Garmin Montana: jedna navigace pro turisty i řidiče

Diskuze čtenářů k článku

JIRKA  |  06. 04. 2015 18:33

mám Montana 650t PRO.
Bohužel jsem pozdě zjistil, že základní mapa je ve městech nepoužitelná. Bez City Navigator za další tisíce to nepůjde.
Cena hrozná, naletěl jsem.
Varuji další zájemce před nákupem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
robert456  |  02. 07. 2015 14:03

Uvažuji o koupi, to, že podle základní mapy se nedá jezdit snad neví jen hlupák, doplnit CNE také není problém. Na cenu nemá cenu si stěžovat, neměl jste to platit. Nanaletěl jste, jen jste se nepoptal.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
W  |  19. 06. 2011 22:01

jestli pak to bude met navigaci v pruzich .. kdyz to ma byt drive-friendly

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
unz18  |  18. 08. 2011 00:31

Jo, po prepnuti do automobiloveho rezimu ma i navigaci do jizdnich pruhu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Standa  |  28. 05. 2011 10:36

Ale MONTANA na tužkovky jet může, stačí jen vyjmout akumulátor a nahradit jej třemi AA bateriemi
Velmi dobrý článek o MONTANĚ a prvních zkušenostech s ní je zde: http://www.path.cz/forum/viewtopic.php...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
falcon  |  28. 05. 2011 11:40

Jj, beru zpět, je vidět, že hoši u Garminů mají zkušenosti a myslí jim to.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
dan  |  24. 05. 2011 07:31

Mylim, ze Montana je tak velka proto, protoze Garmin uz outdoorove pristroje ve velikosti Oregonu nebo Dakoty ma. Delat dalsi model se stejne velkym displejem by bylo noseni drrivi do lesa. Kdo chce navigaci na turistiku a Geocaching, tak si vybere Oregon/Dakotu, kdo hleda reseni s vetsim displejem treba na motorku, tak ma ted moznost sahnout po Montane. Doted tu moc podobnych reseni jako Montana nebylo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr K.  |  20. 05. 2011 21:25

Tyhle diskuze o tom, jak je Garmin obstarožní, nemotorný a uzavřený systém mě hrozně baví. Tak proč je suverénní jedničkou na trhu outdoorových navigací a patří mezi špičku i v auto navigacích? Proč davy turistů nezahazují ty archaické vergly s ošklivými displeji a nenavigují se krásnými, novými, lesklými a vymazlenými smartphony?!
Snad možná proto, že Garmin stačí koupit, zapnout a funguje. Není potřeba nic instalovat, nic ladit atp. Funguje na nejdostupnější akmulátory/baterie na trhu, má zdaleka nejkvallitnější mapy (min. pro ČR) a při pádu vydrží víc, než to kolo, na které je nacvaknutý.
Jen pro pořádek. Už pěkných pár let používám na práci výhradně smartphone. Je to geniální věcička, ale v životě by mě nenapadlo přidělat si ho na vyjíždce na řídítka. Pokud by přežil první deštík a cákance/vrstvu bahna, zaručeně by nerozdýchal první pád nebo ránu větví přes řídítka. Oproti tomu můj milý Oregon myju wapkou společně s kolem. Takže proto Garmin .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
brabenec  |  21. 05. 2011 08:53

Nikdo z diskutujících netvrdil, že Garmin je obstarožní a nemotorný - i když uzavřený bezpochyby je - ale to je spíš obchodní politika typická pro Garmin, který chrlí jednoúčelové robustní přístroje.
Používej tedy dál Oregon, pokud ti vyhovuje. Je to dobrá GPS do kapsy a do terénu. O Montaně bych to už netvrdil, technicky totiž nepřináší nic nového a je příliš velká a drahá.
Jiným, a těch bude zřejmě stále přibývat, líp vyhovuje odolný a univerzálnější telefon a čitelnější rastrové turistické mapy. Stačí jim i levnější outdoorové navigace třeba od Holuxu a v autě mají Tom Tom. Máme už naštěstí na výběr, i podle účelu používání GPS.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
SmartMaps  |  24. 05. 2011 10:12

"má zdaleka nejkvallitnější mapy (min. pro ČR)" je min. z našeho pohledu úsměvná, resp. pro poměrně velkou skupinu lidí, které nás pravidelně žádají o možnost nahrání našich mapových podkladů do jejich Garmin zařízení (což k naší smůle samozřejmě nelze). Resp. je to o preferencích uživatele. Pro někoho je synonymem mapy její tradiční pojetí (ať už papírově nebo digitálně), někdo do toho zahrne prakticky cokoli, co jen trochu souvisí s GPS technologií.
Nicméně úspěch Garminu není založen na kvalitě mapových dat (nebo zásadně), ale na portfoliu HW, který nemá na trhu prakticky významnější alternativy.
Např. trh turistických GPS není zas tak velký, aby byl atraktivní pro aspoň minoritní podíl, vítěz zde bere prostě vše.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr K.  |  24. 05. 2011 10:27

Nahrát bitmapové mapy do Garminu samozřejmě lze a není to nic složitého. Občas to využívám, když vyjíždím do zahraničí. Jinak nezbývá než konstatovat, že vaše tvrzení má oporu v situaci, která tu byla cca. 4 roky zpět. Tehdy vektorové mapy Garminu byly opravdu spíše pomůckou navigace, než plnohodnotnou mapou (čemuž odpovídá i klamavé srovnání na SmartMaps). Prohlédněte si dnešní verze Topo mapy pro ČR, zvlášť ve verzi PRO nemá na trhu konkurenci. Jedinou výjimkou jsou cyklo-verze Shocartu, které jsou ovšem dostupné na Cykloserveru zdarma.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
SmartMaps  |  24. 05. 2011 10:55

Ano, verzi PRO samozřejmě známe (zvláště doporučuji srovnat zakreslení zástavby) a opravdu nám "strach" nenahání, je vidět, jaký obrovský rozdíl "člověkohodin" byl použit pro vznik naší podrobné mapy a jaký pro PRO produkt. Samozřejmě to také vychází z cílení našich mapových podkladů, kde si nemůžeme pro webové služby a firemní zákazníky dovolit "tak nějak přesnou mapu"
Zmínka o rastrových mapách v Garminu: samozřejmě není nutné připomínat, že podmínkou je vlastnění autorských práv k dané mapě, aby ji bylo možné využít, což cílí spíše k specifickým firemním mapovým dílům a státních institucí, než na běžného uživatele, který k takovým dílům nemá přístup. Toto samozřejmě umožňujeme také, užití vlastních mapových děl.
Srovnání webové služby a offline mapových podkladů do mobilních zařízení nedává z pohledu užitné hodnoty v terénu smysl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
a|nd  |  25. 05. 2011 01:41

Vyrobce si vzdycky fandi. Jestli nejde spis o to, jak to vidi zakaznik

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
SmartMaps  |  25. 05. 2011 11:31

Samozřejmě, tak jako samozřejmě nevíme, jestli uživatelé SmartMaps chodí k prodejcům, že je chtějí nahradit mapovým podkladem od Garminu. Nicméně, zřejmě většina uživatelů volí SmartMaps pro rastrové podklady, jako alternativu k vektorovým. Migrace tak z rastru na vektor nebude zřejmě až tak žádaná jako opačně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
falcon  |  28. 05. 2011 07:27

Milý prodejče SW SmartMaps, podle toho jak intenzivně zde očerňujete Garmin bych řekl, že se trefil do černého.
Garmin na rozdíl od vás vyrábí také kvalitní HW, vy se jen chlubíte cizím peřím - vaše argumentace v této oblasti je tedy zcela mimo mísu - to je uživatelské rozhodnutí! Abychom byli objektivní, tak bychom se museli bavit o SW např. GMXT (který G bohužel přestal již podporovat v r. 2009) a tom vašem. O to ale neběží, toto vlákno je o Montaně!
Nejsem si jist, že uvedení Montany na trh bude to pravé ořechové. Já osobně bych si - při té ceně - raději koupil dvě: turistickou a auto - vyjde to levněji i s doživotní aktualizací a když se jedna pokazí, tak mám druhou. Navíc Montana již nejede na tužkovky, což z hlediska praktického použití považuji za nepřekonatelnou výhodu - zrovna minulý týden jsem ráno nevyměnil AA-aku, tak jsem v první vesničce navštívil obchůdek, koupil 2 tužkovky a bylo po problému - to vše za 30 Kč a ne žádný speciální aku za 1500,- a více.....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BB  |  08. 03. 2012 14:34

Tužkovky tam jsou jako alternativa k Lion aku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kofolytik  |  30. 05. 2011 17:13

A co vám brání vytvořit rastrovou mapu i pro novější Garmin navigace? Když se podívám na tento odkaz, pak vidím, že rastr včetně routování není problém.
http://gbr.garmin.com/on-the-trail/maps/recreat... ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr K.  |  28. 05. 2011 11:03

Tady ale není řeč o profi GIS podkladech, tady jde o podrobné turistické mapy, takže jestli je obrys budovy ujetý o 2 m, je mi to šumák. Mnohem podstatnější jsou zákresy neznačenýc lesních pěšin a cest, které jsou v podkladech Shocart oproti Garminu zoufale nespolehlivé a nepřesné (resp. v max. měřítku 1:50 000 ani o moc lepší být nemohou).
Webová služba je samozřejmě v terénu na houby. Nicméně, krásně se podle ní plánují vyjížďky (díky perfektní klasifikaci průjezdnosti i neznačených cest). Takže si na Cykloserveru nakreslím trasu, vyexportuji do GPX, na TopoPRO doladím a zkoriguji nepřesnosti a omyly Shocartu a nasypu do navigace. Rychlé a prosté.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dr.Sid  |  19. 05. 2011 18:00

Vyhody turisticke navigace oproti telefonu vidim 3.
- odolnost proti desti, padum.
- dlouha zivotnost baterii (chci nahravat trasu celeho vyletu)
- viditelnost na slunci.
Zejmena to posledni telefonum po hrichu chybi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
19. 05. 2011 18:43

Telefonum ano, ale ted se vzijte do role majitele Oregonu 550.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
SmartMaps  |  20. 05. 2011 14:23

Tak Motorola Defy má cca IPX 6, čitelnost na slunci obstojnou. Zařízení má výměnný akumulátor a pak klasický microUSB konektor, je tedy možné použít jakýkoli externí zdroj, kterých je na trhu opravdu velké množství. Tedy ony jmenované výhody nemusí platit. V telefonu (Defy) je pak možné provozovat mapový/navigační SW dle vlastní vůle, nikoli dle vůle výrobce HW.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dr.Sid  |  21. 05. 2011 15:22

Ta viditelnost by me dost zajimala.
Moje Vista HCx je na slunci citelna ne obstojne .. ale proste luxusne, bez omezeni .. navic muzu vypnout podsviceni.
Zatimco moje HTC HD2 je na slunci citelne tak-tak .. velka cerna pismena na bilem pozadi prectu .. ale koukat se na to proste neda. A to jen a pouze kdyz mam displej zcela vylesteny .. jak je trochu zamatlany, bez stineni rukou neprectu nic. Pri ztlumenem podsviceni nepoznam jestli je telefon zaply nebo ne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
SmartMaps  |  24. 05. 2011 10:01

Tak je třeba respektovat vlastnosti vycházející z technologie, kterým je daný displej vyroben. To pak přináší různé vlastnosti a nelze vyrobit displej, splňující všechny parametry. U Visty je pravděpodobně využit některý z reflexních displejů, což není u komunikátů žádoucí, kde velká část užitné hodnoty stojí na multimédiích, které jsou podmíněny barevným podáním, atd.
Displej Motoroly neumím přesně definovat ve vztahu k "xyz", v daném segmentu trhu nabízí nejlepší čitelnost.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Policak  |  19. 05. 2011 16:43

Cenou úplně mimo. Do půl roku bude za polovinu, za tuhle cenu to koupí jen blázen.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
19. 05. 2011 17:59

Nesdilim nazor, ze za polovinu. Preci jenom, "zespodu" to drzi Dakota a Oregon a tyhle dva zase starsi a starsi modely. Nicmene na Montane nevidim zadne vyraznejsi +, proc by si ji mel clovek koupit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
19. 05. 2011 09:58

Vysoke rozliseni? To si snad autor clanku dela legraci, ne? Vzdyt to je naprosta tragedie v tomto rozmeru. Garmin navic totalne zariznul podporu Wherigo a aby tomu nasadil korunu, tak vylezou z takovouto cenou. Kdyz se clovek diva na autonavigace, kde je LifeTime garance map a za kolik je prodavaji a potom vidi toto, tak se mu chce zvracet.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
šéfredaktor Computeru | 19. 05. 2011 10:47

Z pohledu Garminu jde o vysoké rozlišení jinak 480 x 272 je běžné u všech navigací.
Rozhodně nemůžete srovnávat jakoukoliv autonavitaci s Montanou. Montana je především stále turistický přístroj, který však již lze dobře použít v autě...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
koko0925  |  19. 05. 2011 14:29

V clanku jsou chybne rozmery. Garmin uvádí 7.48 x 14.42 x 3.64 cm a hmotnost 290 az 333g podle napajeni. Pro me je to velký na noseni nebo na riditka kola.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
19. 05. 2011 15:36

Pokusil jsem se to hodit vedle sebe, aby byl videt ten rozdil. Ovsem nejvic je ta velikost Montany videt na videich na YouTube - je to opravdu strasne velka krava.
http://www.s474n.com/_img/Geocaching/montana-6... ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
19. 05. 2011 15:35

Tak na jednu stranu to nemuzu srovnavat s autonavigaci a na stranu druhou to srovnavate vy z hlediska rozliseni. Tomu rikam teda cirkus.
V kazdem pripade, srovnavat to muzu, protoze ja to srovnavam jakozto vyrobek - proste displej, baterie, par plastu a tistaku. Zatimco u tech zakladnich rad clovek zaplati dva litry a dostane i LifeTime mapy, tak za Oregona clovek vysype desitku a jeste ho kazdej rok pumpnou o upgrade map. Nejaka otevrena konkurence by prave v oboru turistickych navigaci jenom prospela, prave z techto duvodu.
Jinak cena Montany je NAPROSTO mimo, ale uplne. Kazdy slusnejsi vyrobce, kdyz vyda novy model, tak obvykle nasadi cenu takovou, jakou stal predchozi model v dobe uvedeni na trh. Jenom Garmin misto, aby slevnil O550, tak radeji nalezite osoli cenu M650 na naprosto nesmyslnou. Na to, ze je to defacto jednoucelove zarizeni, tak to opravdu nechapu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ubx  |  19. 05. 2011 08:13

Tesime sa na recenziu. Snad to nebude taka tragedia (vratane pomeru cena/vykon) ako Novu 550.
Kazdopadne.... do 12500KC sa zmesti Oregon aj s nejakym tym Nuvi... no uvidi sa, ako sa soudruzi z Garminu nakoniec rozhodnu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
senky  |  19. 05. 2011 01:00

Android - jedna navigace pro Turisty, ridiče, peších, lode, kamiony, potom hotspot, mp3 prehravač, video rekorder, video prehravač fotoaparat, zaznamnik, poznamkovy blok, kalendar, hracia konzola, peňaženka ;) a milion ďalších vecí.
Mam pocit že vyrobcovia sa schvalne neženú do výroby lepších bateriek, to by stačilo jedno zariadenie. Momentalne čím viac zariadení, tým viac bateriek = vyššia výdrž.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ubx  |  19. 05. 2011 08:15

V podstate hej, az na tu odolnost. Ta zasa u turistickej navi nie je az taka nepodstatna.... Ale ako vravis. A navyse turisticke softy pre mobily uz casto o dost prevysuju moznosti krabiciek ako Oregon.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
šéfredaktor Computeru | 19. 05. 2011 08:28

No právě, zkuste si cokoliv android používat na kole celý den - vydrží vám dvě, tři hodiny (pokud tedy nepoužijete Kloboukobíječku Ultra HD: http://smetiste.tucnacek.cz/im/muj-nexus-one-vydrzi-1... ...
Co se odolnosti týče, tak taková Motorola Defy něco řeší (http://www.smartgps.cz/pracovni-gps/defy-sleva-2... ... ale stejně si ji nedovedu představit na svých řídítkách, brzy by na rozdíl od Dakoty přišla k újmě...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kubasek  |  19. 05. 2011 09:07

tak shodou okolnosti Motorolu Defy mám, a právě z toho důvodu pokukuji po sofistikovanějším zařízení Garmin. Právě u Androidu vidím problém v kapacitních displejích, které se prostě ve sportu či na motorce nedají absolutně ovládat. Já potřebuju displej rezistivní, který půjde ovládat na kole upocenou rukou či na motorce v rukavici. Tato navigace snad bude "dešťotěsná", jako Oregon apod.Defy je sice také "vodotěsná", ale jakmile vám padne na její displej byť jediná kapka, tak je konec a nelze prakticky používat, protože na kapky reaguje jako na prsty a chaoticky začne ovládat telefon. Jednoduše, srovnávat Defy s tímto Garminem NELZE. Baterie nesrovnávám, protože už dlouho používám do akce baterypack, kdy mi pak ať už android či něco podobného vydrží 14h.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
SmartMaps  |  19. 05. 2011 09:13

Na uvedeném serveru smartgps se pak nachází i již hotové řešení na 4xAA s USB výstupem.
Motorola Defy svojí odolností jistě splňuje nároky na provoz v terénu a je zní doslova bestseller zvláště ve spojení se SmartMaps (přes náš eshop), nicméně stále je trochu otázka vhodného uchycení na řídítka, stále jsme nenalezli ideální řešení.
Pochopitelně, výkon a užitná hodnota displeje (rozlišení) je proti uvedenému Garminu o několik tříd výše. Zase jsou zde jiná negativa proti Garminu (ANT+ např.). Zkrátka, vše má své.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
-kala-  |  19. 05. 2011 09:23

Druhý odkaz jaksi nefunguje - asi to bude tou závorkou

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
brabenec  |  19. 05. 2011 10:54

Uff, s Motorolou Defy jezdím v kapse, vydrží s GPS 10-12 hod i se zapnutým modulem GSM. Nemusím pak vláčet telefon navíc. Na řídítka bohatě stačí slušný cyklocomputer, třeba i s GPS.
Uchycení na kolo - telefonu nebo navigaci na řídítkách bych se raději vyhnul, ani sebelepší nakonec nevydrží, odzkoušeno Vhodné místo je jen představec, kde je zařízení chráněné právě řídítky, ale nesmí být velké.
Montana má váhu a rozměry 137x83xcca30 (15 mm je okraj) cihly. 4" displej s rozlišením 480x272? Defy má 480x852 s 3,7" displejem a váží a stojí polovinu. 107x59x13mm. K tomu mapy, které si vyberete: Offline/online, rastr/vektor.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
SmartMaps  |  19. 05. 2011 11:56

Samozřejmě se snažíme najít řešení uchycení na představec, také nechceme vozit na řídítkách opičárnu
Tak tak, kdy člověk porovná 480x272 a dnešní std. rozlišení u telefonů s uhlopříčkou cca 4", je vjem z prohlížení map zcela jiný. Nicméně problém je, že když už se objeví nějaké zařízení s 800x480, je toto rozlišení "podpořeno" tak nevýkoným hardwarem (jistě i případ tohoto Garmina), že to není ani schopno plynule posouvat mapou, natož např. rotovat nedej bože se zobrazenými informacemi nad mapou (trasa, POI...). V tomto prostě telefony dalece předběhli jiné segmenty trhu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
senky  |  19. 05. 2011 12:06

Nedavno som bol v Nizkych Tatrach. Mam GT540 android 2.2, trekbuddy 1.0.11.
Asi o pol 6 som mobil vyťahoval z nabijačky. Celkový čas navigovania bol 11h18minut. Počas toho som sa ani neunuval vypnuť GSM modul, mal som 2 hovory spolu asi 2,5 minuty, počas celej cesty som mal určené prejazdové body (napr. chata - koľko nám ešte treba prejsť aby sme sa mohli najesť ukazuje vzdušnú vzdialenosť) kontroloval som polohu no proste telefon nebol v ruksaku. Urobil som aj jednu 360 panoramu 3 minuty fotenia a 6 minut sparacovania fotiek do vyslednej podoby. Po prichode ku busu som mal asi 15% baterky ale ako navigacia sa to dá použiť bez problemov.
Je pravda že zháňam nejaky telefon napr:K610 bluetooth GPS modul mam aby som sa s andoridom mohol len sem tam pripojiť ku satelitom a pozrieť polohu.
Zatiaľ som mal ku každemu telefonu nahradnu baterku Nokia 6120, E51, Nokia 5800 ale na LG ešte niejako nedošlo. Spominane telefony vydržali cely den ale umreli v podstate tesne po (pripadne pred) skončení navigovania. Takže som si už nezavolal :) Nahradna baterka je podľa mňa najlepšie riešenie len sa nesmie pokaziť zadny kryt, da sa strčiť do peňaženky pri troche šťastia, a li-on/li-pol je o niečom inom ako Ni-MH.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pňov  |  18. 05. 2011 22:29

Podle fotek mi ta tloušťka 15 mm vychází možná tak na okrajích, ale rozhodně ne v místech, kde je kryt na akumulátory.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
18. 05. 2011 22:17

...na motorku by se hodilo, kdyby k té hlasové navigaci měla i BT

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor