Geosat 5: svéráz s obrovským displejem (test)

Diskuze čtenářů k článku

Stepino  |  15. 01. 2007 10:49

K rozliseni displeje bych jen doplnil, ze kdyz sem mel pristroj poprve v ruce, tak me male rozliseni a "hranatost" zobrazeni taky prekvapila. Ale jakmile sem pristroj pridelal na sklo, tak vynikla jeho velikost a pri jizde uz mi to vubec nevadilo. Naopak vynikne velikost zobrazovanych udaju a prehlednost zobrazeni mapy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
koljar  |  15. 01. 2007 20:39

Souhlasím. Když jsem se vracel ze Slovenska v mlze dalo se jet takřka po slepu, až do doby než se sekl.Údajně softvwerova chyba. Na www.geosat.cz /technická podpora/ je možnost přehrání a doplnění softweru.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mike  |  16. 01. 2007 21:03

A viděl jsi přes to "obrovské" zařízení taky na silnici?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
koljar  |  17. 01. 2007 20:55

Viděl, to pochopíš až budeš muset nosit brýle.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
petr  |  29. 01. 2007 21:03

Co vidím jako největší nedostatek je právě obsluha kontaktů, jejich export a inport zpět do přístroje je celkem scifi, pokud se to někomu podařilo rád bych věděl jak to udělat, protože by mě to celkem pomohlo. Dále bych uvítal aspoň pár znaků na poznámku ke kontaktu. A ještě jedna věc mi celkem vadí, že nelze přečíst souřadnice uloženého kontaktu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Miloslav  |  13. 06. 2007 17:15

To mne vadí taky. Více mi však vadí, že nelze souřadnice uchovat pod vlastním názvem místa. Nebo se prostě mýlím? Tuším, že to lze přes "Zde". To ale musím zastavit, přepnout, zapsat a pak pokračovat. Má-li někdo návod jak z toho vybruslit, přivítám radu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marty  |  28. 02. 2007 10:24

Jen tak dal.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal  |  28. 02. 2007 11:02


Zařízení Geosat 5,verze Europe, jsem si koupil před pár týdny, v únoru 2007. Než jsem se rozhodnul, strávil jsem dost času studiem internetu, asi hodinu jsem vyslýchal pracovníka firmy Navisat Stadler v Horních Počernicích, zabývající se prodejem všech možných typů navigací na trhu v ČR. Ke koupi mě "popostrčila" i tato recenze. Hledal jsem přístroj: jednoznačně do auta, s velkým dotykovým displejem, protože bude nainstalován ve velkém autě, kde se navigátor ocitne na vzdálenost zcela natažené paže řidiče.

Přístroj Geosat 5 (dále budu psát G5) má opravdu spartánské balení, místo návodu je jen takový "quick" letáček, kompletní český manuál si lze stáhnout z WWW firmy. I když vypadá dost podobně jako předchozí Geosat 4, rozdíl v ovládání je zásadní: G4 byla bez dotykové obrazovky a ovládání pomocí tlačítek nebo "dálky" jsem zavrhnul už po pár vteřinách praktické zkoušky. Naopak 5-ka se ovládá velice dobře díky stejně veliké, ale dotykové obrazovce. Možnost dálkového ovládání G5 je zatím teoretická, protože se nedodává, částečně fungovala dálka od Geosatu 4 (ale jen něco, v praxi nepoužitelné).
Na rozdíl od recenze jsem velice spokojen s masivní "nohou" s přísavkou a několikanásobným kloubem, která drží neskonale lépe, něž běžné husí krky. Přístroj se musí z kolejniček vysunout tak, že prsty tlačí držák dolů a současně palec vytlačuje navigátor nahoru, zatímco druhá ruka přidržuje navigátor, aby nespadnul na zem, až se uvolní z držáku. Nečiní to problémy, po pár pokusech je to rutinní pohyb. Za cca 250 Kč se dá dokoupit i menší držák, určený k přišroubování někde na palubní desku. Souhlasím s recenzí, že je škoda, že držák neobsahuje konektory, takto je nutno konektory při/odpojovat ručně.
Originální kožené pouzdro za cca 800 Kč je nesmysl, bohatě stačí vypolstrovaná univerzální taštička pro diskmann.
Jak se v recenzi píše, a co musím potvrdit, výdrž na vlastní baterie je minimální. Mě vychází řádově na 10-20 minut. Podle návodu je odběr "až 7W", já naměřil 0,5 A z externích 12V (=6W), když byla interní baterie nabitá. Takže ohledně výdrže na bat. se ani není čemu divit. Proto mi hodně chyběl napáječ z 220V, hned jsem si ho vyrobil výměnou konektoru na jednom napáječi od starého mobilu, který dával 12V. S výstupním napětím si není třeba dělat velké starosti, podle návodu Geosat zvládá napájení od 10 do 35V (asi aby bez nějakých redukcí mohl fungovat v osobáku i náklaďáku), takže stačí si koupit nějaký univerzální zdroj se sadou konektorů takových, aby se mezi nimi našel ten správný. Hlavně aby zdroj byl schopen dávat nejméně těch 0,5A proudu. Mnoho zdrojů, hlavně od moderních mobilů, takový proud neutáhnou. Můj zdroj dává naprázdno cca 18 V, po zatížení klesne napětí na cca 14V. Zdroj z 220V má význam nikoliv na dobíjení baterek, ale aby si majitel mohl přístroj vzít domů a v klidu zadat např. složitou trasu výletu.
Řešení s videosignálem je geniálně jednoduché - jakmile se na konektoru CINCH objeví videosignál, zhasne navigace a zobrazuje se video. Stačí tedy obstarat vhodnou kamerku, její napájení ukrást od couvacího světla a signálový výstup zapojit do navigace. Po zařazení zpátečky se automaticky objeví obraz. Problém ale je v té kamerce - jak a kde sehnat vhodnou a cenově rozumnou. Na trhu jsou couvací kamery např. i za 5000 Kč, což mi pro daný účel připadá hodně nadsazená cena. Funkcionalitu videovstupu si lze jednoduše vyzkoušet i v prodejně, připojením videovýstupu z digitálního foťáku.

To by byl námět pro prodejce navigace - rovnou nabízet i nepředraženou couvací kamerku a vhodný neoriginální napáječ pro 220V.

Navigátor je vybaven USB kabelem pro nahrávání upgrade SW, ale nejdřív je třeba nainstalovat na PC driver. Zatím jsem to nezkoušel, až budu mít za sebou první pokus, přidám sem zkušenost.

Napájení ve vozidle je řešeno "cigareťákem". Jakmile se nastartuje motor, Geosat se sám aktivuje a zeptá se, zda chcete navigovat. Pokud do time-outu (20 nebo 30s, teď si nevzpomínám) nestisknete tlačítko, zase se vypne. Po vypnutí motoru obdobně přístroj nabídne vypnutí - pokud nereagujete, vypne se. Musí nějak reagovat na změny palubního napětí, protože na připojení napáječe z 220V automatickým startem nereaguje. Cigareťák je jen průchodka s pojistkou, žádná elektronika, takže pro trvalé připojení do auta stačí obstarat si vhodný kablík a konektor.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  05. 03. 2007 04:23

Docela slušnou kamerku s nočnim viděním můžeš pořídit za 1600,- Já už jí koupil ale jěšte nepřipojil. Špekuluji jěstli mám koupit nějaký displej nebo koupit Geosat5 a vyhodit moji starou navigaci od Garminu. http://www.kmobchod.cz/autodoplnky/couvaci-kamera-w171-nocnim-videnim-A-6219-6

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal  |  28. 02. 2007 11:14

Na rozdíl od recenze, v mnou zakoupené verzi SW (leden 2007) je již počeštění v pořádku. Ale asi ne dlouho - manuál ještě ukazuje print-screeny typu dialogu "ANO/NO", v reálu je počeštění v pořádku. Tím ale vzniká jiný problém: manuál často odkuzuje na názvy položek menu, které jsou nyní na reálném přístroji pojmenovány jinak. Chtělo by to opravit i manuál.

"3D spíš pro čárku" - potvrzuji, že 3D pohled na mapu je jen málo využitelný. Funguje totiž pouze při reálné navigaci. Po zapnutí přístroje nebo jakmile začnu cokoliv nastavovat ohledně parametrů cesty (změnit cíl nebo průjezdní bod), zobrazení se vrátí do mapového 2D. Pak je nutno opět projít přes menu několikáté podúrovně, abych mu na chvíli vnutil 3D. Neboli - kdo potřebuje k životu 3D pohled, není pro něj Geosat vhodný, tvrdošíjně se pořád vrací do 2D zobrazení.

Geosat je defaultně nastaven na automatické změny zoomu. To je občas dost matoucí, protože on klidně přezoomovává i při lineárním posunu obrazu do strany. Tedy: máte řekněme málo detailní zobrazení, celé město je jen kolečko na dálnici, uděláte posun o 3cm doprava, abyste měl v centru obrazovky sousední město - a hup, najednou se ukazují nějaké detaily bůhvíkde v místech, která se ocitla v centru obrazovky. Pro plánování trasy je to někdy na zbláznění.

Překreslování mapy na displeji odpovídá impulsům, které přístroj získává z GPS přijímače. Překreslování a hlavně přepočet trasy je velice rychlý, takže v reálu nevznikají potíže. Zkoušel jsem navigátor trápit tím, že jsem v širším okolí svého bydliště opakovaně zahýbal jinam, než nabízel - nikdy neprotestoval, žádné "otočte se" (i když to v nastaveních nebylo zakázané), ale hned přepočítal trasu a navigoval znovu tak, abych se trefil do cíle. Ve srovnání s některými jinými navigátory, které se snaží uživatele tvrdošíjně vrátit na svoji vypočtenou trasu, je to velice příjemné chování. Prostě navigátor Geosat radí, ale respektuje, že pánem je řidič.
Přístroj nemá vlastní kompas (to asi ani jiné navigace do auta) a směr pohybu vozidla zjišťuje ze změn polohy. V okamžiku vyjetí na trasu proto občas na několik sekund zazmatkuje a několikrát otočí mapu, než se zorientuje. Zvlášť když se zapne současně s vyjetím od chodníku.

Zadávání adres mi připadá velice logické. Nejdřív sdělím, co budu zadávat (Adresu), pak jak (textem - výběrem oblíbených - souřadnicemi) a po nalezení cíle zájmu jdu buď na navigaci, nebo uložení bodu do oblíbených, nebo jako průjezdní bod, nebo jako cíl. To je počítačová logika, která plně souzní s mým stykem uvažování.
Přístroj při psaní názvu nabízí jen znaky, které přicházejí v úvahu - to ale může vést i k cca 1s přemýšlení po stisku zvláště prvních písmen. Ve verzi Evropa má na výběr z milionů slov. Geosat z již napsaných prvních znaků odhaduje správný název a pokud už zbývá jen jedna nebo několik možností, režim vkládání písmen sám ukončí a nabídne seznam cílů, které už našel.
Zadávání pomocí souřadnic má drobnou vadu - zadává se ve formátu XX°YY.Y’, tedy s pouhou jednou desetinou stupně, takže po zobrazení bodu na mapě je nutno ještě prstem polohu kříže upravit. Většinou se číselným zadáním "trefíte" někam do pole vedle požadované budovy nebo silnice. Nevím proč nelze zadat číslo přesněji, když vnitřně musí přístroj pracovat s mnohem přesnějšími údaji.
Poštovní směrovací číslo sice menu nabízí, v mé verzi SW už 5timístné (recenze mluví o 4 místech) - ale ať mačkáte jakékoliv číslice, vždy se Vám na obrazovku vypíše stejné v ČR neexistující PSČ. Jakoby si programátor vytvořil nějakou testovací utilitku, kterou pak v SW zapomněl. Takže pro mě je PSČ nepoužitelné.

Hlasová navigace je česká, kvalitní, dostatečně hlasitá, pronášená zavčasu a hlavně - stručná, neukecaná. Opravdu oznamuje směr průjezdu na kruhovém objezdu (něco ve smyslu "projeďte přímo, 3. exit"). Zajímavé ale bylo, že na jednom kruháči, kde se do kříže scházely 4 silnice, mi z jedné strany řekl citované hlášení, a při jízdě zpět opačným směrem řekl "přímo, 2. exit". Nebýt toho "přímo", tak bych cestou tam odbočil doleva, protože 3. exit bych chápal jako vjet - 2 minout - 3. vyjet.
To jsou asi chybičky mapových podkladů. Našel jsem už reálnou silnici, kterou navigátor nezná (nový severní nájezd na most přes Labe u Lysé n.L.). Navigace poslušně vymalovávala moje auto jakoby v polích, na místě kde jsem se nacházel na nové silnici, a po najetí na starší silnici zase pokračovala v navigování. Žádné protesty se nekonaly - prostě řidič chce jet po poli, tak ať si jede. Velice oceňuji! Při jízdě po polních cestách nejnižší kategorie se mi občas stalo, že mě posílal do zákazu vjezdu - zřejmě tyto informace nejsou v mapových podkladech zcela přesné do detailu. Druhou možností je, že si ty zákazy vyvěšují různá JZD apod. na některé silničky nadivoko, bez povolení, takže o nich nikdo ani neví. V instalování značek je v ČR bezbřehá anarchie.

V létě se chystám prověřit navigaci i v zahraničí. Moje prozatimní zkušenosti v Česku jsou pozitivní.
Na stránkách výrobce http://www.avmap.it/ jsem zjistil, že už existuje novější verze SW, kterou si lze po zaregistrování stáhnout a nainstalovat. Takže možná se právě aktuální verze v nějakých detailech chová jinak, než jsem popsal u mé verze z ledna 2007. Zkusím, jak se dělá upgrade.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Miloslav  |  13. 06. 2007 17:52

Nevím, nevím. Mně lokace nabízí zadání XX°YY´zz´´; Bohužel musím přepočítávat vteřiny na real šedesátkové soustavy. Příklad: 50° 35´.25.85 > 50° 35´15´´; setinná diference je zanedbatelná. Do aráže se trefíte. Lepší by bylo sjednocení zadávání podle údajů mapy prostým opisem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
koljar  |  25. 03. 2007 11:54

Mé další zkušenosti z G5e jsou: nešlo o vadu softweru ale vyčistění Ram a přehání firmwaru. Přístroj pracoval asi 10 dní potom zkolaboval tak, že nešel vypnou jedině vytažením sd karty. Po opravě kdy byla vyměněna sd karta jsem si myslel,že je vše v pořádku. Naučil jsem se ukládat body zájmu a kontrolovat zda odpovídají zadaným datům. Musím konstatovat, že jsem byl mile převapen když jsem dojel do zadaného bodu i přesto,že tento bod byl na pěší zóně.Zklamání přišlo asi za měsíc kdy se opakoval předešlí problém.Bylo zjištěno,že opět sd karta je vadná a nikoliv přístroj.Karta byla opět vyměněna za jinou s novějšími daty.Nevjíc mne nrzí,že jsem přišel o zadané udaje.K navigování bych měl několik poznatků. V Bučavicí při nájezdu na náměstí hlásí nájezd na dálnici. V některch průjezdních obcích a městech mě navádí do úzkých uliček. Z Přerova na Otrokovice nadává,že jsem mimo trasu i když jedu po silnici.Děkoji servisu Navisat za rychlé vyřízení reklamací.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
koljar  |  25. 03. 2007 11:59

Pokud hledáš kamery a tv podivej se na www.vysilacky-navigace.cz odkaz na geosat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor