Garmin Nüvi 660: jízda králů (velký test)

Garmin Nüvi 660 je nejlepší současná přenosná navigace do auta. K takovým superlativům obvykle nesaháme, ale tady máme jasno. Přečtěte si velmi podrobný praktický test doplněný více než sto padesáti obrázky.
Garmin Nüvi 660: jízda králů (velký test)

Klíčové vlastnosti

  • velký a velmi svítivý displej s dobrou dotykovou vrstvou
  • malé rozměry a hmotnost, Nüvi je snadno přenositelné
  • dobrý příjem GPS signálu
  • mapové pokrytí Evropy i ČR
  • dobré databáze bodů zájmu
  • možnost importu zájmových bodů a upozorňování na ně
  • jednoznačná a zřetelná grafika map
  • pohled na mapu v 3D i v půdorysu
  • dobrá česká hlasová navigace
  • bezproblémová funkčnost RDS-TMC a přijímač RDS-TMC v ceně
  • použitelný jako handsfree
  • vestavěný MP3 přehrávač
  • v ceně je transportní pouzdro

Hlavní nedostatky

  • pomalejší spouštění
  • nedostatky map (dále zmíněné v článku)
  • nedostatky v české lokalizaci
  • v seznamu měst a ulic nenabízí poslední zadané položky
  • pracuje jen s jedním průjezdním bodem
  • prodlevy před přepočítáním trasy

 

Garmin Nüvi 660: ve zkratce
cena 16 300 Kč
typ navigace přenosná navigace do automobilu
rozměry 124 × 74 × 23 mm
hmotnost 190 g
GPS přijímač Sirf Star III, 20 kanálů, WAAS/EGNOS
displej 95 × 54 mm, 480 × 272 bodů, 65 tisíc barev,
aktivní, TFT, dotykový
paměť flash, paměťová karta (SD)
mapy České republiky Picodas Praha (Topo Czech) nebo Navteq
mapy Slovenska Conan
3D zobrazení mapy ano
česká nabídka ano
česká hlasová navigace ano
doprava RDS-TMC standardně
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací

Nüvi 660 je nejvyšší model v aktuální řadě přenosných navigací americké značky Garmin. Je určena pro navigaci v automobilu a patří mezi nejdražší přístroje tohoto typu, prodává se ze více než šestnáct tisíc korun. Je to ale současná špička.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Garmin Nüvi 660 v autě a ve fotostudiu

Displej svítí víc

Nüvi 660 má ve třídě malých přenosných navigací největší displej. Na formátu 95 × 54 mm zobrazí 480 × 272 bodů. Srovnejte to s největším konkurentem, TomTomem Go 910: jeho displej má stejné rozlišení, ale rozměry 88 × 50 mm. Když oba navigátory postavíte vedle sebe, rozdíl velikosti je vidět na první pohled. Rozlišení je navíc dostatečně vysoké na to, aby zobrazení na displeji Garminu bylo použitelně jemné.

Displej má antireflexní úpravu povrchu, takže se v něm příliš neodrážejí světlé předměty; i když dokonale matný není. Je také citlivý na dotyk, ostatně prstem se celá navigace ovládá. V recenzích jiných přístrojů jsem si občas stěžoval, že na povrch displeje je nutné při ovládání hodně tlačit, jindy že téměř nelze posunout mapou apod. Dotykový displej Garminu musím jen chválit, protože tyto problémy jsem s ním vůbec nemusel řešit.

Displej má ještě jednu velkou přednost: o třídu vyšší svítivost než konkurence. Nemám možnost to změřit, ale výrobce uvádí, že displej Nüvi 660 má svítivost 450 cd, zatímco standard u jiných navigací je 260 cd. Jestli to je užitečné? Že vůbec váháte.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Displeje jsme pro článek snímali elektronickou cestu. V těchto čtyřech ukázkách si ale můžete prohlédnout opravdové fotografie

Protože bílá barva při setmění a v noci velmi oslňuje, nabízí Garmin i noční režim. Lze jej aktivovat buď manuálně, nebo nechat nastavení na automatice. Přístroj nemá světelné čidlo, o přepnutí se rozhoduje zřejmě podle času západu a východu slunce.

Kdybychom celkové hodnocení navigace zúžili jen na displej, je Nüvi 660 jednoduše řečeno to nejlepší, co v této třídě navigačních systémů můžete mít.

Když přenosná, tak přenosná

Nižší modely řady Nüvi vynikaly svými malými rozměry a příjemnou hmotností. Dá rozum, že Nüvi 660 se zvětšeným displejem nemůže fyzické parametry posunout ještě dál. Přístroj je samozřejmě větší a těžší: měří 124 × 74 × 23 mm a váží 190 g. Když si ale tyto hodnoty představíte a porovnáte je třeba s rozměrem displeje, bude jasné, že jsme stále v kategorii malých přístrojů.

Klepněte pro větší obrázek
Snad lze takhle trochu posoudit velikost přístroje

Nad a pod displejem jsou jen centimetrové okraje, vlevo a vpravo přebývá centimetr a půl. Tloušťka je minimální. To znamená, že Nüvi 660 lze po opuštění automobilu snadno vzít s sebou do tašky. Znovu se vracím k TomTomu Go 910, který je s podobnými čelními rozměry téměř třikrát tlustší. A také o 150 g těžší. Vzhledem k původnímu významu sousloví „přenosná navigace“ to je při srovnání těchto konkurentů neopomenutelná nevýhoda.

Aby se přístroj při přenášení nepoškodil, Garmin k němu přidává jednoduché kožené pouzdro. Je tenké, takže příliš nezvětší rozměry, a trochu ochrání.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Kožené pouzdro, které Garmin standardně přidává do krabice

Buď drátovat, nebo lákat zloděje

Garmin v baleni dodává veškeré příslušenství potřebné pro navigaci v automobilu. Držák se na čelní sklo přichytí pomocí malé přísavky. Většinu času s ní nebyly žádné potíže, jeden den se ale asi pětkrát uvolnila a držák spadl ze skla. Nepodařilo se mi najít příčinu, zvlášť když den před tím i následující dny skvěle držela. Bylo stejné počasí, stejně čisté sklo, stejně čistá přísavka, stejný postup – zkrátka shodné podmínky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Garmin upevněný na předním skle auta • samotný držák

Na přísavku Garminu se po zkušenostech se stejným typem držáku v levnějším Nüvi 300 dívám trochu s nedůvěrou. Před létem jsem ji nechal v autě několik dnů a takřka srostla s čelním sklem. Držák v původním stavu jsem už nesejmul, gumu jsem musel odtrhat po kouskách. Garmin tehdy tvrdil, že šlo o první sérii, ale při snímání držáku Nüvi 660 jsem měl pocit, že znovu už moc nechybělo a pryž by zůstala na skle. O podobném problému jsem ale nikde neslyšel a nečetl; že by bylo na vině sklo Toyoty Corolla, se kterou jezdím?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák a jeho detaily, například pohyblivé spojení částí kulovým kloubem

Tomu, kdo nechce – třeba kvůli sporné pasáži zákona – umístit navigaci na čelní sklo auta, se bude hodit malá kulatá destička. Lepicí vrstvou se upevní na palubní desku a na její hladký povrch následně přisajete přísavku.

Klepněte pro větší obrázek
Hádejte, máte tři možnosti

Jeden konec napájecího kabelu patří do zásuvky autozapalovače a druhý do držáku. Nüvi tak stačí jen posadit na kontakty a zacvaknout, tím se rovnou začne napájet. Z kabelu se ale oděluje ještě tenký drátek – anténa pro příjem dopravních zpráv RDS-TMC. Stejně jako u jiných přenosných navigací, které RDS-TMC podporují, je proto nutná trocha drátování. Kablík se dvěma malými přísavkami se napne a upevní na čelní sklo. Garmin posléze stačilo vložit do držáku, okamžitě naladil ČRo 1 Radiožurnál a stáhnul dopravní informace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nabíječka v zásuvce • druhý konec nabíječky v autodržáku • rozdvojka, zřejmě s elektronikou
přijímače RDS-TMC • anténka pro příjem dopravních informací

Spojení přijímače RDS-TMC s napájecím kabelem je výhodné. Na druhou stranu by se ale občas určitě hodilo jednoduché napájení bez nutnosti lepit na sklo přísavky nebo bez starosti, kam uložit neoddělitelný drátek antény (asi jen omotat kolem napájecího kabelu).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Natáhnutá anténka RDS-TMC • trochu jsem bojoval s umístěním kabelů


Článek pokračuje v další kapitole: ovládací prvky, GPS přijímač, mapy

Témata článku: Testy navigací, Pro řidiče, Test, Stejný přístup, Druhý konec, Uživatelské data, Krátký tón, Výsledek vyhledávání, Král, Velký test, Problém související, Jízda, Malý přenos, Současná špička

Určitě si přečtěte

Fitbit Ionic: chytřejší náramek v hodinkovém provedení [recenze]

Fitbit Ionic: chytřejší náramek v hodinkovém provedení [recenze]

** Hodinky mají svůj platební systém, v ČR jim ale zatím chybí podpora ** Jejich velkou předností je baterie, která je v chodu udrží i celý týden

14.  12.  2017 | Měchura Milan | 7

Huawei Mate 10 Pro: sexy mozek s umělou inteligencí [recenze]

Huawei Mate 10 Pro: sexy mozek s umělou inteligencí [recenze]

** Špičkový smartphone s bezrámečkovým AMOLED displejem ** Výkonu je na rozdávání a prostor dostává umělá inteligence ** Nedostatky má také, ale nejsou tak závažné

10.  12.  2017 | Láska Jan | 34

Rachot v redakci: test 18 přenosných reproduktorů v prosincovém Computeru

Rachot v redakci: test 18 přenosných reproduktorů v prosincovém Computeru

** Hledáte bezdrátový reprák na cesty či na piknik? ** Otestovali jsme jich pro vás hned 18 ** Nový Computer je na stáncích!

6.  12.  2017 | redakce | 6

Apple iPhone 8 Plus: sázka na jistotu bez rizik [recenze]

Apple iPhone 8 Plus: sázka na jistotu bez rizik [recenze]

** Dva objektivy dělají lepší práci než loni ** Baterie zhubla, výdrž je ale delší ** Větší skleněná záda působí lépe než u malého modelu

4.  12.  2017 | Michlovský Jakub | 184

HTC U11 Life: citlivka na dotek ve střední třídě [recenze]

HTC U11 Life: citlivka na dotek ve střední třídě [recenze]

** Od sourozenců se naučil ovládání pomocí stisknutí boků Edge Sense ** Svým vzhledem s Liquad Surface povrchem připomíná model U11 ** Chybí mu 3,5mm jack, což ale nahrazuje vynikajícími sluchátky USonic

30.  11.  2017 | Měchura Milan | 3

Asus Zenfone 4: pevný a sebejistý středobod nové rodiny [recenze]

Asus Zenfone 4: pevný a sebejistý středobod nové rodiny [recenze]

** Zenfone 4 je nejdůležitější smartphone aktuálního portfolia Asusu ** Zařízení vyšší střední třídy je dělané na míru masového zákazníka ** Největší překážkou může být až příliš odvážně nastavená cena

26.  11.  2017 | Láska Jan | 19