GPS-Buddy Connect: sledování aut v malém (test)

GPS-Buddy Connect stačí zapojit do autozapalovače a auta lze hned potom sledovat na internetu. Za roční paušál po celé Evropě.
GPS-Buddy Connect: sledování aut v malém (test)
Kapitoly článku

Potřebu sledovat a vzdáleně úkolovat jednoho nebo více řidičů nemusí mít jen velké spediční firmy. I malým podnikům, které vyrábějí, distribuují a prodávají různé zboží, se může hodit, když budou vědět, kde se jejich vozy právě pohybují. Nakonec to nemusí to být špatné ani pro fyzické osoby, třeba kvůli elektronickému hlídání vlastního automobilu.

O systému GPS-Buddy jsem na Navigovat.cz psal už před rokem. Tenkrát se jednalo o sestavu, která byla určena pro skrytou vestavbu pod palubní desku automobilu a k pevnému připojení k jeho elektroinstalaci. Novější model GPS-Buddy Connect nabízí stejnou funkčnost, ale v mnohem menším a kompaktním zařízení. Stačí ho zapojit do zdířky autozapalovače, připojit anténu, případně ho spojit s přenosným navigátorem Garmin – a pokročilý sledovací systém je připraven k provozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
GPS-Buddy Connect: jen taková drobnost stačí

Je to drahé?

Součástí systému GPS-Buddy Connect je kromě hardwaru umístěného v automobilech ještě internetový serveru provozovatele. Ten přijímá, odesílá, zpracovává a poskytuje informace. GPS-Buddy potom zvládne zastat tyto funkce:

  • sledování polohy vozidel v reálném čase
  • monitorování vozidel a jejich aktivity (jízdy, zastávky)
  • přístup do historie jízd
  • automatickou tvorba výkazů
  • plánování vozidel a prací
  • komunikaci mezi dispečerem a řidičem
  • navigaci (vzdálené zadávání cílů)

 
Pohled do dispečerské aplikace • poloha vozu na velké mapě

Náklady na provoz GPS-Buddy Connect se rozdělují na dvě části. Jednorázová investice do hardwaru přijde na 12 900 Kč bez DPH. K tomu je velmi vhodné pořídit některý z podporovaných Garminů: řada Nüvi 3xx, řada Nüvi 6xx, řada Nüvi 7xx, řada C5xx a C3xx, řada StreetPilot, řada Zümo.

Roční provoz systému stojí 7 000 Kč bez DPH. Zahrnuje náklady na provoz vestavěné karty SIM včetně roamingu po Evropě a přístup na webovou aplikaci GPS-Buddy.

Cena je ve srovnání s „větším“ GPS-Buddy mnohem příznivější. Měsíční provozní náklady 695 Kč včetně DPH by možná mohly být zajímavé i pro fyzické osoby – a třeba by v podobě argumentu o elektronickém sledovacím systému dokázaly přesvědčit i některou pojišťovnu.

S belgickou kartou po celé Evropě

Hardwarová část GPS-Buddy Connect je černá krabička s rozměry 100 × 47 × 19 mm a se zástrčkou o délce 70 mm, která má svůj cíl v zásuvce autozapalovače. Zástrčka je na šikmém otočném kloubu, takže větší část lze až o devadesát stupňů „zlomit“ a najít pro ni nejlepší tvar.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Se zahnutým konektorem lze zařízení vměstnat tam, kam je potřeba

Hlavní zásuvka autozapalovače někdy nemusí být to pravé místo pro upevnění GPS-Buddy Connect. Výhodnější může být zapojení do skryté zásuvky v zavazadlovém prostoru, případně rovnou demontáž zástrčky a přímé napojení na elektroinstalaci automobilu. Na rozdíl od vyšší verze GPS-Buddy ke Connectu není možné připojit další čidla, například ve spínací skříňce vozidla, ve sklopném návěsu nebo samostatném vypínači rozlišujícím soukromé a služební jízdy.

Podle mých zkušeností není uvnitř těla GPS-Buddy Connect anténa pro příjem signálu GPS, a vždy je potřeba připojit externí anténu. S ní potom citlivý čip Sirf Star III zvládne všechny situace, anténa ani nemusí být umístěna přímo za sklem auta. To nahrává skryté instalaci třeba v už zmiňovaném zavazadlovém prostoru.

Po zapojení se uvnitř zařízení kromě GPS přijímače, který začne zjišťovat polohu, oživí také vestavěný mobilní telefon. Slouží pouze pro datové přenosy, každou minutu předává centrále informace o aktuální poloze a jiné zprávy, pro zobrazení v připojeném navigačním přístroji naopak přijímá zprávy z centrály.

Klepněte pro větší obrázek
Konektory pro připojení Garminu a externí antény plus stavové kontrolky

V ceně ročního poplatku je zahrnut kompletní provoz tohoto mobilního telefonu. Nezáleží na tom, jestli se budete pohybovat po Česku nebo v jiných evropských zemích, v ceně je už i roaming. Ostatně GPS-Buddy je v roamingu i v České republice, uvnitř se totiž nachází karta SIM belgického operátora Mobistar. Využívá zřejmě program Machine to Machine, který jako jednu z výhod udává právě speciální roamingové datové tarify.

Správný chod GPS přijímače a datového mobilu indikují samostatné světelné kontrolky. Vše je v pořádku, pokud obě svítí zeleně. Nic ale není ztraceno ani v případě, kdy mobil nemá signál; například v pohraničí nebo v horských oblastech. V takovém případě se data o jízdě ukládají do vnitřní paměti a GPS-Buddy Connect je do centrály vyšle, jakmile se připojí k mobilní síti.

Bez Garminu jako bez ruky

Doposud popsaná kombinace ale GPS-Buddy Connect využívá jen z části. Centrála dokáže vozidlo sledovat, ale až s připojenou přenosnou navigací Garmin se otevře možnost komunikace s řidičem. Garmin se prostřednictvím dodávaného kabelu připojí k GPS-Buddy Connect, zároveň se z něj i nabíjí. Uživatel ale přijde o možnost připojení kabelu pro příjem dopravních zpráv RDS-TMC. Na druhou stranu při použití s modely Nüvi 6xx nebo 7xx lze z GPS-Buddy odpojit externí anténu – informace o poloze si vezme z připojeného Garminu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
K GPS-Buddy se dodává externí anténa, bez ní to nejde

Hlavní nabídka Garminu s připojeným GPS-Buddy se změní. Když jsem tento systém testoval loni s Nüvi 660, nová nabídka se změnila vždy po připojení. Tentokrát byla do Nüvi 760 nahraná „natvrdo“ a nahrazovala jednu ze dvou hlavních položek. Když potom člověk potřeboval v Nüvi běžným způsobem najít cíl, musel napřed do menu GPS-Connect a z něj teprve vybrat položku pro hledání.

 
Upravené hlavní menu Garminu Nüvi 760


Dvě stránky nabídky GPS-Buddy

Kdo z vás je zrovna nejblíže, panáčci?

Centrála nepotřebuje instalovat žádný speciální software, veškeré funkce zastane internetová aplikace GPS-Buddy. Uživatel se do ní dostane prostřednictvím firemních stránek www.gps-buddy.com po zadání svého jména a hesla. Na rozdíl od loňské verze jsem se už nesetkal s žádnými problémy při použití Firefoxu.


Článek pokračuje v další kapitole, kde si přečtete o možnostech dispečerské aplikace ve spojení s GPS-Buddy

Témata článku: Testy navigací, Test, Pro řidiče, GPS, Zástrčka, Auto

Určitě si přečtěte

Apple iPhone 8: každoroční upgrade ve stejném těle [recenze]

Apple iPhone 8: každoroční upgrade ve stejném těle [recenze]

** Tělo je prakticky stejné, až na skleněná záda ** Procesor je bestie, Apple předběhl konkurenci na řádný kus ** S designem si výrobce moc hlavu nelámal

Včera | Michlovský Jakub | 59

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

** Bohatá výbava, spousty funkcí a odladěný software ** Na špičku ztrácí chybějící voděodolností ** Celkově doplácí na pozdní uvedení na trh (květen 2017)

8.  10.  2017 | Herodek Martin | 6

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

** Alcatel A7 je plastový telefon nižší střední třídy ** Hlavní lákadlo je 4 000 mAh s několikadenní výdrží. ** Má dostatek výkonu, paměti a stěžovat si nebudete ani na fotoaparát

6.  10.  2017 | Miksa Martin | 4

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

** Druhá generace hodinek od Huawei přináší edice Classic a Sport ** Sportovnější model obsahuje LTE konektivitu ** Hodinky by tak teoreticky mohly být naprosto nezávislé na smartphonu

21.  9.  2017 | Láska Jan | 6