Garmin Nüvi 760: vskutku manažerská navigace (test)

Nejlepší a zároveň nejdražší Garmin do auta. Nové mapy Navtequ pokrývají Česko a Slovensko. Nový držák, nové funkce, podrobný test. Ukázky na videu.

Garmin oficiálně neprozrazuje, jaký typ GPS přijímače Nüvi 760 používá. Vše ale naznačuje, že jde o Sirf Star III. K citlivosti přijímače nemám žádné výhrady, nemusel jsem řešit žádné problémy. Pomalejší než u jiných navigací ale bylo zjištění polohy. Takřka vždy jsem musel čekat několik minut, ujel při tom kilometry. Navigace přitom byla vypnuta třeba jen před několika hodinami. Toto chování zmiňují i jiné testy.

Uvnitř přístroje je ještě jedna hardwarová zajímavost: FM vysílač. Hlasovou navigaci, telefonický hovor nebo zvukový výstup vestavěného přehrávače hudby lze jeho prostřednictvím dostat do reproduktoru autorádia. Stačí najít a v obou zařízeních naladit volnou frekvenci. V Toyotě Corolla mám s touto funkcí tradičně problémy, vůz je zřejmě víc odstíněný. Výsledkem je horší příjem, nízká hlasitost. FM vysílač jsem zkusil ale i v jiném autě, kde sice kvalita stále byla nižší než u silné rozhlasové stanice nebo u hudby z CD, ale poslouchat se to dalo.


Nastavení frekvence, na které si Garmin porozumí s autorádiem

Stojánek, který není třeba lepit ani přisát

Držák do auta je velice malý, velice jednoduchý, ale zároveň skvěle funkční. Malá přísavka se upevní na čelní sklo, do kulového kloubu přijde samotný držák, do držáku Nüvi, a to je všechno. Přístroj dokonale drží, nevibruje, i bez knoflíků a aretačních pák se dá snadno polohovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák: malý, jednoduchý a funkční

Přístroj se v držáku nasazuje na dva trny po stranách systémového konektoru, západka ho zajistí proti uvolnění. Při vyjímání pak stačí stisknout tlačítko na spodní straně držáku, které západku uvolní. Je to snadné a pro obě operace stačí jedna ruka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nüvi v držáku

Přímo do držáku se také zapojuje napájecí kabel. Je kombinovaný s přijímačem RDS-TMC, takže jeden konec přijde do autozapalovače a krátký kablík se malými přísavkami upevní na čelní sklo. Místo spojení kablíku s napájecím kabelem je poměrně masivní a trochu komplikuje situaci na palubní desce. Jinak je ale kombinace napájení a přijímače dopravních informací výborná. Stejně tak i aktivní držák, do něhož stačí přístroj vložit a hned vyjet. Jakmile se přeruší napájení, typicky po vypnutí motoru a vysunutí klíčku ze spínací skříňky, Garmin se zeptá, jestli má pokračovat v provozu, a při nepotvrzení se do půl minuty vypne.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Napájecí kabel je spojení s přijímačem RDS-TMC • Garmin pozná, když vypnete motor

Pro toho, komu se nechce držák upevňovat na čelní sklo, je v krabici s Nüvi malý disk pro přilepení na palubní desku. V dokoupitelné výbavě navíc Garmin prodává zátěžový stojánek, který se položí na palubní desku, kde drží díky své hmotnosti a neklouzavému povrchu. Nemusí se nikam přisát ani nalepit.

Proč nebylo přeloženo „č“?

U Garminu a několika dalších značek oceňuji, že nevsadily na univerzální krabičku s operačním systémem Windows CE, že raději hardware i software vyvíjejí samy. Výsledný systém je stabilnější, téměř vždy to ale má za následek pomalejší zapínání před jízdou. U testovaného Nüvi 760 trvalo přesně třicet sekund, než se dalo se sahat na displej. To je dlouhá doba, když přístroje postavené na Windows CE lze během několika sekund dostat zpět na obrazovku, kde jste byli před vypnutím. Garmin pokaždé zobrazí bezpečnostní varování, které je nutné potvrdit, nebo chvíli počkat, až samo zmizí.


Hlavní displej Nüvi • dvě stránky možností volby cíle cesty

Grafické uživatelské prostředí vychází ze starších Nüvi, přesto ale najdeme několik úprav. Je to třeba design ovládacích prvků na mapě, lépe vyhlazené písmo. Prostředí je kompletně počeštěné, zobrazují se i české háčky a čárky; s výjimkou slova Výpočet s deformovaným „č“. Některé nápisy byly také zkráceny a třeba místo „Příjezd do cí“ by myslím byl vhodnější jen „Příjezd“. To jsou ale detaily.

Garmin také dovolí překlady jednoduše uživatelsky upravovat. Návod najdete v tomto článku.

Háčky a čárky lze zadávat i na vestavěné klávesnici. I když v databázi mapy jsou údaje bez diakritiky, Garmin s ní dokáže pracovat. Samotná klávesnice byla také upravená, vítám, že si uživatel může vybrat mezi rozložením ABCDE a QWERTY. Tlačítka jsou ale dosti titěrná, místo české klávesnice proto doporučuji používat anglickou, s trochu širšími tlačítky.

Obrázek za sekundu nestačí?

Garmin si stále drží jednoduché ovládání a myslím, že při vývoji přemýšlí stylem „když tady funkce nemusí být, tak ji tam nedáme“. Na stránce s mapou tak třeba nelze zobrazit aktuální rychlost, je třeba napřed přepnout do pohledu tachometr. Najdeme víc takových věcí, které bych si u přístroje nejvyšší třídy raději představil jako uživatelsky nastavitelné.

Typ a frekvenci procesoru Garminu Nüvi neznám, reakce jsou ale dostatečně rychlé. Z diskuzí však vím, že mnoha uživatelům nevyhovuje trhaný pohyb mapy. I když všechny GPS přijímače v autonavigacích poskytují data o poloze jednou za sekundu, některé přístroje je dovedou plynule rozfázovat. Pohyb mapy u Garminu potom vypadá velmi sekaný. Jde ale o zvyk.

Ke stabilitě systému nemohu mít žádné připomínky. Během testu jsem provedl update firmwaru na novější verzi. Garmin aktualizace nabízí na svém webu, dají se provést velmi jednoduše, uživatelsky.


Tohle mi Garmin udělal dvakrát během používání, trvalo to asi dvacet sekund,
a dodnes nevím, o co šlo

Video ukazuje, jak se Garmin ovládá, jak se zadává cíl cesty a jak vypadá navigace:


Článek pokračuje v další kapitole: nové mapy od Navtequ

Témata článku: , , Nízká hlasitost, Radiožurnál, Garminům, Česká mapa, Man, Nová ikonka, Nový cíl, Test, Největší smysl, Hlas volajícího, Poslední volba, Telefonický hovor, Wilson, Reálné zobrazení, Svítivý displej, Přilepení, Špatná kvalita, Syntetický hlas, Manažer, Pozorovací úhel