Na patnácti stech kilometrech deštivými Alpami jsme vyzkoušeli navigátor Garmin Zümo 550 určený pro motocykly. Pro bezpečí a pohodlí jsme použili kombinaci s odpruženým držákem Touratech a kloubovým uchycením firmy RAM.
Klíčové vlastnosti
- outdoorová koncepce
- precizní provedení hardwaru
- dobré mapové podklady
- důmyslné ovládání (i v rukavicích)
Hlavní nedostatky
- problémy se softwarem navigace
- omezené uživatelské možnosti nastavení
- absence interního reproduktoru
- vysoká cena
Garmin Zümo 550: ve zkratce |
cena |
23 000 Kč |
typ navigace |
přenosná navigace |
rozměry |
122 × 99 × 41 mm |
hmotnost |
301 g |
GPS přijímač |
Sirf Star III, 20 kanálů, WAAS/EGNOS |
displej |
70 × 52 mm, 320 × 240 bodů, dotykový |
paměť |
flash, paměťová karta (SD) |
mapy České republiky |
Picodas Praha |
mapy Slovenska |
Conan |
3D zobrazení mapy |
ano |
česká nabídka |
ano |
česká hlasová navigace |
ano |
doprava RDS-TMC |
po dokoupení příslušenství |
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací |
Zakoupením Garminu Zümo 550 se motocyklistovi dostává do rukou krabice, která obsahuje vše, co může potřebovat. Nejen tedy samotný přístroj s nahraným mapovým balíkem celé Evropy. Balení obsahuje také držák navigace pro motocykl včetně potřebných doplňků k montáži; a když na to přijde, druhý odlišný držák lze použít v autě. Dále zde jsou potřebné adaptéry pro napájení – do autozásuvky, pro interní montáž přímo do elektrosoustavy motocyklu a i do domácí zásuvky. Z doplňkových věcí zmíním zajímavé pouzdro pro transport a přibalené bonusové CD s mapou TopoCzech.
Garmin Zümo 550 ve variantě s barevnými kryty
I když se tedy nerozhodnete pro nějakou další jinou variantu příslušenství, vše potřebné je součástí základního balení. Kdo by jen měl nutkání k individualismu, může začít – stejně jako kdysi v éře zlaté horečky mobilů – výměnnými barevnými kryty.
Standardní černé kryty
Tělo bez rukou
Výrobce primárně počítá s použitím Züma k navigaci ve spojení s dopravním prostředkem. A to zejména na motocyklu, pro který bylo stvořeno, nebo v automobilu. Případné použití i pro pěší navigování je sice omezeně možné, do základní koncepce ale zcela určitě nepatří.
Samotný přístroj v tomto případě není plnohodnotná navigace se vším všudy. K plnému nasazení vyžaduje spolupráci svého příslušenství. Tělo Züma je vybaveno systémovým konektorem pro spojení s držákem, který obhospodařuje další periferie. Jednak má konektor pro připojení napájení, ale i pro zvukový vstup a výstup. Automobilová verze držáku s uchycením na čelní sklo přísavkou obsahuje vedle konektorů i přímo zabudovaný reproduktor.
Držák do automobilu • Zümo v držáku • podložka pro nalepení na palubní desku
Také s elektrony pro provoz se počítá spíše z externího zdroje. U originálních držáků přístroje nelze bez napojení na zdroj energie používat reproduktor. V autě se počítá s připojením do zásuvky, na motocyklu pak s přímým trvalým zapojením do elektrosoustavy. Součástí napájecího kabelu je v tomto případě i kapsle s vyměnitelnou nožovou pojistkou. Montáž lze samozřejmě svěřit autorizovanému servisu, ale myslím, že český kutil připojení dvou drátků zvládne i sám.
Samotné Zümo má zabudovanou interní baterii Li-Ion s výdrží – podle výrobce – maximálně na čtyři hodiny. To není pro speciální navigační přístroj mnoho. Při pokusu se zapnutým Bluetooth, spuštěnou GPS a v denním režimu displeje Zümo pracovalo na baterii necelé tři hodiny. S příslušným nářadím lze sice akumulátor v přístroji i měnit, ale s tímto se jistě uvažuje pouze při výměně špatného akumulátoru za nový.
Obecně předpokládám, že Zümo má interní baterii zejména za účelem překlenutí přestávek v dodávce energie z vozidla. Například při zapojení do zásuvky automobilu, jejíž napájení bývá podmíněno sepnutým zapalováním. To se ještě s každým odpojením externího zdroje navigace zeptá, zda máte o použití napájení z baterie zájem.
Jednoznačně do nepohody
Zümo rozhodně není další z „cihliček“. Ve srovnání s nimi má tělo přístroje až extravagantní tvary. Vše je v první řadě koncipováno s ohledem na bezpečnost a odolnost proti povětrnostním vlivům. Myslím si, že se Garminu povedlo všechny požadavky odolnosti skloubit i s velmi povedeným designem.
Přestože tělo obsahuje USB konektor a slot pro SD karty, je konstruován s odolností IPX7, tj. mělo by odolat půlhodinovému ponoření do hloubky jeden metr. U zmiňovaných periferií je to vyřešeno odklopnou krytkou. Ještě bezpečněji proti vodě jsou zpracována hardwarová tlačítka, která jsou přímo součástí gumových boků těla přístroje.
Vidět je jen systémový konektor pro propojení s držákem, pod krytem je miniUSB a slot pro kartu SD
Nepromokavost je stejně precizně řešena i u držáku navigace pro motocykl. Konektory obsahují těsnící odklopné gumové kryty. V případě systémového konektoru mají velice důmyslné provedení. Samotná krytka má implantovaný kovový prvek, kterým se po sejmutí z konektoru přichytí k magnetu zabudovanému v držáku. Tím je zabráněno utržení a ztrátě krytky.
Držák na motorku • na posledním obrázku je vidět magneticky přichycená pryžová krytka
Taktéž aretace Züma v držáku je provedena důkladněji než u jiných autonavigací. Důvodem je samozřejmě pevnější přichycení na motocyklu. Západka motodržáku navíc obsahuje zajišťovací šroubek s bezpečnostní hlavou proti krádeži. Toto je dobrá snaha výrobce, nicméně jako majiteli by mi to neposkytlo dostatečný klid při opuštění motorky.
Upevnění na motocykl zajišťují konzole RAM
Článek pokračuje v další kapitole: displej, spojení s počítačem, ovládání