Garmin Nüvi 660: jízda králů (velký test)

Garmin Nüvi 660 je nejlepší současná přenosná navigace do auta. K takovým superlativům obvykle nesaháme, ale tady máme jasno. Přečtěte si velmi podrobný praktický test doplněný více než sto padesáti obrázky.

Půl minuty než nabootuje

Na těle Garminu je jedno jediné hardwarové tlačítko: vypínač. Pro zapnutí i vypnutí se musí chvilku podržet. Krátké stisknutí potom vyvolá dialog pro nastavení hlasitosti reproduktoru a jasu displeje, přístroj se odsud dá také softwarově zamknout.

Klepněte pro větší obrázek
Vypínač na horní ploše

Spouštění navigátoru je dost pomalé. Trvá asi třicet sekund, než se software inicializujte a načte mapy. To může být v některých případech překážka. Osobně jsem si rád zvykl na navigace postavené na systému Windows CE, které jsou schopné pracovat okamžitě po zapnutí, hned jakmile z GPS satelitů zjistí polohu. Po každém spuštění Nüvi navíc zobrazí informační panel, abyste dávali pozor na silnici. Dá se zavřít, nebo stačí počkat a po chvíli zmizí sám.

Na pravý bok přístroje Garmin vměstnal slot pro paměťovou kartu formátu SD, konektor miniUSB pro propojení navigace s počítačem a zdířku-jack určenou pro sluchátka. Na kartách se mohou dodávat nové mapy, nebo na nich mohou být uživatelská data či multimediální soubory.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Prvky na levém boku • Garminu stačí standardní USB kabel • logo a v rohu mikrofon • mřížka reproduktoru na zadní straně

V Americe s vysílačem pro autorádio

Plochá anténa GPS přijímače je za vypnutého stavu přiklopena do prohloubených zad. V tomto stavu přijímač nehledá satelity a nezjišťuje pozici. Zapne se až vyklopením antény, kterou lze aretovat ve čtyřech polohách. Mám dojem, že na citlivost příjmu to nemá žádný vliv. Možnosti naklopení ale oceníte třeba při polohování přístroje v držáku v autě, kdy vyberete stav, který nejméně vadí čelnímu sklu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dvě ze čtyř poloh vyklopené antény • pohled pod anténu na resetovací tlačítko a systémový konektor

Garmin používá přijímač Sirf Star III. Kvalita příjmu GPS signálu je proto bezproblémová. Jen v několika případech chvíli po zapnutí jsem se setkal s nepřesným určením polohy. Po ujetí několika desítek metrů ale navigace hned označila správné místo. Kdyby to bylo nutné, lze k Nüvi připojit i externí anténu. Prorokuji ale, že ji nebudete potřebovat.

Klepněte pro větší obrázek
Při použití v tanku lze k Nüvi připojit externí anténu

Garmin neudává kapacitu vestavěné baterie typu Li-Ion. Podle oficiální specifikace by na jedno nabití měl přístroj vydržet 3–7 h provozu. V automobilu ale Nüvi stejně budete napájet prostřednictvím autonabíječky.


Displej s pohledem na satelity

Americká verze Nüvi 660 je navíc vybavená vysílačem FM signálu. Na autorádiu naladíte stejnou frekvenci a hlasové povely nebo hudba z MP3 přehrávače Garminu se může linout z reproduktorů v autě. Evropská verze Nüvi 660 má tuto funkci softwarově zablokovanou, protože donedávna bylo zakázané tyto malé FM vysílače používat. Garmin nyní zvažuje, jestli tuto funkci neuvolní i pro Evropu.

Navteq se polepšil, ale pořád žádná sláva

Dvorním dodavatelem map do navigací Garmin je americká firma Navteq. S ní nemáme v Česku dobré zkušenosti kvůli stále mizernému pokrytí. Nüvi 660 ale nepatří mezi navigační přístroje, kterým pochválíme funkce a v závěru kvůli mapám doporučíme „v ČR nekupovat“. Český distributor totiž k mapě celé Evropy od Navtequ (City Navigator NT v9) přidává kvalitní mapu České republiky: Topo Czech. Kromě toho, že je přeinstalovaná v přístroji, dostanete ji i na CD včetně předregistrace a odemykacího klíče.

 
Porovnání map: Rousínov v Topo Czech a u Navtequ • Olomouc v Topo Czech a u Navtequ

V tomto článku nebudu podrobně probírat vlastnosti Topo Czech. Raději vás odkážu na nedávnou recenzi, kterou jsme celou věnovali právě této turisticko-řidičské mapě. Mnohé země by nám ji mohly závidět.

Navteq skvěle pokrývá západní Evropu. Na tomto území je zcela srovnatelný s Tele Atlasem; někdo říká, že Navtech je ještě kvalitnější, někdo hodnotí přesně obráceně. Situace v ČR je trochu lepší než dřív. Pokrytí samozřejmě zůstalo u Prahy, Brna, Ostravy, Plzně a Mladé Boleslavi. Nově však jsou dostupné silnice nižších tříd nejen v západní polovině Čech, ale na celém území; byť Morava je na tom stále ještě trochu hůře. Větší města ve východní části republiky navíc bohužel obsahují pouze pár hlavních ulic a průjezdní tahy.

Pokrytí tedy zdaleka není kompletní a pořád nemohu říct, že mapa City Navigator NT v9 je pro navigaci v rámci České republiky dostačující. Máme ale Topo Czech, kde je vidět každá ulička.

Na Slovensku jsou co do adres pokryta města Bratislava a Košice. V Bratislavě jsem s Nüvi jezdil a kvalitu map proto mohu potvrdit i jinak než jejich prohlédnutím na displeji. Ostatní obce a města na Slovensku jsou ale pouze průjezdní. Hlavní silnice se však táhnou až k Uralu a na jihu se dostanete až do iráckého Bagdádu (z Brna to je mimochodem 3 830 km). Navteq v této verzi mapy také velmi vylepšil Polsko. Neřekl bych, že pokrytí je stoprocentní, jak jej Navteq prezentuje, objevil jsem například chybějící názvy ulic. Samotné silniční síti v Polsku ale už zřejmě mnoho nechybí.

Slovenští uživatelé ale nemusí mít důvod k panice. K navigačním přístrojům Garmin se na Slovensku dodává mapa Slovakia Roads, k levnějším modelům ji lze dokoupit. Více najdete na této stránce.

Sto třicet kilometrů na druhý konec města

U mapy Topo Czech je už podle názvu jasné, že se týká jen České republiky. Rozšiřuje tak podrobné pokrytí map Navtequ trošku na východ.

Menší potíž je v tom, že mapy Navtequ a českého Garminu nejsou spojené, ale leží ve vrstvách nad sebou. Když je aktivní mapa Evropy, tak přebije topomapu a na displeji pak nejsou vidět podrobnosti. V Topo Czech se ale stále dá vyhledávat. Na začátku vyhledávacího procesu stačí správně zvolit název země: pro Topo Czech vyberete Czech, pro City Navigator zvolíte Českou republiku.


Mapy lze zapínat a vypínat. Vrstvy ale bohužel nelze posouvat a česká
mapa Topo Czech se nemůže objevit nad mapu Navtequ

Při vypnutí evropské mapy Navtequ se na displeji objeví detaily české topomapy. Ta však zase dobře nezvládá čísla domů. Číslo dovolí zadat, ale výsledkem vyhledávání je potom řada stejně pojmenovaných položek.


Článek pokračuje v další kapitole: rychlost, grafické prostředí, ovládání, volba cíle

Témata článku: , , Destička, Výsledek vyhledávání, Barevný pruh, Nejjemnější detail, Svítivý displej, Dobrá data, Psací stroj, Přilepení, Subjektivní pohled, Druhý konec, Dvorní dodavatel, Malý přenos, Jízda, Krátký tón, Král, Velký, Test, Velký test, Stejný přístup, Zvětšený displej, Současná špička, Dobrý příjem, Uživatelské data