Garmin Nüvi 660: jízda králů (velký test)

Garmin Nüvi 660 je nejlepší současná přenosná navigace do auta. K takovým superlativům obvykle nesaháme, ale tady máme jasno. Přečtěte si velmi podrobný praktický test doplněný více než sto padesáti obrázky.

Radary v Česku svépomocí

Cíl cesty lze vyhledávat s ohledem na aktuální pozici nebo na zadané město. Body můžete omezit ještě na aktivní trasu nebo hledání blízko cíle této trasy. V Nüvi je připravena řada kategorií zájmových bodů: jídlo (rozdělené podle typu restaurace), čerpací stanice, ubytování, obchody, parkoviště a tak dále. I když nemohu říct, že databáze jsou kompletní, s ohledem na situaci u jiných navigací je pokrytí zájmovými body perfektní. Díky POI v mapě Topo Czech je Nüvi na špici.


Nabídka bodů zájmu • vyhledané restaurace v Olomouci • možnosti vyhledávání POI

Do přístroje lze nahrát i vlastní uživatelské body. Slouží k tomu program POI Loader, který si zdarma stáhnete z webu Garminu a nainstalujete do počítače. Tato aplikace pošle všechny nachystané soubory GPX ze zvolené složky na počítači do Nüvi, případně k nim i přiřadí ikonky a nastaví varování. To se hodí třeba u radarů z POI.cz, které ale ještě před tím protáhněte tímto internetovým konvertorem.


Upozornění na radar: značkou, zvukem (třeba libovolným MP3) a červenou lištou

Přímo v přístroji není možné nastavit k bodu upozornění, vše je třeba připravit v počítači. Body se navíc nedají přidávat postupně, protože POI loader nahrává vždy do čisté paměti. Řešení je ale snadné. Uživatelské databáze stačí udržovat aktuální v jedné složce na počítači a vždy je nahrát všechny najednou. Trvá to jen chvilku.

 
Uživatelské body zájmu, zde konkrétně databáze radarů • detail radaru s nastaveným upozorněním

Nüvi 660 obsahuje i originální databáze policejních radarů. Jsou ale jen v zahraničních zemích a nepodařilo se mi nijak ověřit jejich přítomnost a funkčnost upozorňování. V nastavení zvukového upozornění ale jsou radary uvedeny.

Garminu chybí kontrola povolené rychlosti. I když v České republice je tato funkce celkem zbytečná, protože data v mapách často neodpovídají skutečnosti, v zahraničí se hodí.

Garmin také neumí pracovat s cestou sestavenou z více než dvou bodů. Do naplánované trasy lze vložit pouze jeden lomový bod. Není to sice takový nedostatek, trasu stále můžete plánovat po kouskách. Konkurenční navigace ale tuto funkci nabízejí a někdy ji určitě přivítáte. Zejména když je spojena s možnosti automatického řazení naplánovaných bodů, abyste je projeli co nejrychleji (tohle umí softwarové iGo 2006 a přenosné navigace, které tuto aplikaci používají).


Do trasy lze vložit pouze jeden lomový bod

Nechce se mi do přepočítávaní

Typ vyhledávané trasy se volí pouze v nastavení. Nüvi nechá vybrat mezi optimalizací s ohledem na dobu jízdy nebo na krátkou vzdálenost, třetí možností je přímá spojnice s cílem – mimo silnice. Užitečná ekonomická trasa, která bere to dobré z obou dvou prvních možností, zde chybí. Lze zvolit také typ dopravního prostředku: kromě auta třeba kolo, TIR, autobus nebo i pěší trasu. Navigátor potom bere ohled na povolenou rychlost a typ komunikací. Například chodce Garmin pustí do protisměru v jednosměrnné ulici a naopak nenasměruje na dálnici.

 
Nabídka nastavení • styl menu další úrovně • nastavení, čemu se při plánování trasy chcete vyhnout

V nastavení můžete zvolit, čemu se při navigaci chcete vyhnout. Může to být obrat do protisměru, dálnice, nezpevněné silnice, placené silnice nebo trajekty. Ve stejné nabídce se vybírá, jestli má Nüvi při plánování trasy brát ohled na dopravní informace získané z RDS-TMC.

Počítání trasy je přijatelně rychlé. Garmin se sice trochu zadýchal, když jsem mu nastavil, že chci jít z Brna do Prahy pěšky, u tras pro automobily ale nemám připomínky. Jen jednu tradiční: při sjetí z trasy navigátor přemýšlí o trochu déle, než by bylo ideální.

 
Tři ukázky, kdy Nüvi hodně dlouho váhalo s přepočítáním trasy

Problémy související s routováním, na které jsem při testu přišel, měly podle mého názoru příčinu v mapě Topo Czech. U mapy Evropy jsem měl vždy pocit, že Garmin našel dobrou trasu. Zde ale zase samozřejmě s ohledem na horší mapové pokrytí.

Během navigace

Při samotné navigaci je téměř celý displej pokrytý mapou. Můžete si vybrat, jestli má být zobrazena v 3D pohledu, nebo jestli chcete půdorys. U něj lze navíc zvolit orientaci: buď ve směru jízdy, nebo k severu. Napřed jsem jezdil výhradně se zobrazením v perspektivě. Potom jsem ale vyzkoušel půdorys s orientací ve směru jízdy a už u něj zůstal až do konce testu. Tento pohled mi připadal přehlednější a praktičtější než perspektiva.

  
Nastavení orientace mapy • 3D pohled • šipka ve směru jízdy • sever je nahoře

Tlačítky v rozích displeje lze ovládat měřítko mapy. Garmin ale při jízdě zoom mění podle potřeby. Když jste před křižovatkou nebo ve městě, nastaví jemnější zoom.

Ulice a silnice na mapě jsou velmi výrazné a dobře rozlišitelné. Při jízdě jsem se ale setkal s případy, kdy Garmin úplně nectil tvar menších zatáček a místo nich zobrazil přímou silnici. Pohyb mapy není úplně plynulý, Nüvi poskakuje v sekundových intervalech, jak od GPS dostává nové informace.

Garmin Nüvi 660 řidiči při vlastní navigaci neprozradí mnoho dalších informací. Na stránce s mapou je vidět pouze předpokládaný čas příjezdu do cíle a vzdálenost další odbočky. Občas mi chyběl symbol, co mě vlastně čeká. Když křižovatka ještě není vidět na displeji, nijak to neodhadnete – pouze klepnutím do pravého spodního rohu na ubíhající vzdálenost. Tím se manévr zobrazí v detailu a hlasová navigace oznámí povel. Když už je křižovatka vidět na běžné navigační mapě, šipka v ní zvýrazní, kudy jet.


Detaily příští křižovatky, anebo i dalších, viz šipky v pravém spodním rohu


Článek pokračuje v další kapitole: tachometr, itinerář, hlasová navigace, RDS-TMC, handsfree

Témata článku: , , Velký, Jízda, Dobrý příjem, Stejný přístup, Král, Velký test, Dvorní dodavatel, Krátký tón, Psací stroj, Uživatelské data, Subjektivní pohled, Současná špička, Dobrá data, Druhý konec, Výsledek vyhledávání, Test, Přilepení, Zvětšený displej, Problém související, Nejjemnější detail, Destička, Malý přenos, Barevný pruh