GPS-Buddy: někdo se dívá (test)

GPS-Buddy je systém pro sledování vozidel v reálném čase a pro komunikaci s jejich řidiči. Ovládá se prostřednictvím běžného navigačního přístroje Garmin.
GPS-Buddy: někdo se dívá (test)
Kapitoly článku

Přestože Navigovat.cz stavím jako webový magazín pro koncové uživatele navigací, občas neuškodí podívat se jinam. Navigace a GPS se totiž používají také ve firemním prostředí. Neodmítnul jsem proto nabídku Garminu a firmy Fons vyzkoušet sledovací systém GPS-Buddy.

K čemu je: stručně

Systém GPS-Buddy vyrábí stejnojmenná irská firma. Existuje ve třech variantách, testoval jsem model GPS-Buddy Pro. Je to sestava, která se skládá z běžného GPS přijímače Garmin, řídicí a komunikační jednotky a internetového serveru, který zpracovává a poskytuje informace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kufříku, kdo v tobě přebývá?

Funkce GPS-Buddy lze rozdělit do šesti částí:

  • Sledování polohy firemních vozidel v reálném čase
  • Monitorování vozidel a jejich aktivity (jízdy, zastávky)
  • Automatická tvorba zpráv
  • Plánování vozidel a prací
  • Komunikace mezi dispečerem a řidičem
  • Navigace (zadávání cílů)

Co za to

Náklady na pořízení a provoz podnikových informačních systémů jsou většinou vyšší než ceny hromadných služeb a ve velkých sériích vyráběných zařízení určených pro koncové uživatele. Na druhou stranu lze také počítat s výnosy nesrovnatelnými se mzdou jednotlivců. Přesto není cena GPS-Buddy nijak závratná, snad proto, že nejde o řešení postavené pro firmu úplně na míru, na čisté louce. Skládá se z jednorázových a pravidelných položek:

  • Navigační přístroj: některý z podporovaných Garminů (vyšší modely Nüvi, StreetPilot c500, 7000 nebo 2720), ceny začínají přibližně na 8 500 Kč bez DPH
  • Řídicí jednotka: 17 400 Kč bez DPH
  • Propojovací kabely: 2 800 Kč bez DPH
  • Přístup do webového rozhraní aplikace GPS-Buddy: 5 220 Kč bez DPH ročně
  • Komunikace přes mobilní síť: 750 Kč bez DPH (26 eur) měsíčně

Ceny jsou pro koncového uživatele hodně vysoké, z pohledu firmy si ale zařízení asi dokáže vydělat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hromada drátů a elektroniky, takhle to ale v reálném nasazení nevypadá • připojený Garmin Nüvi

Kufřík místo neviditelné instalace

GPS-Buddy jsem testoval v improvizované podobě, v plastovém kufříku. Pro reálný provoz se řídicí komponenty montují pod palubní desku nebo na jiné skryté místo, řidič vidí pouze přenosný navigátor. Jde o běžný Garmin. Když se k němu ale kabelem připojí řídicí jednotka, v přístroji se objeví nová nabídka GPS-Buddy, jejímž prostřednictvím řidič komunikuje s centrálou.

 
Nová položka na displeji Garminu • celá nová nabídka

Řídicí jednotka je černá krabička s rozměry 105 × 85 × 35 mm, která se navenek projevuje jen čtyřmi světelnými diodami, jež indikují stav. Uvnitř jednotky je karta SIM a mobilní telefon s podporou GPRS. Karta se nedá vyměnit, instaluje ji a konfiguruje dodavatel. Jde jinak o speciální kartu s paušálním datovým tarifem použitelným v Evropě za cenu 750 Kč měsíčně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Řídicí jednotka (kvůli krátkým kabelům není ve zcela fotogenickém prostředí)

K jednotce se připojí externí GPS anténa a napájení z elektroinstalace automobilu. Je také propojena s GPS přijímačem a různými dalšími snímači. Může to být spínací skříňka vozidla, aby dispečer poznal, kdy vůz stojí, kdy je nastartován a kdy jede. Může to být přepínač na soukromé a služební jízdy. Napadá mě také například čidlo ve sklopném návěsu a všude jinde, kde lze něco sledovat a kde to má smysl.

Klepněte pro větší obrázek 
Přídavná anténa k řídicí jednotce, která sama obsahuje GPS přijímač

Jednotka je neustále ve spojení s internetovým serverem GPS-Buddy. Dispečer do ní může řidiči posílat zprávy, každou minutu navíc sama odesílá údaje o poloze vozidla a případné zprávy od řidiče.

Jsou v kontaktu

Na straně dispečera není potřeba žádný speciální software. Stačí webový prohlížeč a stránka www.gps-buddy.com. Firma se přihlásí svým jménem a heslem a odkudkoli může řídit svůj vozový park. V praxi jsem měl problém s Firefoxem, který nezobrazoval mapu, v Internet Exploreru ale bylo všechno v pořádku. Poloha jednotlivých bloků na obrazovce není přesně daná. Uživatel může zvolit jejich pořadí a velikost – počet řádků nebo formát mapy.


Přihlašovací stránka • prostředí dispečera

 
Jednotlivými bloky lze pohybovat a měnit jejich velikost

Dispečer na webové stránce vidí všechna svoje vozidla. Pozná, zda jsou v provozu a komunikační systém je aktivní, vidí, jestli je zapnutá navigace (a lze tedy komunikovat s řidičem). Dispečer ví, kdo které vozidlo řídí, zná jeho přesnou polohu – ta je vyjádřená slovy, tedy městem a ulicí nebo silnicí. Zároveň je vidět i na mapě. Zobrazuje se i rychlost vozidel.


Dvě sledovaná vozidla na mapě, jedno dokonce v cizině

Díky tomu, že na mapě je vidět poloha všech automobilů, dokáže dispečer snadno rozhodnout, které vozidlo vyšle k novému cíli. Kromě vizuální orientace na mapě může použít funkci pro vyhledání aut, která jsou nejblíže zvolenému místu. Řidič standardním způsobem používá přenosný navigační přístroj Garmin. Pokud nechce aktivně komunikovat s centrálou, nemusí si nabídky GPS-Buddy vůbec všímat.


Používá se úplně běžný navigační přístroj Garmin, bez úprav

Komunikace mezi řidičem a dispečerem

Zajímavější než pouhé sledování jsou komunikační funkce. Dispečer může řidičům posílat zprávy na displeje Garminů, řidiči na ně mohou písemně reagovat. Mohou také sami iniciovat komunikaci. Délka zpráv je omezena na 120 znaků, není vhodné používat češtinu, pro rychlé povely to ale stačí. Pokud není nutná podrobná domluva, je to navíc mnohem levnější než telefonování. Zvlášť v cizině. Zprávy se přenášejí přes GPRS a platí se za ně měsíční paušální částka, bez ohledu na to, jak živá komunikace byla. Zprávy se navíc archivují a řidič se k nim může vrátit, nic nezapomene.


Posílání zpráv z dispečerské aplikace • zpráva byla odeslána, ale podle kurzívy vidím, že ji ještě řidič nepřečetl


Nová zpráva mezi přijatými • čtení • možnosti odpovědi • psaní odpovědi

Dispečer může řidičům posílat také úkoly. Od zpráv se liší tím, že mají přiřazen cíl cesty. Řidič si úkol přečte, přijme ho (anebo odmítne), na cíl se může nechat navigovat hned, nebo se ke zprávě vrátí později. O všech těchto akcích okamžitě ví centrála.


Nový nepřečtený úkol • jeho text • přijmout, nebo nepřijmout? • hned se mohu nechat navigovat


Řidič může reagovat


Hotový úkol lze označit jako splněný a poslat zprávu dispečerovi

  
Na straně centrály: zadávání úkolu řidiči • komunikace na stránce • přehled úkolů

Jakmile se do systému GPS-Buddy dostane nová zpráva, řidič se o tom hned dozví díky pípnutí a zobrazení informačního čtverečku na displeji. Pípání se opakuje do doby, než řidič zareaguje a zprávu si přečte. V tomto okamžiku se také změní podoba položky se zprávou v dispečerské aplikaci, aby centrála věděla, že řidič zareagoval.

 
Přišla nová zpráva

Protože pokrytí signálem GPRS není všude stoprocentní, řídicí jednotka má vnitřní paměť, do které ukládá neodeslaná data. Jakmile se GPRS objeví, uložené informace se odešlou do centrály.


Článek pokračuje v další kapitole: automatická kníha jízd, evidence paliva a další speciality

Témata článku: Testy navigací, Test, Pro řidiče, GPS, Reálný provoz, Firemní systém

Určitě si přečtěte

Apple iPhone 8: každoroční upgrade ve stejném těle [recenze]

Apple iPhone 8: každoroční upgrade ve stejném těle [recenze]

** Tělo je prakticky stejné, až na skleněná záda ** Procesor je bestie, Apple předběhl konkurenci na řádný kus ** S designem si výrobce moc hlavu nelámal

Včera | Michlovský Jakub | 19

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

** Bohatá výbava, spousty funkcí a odladěný software ** Na špičku ztrácí chybějící voděodolností ** Celkově doplácí na pozdní uvedení na trh (květen 2017)

8.  10.  2017 | Herodek Martin | 6

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

** Alcatel A7 je plastový telefon nižší střední třídy ** Hlavní lákadlo je 4 000 mAh s několikadenní výdrží. ** Má dostatek výkonu, paměti a stěžovat si nebudete ani na fotoaparát

6.  10.  2017 | Miksa Martin | 4

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

** Druhá generace hodinek od Huawei přináší edice Classic a Sport ** Sportovnější model obsahuje LTE konektivitu ** Hodinky by tak teoreticky mohly být naprosto nezávislé na smartphonu

21.  9.  2017 | Láska Jan | 6