Garmin Oregon 300: slyšíš, jak v dáli bije zvon (velký test)

Garmin prodává novou turistickou navigaci. Oregon má jako první dotykový displej, a nový způsob ovládání se opravdu povedl. Podrobný test včetně videa.

Displej, který moc nesvítí

Displej stále považuji za největší nedostatek nového Garminu. Už u Colorada byl tmavší než u starších modelů, vysvětlovalo se to jemnějším rozlišením 240 × 400 bodů. Oregon k němu ale dostal ještě matnou dotykovou vrstvu, a výsledek je bohužel znát. Pokud na displej přímo nesvítí slunce nebo jiný světelný zdroj, je velice tmavý a málo zřetelný. Musíte napínat oči, abyste na něm něco viděli.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Když se displej vhodně natočí, je celkem zřetelný

Na slunci je to o dost lepší, hlavně díky reflexní vrstvě v pozadí displeje. S ní platí, že čím víc na displej svítí – a ve správném úhlu –, tím je výraznější. V ostatních podmínkách nezbude než aktivovat podsvícení displeje. I jeho nejvyšší úroveň je ale slabá na to, aby výrazněji pomohla za denního světla.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Často ale nezbude nic jiného, než zapnout podsvícení: dvakrát 50 % • dvakrát 100 %

S podsvícením podle mého názoru nemá smysl šetřit. V článku jsem už psal o výsledcích testů výdrže s různou úrovní jasu displeje. Rozdíl mezi provozem bez podsvícení a s padesátiprocentní intenzitou je takřka zanedbatelný.

Měl jsem ještě dlouho osobní problém s tím, jak je displej špinavý. Nedá se tomu vyhnout – když zpoceným prstem sáhnete na displej, zůstane na něm stopa. Čištění displeje je ztíženo tím, jak hluboko je zapuštěn.

Sahat prstem, klidně i v rukavici

Ovládání prostřednictvím dotykového displeje se dá hodně pokazit. Měl jsem proto strach, jak se s ním Garmin vypořádá. Přestože jsem ale zastáncem tlačítek a mechanických ovládacích prvků, dotykové displeje příliš „nemusím“, ovládání Oregonu se opravdu povedlo.

Dotykový displej rozlišuje dva způsoby ovládání: posunutí a klepnutí. Posouvání je nejvíc využitelné v mapě, kdy prstem sáhnu na displej a mapu posunu tam, kam potřebuji. Garmin se inspiroval iPhonem a posouváním lze také přecházet mezi obrazovkami hlavní nabídky – samozřejmě s animací. Rychlejší a pohodlnější je ale v tomto případě použít tlačítka.


Tady je vidět mezifáze, kdy prstem horizontálně posouvám hlavní nabídku

Tlak na displej, který je při ovládání nutné vyvinout, není ani velký ani malý. Jemné neopatrné sáhnutí proto nic neudělá, není ale zase nutné rýt prstem, aby Garmin zareagoval. Jen mě mátlo, proč třeba po minutě klidu displej nereaguje na první, ale až na druhý dotek. Je to zřejmě další ochrana proti nechtěnému stisknutí.

Dotykový displej je technologicky řešen jinak než třeba touchpady na noteboocích. Pro jeho ovládání není potřeba používat lidský prst, stejně dobře reaguje i na nehet, na tužku… nebo na rukavice. Protože ovládací prvky jsou dostatečně velké, nebude podle mého názoru problém s ovládáním ani v zimě. Oregon se mi dobře používal i při jízdě na kole, rozhodně lépe než Colorado.

Hned, jak jsem Oregon uviděl, mě zajímalo, jak Garmin vyřeší označování bodů na mapě. Tlustým prstem se většinou netrefím přesně tam, kam potřebuji: na ikonku, silnici nebo vrstevnici. Oregon proto prvním klepnutím na mapě zobrazí špendlík, a následným jemným posouváním nastavím jeho špičku tam, kam potřebuji.


Píchnu špendlík a posunu pod něj mapu

Dotykový displej je lepší ovládací prvek než kolečko Rock’n’Roller na Coloradu. Prstem se velmi pohodlně pohybuje v nabídkách, posouvá mapou, zadávají se znaky. Kolečko navíc po několika měsících používání začalo drhnout – snad jde je o vadu kusu, ale kromě svého Colorada vím o dvou dalších lidech, kterým se stalo totéž.


Zadávání textu: čtyři různé klávesnice


Zadávání souřadnic: šipkami ovládám kurzor • a potom už mohu psát

Zmizely kontextové nabídky

Prostředí Oregonu vychází z Colorada. Tam, kde to bylo možné, je dokonce úplně stejné; rozdíly jsou na místech, kde si to vyžádalo dotykové ovládání. Z obrazovek totiž takřka kompletně zmizely kontextové nabídky. Když chci třeba něco nastavit v mapě, musím do hlavní nabídky a potom do menu Nastavení. Přímo lze vybírat jen typ trasového počítače a zobrazené parametry v datových polích. Prohlížeč obrázků kvůli tomu přišel o možnost ovládání měřítka.

K nastavení některých funkcí je u Oregonu tedy trošku dál než u Colorada. Ovládání dotykovým displejem je ale velice rychlé, takže z časového hlediska nejde o velké zdržení. Do kontextových nabídek navíc člověk obvykle nechodil každý den.

Podívejte se na video, na kterém projdu téměř kompletní nabídku Garminu Oregon. Uděláte si obrázek, jak vypadá a jak se ovládá:

Hlavní nabídku tvoří čtyři horizontálně umístěné stránky po šesti ikonách. Ikonky si můžete seřadit do pořadí, které potřebujete, navíc pro každý profil zvlášť. Profily se mohou lišit i dalším nastavením, a jejich přepínáním se Oregon během okamžiku začne chovat jinak.


Hlavní nabídka

Sám používám tři profily: geocaching, automobil a cyklistika. U geocachingu je mapa zobrazena z půdorysu, u automobilu v 3D pohledu a používá se routování po silnicích. Profil pro cyklistiku se liší nastavením optimalizace trasy po silnicích. Každý z profilů má v pozadí jiný obrázek, aby byly snadno rozeznatelné. Vzhledem ke tmavému displeji obecně doporučuji volit světlé veselé obrázky.


Výběr profilů • liší se pozadím, aby se daly poznat

Garmin Oregon: rychlý, je rychlý

Oregon je počeštěný, k úrovni lokalizace mám ale tradičně připomínky. Překlad lze sice upravit editací textového souboru, některé položky však stále zůstávají anglické. Změnu v tomto případě přinesou asi až příští verze firmwaru.

Stabilita přístroje je slušná. Uživatelé zmiňují jen občasná zatuhnutí při generování souboru GPX po připojení Oregonu k počítači. Také jsem se s nimi několikrát setkal, musí se řešit vytáhnutím baterií. Párkrát se také Oregon vypnul i při navigaci, když přejel jakousi geopatogenní zónu. Stačilo ho zapnout a pokračovat.

Výborná je rychlost reakcí přístroje na podněty uživatele. Nikdy není nutné na nic čekat, mírnou toleranci si zaslouží překreslování složitých map, ale opět je to rychlejší než na jiných Garminech.

Jak pro koho

Než začnu podrobně popisovat jednotlivé funkce Garminu Oregon 300, krátce zhodnotím, jak je přístroj vhodný pro různé způsoby použití. Budu známkovat jako ve škole

Turistika: chvalitebně. Oregonu chybí některé funkce, které se při turistice velmi hodí – a které měly třeba starší modely GPSmap. Je to třeba hledání bodů od místa vybraného na mapě, ukládání stop na paměťovou kartu, možnosti podrobnějšího nastavení. Celkově to je ale velice dobrý turistický navigační přístroj.

Geocaching: výborně. Stejně jako Colorado je i Oregon ideální přístroj pro geocachery. Umí přímo zobrazit informace o keších, dovolí označit nálezy. Některé změny vůči Coloradu ale nevítám, o tom více později.

Cyklistika: chvalitebně. Trochu jsem váhal, jestli nebýt tvrdší, ale zůstanu u této známky. S Oregonem na kole se jezdí dobře, dokonce umí komunikovat s bezdrátovými snímači tepu a tempa. Ve srovnání s cyklistickým Garminem Edge 705 chybí spolupráce se snímačem otáček kola (vzdálenost a další údaje počítá jen podle GPS satelitů), podrobnější výkonové statistiky a funkce pro tréninky.

 
Možnost připojit snímače • volba údajů, které se mají zobrazit

Použití v autě: dostatečně. S Oregonem se v autě dostanete, kam je potřeba. Umí optimalizovat trasu a funkce pro autonavigaci jsou docela propracované. Jenže chybí hlasové navádění a na tmavém displeji není v autě téměř nic vidět.


Navigace v autě podle Oregonu • itinerář


Článek pokračuje v další kapitole: mapy, trasové body, geocaching

Témata článku: , , , Úplný konec, Oregon, Krátké stisknutí, Originální nabíječka, Největší nedostatek, Jak, Americký stát, Test, Důležitá informace, Garminech, Rybolov, Photo Studio, Hrubý displej, Garminem Edge, Světelný zdroj, Příští verze, Velký test, Dobrý průměr, Vylepšená práce, Velký