Garmin eTrex Vista HCx: ...a jde se do lesa (velký test)

Nejnovější turistický navigátor Garmin eTrex Vista HCx má velmi citlivý GPS přijímač a výbornou výdrž. Turisté konečně mají větší výběr, v nové řadě je navíc hned pět přístrojů.

Navigace přímo za šipkou

Pro vlastní turistickou navigaci je k dispozici několik pohledů. Základem je kompas se zorientovanou směrovou růžicí. Šipka ukazuje k cíli. Variantou je ukazatel kurzu, který kromě směru k cíli hlídá i kurz přiblížení a hlásí odchylky.

 
Kompas v turistické podobě • s ukazatelem kurzu

Díky vestavěnému elektromagnetickému kompasu je kompas aktuální i v klidu, nevyžaduje pohyb jako u GPS navigátorů, které směr určují jen z družic GPS. Když se s Garminem otočíte, elektromagnetický kompas zajistí, aby se stejně otočila i růžice a vždy ukazovala správným směrem.

Elektromagnetický kompas lze vypnout a část uživatelů tak i činí. Osobně ale na tuto funkci nedám dopustit. Nelze jí sice vždy stoprocentně věřit, kompas je navíc občas nutné kalibrovat, ale i s vědomím těchto nedostatků jsem rád, když se šipka kompasu točí se mnou. Navíc i bez výhledu na satelity, kompas zkrátka vždy směřuje k magnetickému severu. Kalibrace se provádí dvojitým pomalým otočením přístroje kolem osy. Je potřeba například při zmagnetizování kompasu, někdy po průchodu pod elektrickými trolejemi a v podobných situacích.


Kalibrace kompasu: dvakrát pomalu otočit

Elektromagnetický kompas má smysl hlavně při zastávkách a pomalém pohybu, kdy směr není možné přesně zjistit z GPS. Při vyšších rychlostech to už není problém, proto lze v Garminu nastavit, že se kompas aktivuje až při pohybu menší než nastavenou rychlostí po delší než nastavenou dobu.


Při větších rychlostech není kompas třeba

Kromě směrové růžice může kompas ukazovat až čtyři další údaje, které si uživatel může zvolit z téměř čtyřiceti možností. Sám mám vybrané tyto parametry: přesnost GPS, rychlost, vzdálenost do cíle a čas k cíli. O každém z parametrů, které lze vybrat, by se dal napsat alespoň odstavec, obávám se ale, že článek by potom kvůli své délce už nebyl čitelný. Kéž by Garmin dal takové možnosti uživatelského nastavení i navigačním přístrojům do auta.

Mapa malá, ale díky za ni

Stejné možnosti nastavení datových polí má i pohled na mapu. Té ale může být vyhrazen i celý displej. Mapou lze posouvat, měnit její měřítko, a i když jsou tyto operace pomalejší než u autonavigací, v této třídě jsou přijatelně rychlé. Rychlost Visty HCx při překreslování displeje je stejná jako u GPSMap 60CSx; a rychlejší než u předchozí řady eTrex.

To, co na displeji vidíte, v prvé řadě závisí na kvalitě používané mapy. V nastavení lze volit hustotu zobrazovaných detailů a objektů, velikost písma, hraniční měřítka pro zobrazení různých informací. Turistické přístroje nepotřebují mapu v 3D pohledu, dá se u nich ale vybrat, jestli má být nahoře na displeji sever nebo směr cesty. Dá se dokonce zvolit měřítko, pod kterým se mapa orientuje čelem, jinak severem nahoru.

 
Mapa v různém měřítku • turista potřebuje vrstevnice • nastavení detailů mapy

Směr cesty ke zvolenému bodu nebo vypočítaná trasa po silnicích se na mapě zvýrazní barevně (barvu lze nastavit). Je ale nutné upozornit, že displej ve skutečnosti není tak krásně probarvený, jak vidíte na ukázkových obrázcích, které jsou sejmuté elektronicky přímo z přístroje. Barvy jsou více pastelové než syté.

Trasový počítač: ideál pro statistiky

Protože informací, které může navigační přístroj zobrazovat, je příliš mnoho na to, aby se vešly do několika políček ke kompasu nebo mapě, nabízí Garmin ještě funkci Trasový počítač. Ta na jedné stránce zobrazí osm údajů; případně tři s obrovskými a velmi zřetelnými znaky.


Trasový počítač • pohled s výraznějšími znaky

Rozhodl jsem se, napíšu alespoň názvy parametrů, které lze v těchto polích zobrazit: bod v cíli trasy, bod v příštím cíli, čas do cíle, čas do příštího cíle, čas v cíli, čas v příštím cíli, celková trasa, dílčí trasa, do kurzu, hodiny, klouzavost, klouzavost do cíle, kurz, maximální rychlost, od kurzu, otáčka, přesnost GPS, průměrná rychlost pohybu, průměrná rychlost, rychlost, rychlost přiblížení, směr cíl, směr pohybu, trasový čas – celkem, trasový čas – pohyb, trasový čas – zastávky, ukazatel, vertikální rychlost na cíl, vertikální rychlost, východ slunce, výška, vzdálenost do příštího cíle, západ slunce, zbývající vzdálenost.


Tohle všechno lze nastavit

Některé z těchto údajů nezobrazují okamžitou hodnotu, ale stále se přičítají. Garmin je proto dovoluje vynulovat.


Možnosti mazání dat a údajů

Barometrický kompas zná nadmořskou výšku

K elektromagnetickému kompasu patří jako další zvláštní funkce také barometrický výškoměr. Prostřednictvím změn tlaku určuje nadmořskou výšku mnohem přesněji, než to dokáže systém GPS. Výškoměr je ale nutné čas od času kalibrovat: podle známé nadmořské výšky, známého barometrického tlaku nebo alespoň zhruba podle údajů z GPS. Je-li aktivní autokalibrace, provede Garmin nastavení sám, pokud je odchylka mezi údajem barometrického výškoměru a výpočtu z GPS příliš velká.


Postup při kalibraci výškoměru


Článek pokračuje v další kapitole: trasy, stopy, hry, hodnocení a srovnání

Témata článku: , , , Vista, Les, Velký test, Krátká procházka, Kovová skořepina, Pryžový pásek, Vybraný produkt, Ideální způsob, Test, VIS, Špatný signál, Dlouhé stisknutí, Velký, Správa dat, Výborná výdrž, Provizorní řešení, Garmin eTrex, Aktivní pohyb, Koruna stromu, Základní kryt, Otáčka, Nejrůznější kategorie