Stojí jen 4 390 Kč včetně DPH s mapami Česka, Slovenska a východní Evropy. Levnější navigaci na českém trhu dnes nenajdeme. Jak GoClever 3550A naviguje a co umí? (Video)
Klíčové vlastnosti
- výborná cena
- dobré mapy
- citlivý GPS přijímač
- kvalitní navigace, navíc český produkt
- pěkný design, dobrá konstrukce
- pevný držák
- možnosti práce s průjezdními body
Hlavní nedostatky
- méně výrazná mapa
- některé ovládací prvky na displeji jsou velmi malé
- malé možnosti práce se zájmovými body
- zastřený hlas navigace
- chyba ve funkčnosti tlačítka
GoClever 3550A: ve zkratce |
cena |
4 390 Kč (5 490 Kč celá Evropa) |
typ navigace |
přenosná navigace |
rozměry |
90 × 84 × 22 mm |
hmotnost |
166 g |
GPS přijímač |
Centrality, 20 kanálů |
displej |
70 × 52 mm, 320 × 240 bodů, dotykový |
paměť |
paměťová karta (SD) |
mapy České republiky |
Tele Atlas |
mapy Slovenska |
Tele Atlas |
3D zobrazení mapy |
ano |
česká nabídka |
ano |
česká hlasová navigace |
ano |
doprava RDS-TMC |
ne |
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací |
Je vždycky trochu riziko psát, že je něco nejlevnější. Vždycky se může vynořit ještě levnější produkt, a autor to potom schytá. Třeba i teď jsem v jakési diskuzi zahlédl informaci o superlevném navigačním přístroji z nějakého nákupního řetězce, ale nepodařilo se mi k němu nic dalšího najít. Takže to risknu. Dnes testuji nejlevnější přenosnou navigaci na trhu.
Přenosný navigační přístroj GoClever 3550A se prodává za 4 390 Kč včetně DPH ve verzi s Českou republikou, Slovenskem a dalšími zeměmi východní Evropy. Za 5 490 Kč je v prodeji verze s mapami celé Evropy. GoClever je navigace určená do auta, nikam jinam.
GoClever: ani nevypadá na to, že je nejlevnější
Jde proti TomTomu
GoClever je velice malý přístroj, měří jen 90 × 84 × 22 mm a váží 166 g. Pro srovnání TomTom One V3, se kterým se tento přístroj bude často srovnávat, měří 95 × 82 × 28 mm. GoClever má trochu netypicky čtvercový obrys, zakulacené hrany. Na to, že jde od začátku až do konce o čínský výrobek, má i zajímavý design a pevnou konstrukci, což u nejlevnější kategorie navigačních přístrojů nebývá pravidlem.
Pro představu o velikosti
Displej je malý, má úhlopříčku 3,5 palce a zobrazí rozlišení 320 × 240 bodů. Tedy stejně jako TomTom One V3 a stejně, jako bylo u navigací ještě před rokem standardní. Širokoúhlý displej je z mého pohledu lepší, ale zároveň vím, že hodně uživatelů v něm nevidí velkou výhodu, tak to u GoClever nebude velký nedostatek. Navíc se pořád dívejme na cenu.
Ještě z dalších úhlů
Displej má matné provedení a je samozřejmě citlivý na dotek. Dá se ovládat prstem, k přesnějšímu zamíření pomůže ovládací pero, které je zasunuté v otvoru na zádech.
Jak se dneska připojím k počítači?
Jedno tlačítko slouží jako vypínač, druhé z navigační aplikace vyskočí do systémové nabídky. Bohužel se už potom nijak nedá vrátit zpět, pouze resetem přístroje. Tato chyba bude v příštím firmwaru opravena, zatím jsem si musel dávat pozor, abych tlačítko náhodou nestisknul a nemusel resetovat.
Vypínač a zatím nešťastné tlačítko
Boční strany GoClever jsou plné konektorů a ovládacích prvků. Vpravo: napájecí zdířka, hlavní posuvný vypínač, kruhový ovladač hlasitosti a konektor pro externí anténu. Vlevo: konektor miniUSB, zdířka jack 3,5 mm pro sluchátka a slot pro paměťovou kartu SD.
Oba dva popisované boky
Přes miniUSB se přístroj propojí s počítačem a také se z něj dokáže nabít. Líbí se mi, že si uživatel může vybrat, zda se připojení bude chovat jako Mass Storage a paměťová karta GoClever se ukáže jako další disk, nebo jestli GoClever bude spolupracovat s komunikačním programem Microsoft Active Sync. Tohle jsem zatím nikde jinde neviděl. Na paměťové kartě s kapacitou 2 GB je uložena navigační aplikace a mapy.
Ovládací pero v těle přístroje
Uvnitř přístroje se schovává lithium-iontová baterie s kapacitou 1 260 mAh, se kterou by měl GoClever vydržet navigovat až pět hodin. Signál z GPS družic přijímá levnější přijímač Centrality Atlas III. Citlivost i rychlost nalezení polohy po vyjetí je bezproblémová.
Chráníme zvířata
Všimli jste si, jak málo se u současných přenosných navigačních přístrojů používá držák typu „husí krk“? Výrobci od tohoto vrzavého uchycení sekaného v čínských fabrikách jako na běžícím pásu přešli ke konstrukčně kvalitnějším držákům. Jsou samozřejmě sekané úplně stejně jako husí krky, ale aspoň dobře drží.
Držák GoClever se přísavkou upevní na čelní sklo. Dá se polohovat ve dvou směrech, klouby jsou aretovány šrouby. Držák není aktivní, tohle je stále výsadou jen vyšší třídy navigací. Přístroj se do něj zasune a drží. Nevím, jestli mám chválit, že se napájecí kabel dá do GoClever zapojit až v držáku. Na jednu stranu to je méně pohodlné, na druhou ale zase kabel brání vypadnutí přístroje. Nerozhodně.
Práci s držákem a vůbec celý GoClever si nejlépe prohlédnete na tomto videu:
Chlubí se multimédii
Skončil jsem část věnovanou hardwaru. Protože ten je od navigace trochu oddělen, GoClever je další ze systémů postavených na platformě Windows CE, budu hodnotit. Přístroj mě překvapil. Stále se dívám na cenu, takže ho nesrovnávám s dvakrát-třikrát dražšími modely, a jsem proto spokojen. Design, konstrukce, komunikační možnosti, upevnění v autě – k ničemu nemám nijak zásadní výhrady.
Prohlížeč obrázků: na první fotografii během postupného načítání náhledů
Výrobce mimochodem svým odběratelům nabízí, že místo Windows CE může být uvnitř přístroje operační systém Linux. Jenže pro něj není takový výběr navigačních aplikací.
Článek pokračuje v další kapitole: česká navigace, mapy, zobrazení