Garmin iQue 3600 je jeden z mála kapesních počítačů s vestavěným navigátorem – přijímačem satelitního signálu GPS. V neznámém prostředí, na západě USA, jsme s pomocí iQue projeli více než deset tisíc kilometrů. Přečtěte si, jaké byly naše zkušenosti s funkcemi pro navigaci.
Malá anténa – horší navigace
Před navigací je třeba ze zadní strany počítače vyklopit plochou anténu. Má dvě polohy a zároveň s jejím vyklopením se na displeji objeví okno s varováním, abyste měli rozum a místo nastavování navigátoru se věnovali řízení. Toto okno pokaždé musíte klepnutím zavřít. Nyní začne iQue automaticky vyhledávat satelity a pracovat jako GPS. Zaklapnutím antény zpět do těla přístroje se navigační funkce ukončí.
Anténa ukrytá v počítači • dva možné úhly vyklopení
Varování se objeví při každém vyklopení antény
Na čelní plošce počítače najdeme slot pro paměťovou kartu typu SD/MMC – na ní jsou ve většině případů uloženy mapy. Vedle je infraport a jack pro sluchátka, pod pryžovou krytkou se skrývá konektor pro externí anténu, která se v případě potřeby musí dokoupit samostatně. Citlivost přijímače totiž není tak dobrá jako u jednoúčelových navigátorů. V trochu horších podmínkách, které by podle mých zkušeností jiné GPS zvládly, iQue křičel, že ztratil signál. I tak jsem ale externí anténu použil jen jednou. Příjem je s ní sice opravdu lepší, drátování za to ale většinou nestojí; vestavěná anténa iQue stačí i v ne zcela ideálních podmínkách za předním sklem automobilu.
Slot pro paměťovou kartu
Počítač si v autě hoví v držáku na palubní desce. Držák je buď přilepený na sklo, nebo upevněný v těžké základně opatřené protiskluzovou vrstvou. Není třeba se bát, opravdu drží. V autě může zůstat, zloděje přiláká asi stejně jako držák na mobil.
Zátěžový stojánek s nastavitelným držákem • detail stojánku bez upevněného držáku
Bez mapy ani na krok
Navigační systém bez map je pro použití v automobilu zbytečný. Obrysy států a hlavní města prostě nestačí. Při pořízení iQue ale rovnou dostanete hrubou mapu celého světa s podrobnější Evropou. U testovacího modelu, který byl čerstvě vyresetován, tato mapa nebyla, dá se ale zdarma stáhnout ze stránek Garminu. Můžete si zde navíc vybrat, jestli chcete celý svět, nebo jen Evropu; záleží jen na kapacitě paměti, kterou této mapě chcete vyhradit.
Hrubá mapa podporuje tzv. routování. Můžete tedy zadat cíl cesty a navigátor k němu spočítá ideální cestu. Samozřejmě ideální jen v rámci možností, které základní mapa nabízí. Jsou zde ale větší města, všechny důležité silnice – navigaci s ní lze připodobnit třeba tištěné mapě republiky na formátu A4 nebo A3. Dojedete s ní z Aše do Ostravy, už zde ale nenajdete potřebnou ulici nebo náměstí.
Takhle vypadá hrubá mapa – jsou v ní jen základní silnice (tedy ne, že by jich v Utahu bylo o tolik víc...)
Hrubou mapu jsme coby jediný navigační prostředek trochu neplánovaně mohli vyzkoušet při měsíční cestě po Spojených státech amerických. Protože jsme naplánovaná místa zvládli navštívit rychleji, než bylo v plánu, rozšířili jsme cestu o další destinace. Zde nám ale už na kartě chyběly podrobné mapy. Na severu, v části mezi Salt Lake City a Yellowstonem, nebyl žádný problém – silnic je zde jen pár. Zato na jihu, v obrovském chumlu měst kolem Los Angeles, přišlo na lámání chleba.
A kde jsme to vlastně byli? Přečtěte si první a druhou část cestopisu od Petra Broži
Základní mapa, přestože jsou na ní všechny hlavní silnice, má totiž jeden velký nedostatek. Každá křižovatka je pro ni jen prostý kříž, nezajímají ji nájezdy, výjezdy a nejrůznější rampy, díky kterým vás podrobná mapa, o které budu psát později, v předstihu upozorní, kam se v pruzích (a je jich tam třeba sedm vedle sebe) zařadit. Hrubá mapa jen nahlásí, na kterou světovou stranu se na křižovatce vydat – a řidiči, starej se sám.
Základní mapa je opravdu hrubá. Místo přesného schématu křižovatky jsou zde jednoduché čáry. Na obrázcích je vidět, jak naše auto (bílý trojúhelník) sjíždí po výjezdu
Základní mapa nám v Los Angeles určitě pomohla, bez ní by to bylo mnohem horší. Několikrát jsme ale zabloudili a nakonec někdy sáhli k notebooku s GPS do portu USB a k uliční mapě Streets&Trips.
Podrobné mapy: navigace bez starostí
Hrubá mapa se hodí, je lepší než nic, pro správnou navigaci jsou ale potřeba podrobné mapové podklady. Přímo k iQue dostanete CD-ROM MapSource CitySelect s detailními mapami západní Evropy a Prahy. Konkrétně se jedná o tyto země: Německo, Rakousko, Itálie, Švýcarsko, Belgie, Nizozemsko, Lucembursko, Španělsko, Portugalsko, Francie, Velká Británie, Irsko, Švédsko, Dánsko a Finsko. V mapách najdete všechny ulice a většinou jdou až k popisným číslům.
Důležité je, že všechny tyto země jsou tak zvaně odemknuté. To dřív nebylo pravidlem, s novým navigátorem jste dostali třeba jen tři země a pokud jste chtěli další, museli jste si za jejich odemknutí zaplatit. Časy se rozhodně mění k lepšímu.
Jestliže jedete jinam a potřebujete detailní mapu, můžete si ji u Garminů koupit. Navigátor iQue je kompatibilní s mapami MapSource WorldMap, Roads&Recreation, MetroGuide a BlueChart. Byl to i náš případ, neboť v produktech, které jsou prodávány v Evropě, nenajdeme podrobnou mapu Spojených států amerických. Protože šetříme prostředky českého distributora, nenutili jsme ho, aby jen pro nás koupil a odemknul zbrusu novou mapu. Použili jsme několik let staré cédéčko z dob, kdy Garmin mapy ještě neblokoval na sériové číslo navigátoru.
S popisem map ještě nekončím, pokračování ale najdete až v další kapitole. Čeká vás zde také popis, jak se Garmin při navigaci vlastně používá