Exkluzivně: Co umí internetový TomTom Route Planner

TomTom chystá internetové mapy a plánovač tras Route Planner. Dostal jsem se mezi úzkou skupinu testerů a vy se tak můžete podívat, jak bude TomTom Route Planner vypadat a co bude umět.

Díky laskavosti českého TomTomu jsem se dostal do skupiny betatesterů, která má přístup k zatím neveřejné verzi služby TomTom Route Planner. Jsou to internetové mapy, které umožňují plánovat trasy. To asi není nic překvapujícího, podobných služeb je na internetu mnoho. TomTom ale v Route Planneru nabízí některé funkce známé z přenosných navigací a konkurence se mu tím velmi zužuje.

K tomu, abyste se přihlásili k betatestu Route Planneru, musíte mít u TomTomu uživatelský účet. Stačí ten, co používáte v programu TomTom Home. Po přihlášení na stránky a po žádosti o přístup do testovacího programu ale dostanete pouze odpověď, že si vás TomTom zaznamenal a v příštích týdnech se vám ozve.

Vzhledem k tomu, že TomTom Route Planner je zatím v betaverzi, budu tuto službu jen popisovat a nikoli hodnotit. S tím počkejme až na finální provoz.


Prostředí TomTom Route Planneru: Česká republika a Brno

Dopravní informace v mapě

Route Planner vypadá podobně jako každá jiná internetová mapová služba. Většinu stránky tvoří samotná mapa, kterou doplňují různé panely. Dají se zavřít, aby nezabíraly místo na stránce. Mapou lze posouvat myší, kolečkem měnit její měřítko, případně se dají použít ovládací prvky na stránce.

TomTom pochopitelně používá mapová data od Tele Atlasu, neuvádí ale konkrétní edici. Je však klidně možné, že Tele Atlas TomTomu v tomto případě poskytuje data průběžně, ve větších intervalech než výrobcům navigací. Úroveň zpracování mapy odpovídá tomu, co od Tele Atlasu známe z navigací. Západní a střední Evropa je velmi podrobná, směrem na východ se pokrytí zhoršuje. Severní Amerika je zpracována dostatečně podrobně, na světě najdeme i další pokryté oblasti, jinde ale zase jen lokální ostrůvky uprostřed prázdných ploch.


Nalezená obec a ukázka kontextové nabídky

Mapa má výhradně silniční charakter, turistické prvky v ní úplně chybí, vodstvo a lesy jsou zvýrazněny pouze jinou barvou. Zobrazení silnic je přehledné a stejně jako v navigacích i poměrně schematické.

Prvním rozdílem, kterým se Route Planner liší od jiných internetových map, je zobrazení informací o dopravě – o nehodách, dopravních problémech a hustotě dopravy. Totéž nabízí v Americe i mapy Googlu, v rámci Evropy ale podobné službě nevím, podobné informace se dají najít jen na lokálních webech. Přímo v mapě jsou vidět ikonky známé z RDS-TMC v navigacích, u sledovaných silnic je vyšší hustota dopravy zvýrazněna graficky.


Záleží na době odjezdu • vysvětlivky k symbolům dopravních událostí

Aktualizace dopravních informací probíhá s největší pravděpodobností jednou za dvě minuty. TomTom v podporovaných zemích zřejmě využívá svoji technologii pro sledování dopravy prostřednictvím pohybu mobilních telefonů. Na tato data se mimochodem můžete podívat v další zbrusu nové službě, byť zatím zřejmě jen pro města ve Velké Británii.


Každá dopravní událost je popsaná

V České republice a jiných zemích směrem na východ však informace o dopravě chybí. Podobně je TomTom nenabízí ani v přenosných navigačních přístrojích v rámci služeb Plus.

Záleží na době, kdy vyjedete

V mapě je možné vyhledávat podle názvu obcí a zemí, částečně jsou obsaženy i zájmové body. Mezi dvěma místy lze nechat vyhledat optimální trasu, a to je ostatně funkce, ke které Route Planner směřuje už svým názvem. Možnosti nastavení jsou totiž šiřší než u obdobných internetových služeb.


Naplánovaná trasa

TomTom jednak umí při plánování pracovat s aktuálními dopravními událostmi. Pokud je na trase hlášeno zpoždění, dokáže ji naplánovat po objízdných trasách. V mapě by navíc měly být uloženy změny, které do svých TomTomů zadávají uživatelé prostřednictvím služby MapShare. Je-li tedy v mapách Tele Atlasu chyba a uživatelé ji odhalí, TomTom Route Planner by o ní měl vědět. Neznám ale žádné takové místo, kde se mapy a Map Share liší, nedokázal jsem to proto ověřit.

Na následujících čtyřech dvojicích obrázků je vidět, jak TomTom rozdílně naplánoval trasu když byla a když nebyla aktivní volba, aby bral v úvahu dopravní situaci. Vyhýbal se zácpám a nehodám.




 
Ukázky plánování trasy s ohledem na aktuální dopravní situaci

Další unikátní funkcí pro plánování je využití technologie IQ Routes. Route Planner díky ní ví o reálných průjezdních rychlostech na sledovaných komunikacích a může tak lépe spočítat trasu. Tyto rychlosti navíc sleduje v rámci dnů a hodin. Trasu v odpolední špičce proto může naplánovat jinak než ráno o víkendu. V Route Planneru lze proto zadat přesnou dobu, kdy chcete cestovat. Výsledek je dobře vidět na obrázcích, kde TomTom pokaždé naplánoval trasu jinak.


Krásný příklad využití IQ Routes: všímejte si naplánované trasy a porovnávejte dobu odjezdu nastavenou v levém panelu

Kromě souhrnu trasy umí Route Planner vygenerovat textový itinerář, který se dá v kompaktní podobě vytisknout.


V levém panelu může být buď souhrn nebo podrobný itinerář

Jen tak dál

Do mapy lze stejně jako do navigací uložit domácí adresu, bod vybraný na mapě je možné poslat prostřednictvím programu TomTom Home do přenosného přístroje. Líbila by se mi ještě synchronizace oblíbených položek a dalších databází s navigací, případně export celé trasy, práce s více průjezdními body... Je ale třeba vzít v úvahu, že služba TomTom Planner se stále vyvíjí, ještě navíc ani nebyla veřejně spuštěna. Vývoj nových funkcí proto není vyloučen.

 
Bod je možné nahrát do přenosného TomTomu • anketa pro betatestery a formulář pro hlášení chyb

Účastníci testovacího programu mají možnost vyplnit anketu, jak jsou s webovou aplikací spokojeni. Prostřednictvím formuláře na stránce lze také hlásit chyby a nejrůznější podněty vývojářům.

Diskuze (35) Další článek: TomTom testuje internetový plánovač cest (oživeno)

Témata článku: , , , Tom, Planner, Rout, Mapová služba, První rozdíl, Krásný příklad, PLA, Střední evropa