GPS-Buddy Connect: sledování aut v malém (test)

GPS-Buddy Connect stačí zapojit do autozapalovače a auta lze hned potom sledovat na internetu. Za roční paušál po celé Evropě.
GPS-Buddy Connect: sledování aut v malém (test)
Kapitoly článku

Protože funkce webové aplikace jsou stejné jako pro instalační verzi GPS-Buddy, budu se v dalším textu chvíli inspirovat svým starším článkem.

Dispečer na webové stránce vidí všechna svoje vozidla. Pozná, zda jsou v provozu a komunikační systém je aktivní, vidí, jestli je zapnutá navigace, a lze tedy komunikovat s řidičem. Dispečer ví, kdo které vozidlo zrovna řídí, zná jeho přesnou polohu – ta je vyjádřená slovy, tedy městem a ulicí nebo silnicí. Zároveň je vidět i na mapě. Zobrazuje se i rychlost vozidel. Vše se obnovuje v minutových intervalech, ve kterých mobilní telefon předává nové informace.

Poloha jednotlivých bloků na obrazovce není přesně daná. Uživatel může zvolit jejich pořadí a velikost – počet řádků nebo formát mapy.


Různé rozložení bloků v dispečerské aplikaci GPS-Buddy

Díky tomu, že na mapě je vidět poloha všech automobilů, dokáže dispečer snadno rozhodnout, které vozidlo vyšle k novému cíli. Kromě vizuální orientace na mapě může použít funkci pro vyhledání aut, která jsou nejblíže zvolenému místu.


Sledované automobily blízko uloženého cíle • blízko zadané adresy

Řekni, co zrovna děláš

Zajímavější než pouhé sledování jsou komunikační funkce. Dispečer může řidičům posílat zprávy na displeje Garminů, řidiči na ně mohou písemně reagovat. Mohou také sami iniciovat komunikaci. Délka zpráv je omezena, není vhodné používat češtinu, pro rychlé povely to ale stačí. Pokud není nutná podrobná domluva, je to navíc mnohem levnější než telefonování. Zvlášť v cizině.


Nabídka pro komunikaci prostřednictvím zpráv • jednu právě teď píšu

 
Příchozí zpráva • a její detail

Zprávy se přenášejí přes GPRS a platí se za ně měsíční paušální částka, bez ohledu na to, jak živá komunikace byla. Zprávy se navíc archivují a řidič se k nim může vrátit, nic nezapomene. Rozlišuje se také, zda zpráva byla přenesena a zda si ji druhá strana přečetla.

 
Zasílání úkolu z dispečerské aplikace • posílání zprávy • přehled zaslaných úkolů (je vidět i jejich aktuální stav)

Dispečer může řidičům posílat také úkoly. Od zpráv se liší tím, že mají přiřazen cíl cesty. Řidič si úkol přečte, přijme ho (anebo odmítne), na cíl se může nechat navigovat hned, nebo se ke zprávě vrátí později. O všech těchto akcích okamžitě ví centrála. Protože psaní na softwarové klávesnici Garminu není zrovna pohodlné, lze připravit předdefinované zprávy, ze kterých řidič jenom vybere.


Poslat lze i předdefinované poznámky


Všechno lze připravit na počítači v dispečerské aplikaci

Zkontrolujte moji dovolenou

Zatím jsem popsal jen základní funkce GPS-Buddy: sledování firemních vozidel, komunikaci mezi centrálou a řidičem. Systém ale nabízí ještě další možnosti.

Díky tomu, že se všechna data archivují, lze automaticky vytvářet různé výkazy. Základem je kniha jízd a zastávek. Mohu zobrazit nebo uložit do souboru nejrůznější informace: odkud a kam, v kolik hodin, jak daleko, jakou průměrnou rychlostí, mohu zobrazit průběh rychlostí nebo celou trasu na mapě.

 

Kromě výkazu jízd a návštěv (zastavení) lze tvořit zprávy o navštívených lokalitách nebo ujeté vzdálenosti. Zprávu je možné nechat sestavit k jednotlivým osobám, lze zkompletovat také komunikaci: zprávy, úkoly nebo poznámky.


Kniha jízd • seznam jízd a zastávek (všimli jste si, jak jsou všechny místa převedena do místních názvů)

Výkazy může dispečink generovat jednorázově, nebo se dají různými způsoby naplánovat. Výstupem může být stránka ve formátu HTML nebo PDF dokument. Několik zpráv jsem připravil, abyste se na ně mohli podívat. Stáhněte si tento archiv, po rozbalení si můžete prohlédnout HTML zprávy o jízdách a o zastávkách v podobě PDF kompletní zprávu o jízdách i zastávkách. Je v nich moje kompletní dovolená.


Nabídka pro přípravu zpráv • nastavení opakování • parametry pro generování zprávy


Přehled připravených zpráv, jedna se zrovna připravuje • ukázka části HTML zprávy

Troška personalistiky

Časté cíle je vhodné ukládat do databáze. Vyhledávají se pomocí adresy nebo přímým zadáním souřadnic, není možné klepnout na místo na mapě. Řidičům lze v GPS-Buddy také naplánovat pracovní dobu: pevnou nebo pružnou. Systém dokáže pracovat i se svátky a zvláštním volnem. Dokáže také sledovat ujetou vzdálenost. Na začátku je třeba opsat stav kilometrů z ukazatele ve vozidle, zbytek sleduje navigace.


Časté cíle lze uložit do databáze

GPS-Buddy udržuje i databázi řidičů. Pokud se ve vozidlech střídají, prostřednictvím nabídky v Garminu mohou před jízdou vždy zadat kdo je řidič a kdo spolujezdec. Nic nemusí hlásit do centrály, změna se hned projeví v informačním panelu dispečera.


Výběr řidičů na displeji Garminu • a jejich aktuální funkce • formulář pro tankování

Vozidla je možné slučovat do skupin, což se hodí u rozsáhlejšího vozového parku. Užitečná je i možnost evidence spotřeby paliva. Řidiči po tankování centrále prostřednictvím Garminu jednoduše sdělí stav tachometru, počet litrů a celkovou cenu.

 
Připravený seznam řidičů • měsíční a denní kilometrovník

Kdo má být, nechť je sledován

GPS-Buddy Connect jsem měl v autě několik týdnů. Kromě testů po Česku jsem se s ním vydal i na dovolenou do Itálie. Krabička neustále sledovala, kde jsem, kde jsem jel a kde zastavil. Zpětně jsem mohl jednotlivé jízdy analyzovat – a stejně to mohla v reálném čase dělat centrála, pokud bych místo zavazadlového prostoru svého kombíku měl návěs plný zboží.

Z pozice uživatele-fyzické osoby mi trochu vadí třeba nemožnost exportu tras do standardního formátu GPX použitelného v dalších aplikacích. Uvědomuji si ale, že firemní sféra asi nic takového nikdy nebude potřebovat.

I když neprovozuji nákladní dopravu, GPS-Buddy Connect mě nadchnul. Praktické funkce samotného systému jsem znal už z loňského testu, tentokrát ale byly zabaleny do uživatelsky velmi přívětivé podoby. Zařízení není třeba instalovat, stačí ho zapojit do zásuvky autozapalovače a okamžitě začne fungovat. Nemusí být pevně spojeno s jedním vozidlem, může se sdílet.

Cena systému – jak jednorázová tak roční provoz – není vysoká. Takovou investici si může dovolit každá firma, která se zabývá dopravou. Výhody sledování a komunikace v reálném čase se podle mého názoru brzy zaplatí.

Systém GPS-Buddy k testu zapůjčila a dodává společnost Fons

Obsah balení

  • jednotka GPS-Buddy Connect
  • kabel s GPS anténou
  • kabel na propojení s navigačním přístrojem Garmin GPS (dvě různé verze)
Kapitoly článku

Témata článku: Testy navigací, Pro řidiče, GPS, Auto, Connect, Dispečer, Zástrčka, Poloha vozu, Správný chod, Test, Domluva, Černá krabička, Sledování, Speciální software, Nejrůznější informace


Určitě si přečtěte

RECENZE: Samsung Galaxy A70 – Střední třída dospěla, do akce jde 25W nabíjení

RECENZE: Samsung Galaxy A70 – Střední třída dospěla, do akce jde 25W nabíjení

** Testujeme letošní druhý nejvybavenější model řady Galaxy A ** Super AMOLED displej narostl do větších rozměrů a trochu zasáhl i do poměrů stran displeje ** Vůbec poprvé jsme se u Samsungu dočkali 25W kabelového nabíjení

Martin Chroust | 17

RECENZE: Garmin Forerunner 945 jsou hodinky nabušené k dokonalosti. Umí téměř vše!

RECENZE: Garmin Forerunner 945 jsou hodinky nabušené k dokonalosti. Umí téměř vše!

** Tohle je vrchol mezi sportovními hodinkami. ** Forerunner 945 umí prakticky vše, co se sportovního měření týká. ** Navíc jsou lehké a potěší i výdrž kolem 30 hodin při zapnuté GPS.

Pavel Tomek | 24

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Baterie v mobilních zařízeních se vyvíjejí, i když možná ne tak rychle jako některé jiné komponenty. Přesto už s dnešními články není žádoucí pracovat jako kdysi s NiCd bateriemi.

Jan Láska | 126