Garmin Zümo 550 patří na řídítka (test)

Na patnácti stech kilometrech deštivými Alpami jsme vyzkoušeli navigátor Garmin Zümo 550 určený pro motocykly. Pro bezpečí a pohodlí jsme použili kombinaci s odpruženým držákem Touratech a kloubovým uchycením firmy RAM.
Garmin Zümo 550 patří na řídítka (test)

Klíčové vlastnosti

  • outdoorová koncepce
  • precizní provedení hardwaru
  • dobré mapové podklady
  • důmyslné ovládání (i v rukavicích)

Hlavní nedostatky

  • problémy se softwarem navigace
  • omezené uživatelské možnosti nastavení
  • absence interního reproduktoru
  • vysoká cena

Garmin Zümo 550: ve zkratce
cena 23 000 Kč
typ navigace přenosná navigace
rozměry 122 × 99 × 41 mm
hmotnost 301 g
GPS přijímač Sirf Star III, 20 kanálů, WAAS/EGNOS
displej 70 × 52 mm, 320 × 240 bodů, dotykový
paměť flash, paměťová karta (SD)
mapy České republiky Picodas Praha
mapy Slovenska Conan
3D zobrazení mapy ano
česká nabídka ano
česká hlasová navigace ano
doprava RDS-TMC po dokoupení příslušenství
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací

Zakoupením Garminu Zümo 550 se motocyklistovi dostává do rukou krabice, která obsahuje vše, co může potřebovat. Nejen tedy samotný přístroj s nahraným mapovým balíkem celé Evropy. Balení obsahuje také držák navigace pro motocykl včetně potřebných doplňků k montáži; a když na to přijde, druhý odlišný držák lze použít v autě. Dále zde jsou potřebné adaptéry pro napájení – do autozásuvky, pro interní montáž přímo do elektrosoustavy motocyklu a i do domácí zásuvky. Z doplňkových věcí zmíním zajímavé pouzdro pro transport a přibalené bonusové CD s mapou TopoCzech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Garmin Zümo 550 ve variantě s barevnými kryty

I když se tedy nerozhodnete pro nějakou další jinou variantu příslušenství, vše potřebné je součástí základního balení. Kdo by jen měl nutkání k individualismu, může začít – stejně jako kdysi v éře zlaté horečky mobilů – výměnnými barevnými kryty.

Klepněte pro větší obrázek
Standardní černé kryty

Tělo bez rukou

Výrobce primárně počítá s použitím Züma k navigaci ve spojení s dopravním prostředkem. A to zejména na motocyklu, pro který bylo stvořeno, nebo v automobilu. Případné použití i pro pěší navigování je sice omezeně možné, do základní koncepce ale zcela určitě nepatří.

Samotný přístroj v tomto případě není plnohodnotná navigace se vším všudy. K plnému nasazení vyžaduje spolupráci svého příslušenství. Tělo Züma je vybaveno systémovým konektorem pro spojení s držákem, který obhospodařuje další periferie. Jednak má konektor pro připojení napájení, ale i pro zvukový vstup a výstup. Automobilová verze držáku s uchycením na čelní sklo přísavkou obsahuje vedle konektorů i přímo zabudovaný reproduktor.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák do automobilu • Zümo v držáku • podložka pro nalepení na palubní desku

Také s elektrony pro provoz se počítá spíše z externího zdroje. U originálních držáků přístroje nelze bez napojení na zdroj energie používat reproduktor. V autě se počítá s připojením do zásuvky, na motocyklu pak s přímým trvalým zapojením do elektrosoustavy. Součástí napájecího kabelu je v tomto případě i kapsle s vyměnitelnou nožovou pojistkou. Montáž lze samozřejmě svěřit autorizovanému servisu, ale myslím, že český kutil připojení dvou drátků zvládne i sám.

Samotné Zümo má zabudovanou interní baterii Li-Ion s výdrží – podle výrobce – maximálně na čtyři hodiny. To není pro speciální navigační přístroj mnoho. Při pokusu se zapnutým Bluetooth, spuštěnou GPS a v denním režimu displeje Zümo pracovalo na baterii necelé tři hodiny. S příslušným nářadím lze sice akumulátor v přístroji i měnit, ale s tímto se jistě uvažuje pouze při výměně špatného akumulátoru za nový.

Obecně předpokládám, že Zümo má interní baterii zejména za účelem překlenutí přestávek v dodávce energie z vozidla. Například při zapojení do zásuvky automobilu, jejíž napájení bývá podmíněno sepnutým zapalováním. To se ještě s každým odpojením externího zdroje navigace zeptá, zda máte o použití napájení z baterie zájem.

Jednoznačně do nepohody

Zümo rozhodně není další z „cihliček“. Ve srovnání s nimi má tělo přístroje až extravagantní tvary. Vše je v první řadě koncipováno s ohledem na bezpečnost a odolnost proti povětrnostním vlivům. Myslím si, že se Garminu povedlo všechny požadavky odolnosti skloubit i s velmi povedeným designem.

Přestože tělo obsahuje USB konektor a slot pro SD karty, je konstruován s odolností IPX7, tj. mělo by odolat půlhodinovému ponoření do hloubky jeden metr. U zmiňovaných periferií je to vyřešeno odklopnou krytkou. Ještě bezpečněji proti vodě jsou zpracována hardwarová tlačítka, která jsou přímo součástí gumových boků těla přístroje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vidět je jen systémový konektor pro propojení s držákem, pod krytem je miniUSB a slot pro kartu SD

Nepromokavost je stejně precizně řešena i u držáku navigace pro motocykl. Konektory obsahují těsnící odklopné gumové kryty. V případě systémového konektoru mají velice důmyslné provedení. Samotná krytka má implantovaný kovový prvek, kterým se po sejmutí z konektoru přichytí k magnetu zabudovanému v držáku. Tím je zabráněno utržení a ztrátě krytky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák na motorku • na posledním obrázku je vidět magneticky přichycená pryžová krytka

Taktéž aretace Züma v držáku je provedena důkladněji než u jiných autonavigací. Důvodem je samozřejmě pevnější přichycení na motocyklu. Západka motodržáku navíc obsahuje zajišťovací šroubek s bezpečnostní hlavou proti krádeži. Toto je dobrá snaha výrobce, nicméně jako majiteli by mi to neposkytlo dostatečný klid při opuštění motorky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Upevnění na motocykl zajišťují konzole RAM


Článek pokračuje v další kapitole: displej, spojení s počítačem, ovládání

Témata článku: Testy navigací, Test, Pro řidiče, Celý komplet

Určitě si přečtěte

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

** Bohatá výbava, spousty funkcí a odladěný software ** Na špičku ztrácí chybějící voděodolností ** Celkově doplácí na pozdní uvedení na trh (květen 2017)

8.  10.  2017 | Herodek Martin | 6

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

** Alcatel A7 je plastový telefon nižší střední třídy ** Hlavní lákadlo je 4 000 mAh s několikadenní výdrží. ** Má dostatek výkonu, paměti a stěžovat si nebudete ani na fotoaparát

6.  10.  2017 | Miksa Martin | 4

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

** Druhá generace hodinek od Huawei přináší edice Classic a Sport ** Sportovnější model obsahuje LTE konektivitu ** Hodinky by tak teoreticky mohly být naprosto nezávislé na smartphonu

21.  9.  2017 | Láska Jan | 6

B&O BeoPlay P2: Minimalistické řešení na cesty [test]

B&O BeoPlay P2: Minimalistické řešení na cesty [test]

** Bang & Olufsen vyrábí designová zařízení se špičkovým zvukem. ** Může to platit i o malém a levném Bluetooth reproduktoru? ** Proč má BeoPlay P2 jen jedno tlačítko pro zapnutí?

18.  9.  2017 | Březina Petr | 4

Nokia 6: zahřívací kolo před ostrým startem [recenze]

Nokia 6: zahřívací kolo před ostrým startem [recenze]

** Čistý Android nemusí znamenat jednoznačné plus ** Absence grafických nadstaveb nevyváží slabší výkon ** S nižší cenovkou by to byla jasná volba v nižší střední třídě

17.  9.  2017 | Herodek Martin | 29