Garmin Nüvi 250 je jednoduchý a levný navigační přístroj do auta. Za nízkou cenu má všechno, co může běžný řidič potřebovat. A něco navíc: turistickou mapu České republiky.
Nový a citlivý GPS přijímač
Do auta Garmin dodává malý držák. Jeho přísavka se upevní na čelní sklo nebo destičku přilepenou k palubní desce. Kulový kloub dovolí s navigačním přístrojem dostatečně kroutit, a držák spolehlivě drží. Koncovku autonabíječky je nutné do Nüvi pokaždé připojovat, protože držák je pasivní. U nabíječky bych si trochu postěžoval na nepoddajný kabel, který je trochu obtížné schovat; už jsem ale viděl i horší.
Držák, Garmin v držáku a detail destičky pro upevnění k palubní desce
I když je Nüvi malý navigační systém a držák se také drží těsně při skle, neměl jsem potíže s tím, že bych na displeji něco neviděl. Je to hlavně díky přehlednému prostředí s velkými tlačítky a ostatními grafickými prvky.
GPS přijímač je velmi citlivý. I když nejde o Sirf Star III, podle testů Garminu by měl být ještě citlivější. Nemohu proti tomu říct ani slovo, rozhodně jsem nepozoroval žádné horší vlastnosti. Přijímač také netrpí neduhem zvaným statická navigace, který trápí uživatele Sirf Star III. Garmin tedy nevypíná zjišťování polohy ani při nízkých rychlostech, typicky při chůzi.
Baterie Li-Ion s neznámou kapacitou je pevně vestavěná v těle přístroje a dá se vyměnit jen v servisu. Při testu výdrže na jedno nabití Garmin vydržel kolem čtyř hodin, což je slušný výsledek. Vnitřní paměť má kapacitu 2 GB, a z toho je podle mých měření uživateli přístupných přibližně 1,5 GB. Další paměť lze dodat prostřednictvím paměťové karty formátu SD.
Slot pro paměťovou kartu
Skryté finty pro Garminy
Struktura nabídek Garminu je extrémně jednoduchá. Na hlavní obrazovce jsou jen dva velké obrázky a dvě tlačítka, nabídky s nastavením jsou připravené tak, aby se nikdy na stránce nemuselo posouvat seznamem. Celkově je používání velmi intuitivní. Na druhou stranu jsou ale některé funkce dosti skryté a někdy dá práci objevit je. Zastoupení Garminu mě třeba muselo upozornit, že rychlý odkaz na Domov je skrytý ve složce Oblíbené. Jiné finty už naštěstí znám z jiných přístrojů této značky.
Ukázka stylu nabídek
Jaké typy cílů cest dovolí Garmin řidičům vybrat? Základem je adresa nebo poštovní směrovací číslo. Jsou zde body zájmu, které mohou být u aktuální pozice, vybraného města, u cíle nebo podél naplánované trasy. Nüvi najde také průsečík křižovatek, konkrétní města, lze zadat i zeměpisné souřadnice, nebo cíl cesty vybrat na mapě. Vybrané cíle se ukládají do seznamu naposled hledaných, vlastní body lze uložit do složky Oblíbené.
Možnosti volby cíle cesty • nastavení hledání bodů
Garmin na jednu stranu potěšil, protože dovolí zadávat znaky i s českou diakritikou. Oblíbenou položku lze třeba pojmenovat plně česky. Češtinu ale už není možné využít při vyhledávání v mapě Topo Czech, kde jsou místní názvy bez háčků a čárek. Klávesnice na displeji, kde jsou vedle sebe znaky bez a s diakritikou, je navíc velmi nepřehledná, takže možná oceníte, že lze vybrat i jiná rozložení, třeba klasickou angličtinu. Sám bych nejvíc ocenil rozložení kláves jako na psacím stroji, které však Garmin nenabízí.
Postup při hledání konkrétní adresy • na posledním obrázku je nalezené místo na mapě
Kompletně česká klávesnice není příliš praktická
Mapu raději z ptačí perspektivy
Vedle přímé spojnice startu a cíle, o které jsem psal v části věnované turistické navigaci, nabízí Garmin Nüvi 250 ještě dva způsoby počítání trasy. Oba už vedou po silnici, první je optimalizovaný na čas, druhý na vzdálenost. Mapa Garminu občas provede různé zlomyslnosti a trasa nemusí být vždy ideální. Topo Czech má také známé problémy s rozeznáváním přikázaného směru jízdy v některých situacích. Celkově je ale optimalizace trasy dobrá. Lze nastavit i požadavky na vyhnutí se některým typům silnic.
Přehled kategorií POI • nalezené položky • detail • poslední nalezená místa
Oblíbené položky a cíl Domů • hledání měst • cíl v podobě souřadnic a nastavení jejich formátu
Při pohledu na mapu si řidič může vybrat ze tří možností. Nejmodernější 3D pohled jsem vůbec nepoužíval. Připadá mi, že je u Garminu zbytečně masivní a že v něm nakonec vidím méně než v osvědčeném půdorysném zobrazení. U něj se dá vybrat, zda má být nahoře na mapě sever nebo směr cesty. Tlačítky se nastaví měřítko mapy, které přístroj ještě automaticky mění podle situace. Křižovatku přiblíží do detailu, jízdu mimo město vrátí zpět.
Volba zobrazení mapy • 3D pohled mi nevyhovoval
Vypočtená trasa je na mapě zvýrazněná širokou růžovo-fialovou linkou. Je nepřehlédnutelná. Manévry na křižovatkách potom vyznačuje bílá šipka. Nahrazuje tak chybějící symbol následujícího manévru, protože Garmin na displeji zobrazuje jen vzdálenost; tvar křižovatky se objeví, až když se k ní přiblížíte. Mohu klepnout do rohu a nechat si zobrazit detailní pohled, to už ale vyžaduje akci. Pokud jste ale z jiných přístrojů zvyklí na symbol, chvíli to asi bude vadit.
Na prvním obrázku nevidím, jaký manévr bude následovat • musím přijet blíž nebo oddálit mapu
Článek pokračuje v další kapitole: hlasová navigace, hodnocení