Garmin Nüvi 760: vskutku manažerská navigace (test)

Nejlepší a zároveň nejdražší Garmin do auta. Nové mapy Navtequ pokrývají Česko a Slovensko. Nový držák, nové funkce, podrobný test. Ukázky na videu.

Mapy už znají Česko i Slovensko

Garmin nejméně do roku 2015 zůstává věrný Navtequ. V Nüvi 760 jsou stejně jako v dalších nových produktech Garminu už nové mapy City Navigator Europe NT 2008. Pro Českou republiku jde o zásadní aktualizaci, neboť až s ní je pokryté celé území ČR včetně východní části. Mapy mají kompletní silniční a uliční síť, byť plně zpracováno je stále jen šest měst a hlavní silnice. Menší komunikace a ulice v dalších obcích nejsou prověřené, proto se může stát, že vás Garmin s touto mapou navede do jednosměrky, do pěší zóny a míst, kde byste neměli co dělat, v tunelu doporučí odbočit doprava, protože neví, že správná silnice je o patro výš apod.


V tunelu se doprava nesmí • zajímalo by mě, kdo v Brně ve Wilsonově lese našel jezero

V některých lokalitách je mapa velice dobrá. Třeba na Hodonínsku jsem k ní neměl velké výhrady. Ovšem to, co prováděla například v Jihlavě, by si Navteq za rámeček nedal. Právě kvůli této nejistotě je dobré, že český distributor k Nüvi 760 přidává svoji vlastní silničně-turistickou mapu Topo Czech. Ani ona není dokonalá, ve fóru a v diskuzích byste našli hodně stížností související s plánováním trasy a vedením na nevhodná místa. Je však lepší než česká mapa Navtequ.

V západní Evropě je ale Navteq výborný, a konečně se s jeho mapami dá zajet i na Slovensko. Stejně jako v Česku to není sice úplná sláva, ale pro toho, kdo na Slovensku nežije a nevyplatí se mu samostatná mapa Slovakia Roads, to stačí.

Navíc lze dokoupit hromadu dalších map přímo od Garminu nebo od samostatných dodavatelů. Například pro balkánské země nemá zřejmě žádný výrobce navigací kvalitnější mapy než Garmin. Jen se za ně musí platit. Na internetu jsou legálně dostupné i volně šiřitelné mapy různých zemí, i když s různou úrovní kvality.

Nejbližší policajt až v Budapešti

Jednoduchost ovládání Garminu začíná hned na hlavním displeji, kde jsou dvě hlavní položky: výběr cíle a mapa. Dvě další tlačítka jsou malá a někdo vůbec nezjistí, že se dají stisknout oba horní rohy displeje. Cíl cesty lze vybírat ze všech běžných možností: adresa, křižovatka, město, souřadnice, oblíbené položky, naposled nalezené cíle. Cíl lze najít i přímo na mapě klepnutím na požadované místo. Při práci s adresami může trochu vadit, že si Garmin nepamatuje poslední zadané město a pokaždé vyžaduje zadat ho znovu. Dá se to částečně vyřešit možností hledat ulici ve všech městech.


Zadávání adresy: úvodní dotaz • výběr města • potvrzení města


zadání čísla • možnosti po nalezení adresy • zobrazení adresy na mapě

V navigaci nesmí chybět vestavěné databáze zájmových bodů. Garmin je umí hledat u aktuální pozice, u vybraného města, na aktivní trase nebo u cíle. Úroveň databází POI v české mapě Navtequ je ale místy bídná. Některé kategorie chybí, jiné jsou poloprázdné nebo nekompletní (např. bankomaty jsou pouze od České spořitelny).

  
Lze zadávat i souřadnice • možnosti hledání zájmových bodů • kategorie POI


Databáze restaurací je použitelná • Garmin zná pouze bankomaty České spořitelny

Na jakékoli nalezené místo se lze přímo navigovat. Dá se ale také zobrazit na mapě nebo uložit mezi oblíbené položky.

S body zájmu trochu souvisí nová funkce „Kde se nacházím“. Zobrazí aktuální polohu, nejbližší adresu a nejbližší křižovatku. Může se to hodit v situaci, kdy chcete někomu říct, kde přesně jste. Kromě toho ale tato funkce dokáže zobrazit nejbližší nemocnice, policejní stanice a palivo. Kvůli nedokonalým databázím zájmových bodů mě ale Nüvi z Brna místo na nejbližší policejní služebnu žene až do Budapešti.

 
Nová funkce Kde se nacházím • benzinky se hodí • policejní stanice jsou až v Maďarsku

MapSource za příplatek

Úplnou novinkou v autonavigacích Garminu je možnost pracovat s více průjezdními body, nejen s jedním jako dřív (i když jednoduché vložení jednoho bodu do trasy zůstalo zachováno). Nyní lze také tvořit, ukládat, upravovat a používat trasy složené z mnoha bodů. Přístroj v rámci trasy dokáže sám optimalizovat pořadí bodů, jejich přeskládání ale může nechat i na uživateli. Trasy není nutné tvořit v Nüvi, pohodlně se dají připravit v počítači v programu MapSource a do navigačního přístroje se pak jen nahrají. Práce s více průjezdními body Garminům velmi chyběla, je to tedy velmi užitečná inovace.


Shrnutí trasy • její zobrazení na mapě • práce s průjezdními body


Stále zůstává jednoduchá možnost vložení jednoho průjezdního bodu

K Nüvi 760 se program MapSource nedodává. Za 300 Kč lze ale koupit DVD s mapou City Navigator Europe, z něhož lze MapSource nainstalovat. DVD s mapami verze 2008 ale budou k dispozici až v lednu.


Článek pokračuje v další kapitole: práce s počítačem, plánování cesty, při jízdě

Témata článku: , , Syntetický hlas, Špatná kvalita, Svítivý displej, Nízká hlasitost, Pozorovací úhel, Přilepení, Poslední volba, Reálné zobrazení, Radiožurnál, Wilson, Nový cíl, Hlas volajícího, Man, Garminům, Největší smysl, Manažer, Nová ikonka, Česká mapa, Telefonický hovor, Test