynikající. S iGo 8 jsem nikdy neztratil nit kvůli tomu, že bych na displeji něco přehlédl. Trasa je dostatečně výrazná, ukazuje název aktuální a příští ulice. Po stranách displeje se dokonce zobrazují čísla okolních domů! Samozřejmě ale jen tam, kde jsou tyto údaje v mapě.

U jednosměrek iGo šipkami ukáže, kterou stranou se do nich dá vjet. Na některých místech se objeví rada, kam se zařadit v jízdních pruzích. Pohyb mapy při navigaci je celkem plynulý.

S hlasovou navigací je to trochu horší. Přestože se iGo v poslední verzi hodně zlepšilo, některé hlasy jsou pořád špatné. Nejčastěji jsem jezdil se Zbyňkem a Zdenkou, zdáli se mi nejlepší. Hlasová navigace by si ale stále zasloužila více propracovat, je také stále hodně upovídaná.

Nelze čekat zázraky

S Evolve CoolTraxx3D je to stejné jako s jinými levnými navigacemi: mají své limity. Jenže i ten nejlevnější navigační přístroj řidiče spolehlivě navede do cíle, a když to udělá za polovinu ceny drahé navigace, je to přece dobrá volba. Navíc Evolve za velice příjemnou cenu obsahuje mapy celé Evropy a vynikající navigační aplikaci iGo 8.

Cena 3 700 Kč je podle mého názoru nastavena dobře. Kdyby se blížila k ceně například TomTomu One, neváhal bych ani chvilku a doporučil k pořízení přístroj s věhlasnější značkou. Jenže TomTom je o osm set korun dražší, a to je už v této cenové kategorii docela významný rozdíl.

Evolve CoolTraxx3D proto mohu doporučit lidem, kteří hledají opravdu levnou navigaci a chtějí mít mapy celé Evropy. Pokud by ale stačilo jen Česko s okolními zeměmi, lze najít levnější přístroje. Největší roli na příznivém hodnocení má navigační aplikace. IGo 8 je jedním slovem výborné.

Evolve CoolTraxx3D k testu zapůjčila společnost Abacus Computer

Témata článku: , , Následující odstavec, Dodávané pouzdro, EVO, Dobrá volba, Budoucí aktualizace, Cool, Výhodný poměr, Evolve X, Jednolitá plocha, Ostrá hrana, Test