Exkluzivně: nová verze mapy Topo Czech pro Garminy

Navigační přístroje Garmin získají v těchto dnech novou turistickou mapu Topo Czech v1.20. Aktualizace bude zdarma. Jaké jsou v mapě novinky, čím se liší od starší verze? Ukázky rozdílů na obrázcích.
Kapitoly článku

Porovnání map v navigačním přístroji

Mapa Topo Czech je určena hlavně pro použití v navigačních přístrojích. Jelikož zobrazení se v nich značně liší od podoby v programu MapSource, připravil jsem ještě srovnávací dvojice s mapami tak, jak jsou vidět v navigátorech. Skutečnost je ale nakonec stejně trochu jiná. V turistickém přístroji Garmin GPSmap 60CSx nebyly mapy ani v nejmenším tak kontrastní.

Abych mohl zachytit přesný výřez mapy, připravil jsem si předem několik bodů a nahrál je do navigačního přístroje. Body jsem posléze vždy zobrazil, nastavil u obou map stejné měřítko a sejmul obrázek displeje. Pokud by se vám zdálo zvláštní rozlišení obrázků, pak vězte, že jsem z nich uřezal horní část s nabídkou. V tomto případě není důležitá. Na levé straně je situace ve starší verzi Topo Czech, vpravo je nová mapa. Obrázky tentokrát nejsou „klikací“.

Brno z různé vzdálenosti. Je vidět, že u nové mapy jsou detaily vidět už z větší výšky.

Do přírody. V tomto případě je situace opačná. Při menším měřítku ukazuje Topo Czech v1.20 méně informací než starší verze. I když lepší by asi bylo vyjádření „jiné informace“ – však zkuste najít na levé části obrázku značenou turistickou trasu.

Kam zmizela voda? V nové mapě se vůbec nezobrazuje vodní nádrž Pod Hrádkem; ani při přiblížení. Podívejte se přitom na Mapy.cz, o jak velký objekt jde. Je to přitom celkem náhodné zabodnutí špendlíku do mapy, chybu jsem objevil až při srovnávání obrázků, cíleně jsem ji nehledal. Zase jsou ale o hodně zřetelnější nezpevněné cesty lesem.

Detailnější vrstevnice. U následujícího pohledu si určitě udělám lepší obrázek o terénu než u staré Topo Czech. Tam bylo nutné mapu víc přiblížit. U většího měřítka se zobrazení vyrovná.

Dráty nad hlavou. Elektrické vedení se u starší mapy dalo snadno splést se silnicí. Vlnky jsou teď nepřehlédnutelné.

Zmizela voda. Na této dvojici obrázků je situace u lednického parku popisovaná výš. Vpravo od šipky překryla plocha lesa řeku. Na mapě objevíte i další rozdíly u vodních ploch. Také v druhé řadě je les chybně až nad vodou.

 

Ještě několikrát turistické značky. Zvýraznění značených turistických stezek, navíc správnou barvou, je chvályhodný počin.

Podrobnější vodní toky. Stará mapa vůbec nezobrazuje jemné potůčky.

Podrobnější body zájmu. V nové mapě je při přiblížení vidět více objektů.

Hlavní silnice. U malého měřítka mapy byla dřív jen žlutá plocha s uživatelskými body. Nyní se vykreslí hlavní silnice.

Ulice i v malých městech. Fryšták ukážu i na displeji navigace. Nejenže přibyly ulice, jsou ale navíc i pojmenovány. V druhém řadě je vidět podrobně zpracovaná síť komunikací kolem letiště Ruzyně.

 

Centrum města. Podívejte se, jak vypadá Znojmo a Praha v různém měřítku na staré a nové Topo Czech.

Chodníčky na mapě. V nové verzi Topo Czech se objevil chodníček u hradu Špilberk. Nevím jen, proč zrovna tento, kolem kopce je jich totiž mnohem víc.

Mapa myslí dopředu. Mimoúrovňovou křižovatku v Brně-Pisárkách používám jako ukázku toho, jak výrobce map musí myslet dopředu. Křižovatka totiž ještě není dokončená, na mapě už ale je vidět.

 

Máme štěstí

Skončím svou oblíbenou větou, že žádná mapa nikdy není ani nebude dokonalá, zvlášť když jde o turistiku. Výrobce mapy nemůže projít každou stezku a sám zakreslit polohu každého objektu. To by potom mapa nestála dva tisíce a aktualizace by v žádném případě nebyla zdarma. Je třeba vycházet z dostupných databází, které mají různou kvalitu, i když jsou celkově aktuální.

Líbí se mi myšlenka zapojit v budoucnu do aktualizace map komunitu uživatelů. Vzpomněl jsem si na to při toulkách Šumavou. Sledoval jsem, jak zakreslené turistické trasy odpovídají realitě a objevil tam i nezachycenou komunikaci. Po návratu bych v MapSource zpracoval záznam trasy, případně do něj na cestě před tím ještě vkládal body (např. rozcestník), a výsledek přes speciální webovou stránku poslal výrobci. Ten by pak podle tohoto záznamu mohl stezku aktualizovat. Věřím, že by se lidé do tohoto projektu rádi zapojili a pomohli. I dnes lze ale už chyby hlásit a ve formátu MapSource poslat e-mailem výrobci, do příští verze mapy se je bude snažit opravit.


Podle tohoto záznamu by bylo možné upravit červenou stezku a navíc přidat modrou, která v mapě úplně chybí (horní trasa)

Na existenci turistické mapy Topo Czech můžeme být pyšní; anebo alespoň být rádi, že je taková mapa vůbec dostupná. Navíc jsou v plánu další aktualizace, tentokrát ale už budou nejspíš rozděleny na dva směry. Dnešní Topo Czech bude pokračovat ve verzi Standard, a k tomu se plánuje verze Profi, která bude celá v měřítku 1 : 10 000. Některé vrstvy budou v příštích verzích úplně nové: například lesy, vodní plochy, vrstevnice, elektrické vedení, železnice.

Jakmile Picodas vydá Topo Czech v1.20, aktualizaci doporučuji všem uživatelům současné verze mapy. Pokud by nebyli spokojeni, lze se ostatně vždy vrátit zpět a nainstalovat původní verzi.

Témata článku: , , Garminy, Topo, Podívání, Slušná cena, Zvýrazňovač, Pro +, TOP, Řeka, Špilberk, Nová verze, Topo Czech, Nov, Centrum Brna, Verze