GoClever 3550A: úplně nejlevnější navigace (test)

Stojí jen 4 390 Kč včetně DPH s mapami Česka, Slovenska a východní Evropy. Levnější navigaci na českém trhu dnes nenajdeme. Jak GoClever 3550A naviguje a co umí? (Video)
GoClever 3550A: úplně nejlevnější navigace (test)
Kapitoly článku

Klíčové vlastnosti

  • výborná cena
  • dobré mapy
  • citlivý GPS přijímač
  • kvalitní navigace, navíc český produkt
  • pěkný design, dobrá konstrukce
  • pevný držák
  • možnosti práce s průjezdními body

Hlavní nedostatky

  • méně výrazná mapa
  • některé ovládací prvky na displeji jsou velmi malé
  • malé možnosti práce se zájmovými body
  • zastřený hlas navigace
  • chyba ve funkčnosti tlačítka

GoClever 3550A: ve zkratce
cena 4 390 Kč (5 490 Kč celá Evropa)
typ navigace přenosná navigace
rozměry 90 × 84 × 22 mm
hmotnost 166 g
GPS přijímač Centrality, 20 kanálů
displej 70 × 52 mm, 320 × 240 bodů, dotykový
paměť paměťová karta (SD)
mapy České republiky Tele Atlas
mapy Slovenska Tele Atlas
3D zobrazení mapy ano
česká nabídka ano
česká hlasová navigace ano
doprava RDS-TMC ne
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací

Je vždycky trochu riziko psát, že je něco nejlevnější. Vždycky se může vynořit ještě levnější produkt, a autor to potom schytá. Třeba i teď jsem v jakési diskuzi zahlédl informaci o superlevném navigačním přístroji z nějakého nákupního řetězce, ale nepodařilo se mi k němu nic dalšího najít. Takže to risknu. Dnes testuji nejlevnější přenosnou navigaci na trhu.

Přenosný navigační přístroj GoClever 3550A se prodává za 4 390 Kč včetně DPH ve verzi s Českou republikou, Slovenskem a dalšími zeměmi východní Evropy. Za 5 490 Kč je v prodeji verze s mapami celé Evropy. GoClever je navigace určená do auta, nikam jinam.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
GoClever: ani nevypadá na to, že je nejlevnější

Jde proti TomTomu

GoClever je velice malý přístroj, měří jen 90 × 84 × 22 mm a váží 166 g. Pro srovnání TomTom One V3, se kterým se tento přístroj bude často srovnávat, měří 95 × 82 × 28 mm. GoClever má trochu netypicky čtvercový obrys, zakulacené hrany. Na to, že jde od začátku až do konce o čínský výrobek, má i zajímavý design a pevnou konstrukci, což u nejlevnější kategorie navigačních přístrojů nebývá pravidlem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pro představu o velikosti

Displej je malý, má úhlopříčku 3,5 palce a zobrazí rozlišení 320 × 240 bodů. Tedy stejně jako TomTom One V3 a stejně, jako bylo u navigací ještě před rokem standardní. Širokoúhlý displej je z mého pohledu lepší, ale zároveň vím, že hodně uživatelů v něm nevidí velkou výhodu, tak to u GoClever nebude velký nedostatek. Navíc se pořád dívejme na cenu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ještě z dalších úhlů

Displej má matné provedení a je samozřejmě citlivý na dotek. Dá se ovládat prstem, k přesnějšímu zamíření pomůže ovládací pero, které je zasunuté v otvoru na zádech.

Jak se dneska připojím k počítači?

Jedno tlačítko slouží jako vypínač, druhé z navigační aplikace vyskočí do systémové nabídky. Bohužel se už potom nijak nedá vrátit zpět, pouze resetem přístroje. Tato chyba bude v příštím firmwaru opravena, zatím jsem si musel dávat pozor, abych tlačítko náhodou nestisknul a nemusel resetovat.

Klepněte pro větší obrázek 
Vypínač a zatím nešťastné tlačítko

Boční strany GoClever jsou plné konektorů a ovládacích prvků. Vpravo: napájecí zdířka, hlavní posuvný vypínač, kruhový ovladač hlasitosti a konektor pro externí anténu. Vlevo: konektor miniUSB, zdířka jack 3,5 mm pro sluchátka a slot pro paměťovou kartu SD.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Oba dva popisované boky

Přes miniUSB se přístroj propojí s počítačem a také se z něj dokáže nabít. Líbí se mi, že si uživatel může vybrat, zda se připojení bude chovat jako Mass Storage a paměťová karta GoClever se ukáže jako další disk, nebo jestli GoClever bude spolupracovat s komunikačním programem Microsoft Active Sync. Tohle jsem zatím nikde jinde neviděl. Na paměťové kartě s kapacitou 2 GB je uložena navigační aplikace a mapy.

Klepněte pro větší obrázek
Ovládací pero v těle přístroje

Uvnitř přístroje se schovává lithium-iontová baterie s kapacitou 1 260 mAh, se kterou by měl GoClever vydržet navigovat až pět hodin. Signál z GPS družic přijímá levnější přijímač Centrality Atlas III. Citlivost i rychlost nalezení polohy po vyjetí je bezproblémová.

Chráníme zvířata

Všimli jste si, jak málo se u současných přenosných navigačních přístrojů používá držák typu „husí krk“? Výrobci od tohoto vrzavého uchycení sekaného v čínských fabrikách jako na běžícím pásu přešli ke konstrukčně kvalitnějším držákům. Jsou samozřejmě sekané úplně stejně jako husí krky, ale aspoň dobře drží.

Držák GoClever se přísavkou upevní na čelní sklo. Dá se polohovat ve dvou směrech, klouby jsou aretovány šrouby. Držák není aktivní, tohle je stále výsadou jen vyšší třídy navigací. Přístroj se do něj zasune a drží. Nevím, jestli mám chválit, že se napájecí kabel dá do GoClever zapojit až v držáku. Na jednu stranu to je méně pohodlné, na druhou ale zase kabel brání vypadnutí přístroje. Nerozhodně.

Práci s držákem a vůbec celý GoClever si nejlépe prohlédnete na tomto videu:

Chlubí se multimédii

Skončil jsem část věnovanou hardwaru. Protože ten je od navigace trochu oddělen, GoClever je další ze systémů postavených na platformě Windows CE, budu hodnotit. Přístroj mě překvapil. Stále se dívám na cenu, takže ho nesrovnávám s dvakrát-třikrát dražšími modely, a jsem proto spokojen. Design, konstrukce, komunikační možnosti, upevnění v autě – k ničemu nemám nijak zásadní výhrady.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Prohlížeč obrázků: na první fotografii během postupného načítání náhledů

Výrobce mimochodem svým odběratelům nabízí, že místo Windows CE může být uvnitř přístroje operační systém Linux. Jenže pro něj není takový výběr navigačních aplikací.


Článek pokračuje v další kapitole: česká navigace, mapy, zobrazení

Témata článku: Goclever, Testy navigací, Test, Pro řidiče, Kruhový ovladač, Nejlevnější přístroj

Určitě si přečtěte

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

** Bohatá výbava, spousty funkcí a odladěný software ** Na špičku ztrácí chybějící voděodolností ** Celkově doplácí na pozdní uvedení na trh (květen 2017)

8.  10.  2017 | Herodek Martin | 6

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

** Alcatel A7 je plastový telefon nižší střední třídy ** Hlavní lákadlo je 4 000 mAh s několikadenní výdrží. ** Má dostatek výkonu, paměti a stěžovat si nebudete ani na fotoaparát

6.  10.  2017 | Miksa Martin | 4

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

** Druhá generace hodinek od Huawei přináší edice Classic a Sport ** Sportovnější model obsahuje LTE konektivitu ** Hodinky by tak teoreticky mohly být naprosto nezávislé na smartphonu

21.  9.  2017 | Láska Jan | 6

B&O BeoPlay P2: Minimalistické řešení na cesty [test]

B&O BeoPlay P2: Minimalistické řešení na cesty [test]

** Bang & Olufsen vyrábí designová zařízení se špičkovým zvukem. ** Může to platit i o malém a levném Bluetooth reproduktoru? ** Proč má BeoPlay P2 jen jedno tlačítko pro zapnutí?

18.  9.  2017 | Březina Petr | 4

Nokia 6: zahřívací kolo před ostrým startem [recenze]

Nokia 6: zahřívací kolo před ostrým startem [recenze]

** Čistý Android nemusí znamenat jednoznačné plus ** Absence grafických nadstaveb nevyváží slabší výkon ** S nižší cenovkou by to byla jasná volba v nižší střední třídě

17.  9.  2017 | Herodek Martin | 29