Na rozdíl od recenze, v mnou zakoupené verzi SW (leden 2007) je již počeštění v pořádku. Ale asi ne dlouho - manuál ještě ukazuje print-screeny typu dialogu "ANO/NO", v reálu je počeštění v pořádku. Tím ale vzniká jiný problém: manuál často odkuzuje na názvy položek menu, které jsou nyní na reálném přístroji pojmenovány jinak. Chtělo by to opravit i manuál.
"3D spíš pro čárku" - potvrzuji, že 3D pohled na mapu je jen málo využitelný. Funguje totiž pouze při reálné navigaci. Po zapnutí přístroje nebo jakmile začnu cokoliv nastavovat ohledně parametrů cesty (změnit cíl nebo průjezdní bod), zobrazení se vrátí do mapového 2D. Pak je nutno opět projít přes menu několikáté podúrovně, abych mu na chvíli vnutil 3D. Neboli - kdo potřebuje k životu 3D pohled, není pro něj Geosat vhodný, tvrdošíjně se pořád vrací do 2D zobrazení.
Geosat je defaultně nastaven na automatické změny zoomu. To je občas dost matoucí, protože on klidně přezoomovává i při lineárním posunu obrazu do strany. Tedy: máte řekněme málo detailní zobrazení, celé město je jen kolečko na dálnici, uděláte posun o 3cm doprava, abyste měl v centru obrazovky sousední město - a hup, najednou se ukazují nějaké detaily bůhvíkde v místech, která se ocitla v centru obrazovky. Pro plánování trasy je to někdy na zbláznění.
Překreslování mapy na displeji odpovídá impulsům, které přístroj získává z GPS přijímače. Překreslování a hlavně přepočet trasy je velice rychlý, takže v reálu nevznikají potíže. Zkoušel jsem navigátor trápit tím, že jsem v širším okolí svého bydliště opakovaně zahýbal jinam, než nabízel - nikdy neprotestoval, žádné "otočte se" (i když to v nastaveních nebylo zakázané), ale hned přepočítal trasu a navigoval znovu tak, abych se trefil do cíle. Ve srovnání s některými jinými navigátory, které se snaží uživatele tvrdošíjně vrátit na svoji vypočtenou trasu, je to velice příjemné chování. Prostě navigátor Geosat radí, ale respektuje, že pánem je řidič.
Přístroj nemá vlastní kompas (to asi ani jiné navigace do auta) a směr pohybu vozidla zjišťuje ze změn polohy. V okamžiku vyjetí na trasu proto občas na několik sekund zazmatkuje a několikrát otočí mapu, než se zorientuje. Zvlášť když se zapne současně s vyjetím od chodníku.
Zadávání adres mi připadá velice logické. Nejdřív sdělím, co budu zadávat (Adresu), pak jak (textem - výběrem oblíbených - souřadnicemi) a po nalezení cíle zájmu jdu buď na navigaci, nebo uložení bodu do oblíbených, nebo jako průjezdní bod, nebo jako cíl. To je počítačová logika, která plně souzní s mým stykem uvažování.
Přístroj při psaní názvu nabízí jen znaky, které přicházejí v úvahu - to ale může vést i k cca 1s přemýšlení po stisku zvláště prvních písmen. Ve verzi Evropa má na výběr z milionů slov. Geosat z již napsaných prvních znaků odhaduje správný název a pokud už zbývá jen jedna nebo několik možností, režim vkládání písmen sám ukončí a nabídne seznam cílů, které už našel.
Zadávání pomocí souřadnic má drobnou vadu - zadává se ve formátu XX°YY.Y’, tedy s pouhou jednou desetinou stupně, takže po zobrazení bodu na mapě je nutno ještě prstem polohu kříže upravit. Většinou se číselným zadáním "trefíte" někam do pole vedle požadované budovy nebo silnice. Nevím proč nelze zadat číslo přesněji, když vnitřně musí přístroj pracovat s mnohem přesnějšími údaji.
Poštovní směrovací číslo sice menu nabízí, v mé verzi SW už 5timístné (recenze mluví o 4 místech) - ale ať mačkáte jakékoliv číslice, vždy se Vám na obrazovku vypíše stejné v ČR neexistující PSČ. Jakoby si programátor vytvořil nějakou testovací utilitku, kterou pak v SW zapomněl. Takže pro mě je PSČ nepoužitelné.
Hlasová navigace je česká, kvalitní, dostatečně hlasitá, pronášená zavčasu a hlavně - stručná, neukecaná. Opravdu oznamuje směr průjezdu na kruhovém objezdu (něco ve smyslu "projeďte přímo, 3. exit"). Zajímavé ale bylo, že na jednom kruháči, kde se do kříže scházely 4 silnice, mi z jedné strany řekl citované hlášení, a při jízdě zpět opačným směrem řekl "přímo, 2. exit". Nebýt toho "přímo", tak bych cestou tam odbočil doleva, protože 3. exit bych chápal jako vjet - 2 minout - 3. vyjet.
To jsou asi chybičky mapových podkladů. Našel jsem už reálnou silnici, kterou navigátor nezná (nový severní nájezd na most přes Labe u Lysé n.L.). Navigace poslušně vymalovávala moje auto jakoby v polích, na místě kde jsem se nacházel na nové silnici, a po najetí na starší silnici zase pokračovala v navigování. Žádné protesty se nekonaly - prostě řidič chce jet po poli, tak ať si jede. Velice oceňuji! Při jízdě po polních cestách nejnižší kategorie se mi občas stalo, že mě posílal do zákazu vjezdu - zřejmě tyto informace nejsou v mapových podkladech zcela přesné do detailu. Druhou možností je, že si ty zákazy vyvěšují různá JZD apod. na některé silničky nadivoko, bez povolení, takže o nich nikdo ani neví. V instalování značek je v ČR bezbřehá anarchie.
V létě se chystám prověřit navigaci i v zahraničí. Moje prozatimní zkušenosti v Česku jsou pozitivní.
Na stránkách výrobce http://www.avmap.it/ jsem zjistil, že už existuje novější verze SW, kterou si lze po zaregistrování stáhnout a nainstalovat. Takže možná se právě aktuální verze v nějakých detailech chová jinak, než jsem popsal u mé verze z ledna 2007. Zkusím, jak se dělá upgrade.