Garmin Oregon za volantem (zkušenosti)

Garmin Oregon je navigační přístroj určený pro turistiku. Tentokrát si ale přečtete, jak je použitelný při navigaci v automobilu. Nahradí Nüvi nebo jiné navigace do auta?
Garmin Oregon za volantem (zkušenosti)
Kapitoly článku

Výhradu nicméně mám k tomu, což už bylo u Oregonu dříve zmiňováno, a to je nutnost vracet se do základní nabídky při potřebě nastavit např. výběr mapy nebo režim jejího zobrazení. Chápu snahu „konstruktérů“ zbytečně nezmenšovat mapové pole, které je pro autonavigaci už tak dost omezené (už jen tím, že displej je delší na výšku), na druhou stranu jedno či dvě tlačítka někde v rohu by asi nevadily. Už jen proto, že modrá šipka označující polohu je zhruba ve středu mapového pole.


Zvukové signály nelze nastavovat, jen zapnout nebo vypnout

Přístroj komunikuje s uživatelem v zásadě dvěma způsoby. Jednak je tu zvukový signál, který upozorňuje na odbočku, křižovatku apod. a dále potom stručná textová instrukce. Informuje o změně směru jízdy, číslu silnice, popř. charakteru cesty (např. „vlevo na cesta s nezpevněným povrchem“). Pravda, čeština zní občas trochu kostrbatě, ale účel to plní a to je to podstatné. V závislosti na kvalitě mapy navigace upozorňuje i na to, v kterém pruhu se držet na víceproudých komunikacích.


Oregon během navigace, ukázka grafiky a textových informací

Zajímavé je, že na velkých komunikacích typu dálnic či rychlostních silnic navigace včas a přesně informuje o nadcházející změně (výjezd z dálnice, kruhový objezd), a to i při značném překročení povoleného rychlostního limitu. Naproti tomu např. na Shetlandech upozornila navigace na odbočku prakticky až ve chvíli, kdy by mělo dojít už k samotnému odbočení. Bezpečné zastavení vozidla tudíž nebylo možné a několikrát jsme takto odbočku přejeli. A to dokonce i za situace, kdy jsme vzhledem k silnému dešti zdaleka nedosahovali na maximální povolenou rychlost na dané komunikaci. Pravdou ovšem je, že těchto situací nebylo mnoho.


Pro dvě informační pole lze nastavit řadu parametrů

Zobrazovaný text, je stručný, věcný, informace dostačují. Nicméně při delším sdělení je písmo dosti malé a není zrovna bezpečné přeostřovat zrak na malá písmenka na displeji. Nabízí se zde tedy otázka, zda absence hlasového výstupu není jedním z nedostatků řady Oregon. Musíme si ale uvědomit, že Oregon je v první řadě turistická navigace určená do terénu, ať už pro milovníky geocachingu, turisty nebo terénní pracovníky. Pro hlasovou navigaci bych asi vyslovil svůj „hlas“, nicméně její absence neznamená, že by byla navigace do automobilu nepoužitelná. Jemné zapípání může být nakonec i příjemnější, než když navigace neustále „kecá“ do rozhovoru se spolujezdcem.

Výpočet a plánování trasy

Pro výpočet či naplánovaní trasy existuje několik způsobů, jak danou operaci provést. Nejednodušším způsobem je v menu přístroje zadat „Kam vést“, určit cílový bod a přístroj během několika sekund propočítá trasu. Nutné je ovšem znovu vstoupit do „Kam vést“ a zadat „Přepnout položku na silnici“, případně připravit profil pro autonavigaci, kde tato volba bude přednastavena. Navigace vás tak z výchozího místa, kde se právě nacházíte, navede do cílového bodu, což může být město (střed), adresa, souřadnice,…


Nabídka Kam vést • nejbližší restaurace

Další možností je naplánovat trasu dopředu v plánovači tras. Zde je možné také zadávat další body, přes které má trasa vést. Lze při tom využít i funkce „špendlík“, popřípadě označené trasové body, je-li například výchozí čí cílové místo parkoviště mimo obec.

Trochu mi ale chybí možnost zadat další bod při volbě „Kam vést“. Je pravda, že si trasu můžete naplánovat v plánovači tras. Nicméně ve chvíli, kdy potřebujete rychle pozměnit trasu, přijde mi trochu nepraktické použít plánovač a zadávat minimálně tři body, když by stačilo zadat „kam vést“ a třeba jeden průjezdní bod.


Práce s trasami v Oregonu

Na druhou stranu velice oceňuji možnost nalistovat ve složce „Naposledy nalezené“ již zadané body z předchozí navigace. Hodí se samozřejmě i možnost vyhledání nejbližší restaurace, banky či čerpací stanice.


Výpis posledních nalezených cílů

Další funkce

Lze také využít celou řadu dalších funkcí, které přístroj nabízí. Nicméně třeba stopky, výpočet plochy či „lov a rybolov“ se jeví pro potřeby autonavigace poněkud zbytečné. Kalendář, kalkulačka či stopky jsou určitě zajímavé doplňující funkce, nicméně jejich využití si dovedu představit spíše při pěší turistice nebo cykloturistice.


Tyto funkce asi v autě nevyužijete

Hodí se spíše průměrná rychlost či počitadlo kilometrů. Maximální rychlost si většinou pamatujeme, protože se tím zpravidla vědomě dopouštíme dopravního přestupku. Zajímavým detailem je potom přepnutí obrazovky s počitadly rychlostí a vzdáleností do režimu palubní deska – automobil.


Počítač kilometrů s dalšími informacemi se ale hodí

Otázkou je také použití funkce pro zaznamenávání projeté trasy a zejména pak její zobrazení. Pokud podnikáte výlety z jednoho místa (např. autokemp), může se pak mapa proměnit ve změť čar a stává se poněkud nepřehlednou. Ze sady námořních funkcí lze využít námořní barvy, kdy je temně modrá barva vody nahrazena světle „šedomodrou“ barvou. Je samozřejmě na každém uživateli, jaké další funkce využije. Nicméně i bez všech výše jmenovaných doplňujících funkci lze s Oregonem dobře navigovat.

Klepněte pro větší obrázek
Zaznamenaná trasa může znepřehlednit mapu (není ji ale nutné zobrazovat)

Garmin Oregon v autě

Klady

  • velice jemné rozlišení displeje
  • dostatečně rychlé překreslování displeje
  • dotykové ovládání
  • „přátelské“ uživatelské rozhraní (je ovšem potřeba si na něj zvyknout)
  • možnost využití plného podsvícení (funguje-li 12V zásuvka v automobilu)
  • velice dobrý příjem signálu
  • interní paměť
  • slot pro paměťovou kartu (microSD)
  • všestranná využitelnost
  • kvalitní navigování (ovšem v závislosti na zpracování použité mapy, či její části)
  • využitelná je i dobrá odolnost při pádu
  • a samozřejmě vodotěsnost

Zápory

  • složitější přístup k některým funkcím
  • absence hlasového výstupu, zejména v kombinaci s drobným písmem při delším sdělení
  • tvar a velikost displeje (zejména tvar)
  • horší čitelnost displeje při specifických světelných podmínkách
  • absence originálního autopříslušenství

Připomínky, že nelze měnit tón („pípnutí“) při zobrazení informace na displeji, či že přístroj nepřehrává mp3 a divX mi přijdou spíše úsměvné.

Otázkou potom také zůstává cena, kdy kompletní vybavení vyjde při dnešních cenách na nějakých 12–13 tisíc korun podle prodejce. Počítám sem přístroj Garmin Oregon 300, autoset, CL kabel, mapa City Navigator Europe NT 2008.

Oregon je navíc určen zejména pro outdoorové aktivity. Takže cena pak vzrůstá o dalších 2 000 Kč za mapu Topo Czech 2, resp. o 4 000 Kč za verzi Topo Czech 2 Pro. Případně lze koupit Oregon s Topo Czech 2 za 9 500 Kč, případně s Topo Czech 2 Pro za 11 000 Kč. Samotný City Navigator Europe NT 2008 pak vyjde přibližně na 4 000 Kč.

V žádném případě se nejedná o nejlevnější možnost autonavigace. Na druhou stranu pokud se člověk spokojí s možnostmi Oregonu 300 na silnicích, dostane zároveň špičkový outdoorový přístroj. Není tudíž nutné mít dva přístroje: jeden do terénu a druhý do auta.

Vezmete Nüvi do lesa?

Garmin Oregon 300 pro potřeby autonavigace hodnotím s ohledem charakter přístroje velice pozitivně. Ve srovnání s klasickou autonavigací by se nabízela řada výhrad či nedostatků, nicméně zkusme si odpovědět takto: „Zvládla by autonavigace ve vysokohorském terénu to, co zvládne Oregon na silnici?“

Klepněte pro větší obrázek
Oregon mě doprovázel na celou dlouhou dovolenou

Pokud někdo uvažuje o koupi Oregonu jako o GPS přístroji do terénu a s určitými omezeními i na silnice, mohu jej vřele doporučit.


Poznámka Marka Lutonského

Ze své vlastní zkušenosti mohu potvrdit to, co v článku píše Petr Tábořík. Oregon je v autě opravdu použitelný a často se s ním na kratší až střední vzdálenosti naviguji, když se mi nechce vytahovat „velký“ navigační přístroj. Díky jemnému displeji vidím všechno, co potřebuji, nakonec jsem ale zůstal u pohledu „trasa nahoře“, který mi připadá nejpřehlednější.

Než se objevil poslední firmware 2.60, Oregonu jsem vytýkal velmi pomalé reakce na přepočítání při sjetí z naplánované trasy. Občas až několik desítek sekund čekal, než se uráčil trasu spočítat znovu. S aktuálním firmwarem ale tento problém zmizel.

Během prázdnin jsem na Navigovat.cz vydal článek, který popisuje opačnou situaci – navigaci v terénu za použití přístroje do auta. I když jsem v horách přežil, musím uznat, že turistický Garmin Oregon je v autě použitelnější než Garmin Nüvi v terénu.

Témata článku: Testy navigací, Pro řidiče, Pro turisty a cyklisty, USB-C, Dobrý příjem, Zobrazovaný text, Volant, Běžné auto, Průměrná rychlost, Podzemní garáž, Zkušenost, Palubní deska, Kruhový objezd, Střední vzdálenost, Zaznamenaná trasa, Oregon, Výchozí pozice


Určitě si přečtěte

RECENZE: Huawei P30 Lite – krasavec se veze na vlně úspěchu

RECENZE: Huawei P30 Lite – krasavec se veze na vlně úspěchu

** Všudepřítomný důraz kladený na fotoaparát se opět vyplácí ** Po úspěchu top modelů nasadil P30 Lite sebevědomou cenovku ** I přes některé nedostatky se, myslím, bude prodávat o sto šest

Jakub Vrbacký | 51

24 skrytých, ale praktických funkcí Google Map. Věděli jste o nich?

24 skrytých, ale praktických funkcí Google Map. Věděli jste o nich?

** Mapy Googlu nabízí nespočet užitečných funkcí ** Vybrali jsme 24 těch méně známých a skrytých ** Využijete je na počítači i v mobilu

Computer časopis, Jiří Kuruc | 7